Gulf Gas & Power - reactie ACM en Ministerie van Klimaat en Groene Groei

Kgg Acm

Ondernemers zijn wettelijk minder goed beschermd dan consumenten. Zo geldt bij telefonische werving voor ondernemers de wettelijke bedenktijd van 14 dagen niet, en is het contract afgesloten nadat de ondernemer een aanbod (mondeling) heeft geaccepteerd.

Dit betekent niet dat ondernemers helemaal niet zijn beschermd. Energieleveranciers moeten zorgen dat hun energiecontract aan de wettelijke regels voldoet (redelijke voorwaarden en tarieven) en dat zij hun klanten hier goed over informeren. Als een leverancier dit niet heeft gedaan kan de ondernemer dus zijn recht halen, bijvoorbeeld via de rechter.

Als uit onderzoek van de ACM zou blijken dat een leverancier bovenstaande regels structureel overtreedt, heeft de ACM mogelijkheden om op te treden. De ACM meldt nooit naar welke bedrijven zij wel of geen onderzoek doet. De ACM kan niet alle zaken oppakken en richt zich in het toezicht op leveranciers primair op de bescherming van de consument.

De nieuwe Energiewet die nu voorligt in de Eerste Kamer en dus hopelijk snel ingevoerd kan worden biedt alle eindafnemers - dus ook zakelijke kleinverbruikers- meer wettelijke bescherming en biedt de ACM dus ook meer mogelijkheden om te handhaven.