Radar

toggle menu

Handige adressen

Hier vind je namen, adressen en nummers van organisaties die hulp en advies (kunnen) bieden bij uiteenlopende consumentenzaken. Mis je een instantie of heb je een toevoeging / verbetering? Stuur een bericht naar Radar.

Ik heb een aanvulling!

Handige adressen

  • Consumentenbond

    Telefoon: 070 - 445 4545
    Bereikbaar van ma t/m do 8.00-20.00, vr. 8.00-17.30 uur
    Website: www.consumentenbond.nl
    Over: Om advies te krijgen moet je lid zijn.

  • Belastingdienst

    Telefoon: 0800-0543 (gratis)
    Ma t/m do 08:00 tot 20:00 uur, vrijdag tot 17:00 uur
    Website: www.belastingdienst.nl
    Over: Hier kan je terecht als je vragen hebt over belastingen en toeslagen.

  • ConsuWijzer

    Telefoon: 088 – 070 7070
    5 dagen per week van 8.30-17.30 uur (lokaal tarief)
    Website: www.consuwijzer.nl
    Info: ConsuWijzer geeft je in eerste instantie praktisch advies over jouw rechten en hoe je zelf jouw recht kunt halen. ConsuWijzer en de toezichthouders lossen jouw probleem met een bedrijf dus niet persoonlijk voor je op. In Nederland zijn er namelijk speciale instanties die je daarbij helpen. ConsuWijzer wijst je de weg en geeft je daar advies over. Jouw melding bij ConsuWijzer is wel heel belangrijk voor de toezichthouders. Zij gebruiken jouw meldingen namelijk om een beter beeld te krijgen op waar het misgaat in de markt en hebben wettelijke middelen om in te grijpen. Bijvoorbeeld door het starten van een onderzoek of het opleggen van een boete.

  • Fraudehelpdesk

    Telefoon: 088-7867372
    Ma di do vr 9.00 tot 17.00 uur, wo 12.00 tot 17.00 uur. Niet bereikbaar tijdens feestdagen.
    Website: www.fraudehelpdesk.nl
    Over: Voor alle vragen over en meldingen van fraude.

  • Goede Waar en Co

    Telefoon: 020-686 3338
    Website: www.goedewaar.nl
    Adres: Postbus 61236    
    1005 HE Amsterdam
    Over: Voor vragen over mens-, milieu- en diervriendelijk consumeren. 'Maakt duurzaam consumeren mogelijk'.

  • Informatie Rijksoverheid (voorheen Postbus 51)

    Telefoonnummer: 1400 (lokaal tarief)
    Iedere werkdag bereikbaar tussen 08:00-20:00
    Website: www.rijksoverheid.nl    
    Over: Informatie Rijksoverheid is een centraal loket, waar je terecht kunt met vragen aan de Rijksoverheid.

  • Koersplan De Weg Kwijt

    Website: www.koersplandewegkwijt.nl
    Adres: Godfried Sippel
    Conradkade 98
    2517CZ Den Haag

  • Stichting Consument en Veiligheid

    Telefoon: 020-511 4567
    Website: www.veiligheid.nl
    Adres: Postbus 75169                                           
    1070 AD Amsterdam
    Over: Voor vragen over de bevordering van veiligheid in de privésfeer, in de wijk in de recreatie, in het verkeer en op werk.

  • Stichting Geschillencommissie

    Telefoon: 070-310 5310
    Ma t/m vrij 09:00 tot 17:00 uur
    Website: www.degeschillencommissie.nl
    Adres: Postbus 90600            
    2509 LP Den Haag
    Over: Bedrijven moeten wel aangesloten zijn.
    Er zijn 70 verschillende commissies, of een bedrijf is aangesloten is kan je zien op de website en anders kan je bellen met de stichting.

  • Platform Aandelenlease

    Telefoon: 06-4442 2838
    Website: www.platformaandelenlease.nl
    Adres: Bergeend 15
    3435 VK Nieuwegein
    Over: Informatiecentrum voor aandelenlease gedupeerden.

  • Consumentenclaim

    Telefoon: 0900- 3200 200 (45 cpm)
    Website: www.consumentenclaim.nl
    Adres: Hogehilweg 17
    Postbus 22990
    1100 DL Amsterdam
    Over: ConsumentenClaim voert sinds 2004 op grote schaal juridische procedures tegen banken en verzekeraars. ConsumentenClaim werkt op basis van 'no cure no pay'.

  • DSI (Dutch Security Institute)

    Telefoon: 020-620 1274
    Website: www.dsi.nl
    Adres: Postbus 3861
    1001 AR Amsterdam
    Over: DSI verstrekt persoonsregistraties aan deskundigen binnen de financiële dienstverlening die aan bepaalde eisen voldoen op het gebied van deskundigheid, integriteit en werkervaring. Zo kan kan je zien of een financieel adviseur betrouwbaar is.

  • KIFID (Klachteninstituut Financiele Diensten)

    Telefoon: 070-3338 999  
    Website: http://www.kifid.nl/consumenten
    Adres: Postbus 93257            
    2509 AG Den Haag
    Over: Als je een klacht hebt over een financiële dienstverlener, dan zal je deze eerst schriftelijk moeten voorleggen aan de directie van het bedrijf waar je deze klacht over heeft. Iedere financiële dienstverlener is volgens de Wft (Wet op het financieel toezicht) verplicht een interne klachtenprocedure te hebben. Als het bedrijf na het volgen van deze procedure niet met een passende oplossing voor jouw klacht komt, kan je jouw klacht voorleggen aan Kifid.

  • Koninlijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders

    Telefoon: 070-890 3530
    Website: www.kbvg.nl
    Adres: Prinses Margrietplantsoen 49
    2595 BR Den Haag
    Over: Als je klachten over gerechtsdeurwaarders hebt.

  • Het Juridisch Loket

    Telefoon: 0900-8020 (20ct/min)
    Ma t/m vrij 09.00 – 18.00 uur
    Website: www.juridischloket.nl
    Over: Het Juridisch Loket is een onafhankelijke organisatie waar iedere burger met een laag inkomen of weinig vermogen terecht kan voor gratis juridisch advies.

  • NIBUD

    Telefoon: 030-239 1350      
    09.00 – 13.00 uur  
    Website: www.nibud.nl
    Postbus 19250
    3501 DG Utrecht
    Over: Voor als je advies wilt over de besteding van jouw inkomen.

  • NVI (Ned. Ver. van Incasso Ondernemingen)

    Telefoon: 035-699 4210
    Website: www.nvio.nl
    Adres: Postbus 279
    1400 AG Bussum
    Over: Voor als je klachten over incasso-ondernemingen hebt.

  • Steunpunt Acquisitiefraude

    Telefoon: 055-505 9780
    Website: www.fraudemeldpunt.nl
    Adres: Postbus 963
    7301 BE Apeldoorn
    Over: Voor als je meldingen hebt over valse advertenties en facturen/fraude.
    Internationaal

  • Europees Consumenten Centrum

    Telefoon: 030 – 232 6440
    Ma t/m vrij 9:00 – 17:00 uur
    Website: www.eccnl.eu
    E-mail: info@eccnederland.nl
    Adres: Postbus 487
    3500 AL Utrecht
    Over: Het ECC kan je als consument helpen wanneer je iets wilt kopen of bestellen in een ander EU-land. Ook biedt het centrum informatie over jouw rechten en plichten als Europese consument en biedt ECC begeleiding, als je problemen hebt na een aankoop in een ander EU-land.

  • Kabel Internet Belangenvereniging

    Website: www.coax.nl
    Adres: Postbus 5140
    5800 GC Venray

  • NPFC (Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie)

    Telefoon: 030-2916 777
    Website: www.npcf.nl
    Adres: Postbus 1539
    3500 BM Utrecht
    Over: Hier vind je actuele informatie over de zorg.Voor belangenbehartiging van consumenten in de gezondheidszorg.

  • Lareb (Nederlands Bijwerkingen Centrum)

    Telefoon: 073-646 9700
    Ma t/m vrij 9:00 – 17:00 uur
    Website: www.lareb.nl
    Adres: T.a.v. de afdeling Meldingen
    Antwoordnummer 10670
    5200 WB 's-Hertogenbosch
    Over: Hier kan je melding maken van bijwerkingen van medicijnen.

  • Nationale Ombudsman

    Telefoon: 0800-335 5555 (gratis)
    Ma t/m vrij 9:00 – 17:00 uur
    070-3563563 (voor lopende klachten)
    Website: www.nationaleombudsman.nl                                            
    Adres: Postbus 93122
    2509 AC, Den Haag
    of
    antwoordnummer 10870
    2501 WB, Den Haag
    Over: Voor klachten over de rijksoverheid, provincies en gemeenten, politie, waterschappen, DUO, universiteiten, et cetera.

  • Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)

    Telefoon: 010-414 6377
    Website: www.sgr.nl
    Adres: Postbus 4040
    3006 AA  Rotterdam
    Over: Voor terugbetaling van vooruitbetaalde reisgelden wanneer het reisbureau failliet is. Het reisbureau moet wel aangesloten zijn.

  • Bel-me-niet Register

    Telefoon: 0900-666 1000 (15 ct/min)
    Website: www.bel-me-niet.nl
    Over: Je kan jouw telefoonnummer inschrijven in het Bel-me-niet-Register. Hierna mogen bedrijven je niet meer benaderen voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden, tenzij je klant bent (geweest) van het betreffende bedrijf, of als je hebt gevraagd om telefonische communicatie.

  • Spamklacht

    Website: www.spamklacht.nl
    Over: Meldpunt van de ACM voor spamklachten. Er is een klachtenformulier  op de website.

  • Stichting Reclame Codecommissie

    Telefoon: 020-696 0019
    Website: www.reclamecode.nl
    Adres: Postbus 75684
    1070 AR   Amsterdam
    Over: Bij de Stichting Reclame Code Commissie kan je klachten indienen over reclame-uitingen. De stichting beoordeelt, aan de hand van de Nederlandse Reclame Code, of een reclame-uiting in strijd is met die Code.

  • Uw mening telt

    Website: www.umt.nl
    Over: Hier kan je je uitschrijven voor marktonderzoeken.

  • Stimulansz

    Telefoon: 030-298 2800
    Website: www.stimulansz.nl
    Adres: Postbus 2758
    3500 GT  Utrecht
    Over: Kennis en advies over werk en inkomen, welzijn en gezondheid. Voor informatie over sociale zekerheid.

  • ANWB

    Telefoon: 088 – 269 2222
    Ma t/m vrij  08:00 – 20:00 uur, zat.  10.00 – 16.00 uur
    Website: www.anwb.nl
    Adres: Postbus 93200
    2509 BA Den Haag
    Over: Juridisch advies op het gebied van recreatie, verkeer of toerisme in Nederland. Gratis advies, uitsluitend voor ANWB-leden.

  • BOVAG

    Telefoon: 030 - 659 5211
    Website: www.bovag.nl
    Adres: Postbus 1100
    3980 DC Bunnik
    Over: Behartigt belangen van auto-ondernemers.

  • Belasting auto

    Telefoon: 0800-0749 (gratis)
    Bereikbaar ma t/m vrij van 08:00-17:00 uur
    Website: www.belastingdienst.nl
    Over: Hier kan je terecht als je vragen hebt over de auto en belastingen, zoals vragen over motorrijtuigenbelasting (mrb) en belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm), bijvoorbeeld bij import van auto's. Houd kenteken/burgerservicenummer/sofinummer bij de hand.

  • Rover

    Telefoon: 033-4220 450
    Ma t/m vrij 10:00 – 16:00 uur
    Website: www.rover.nl
    Adres: Postbus 2132
    3800 CC Amersfoort
    Over: Belangenbehartiging van reizigers in het openbaar vervoer

  • Veilig Verkeer Nederland (VVN)

    Telefoon: 088-524 8800
    Ma t/m vrij 08:30 – 17:00 uur
    Website: www.veiligverkeernederland.nl
    Adres: Postbus 66
    3800 AB Amersfoort
    Over: Voor de bevordering van de verkeersveiligheid

  • Voedingscentrum

    Website: www.voedingscentrum.nl
    Adres: Postbus 85700
    2508 CK Den Haag

  • NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit)

    Telefoon: 0900-0388
    Website: www.nvwa.nl
    Over: De NVWA bewaakt de gezondheid van dieren en planten, het dierenwelzijn en de veiligheid van voedsel en consumentenproducten. Ook handhaaft de NVWA de natuurwetgeving.

  • Vereniging Woekerpolis

    Over: Deze vereniging heeft (nog) geen zaken gewonnen, maar is al wel een rechtszaak begonnen tegen Nationale-Nederlanden en Aegon. De organisatie heeft 65.000 leden en zegt meer verzekeraars aan te willen spreken. Aanmelding bij Vereniging woekerpolis. is gratis en mensen met alle soorten woekerpolissen zijn welkom. Bij een succesvol proces betaal je 10 procent van de uitgekeerde compensatie.
    Site: www.woekerpolis.nl

  • Stichting Woekerpolisproces

    Over: De stichting zet zich in voor gedupeerden met een woekerpolis van Nationale-Nederlanden, Aegon, ASR, Allianz, Cardif (koopsommen), SNS Reaal en DSB. Je betaalt 75 euro of 10 procent van de uitgekeerde compensatie.
    Site: www.woekerpolisproces.nl

  • Wakkerpolis

    Over: Consumenten met een woekerpolis van Nationale-Nederlanden of Avéro Achmea (het gaat dan alleen over gedupeerden met een vermogensgroeiplan) kunnen zich aansluiten bij Wakkerpolis. De organisatie heeft nu 2500 leden en vraagt om een jaarlijkse bijdrage van 24,50 euro. Bij een succesvol proces betaal je maximaal 2 procent plus BTW van de bruto uitkering voor de juridische kosten en 17,5 procent en BTW over de netto uitgekeerde compensatie. Bekijk ook het rekenvoorbeeld voor de kosten op de website.
    Site: www.wakkerpolis.nl

  • Individuele procedures en advies

    Er zijn ook organisaties die individuele procedures voeren. Hieronder vallen ConsumentenClaim, New Flame, Stichting Woekerpolisproces (alleen Miljonairsplan Falcon) en Stichting Allianz DinPlan Dupe (alleen voor Allianz Din Plan Dupe). Polisrepair en Woekerpolisvrij bieden 'ontwoekeradvies' bij het oversluiten.

  • Huurcommissie

    Telefoon: 1400
    Ma t/m vrij 08:00 - 20:00 uur
    Website: www.huurcommissie.nl
    Adres: Postbus 16495
    2500 BL  Den Haag
    Over: De Huurcommissie is zowel voor huurders als verhuurders. Voor vragen over huurprijzen, huurverhoging, service- en bijkomende kosten.

  • Vereniging Eigen Huis (VEH)

    Telefoon: 033-450 7750
    Ma t/m vrij 08:30 – 16:30 uur
    Website: www.eigenhuis.nl
    Adres: Postbus 735
    3800 AS Amersfoort
    Over: Voor vragen en problemen bij een koopwoning. Alleen voor leden.

  • Woonbond

    Telefoon: 020-551 7700
    Ma t/m do 09:00 – 16:00 uur, vrij 09:00 – 12:00 uur
    Huurderslijn: 020-551 7755
    Alleen voor leden van de Woonbond.
    Werkdagen van 10 - 13 uur en dinsdagavond van 18.30 - 20.00 uur
    Website: www.woonbond.nl
    Adres: Postbus 3389
    1001 AD Amsterdam
    Over: Men moet lid zijn om advies te krijgen.

  • Autoriteits Persoonsgegevens (CBP)

    Telefoon: 0900-2001 201 (5cpm)
    Telefonisch spreekuur 09.30 – 12.30 uur                
    Website: www.autoriteitpersoonsgegevens.nl
    Adres: Postbus 93374                                        
    2509 AJ Den Haag
    Over: Het CBP houdt onder andere toezicht op de naleving en toepassing van wetten die het gebruik van persoonsgegevens regelen.