LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN Backup online

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.

Ervaringen met KPN backup online

Positief
3
16%
Negatief
6
32%
Gebruik ik niet
10
53%
 
Totaal aantal stemmen: 19

somdv
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2008 18:21

KPN Backup online

Ongelezen bericht door somdv »

Een tijd geleden lokte de KPN met de dienst backup online. Hiermee wordt je PC gebackuped. De dienst werkt per pc. Omdat het op één pc best goed werkt bestel ik voor een tweede pc de dienst op 28 september.

De aanmelding gaat goed en ik moet een installatie programma downloaden. Dat ging eerder goed op de ene pc. Echter op de tweede wordt het eerste deel van het installatieprogramma geactiveerd, maar daarna gebeurt er niets. Onder water opent het programma waarschijnlijk iets waarmee op het internet een tweede installatiebestand wordt gedownload. En vermoedelijk zit hier het probleem. In die week is Vista SP1 uitgekomen en ik vermoed dat het installatieprogramma van de KPN wordt geblokkeerd.

Helaas is het contact met de helpdesk spaarzaam. Op mail wordt weken niet gereageerd, maar de dienst is wel inmiddels geactiveerd. Een medewerker van de KPN heeft op mijn pc meegekeken en logfiles gevraagd. Die zijn ingestuurd en toen weer weken geen reactie. Dat iets op een nieuwe versie van een besturingssysteem niet werkt kan ik me inkomen. Maar zoiets is simpel te testen door een leverancier. En zelfs dat kunnen ze me niet vertellen.

somdv
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2008 18:21

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door somdv »

Inmiddels met de helpdesk contact gehad. Reacties zijn traag (weken i.p.v. dagen). Volgens de leverancier van de software (IASO backup) ligt het aan eeen conflict met software op mijn pc. Volgens de KPN kan ik beter mijn schijf opnieuw formatteren en opnieuw inrichten. Tja, dan heb ik eerst een backup modig. Ik heb het abonnement maar beeindigd

adrivantilburg
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2008 17:04

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door adrivantilburg »

Ben al enige tijd actief en goed tevreden over www.onlinebackupserver.nl 24/7 support voor groot gebruikers, iets duurder dan de KPN maar daar is de service dan ook naar.

Misschien is dat iets voor je?

somdv
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2008 18:21

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door somdv »

Inmmiddels heb ik backuponline van de KPN afgezegd. Jouw suggestie lijkt me een goede, maar fors duurder. KPN is 5 euro per maand en loopt op 1 van mijn pc's goed (100 GB). Jouw suggestie is vanaf 25 euro per maand voor maar 10 GB.

adrivantilburg
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2008 17:04

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door adrivantilburg »

Zij installeren, onderhouden en verzorgen de tool voor je en houden deze 24/7 in de gaten. Dit betekent dat je zelf voor dat geld weinig doet als alleen toegang geven voor installatie zodat ze hun werk kunnen doen.

Groet.

freggel
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 dec 2008 20:34

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door freggel »

Ik zou zeggen schaf een Norton Ghost of een ander backup programma aan, en koop een usb externe schijf. Is eenmaalig misschien 100 euro, maar dan betaal je ook geen verdere kosten en heb je ook geen gezeur met inloggen en alles. Draait bij mij prima. Heeft alleen een nadeel, als je huis affikt ben je alles kwijt. Tenzij je de schijf in een brandveilige kluis stopt. :p

En voor de echte nederlanders onder ons, is er windows live skydrive. 25 GB voor noppes, alleen lijkt mij dat niet echt prettig werken.

adrivantilburg
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2008 17:04

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door adrivantilburg »

Dat kan zeker, maar met online backup heb je geen omkijk naar je backup en ben je zeker gegarandeerd dat hij niet in huis is! ;)

obp
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2009 13:33

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door obp »

Een echt alternatief voor de KPN is de online backup oplossing van Online Backup Provider wil je meer een zakelijke oplossing met goede service en snelle support kijk dan even naar PerfectBackup's online backup service.

Je weet pas wat duur is op het moment dat je jouw data echt nodig hebt!
Het maken van een back-up is 1 maar het kunnen restoren is nog veel belangrijker...

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Ik zou voor SOHO gebruik voor een home server gaan, het bied veel meer mogelijkheden en back-ups zijn in eigen beheer. Eventueel externe harde schijf erop aansluiten als je off-site back-ups wilt. Die externe harde schijf kun je dan gewoon op een andere locatie bewaren. Je betaald geen maandlasten, je hebt er zeker in een SOHO meer aan en ik ervaar het persoonlijk als zeer betrouwbaar.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door D1RK »

@ Moppentappers,

Thuis een Backup en bij brand is alsnog alles weg!

Ik adviseerde een paar DVD RW te kopen en daar regelmatig alles op te zetten, ik heb maandelijks een even en oneven DVD RW dus niet bij mijn maar op bedrijf bewaard!

De gegevens van mijn bedrijf bewaar ik dus Thuis...
Slechts 1 van de 2 adressen kan gelijk in brand vliegen!
(of gestolen worden of zo....)

@ Moppie,

Ik dacht dat die Server bij jou thuis stond en dat is dus niet zo....
De DVD RW kosten niets bij hergebruik en zijn voor niet zo deskundige makkelijker te maken dan jou oplossing die wel beter is...
Maar ik hou het dus bij de erg lang herbrandbare RW methode.
Laatst gewijzigd door D1RK op 01 feb 2009 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Ik heb het toch ook over een dergelijke constructie?
clients> home server> externe HDD
en die externe HDD wordt naar een andere locatie vervoerd.
Op deze manier gaat bijna alles automatisch, blijven de back-ups in eigen beheer en zit je niet te kloten met DVDtjes. Met dvdtjes werken is gewoon teveel werk.

crashplan.nl
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2009 11:56

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door crashplan.nl »

Voor de liefhebber van online backup is er nog een optie: CrashPlan Free [0], gratis voor thuisgebruik. Hiermee kan op een gemakkelijke manier naar de computer thuis of zelfs naar vrienden gebackupt worden. Werkt met Windows, Mac, Linux en Solaris besturingssystemen.

Voor zakelijke gebruikers is er de afgeleide online backup dienst www.crashplan.nl waar tevens een snelheidsvergelijking [1] en prijsvergelijking [2] van online backup diensten te bekijken is.

[0] http://www.crashplan.com/consumer/download.html
[1] http://www.crashplan.nl/online-backup/o ... jking.html
[2] http://www.crashplan.nl/online-backup/o ... jking.html

happy.me.com
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2009 15:12

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door happy.me.com »

Er is onlangs ook een goed alternatief gekomen voor KPN, dat is Jamby Online Backup, hiermee kan je met 1 account tot max 5 pc's backuppen, voor de prijs hoef je het ook niet te laten Eur 4,95 per maand en dan krijg je nog unlimited opslag ook.
Een absolute aanrader!

Martin-Damhuis
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2009 17:43

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door Martin-Damhuis »

Ik had een tijdje geleden een GRATIS KPN Online Backup proefabonnement genomen. Ik ben er snel mee gestopt want het werkte voor geen meter. Ik heb daarna diverse anderen geprobeerd en heb nu Jamby Online Backup (werkt erg goed en kost maar 4.95 p/m!!!). Maar wat zie ik nu ineens? KPN heeft mijn proefabonnement spontaan omgezet in een betaald abonnement m.a.w. ik krijg ineens facturen van 4.95 p/m! Ik zal wel niet goed genoeg de kleine lettertjes hebben gelezen, maar dit vind ik wel een typische KPN-actie. Bah!

adrivantilburg
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2008 17:04

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door adrivantilburg »

Ieder z'n providers en z'n dingen, en ik denk dat de online backup markt bij elke provider goed aan het verbeteren is.

Perfectbackup, MKBackup, Online Backup Provider, Online Backup Server, Pins.. etc. zijn gewoon allemaal goeie jongens die zich focussen op veiligheid en betrouwbaarheid. Daarbij leveren al deze partijen enorme service voor eindgebruikers en tussenpersonen.

KPN daar integen verpest het met de service en de indruk bij de klant is dan al gauw weg... Laat KPN doen waar ze al die jaren goed in waren. Daar is geen 100% winst meer uit te halen omdat er veel meer provider bijkomen. Ze proberen hele andere dingen...

MTuin
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2010 14:33

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door MTuin »

Ik heb ook ooit online backup van KPN gebruikt. Had ook last van de problemen die hier al eerder genoemd zijn en toen ben ik op zoek gegaan naar alternatief. Ik gebruik backup particulier en hoef dus niet zoals veel bedrijven honderden GB te backuppen.
Ik kwam uit bij Mindtime Backup. Hier betaal ik nog geen zes euro per maand om 10GB te backuppen. Ik ben er nog niet zo lang klant maar heb tot nu toe nog geen klachten gehad!

adrivantilburg
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2008 17:04

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door adrivantilburg »

KPN biedt Backup Online aan maar het blijkt niet altijd te werken... Erg zonde.

MindTime is daarintegen een goed alternatief, maar ik wijs ook naar andere providers die absoluut weten wat Backup Online is.

MindTime
BackupConnect
Online Backup Server
Argeweb
Mozy

RvDam
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2011 16:05

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door RvDam »

Ik vind het wel raar dat ik op het internet zoveel negatieve berichten vind over Back-up online. Ik gebruik deze dienst nu al een aantal jaar en heb inmiddels 350Gb in mijn back-up staan. Een keer heb ik problemen gehad met herinstallatie van de software en heb hiervoor de helpdesk gebeld. Het heeft in totaal 5 dagen geduurd voordat ik terug gebeld was maar de persoon die me belden had me binnen 30 minuten geholpen en kon ik weer gebruik maken van de dienst. Als je kijkt naar de kosten van deze dienst (onder de €5,-) dan vind ik een paar dagen wachten voor support niet zo erg. Als je bestanden moet terughalen dan is het wel lastig maar dan kun je nog altijd je bestanden via de website benaderen. Als je hier problemen mee hebt moet je inderdaad naar een andere provider maar dat kost wel wat meer.

Daarnaast is het me één keer gebeurt dat de servers niet beschikbaar waren op het moment dat ik een restore wilde uitvoeren. Ik heb even een twitter verstuurd naar kpnsupport en kreeg direct een bericht terug dat ze om 16:00 uur weer online waren.

Een alternatief voor Backup on-line is Liverdrive. Ook onder de €5,- voor onbeperkte opslag maar hier heb ik helemaal geen support gekregen. Deze is alleen via de mail te bereiken maar ook daar heb ik geen response gehad. Daarnaast is de upload snelheid langzamer dan die van de KPN.

De andere hier genoemde alternatieve hebben vaak geen onbeperkte opslag en als je dan zoals ik veel data hebt gaat dit flink geld kosten. Zo heb je bij MindTime maar 10Gb of, voor het dubbele 20Gb. Veel te weinig voor mij.

Ga met de door adrivantilburg aangegeven providers maar eens uitrekenen wat ik voor 350Gb kwijt ben.

Dus voor de €5,- per maand ben ik zeer tevreden over de dienst.

dr billy
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2011 14:49

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door dr billy »

Hierbij delen we u mede dat onze Jamby Online Backup dienst vanaf 1 november 2011 niet meer wordt aangeboden. Tevens zullen we per vandaag geen nieuwe Online Backup klanten meer accepteren. Voor klanten waarvan het contract tussen nu en 1 november afloopt, zal de dienst tot 1 november 2011 beschikbaar zijn zodat u voldoende tijd heeft een alternatieve backup oplossing te vinden. De periode tussen afloop van het contract en 1 november 2011 zal niet in rekening worden gebracht. Voor klanten waarvan het contract na 1 november 2011 afloopt, zal het bedrag met betrekking op de periode 1 november 2011 tot einde contract, worden teruggestort. U ontvangt hierover binnen 2 weken een bevestiging per email.

Met vriendelijke groeten,

Jamby


-------------------

Kijk dat heb je met die goedkope backup bedrijfjes. Door het lezen van bovenstaande problemen en onze eigen ervaringen met KPN (die verprutsen werkelijk alles!) is dat dus ook geen optie. Backups op externe schijven of dvd's kan je ook vergeten aangezien uit vele online tests blijkt dat die dingen zelfs koel en donker opgeslagen vaak binnen 10 jaar de geest geven.

Hmmm... Dat wordt dan waarschijnlijk toch dieper in de buidel tasten voor een goed online backup mogelijkheid. Als mensen nog goede tips hebben dan hoor ik dat graag.

Billy

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: KPN Backup online

Ongelezen bericht door olaf79 »

dr billy schreef:Hierbij delen we u mede dat onze Jamby Online Backup dienst vanaf 1 november 2011 niet meer wordt aangeboden. Tevens zullen we per vandaag geen nieuwe Online Backup klanten meer accepteren. Voor klanten waarvan het contract tussen nu en 1 november afloopt, zal de dienst tot 1 november 2011 beschikbaar zijn zodat u voldoende tijd heeft een alternatieve backup oplossing te vinden. De periode tussen afloop van het contract en 1 november 2011 zal niet in rekening worden gebracht. Voor klanten waarvan het contract na 1 november 2011 afloopt, zal het bedrag met betrekking op de periode 1 november 2011 tot einde contract, worden teruggestort. U ontvangt hierover binnen 2 weken een bevestiging per email.

Met vriendelijke groeten,

Jamby


-------------------

Kijk dat heb je met die goedkope backup bedrijfjes. Door het lezen van bovenstaande problemen en onze eigen ervaringen met KPN (die verprutsen werkelijk alles!) is dat dus ook geen optie. Backups op externe schijven of dvd's kan je ook vergeten aangezien uit vele online tests blijkt dat die dingen zelfs koel en donker opgeslagen vaak binnen 10 jaar de geest geven.

Hmmm... Dat wordt dan waarschijnlijk toch dieper in de buidel tasten voor een goed online backup mogelijkheid. Als mensen nog goede tips hebben dan hoor ik dat graag.

Billy
Alles hangt natuurlijk af van hoe belangrijk je data is. De vraag of je bepaalde gegevens echt 10 jaar moet bewaren is zeker relevant. Data veroudert immers ook en zo af en toe moet je durven weggooien. Bovendien vereist de belastingdienst een backup tot 7 jaar. Waarom zou je gegevens langer bewaren?

Er zijn speciale long life dvd-r schijfjes die speciaal voor backup en archivering bedoelt zijn. Deze gaan langer mee dan gewone schijfjes. CD en DVD zijn nog wel de minst betrouwbare backup manier. Niks heeft natuurlijk het eeuwige leven...
Een externe harde schijf gaat veel langer mee, en vaak is de data op die schijven nog grotendeels te redden terwijl de schijf zelf defect is. Tevens zijn er externe hardeschijven met firmwares die om de zoveel tijd de integriteit van de schijf checken. Deze geven zelf aan wanneer het tijd wordt een nieuwe schijf te gebruiken, zodat je de data kunt kopieren voordat de schijf defect gaat.
Tevens is het zaak in je backup schema rekening te houden met een defecte schijf. Op die manier heb je een jaar, maand en weekbackup achter de hand.

De minst defect gevoelige methode is de backup tape. Het nadeel hier is dat tapes vaak te weinig capaciteit hebben zodat je hele backup niet meer past. Bovendien zijn tapes heel duur en zijn ze relatief traag. Daardoor kan het zijn dat een backup niet optijd af komt. Aan de andere kant gaan tapes wel lang mee, en blijven ze ook (onaangeroerd) langer goed.

Backup via het internet is altijd een moeizame operatie geweest. Allereerst is er de beveiliging van data. Hoe veilig is je data (voor particulieren misschien minder relevant). Wat gebeurt er met je data als de backupprovider failliet gaat, er mee stopt of wat dan ook? Niet onbelangrijk: een restore over het internet kan lang duren afhankelijk van de hoeveelheid data en natuurlijk van de bandbreedte van jezelf en je backuprovider. Ga er maar vanuit dat het normalitair 2-3 dagen kost om 40 GB terug te halen. En een 40 GB backup is niet uitzonderlijk. Kun je wel zolang wachten? En slipt je internet niet dicht, zodat andere werkzaamheden blijven liggen?

Mijn advies is om voor backups externe schijven te gebruiken en deze regelmatig te checken op integriteit. Wil je voor extra zekerheid gaan, wissel dan regelmatig of zelfs dagelijks van externe schijf zodat bij een defect slechts 1 of een paar dagen aan data verloren gaan. Wil je je backup brandveilig hebben, investeer dan in brandkluis waar je de schijf in legt, of roeleer de schijf tussen werknemers zodat die de schijf met de actuele backup thuis hebben liggen. Het risico dat hun huis en het bedrijf tegelijk afbranden is wel heel klein.

Gesloten