Consumenten misleid door Fixitfaster: 30 euro voor vrij verkrijgbare handleidingen
Wat als je wasmachine of oven kuren heeft, maar je hebt geen handleiding? Dan spring je op het internet en zoek je deze op. Hoog in de zoekresultaten op Google vind je Fixitfaster.nl, waar je volgens hen alle handleidingen kunt vinden. Je vindt wat je zoekt, maakt een account aan en accepteert de algemene voorwaarden. Zonder kleine letters te lezen. Twee weken later ontvang je van het bedrijf ineens een factuur van 30 euro.
Onverwachte kosten
Even snel een handleiding downloaden en zonder het te weten een betaalde dienst aangaan. Het overkwam een heleboel mensen in de afgelopen tijd. Fixitfaster biedt tal van handleidingen aan op zijn website. Als zij boven bij de zoekmachine verschijnen is het voor mensen een kleine drempel om te klikken. Radar ontving allerlei berichten van gedupeerden en ook op Trustpilot zijn de reviews niet mals.
Tientallen mensen reageren gefrustreerd en verbaasd op 30 euro die zij ineens moeten betalen. Zij hadden bij de inschrijving niet in de gaten dat zij een betaalde dienst aangingen door de algemene voorwaarden te accepteren. Ten eerste omdat deze prijs maar klein wordt genoemd, en ten tweede omdat men niet verwacht voor een handleiding te moeten betalen.
“Het is een handleiding, daar ga je geen recensies voor opzoeken.”- Een gefrustreerde gedupeerde
Geen contact, enkel betaalherinneringen
Gedupeerde Anneke vertelt dat ze schrok van de ontvangen factuur. Ze had geen benul van de kosten die verbonden zijn aan de dienst, maar toen was het al te laat. Ze probeert contact op te nemen met Fixitfaster.nl.
“Ze gaan helemaal nergens op in. Ik krijg allemaal standaardemailtjes van ze terug. Ondertussen heb ik een betaalherinnering gekregen. Als je dat niet betaalt, dan komt er nog 20 euro bovenop,” aldus Anneke, die tot op heden nog niets heeft betaald.
“Dat was ik ook echt niet van plan. Het gaat om een klein bedrag maar toch. Het gaat tegen mijn principes in.”
Om te onderzoeken wat gedupeerden van Fixitifaster kunnen doen spraken we met Mark van der Heijden, advocaat consumentenrecht bij Smit & De Hart Advocaten.
Radar vraagt een advocaat: mag dit zomaar?
Want mag dit bedrijf geld vragen voor de handleidingen van een ander bedrijf? En mogen zij de prijs van hun dienst zo verstoppen in de tekst?
“Het is niet koosjer om hiervoor een vergoeding te vragen. Maar als je ermee instemt, dan is het helaas in beginsel wel mogelijk om hiervoor kosten in rekening te brengen.
"Mogelijk kunnen we wel spreken van een oneerlijke handelspraktijk. In de wet staat namelijk dat iemand duidelijk moet worden geïnformeerd over de deal die ze aangaan en dat lijkt hier niet het geval te zijn geweest.”
“In beginsel kun je ook zonder opgave van redenen gebruikmaken van je zogenaamde herroepingsrecht. Het herroepingsrecht vervalt wel op het moment dat je iets afneemt, als je daarmee uitdrukkelijk hebt ingestemd. Het bedrijf moet ook nadrukkelijk vermelden dat je een herroepingsrecht van 14 dagen hebt. Als dat niet goed vermeld staat, dan wordt dat recht verlengd tot maximaal een jaar.”
"Je kunt als consument dus in beginsel wel je geld terug eisen als je inmiddels betaald hebt, maar het bedrijf weet ook: voor 30 euro gaat vrijwel niemand naar de rechtbank.”
Maak gebruik van je herroepingsplicht
Ook voor de deal die je met Fixitfaster ongewenst aangaat, geldt dus de herroepingsplicht. Binnen twee weken van het accepteren van de voorwaarden kun je deze weer opzeggen, of als dit dus niet goed staat aangegeven, tot maximaal een jaar.
In het geval van Anneke stuurde Fixitfaster hun factuur zelfs binnen die twee weken, met het bericht dat haar herroepingsplicht al vervallen zou zijn. Anneke was er scherp op dat dit niet klopte, maar het bedrijf bleef facturen en betaalherinneringen sturen.
Heb je gebruikgemaakt van Fixitfaster, maar nog geen factuur of mail ontvangen? Controleer dan ook goed de ongewenste e-mail in je mailbox. Het kan zijn dat de documenten daar verdwijnen.
“Een engagement tot betaling verbergen in de algemene voorwaarden is het enige waar jullie 5 sterren voor verdienen.”- Een gevatte review op Trustpilot
Waarom handleidingen bijna altijd gratis beschikbaar zijn
Volgens Europese regelgeving en Nederlandse wetten moeten consumenten toegang hebben tot gebruiksinstructies en handleidingen. Dit omdat zij de informatie moeten hebben over hoe zij het product veilig en correct kunnen gebruiken.
Het gratis kunnen verkrijgen van zo’n handleiding is daar onderdeel van. Dat deze aangeboden dient te worden zonder extra kosten, betekent dat er nagenoeg van elk product een handleiding op het internet te vinden is. Je hoeft maar te googelen op het merk en de naam van jouw product.
Je vindt bijna altijd handleidingen van een bedrijf als Samsung, Bosch, Lenovo, enzovoort op hun eigen website. Zonder kosten.
Lees hier de volledige reactie van Fixitfaster:
"Hierbij hebben consumenten, conform de geldende wet- en regelgeving, 14 dagen de tijd om gebruik te maken van hun herroepingsrecht.
Wij willen benadrukken dat wij ons strikt houden aan de wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen. Dit betekent dat elke klant die zich binnen deze termijn meldt, recht heeft op volledige terugbetaling indien zij afzien van onze dienstverlening. De suggestie dat wij facturen al na 5 dagen versturen en daarbij de herroepingstermijn niet respecteren, herkennen wij niet. Mocht dit toch bij een gebruiker het geval zijn geweest, dan is dit uitzonderlijk en absoluut niet onze standaard werkwijze.
In de praktijk monitoren wij nauwgezet de aanmaakdatum van elk account, en we tellen vanaf dat moment voor iedereen een periode van 14 dagen. Mocht een klant menen dat hij of zij de factuur binnen deze 14 dagen heeft ontvangen en zijn herroepingsrecht niet heeft kunnen uitoefenen, dan verzoeken wij hen vriendelijk om opnieuw contact met ons op te nemen via onze klantenservice. We zullen de situatie dan zorgvuldig onderzoeken en, indien gegrond, de factuur crediteren.
Wij hechten veel waarde aan klanttevredenheid en blijven ons voortdurend inzetten om eventuele misverstanden rondom onze diensten op te lossen.
We hopen dat we met deze uitleg meer duidelijkheid hebben kunnen bieden. Mocht u verdere vragen hebben of aanvullende voorbeelden willen delen, staan wij altijd open voor verdere communicatie."