Maar wat ís een influencer eigenlijk?

influencers-loden-leeuw-126635616_m.jpg

Er wordt in Nederland flink wat geïnfluenced. Influencermarketing is wereldwijd bovendien miljarden waard. Daarom richt de Loden Leeuw zich dit jaar niet alleen op irritante BN’ers in reclames, maar ook op irritante influencers die reclame maken. Als je echter weinig op social media zit, vraag je je misschien af wat een influencer nou eigenlijk dóét? 

De simpelste definitie van een influencer is ‘iemand die invloed heeft’, maar onder die definitie vallen ook bankdirecteuren en ministers, dus dat klopt niet helemaal. Influencers maken ‘online content’ - een parapluterm voor vlogs, tweets, instructievideo’s, foto’s, podcasts, ga zo maar door. De content is vaak gericht op een bepaalde niche en binnen die niche heeft een influencer volgers. Daarin ligt diens invloed.

Zo neemt Monica Geuze haar volgers mee in haar persoonlijke leven met haar vlogs op YouTube. De vier jongens van het YouTubekanaal Bankzitters doen samen jolige uitdagingen, zoals je verstoppen in een pretpark, en maken muziek. Bibi Breijman laat op haar Instagrampagina zien hoe het moederschap haar vergaat.

Volgers ervaren dus vaak een soort ‘intieme’ band met de influencers die ze leuk vinden, en zien hen als voorbeelden. Bovendien werken de influencers in een bepaalde niche of community: autoliefhebbers, jonge moeders, bodybuilders, veganisten et cetera. Dat maakt ze interessant voor bedrijven om reclame te maken.

De zogenaamde influencermarketing groeit dan ook jaar op jaar. Business Insider berekent dat merken wereldwijd zo’n 15 miljard dollar gaan uitgeven aan dit soort marketing in 2022. 89 procent van alle marketeers zeggen dat Instagram belangrijk is voor hun marketingstrategie, schrijft Frankwatching. 70 procent noemt YouTube als belangrijk, 45 procent noemt Facebook. De kosten van zogenaamde ‘sponsored content’ - reclame van een influencer, dus - varieert op basis van de omvang van een post: een lange YouTubevideo kost meer dan een ‘story’ op Instagram, die maar een paar seconden in beeld verschijnt.

Nomineer de irritantste reclamemakende influencer voor een Loden Leeuw

Maar de grote factor in kosten is het aantal volgers van de influencer. De prijzen kunnen variëren van 50 euro voor een post voor een influencer met 2.000 volgers, tot 3.000 euro voor een post van een influencer met 500.000 volgers. Maar de groten der aarde vallen in een heel andere schaal. De duurste influencer op Instagram, Cristiano Ronaldo, verdient ongeveer 1,6 miljoen voor één instagrampost.

Regels online reclame

Wie online reclame maakt, moet zich wel aan regels houden. Influencers moeten hun volgers duidelijk maken dat ze betaald zijn om een bepaald merk te promoten, anders kijk je naar sluikreclame. Beauty-influencer Anna Nooshin maakt bijvoorbeeld reclame voor het kledingmerk Nakd, waar ze ‘betaald partnerschap’ bij zet. Videomaker Dylan Haegens gebruikt de hashtag #samenwerking om aan te geven dat hij geld heeft gekregen voor zijn post over de Loempidel-snack.

Bekijk op Instagram

Marketing loopt echter steeds vaker via kleinere influencers, niet de grote namen zoals hierboven worden genoemd. Volgens cijfers van Frankwatching vindt 61 procent van de Instagramgebruikers dat kleinere ‘micro-influencers’ herkenbaardere content maken. Bovendien zegt een meerderheid van marketeers dat micro-influencers per euro doeltreffender zijn dan hun bekendere collega’s. Ze zouden ook een betere connectie hebben met hun volgers.

Kortom, je wordt van alle kanten geïnfluenced. Merken zoeken de bekendheden waar jij de sterkste binding mee hebt, of ze nu wereldberoemd zijn of voor je gevoel juist dicht bij je staan. Er worden enorme bedragen uitgegeven om jou zo persoonlijk mogelijk aan te spreken met een merk, via een influencer.

Maar soms vind je een reclamemakende influencer gewoon vreselijk irritant. Om wat voor reden dan ook halen ze het bloed onder je nagels vandaan. Dit jaar kun je daar voor het eerst iets aan doen - want de Loden Leeuw richt zich deze editie ook op de irritantste influencer die reclame maakt. Je kunt nu nog jouw favoriete vervelende influencer nomineren.

Bron: Business Insider, Frankwatching