ACM ziet alle seinen op rood bij HEM, maar rechter fluit toezichthouder terug
Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt maakt zich grote zorgen over de financiële stabiliteit van HEM, het nakomen van gemaakte afspraken en wil voorkomen dat ‘goed geld’ (van (oud-)klanten) naar ‘kwaad geld’ (HEM) gaat. Daarom publiceerde ze een nieuwsbericht om klanten te waarschuwen. Toch tikt de Haagse rechtbank de toezichthouder op de vingers. HEM had de zaak aangespannen omdat de energiecowboy vond dat de financiële belangen en de reputatie van HEM geschaad werden door de ACM.
Na 6 maanden nog geen nieuwe directie
HEM, ook handelend onder de naam Allround Hollands Energie, die inmiddels onder de naam HollandsStroom B.V. opereert, werd in april van dit jaar onder verscherpt toezicht van de ACM geplaatst. Dat betekent dat HEM toezeggingen heeft gedaan op een aantal cruciale bedrijfsonderdelen. Onderdeel van het toezicht is dat er een nieuwe directie aangesteld zou worden. Zes maanden later is die er nog steeds niet.
Er is wel een Monitoring Trustee, ook een toezegging, die als 'Chinese muur' tussen de huidige eigenaren en de klantenwerving, tariefstelling en opzegvergoedingen en alle andere klantprocessen, waaronder incasso zou komen te staan. Die Trustee is er, maar hult zich in nevelen. De man, dat is het enige dat we weten, wil koste wat het kost onbekend blijven.
Ook de naam van het bedrijf waarvoor hij werkt mag onder geen beding naar buiten komen. Om die reden was zijn verhoor bij de rechtbank achter gesloten deuren. Ondanks dat de Trustee er is, blijven er bij Radar klachten over opzegvergoedingen en agressieve incasso belletjes binnenkomen.
'Goed geld naar kwaad geld'
Uit de uitspraak die nu gepubliceerd is blijkt dat de ACM dat toezicht niet goed kon uitvoeren, omdat HEM niet de openheid en duidelijkheid gaf die de ACM nodig had. Daarom reisde een delegatie van de toezichthouder op 25 september jongstleden af naar het kantoor van HEM op de Amsterdamse Zuidas.
Vrij snel daarna werden de waarschuwingsberichten voor klanten gepubliceerd, omdat de ACM bang was dat HEM haar klanten niet kan compenseren, omdat de cowboy daar uiteindelijk door haar liquiditeitspositie niet toe in staat zal zijn. Kort gezegd wil de ACM, zo heeft zij gesteld, voorkomen dat ‘goed geld’ (van (oud-)klanten) naar ‘kwaad geld’ (HEM) gaat. De rechter gaat daar niet in mee.
Van dat bedrijfsbezoek heeft ACM geen verslag aan de rechter gestuurd. Volgens de rechter moet na wat gesoebat over en weer vastgesteld worden dat ‘de beleving van partijen van hetgeen tijdens het bedrijfsbezoek aan de orde is gekomen uiteenloopt en dat HEM kan aantonen dat zij wel degelijk bezig is met de uitvoering van het Toezeggingsbesluit'.
Monitoring Trustee
Een cruciale rol in dit geheel speelt de door HEM aangestelde Trustee. De onafhankelijk persoon, goedgekeurd door de ACM, maar betaald door HEM. De ACM heeft van de Trustee begrepen dat er geen duidelijkheid bestaat over uitbetaling aan (oud-)klanten en over de precieze financiële situatie, zo staat in het rechtbankverslag.
De Trustee kon ter zitting de vraag of er voldoende financiële middelen zijn om de verplichtingen van HEM te bekostigen, die vraag dan ook niet beantwoorden. De vraag is in hoeverre HEM de Trustee complete openheid van zaken geeft, of dat ze gedeeltelijk de kaarten op de borst houdt. De Trustee heeft de liquiditeitsbegroting in het kader van de vergunning van HEM gezien en daaruit volgt dat HEM aan haar verplichtingen voldoet en niet ‘op omvallen’ staat.
Tot slot heeft de Monitoring Trustee verklaard dat het soms lastig is geweest om stukken te verkrijgen van HEM waarop hij zijn beoordeling baseert, maar dat hij het te ver vindt gaan om op basis daarvan te concluderen dat het Toezeggingsbesluit niet wordt nagekomen.
Geld uit bv's cowboys nodig voor klantencompensatie
Lang verhaal kort: uit de uitspraak valt op te maken dat bij de ACM alle seinen op rood staan wat betreft HEM. Uiterlijk 31 december van dit jaar moeten alle oud-klanten gecompenseerd zijn wat betreft de te veel betaalde rekeningen en boetes. De ACM en HEM hebben discussie over de financiële zekerheid van de energieleverancier. Om die oud-klanten te betalen moet er een betaling vanuit de aandeelhouders komen.
'De Monitoring Trustee heeft nog geen onderliggende stukken gezien waardoor vaststaat dat die betaling er zal komen', zo schrijft de rechtbank. En die twee aandeelhouders, dat zijn de eigenaren en bedenkers van HEM: Tarik Azaaj en Ouail Naamar. De twee runden eerder het bedrijf dat energiecontracten via telefonische verkoop aan de man bracht: Global Marketing Bridge. De ACM legde beide bedrijven (zowel HEM als GMB) boetes op voor misleidende werving van klanten.
Gaat HEM klanten terugbetalen?
Hier kan niet onvermeld blijven dat Radar in eerdere uitzendingen al liet zien dat de twee eigenaren het breed laten hangen. Zo wonen ze zelf niet alleen in miljoenen-panden. Naamar etaleert ook graag zijn rijkdom op social media door met dure auto's, high end horloges en verblijf in luxe resorts in Dubai. Sinds enkele maanden biedt hij ook luxe appartementen aan in Marokko.
De vraag of HEM alle klanten kan terugbetalen voor eind 2024 is de vraag. De ACM wilde klanten waarschuwen om niet te veel te betalen, maar werd daar dus op teruggefloten door de rechter. Ondertussen bereiken ook de redactie van Radar al enkele maanden klachten over (oud)klanten die lastig gevallen worden met incasso telefoontjes om mensen tot betaling te dwingen.
Minister grijpt niet in
De verantwoordelijke minister, Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei, laat in een reactie weten: 'De ACM kan ook bij nieuwe signalen over mogelijke overtredingen onderzoek doen en waar zij dat nodig acht, handhavend optreden. Dit geldt ook indien de afspraken uit het voorjaar niet worden nagekomen.'
Daarnaast kijkt de minister uit naar de nieuwe Energiewet waarin de ACM een ruimere bevoegdheid krijgt om de leveringsvergunning in te trekken bij herhaaldelijk schuldig maken aan oneerlijke handelspraktijken (misleiding/agressieve verkoop).
Hier kun je zelf uitspraak van de rechter over het handelen van ACM lezen.
Waarom moest de ACM rectificeren?
De ACM moest een nieuwsbericht van de rechter verwijderen en een bericht op consuwijzer.nl aanpassen. Het nieuwsbericht moest offline van de rechter omdat de toezichthouder schreef dat ze tientallen meldingen had gehad van (oud) HEM klanten die tijdens telefoongesprekken agressief benaderd en onder druk gezet waren om rekeningen te betalen.
Volgens de rechter kon de ACM ter zitting niet aantonen dat het om tientallen klachten ging met agressieve benadering. 'Bovendien betekent het niet dat als mensen klagen, die klachten ook terecht zijn', zo staat in het vonnis. Wel ziet zij dat de meldingen vrijwel allemaal betrekking hebben op de betalingsverplichting jegens HEM. De rechter wijst de ACM er verder op dat ze hoor-en wederhoor had kunnen toepassen door de beschuldigingen aan het adres van HEM eerst even voor te leggen.
Een bericht op Consuwijzer moest ook worden aangepast van de rechter. De tekst: “Let op! Verwacht u geen geld terug als gevolg van de toezegging? Blijf dan uw maandelijkse termijnbedrag betalen.” moet de ACM van de website verwijderen. De rechter zegt dat 'de inhoud van het Nieuwsbericht tot gevolg kan hebben dat een groot deel van haar klanten zal menen dat zij hun maandelijkse voorschotbedragen niet hoeven te betalen en dat aannemelijk is dat dit invloed heeft op de cashflow van HEM.
Dat wil – anders dan de ACM naar voren heeft gebracht – niet zeggen dat er sprake is van een zorgelijke liquiditeitspositie bij HEM. Bij een normale bedrijfsvoering wordt nu eenmaal rekening gehouden met reguliere inkomsten. Als die mogelijk voor een groot deel wegvallen heeft dat logischerwijs gevolgen. Bovendien heeft HEM terecht gesteld dat onwenselijk is dat bij klanten mogelijkerwijs betalingsachterstanden gaan ontstaan'.
De ACM heeft nog een aantal weken om in hoger beroep te gaan.