ACM moet berichtgeving over HEM verwijderen van rechter

Acm Foto Hem

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een bericht over energieleverancier HEM verwijderen omdat het volgens de rechter onrechtmatig is. Ook moet de toezichthouder het advies op Consuwijzer aanpassen. Dat zegt de rechtbank Den Haag in een kort geding-uitspraak die door de energiemaatschappij was aangespannen. 

De uitspraak 

In het bericht van 1 oktober 2024 adviseerde de ACM aan HEM-klanten om alleen te betalen als het geld dat ze nog zouden ontvangen in hun jaar- of eindafrekening al was verwerkt. De energiecowboy was het niet eens met die boodschap, en krijgt van de voorzieningenrechter in Den Haag nu gelijk. Waarom de rechter het bericht onrechtmatig vindt is nog niet duidelijk. Vanwege het spoedeisende belang van de zaak heeft de rechter de uitspraak met de door de ACM te nemen maatregelen al gepubliceerd, de uitleg en onderbouwing door de rechter kan nog dagen duren. 

Aanpassen bericht en inlichten media

Op last van een dwangsom die kan oplopen tot maximaal honderdduizend euro moet de ACM het bericht verwijderen en het advies in de Consuwijzer aanpassen. Ook moet de ACM verschillende media (AD, de NOS, RTL Nieuws, Radar en Energeia) en Google inlichten dat het bericht is verwijderd. 

De voorzieningenrechter oordeelt dat dit nieuwsbericht onrechtmatig is jegens HEM. Ook oordeelt de rechter dat ACM een bericht over HEM op de website van ConsuWijzer moet aanpassen. Dit omdat een onderdeel daarvan eveneens onrechtmatig jegens HEM is. ACM moet dit laten weten aan diverse media”, zo leest de uitspraak. 

Reacties

HEM kon nog niet inhoudelijk op de uitspraak reageren of uitleggen waarom het kort geding was gestart. De rechter wees in de uitspraak meerdere verzoeken van de eiser (HEM) af. De ACM zegt nog niet te weten of zij in hoger beroep gaat tegen de uitspraak. 

Radar maakte meerdere uitzendingen over energiecowboy HEM en kreeg daarna ook een rechtszaak op haar dak, omdat HEM de uitzendingen van Radar onrechtmatig vond. De rechter gaf de energiemaatschappij in deze zaak op geen enkel punt gelijk, waardoor Radar de zaak won. 

Onderzoek: bereikbaarheid HEM laat te wensen over

De Consumentenbond publiceerde vandaag een onderzoek waaruit blijkt dat de bereikbaarheid van energieleveranciers te wensen overlaat. HEM is een van de partijen die eruit sprint. De consumentenorganisatie belde twintig keer naar verschillende energiemaatschappijen. Bij HEM stonden ze gemiddeld 8 minuten in de wacht, op de twintig verstuurde mails werd na gemiddeld achttien dagen bij HEM gereageerd.