Hoe herken je een dropshipper?
Op sociale media komen tal van advertenties voorbij van allerlei mooie kleren en leuke hebbedingetjes. Wanneer je doorklikt kom je vaak op een onbekende maar goed uitziende webwinkel waar je net toevallig die dag met korting kunt bestellen. Nadat je impulsief een kek jurkje of blits horloge hebt besteld, blijkt dat je twee weken moet wachten op je product. Het moet nog even uit China komen. Je hebt besteld bij een dropshipper.
Wat is dropshipping?
Het kenmerk van dropshipping is dat een product na bestelling direct vanuit de groothandel naar de klant gestuurd wordt. Zodoende hoeft de webwinkel zelf geen voorraad te hebben én worden verzendkosten uitgespaard. Op zich natuurlijk hartstikke efficiënt. Helaas constateren we dat de mailbox van Radar van overstroomt met klachten over de matige kwaliteit en teleurstellende service die veel dropshippers leveren. Eind augustus presenteerde de Consumentenbond al een onderzoek over dropshippers. Conclusie: ze maken er te vaak een puinhoop van.
Op zoek naar dropshippers die adressen misbruiken
Bij Radar kwam eerder een klacht binnen van een vrouw die ongevraagd tientallen pakketten ontving. Wat blijkt, haar adres werd misbruikt door een dropshipper. Fons gaat op zoek.
Opbouwen van vertrouwen
Waar een middenstander vroeger hard werkte om zijn naam hoog te houden door service en kwaliteit te leveren, is een webwinkel tegenwoordig voor veel ondernemers niet meer dan een wegwerpartikel geworden. Als er te veel klachten over de ene webwinkel op het internet staan, dan verschijnt de volgende dag alweer een andere website met dezelfde producten, matige service en onvoordelige voorwaarden. Heeft een dropshipper dan geen naam hoog te houden? Helaas zien we veel te vaak dat de verplichte bedrijfsgegevens helemaal niet vermeld staan op de website. Je weet eigenlijk niet eens met wie je zaken doet.
Waar moet je op letten?
Kom je op een nieuwe website, controleer dan altijd met wie je zaken gaat doen. En loop de volgende punten na:
- Zoek op Google naar reviews over de website.
- Controleer of bij de politie meldingen zijn over de website
- Kijk welke bedrijfsgegevens vermeld staan. Het is voor een bedrijf verplicht om de handelsnaam, KvK-nummer, het adres en contactgegevens te vermelden.
- Probeer te achterhalen hoe het retourneren is geregeld. Bij dropshippers moet je vaak op eigen kosten retourneren naar China, tegen hoge kosten. Dat moet ergens op de website vermeld staan.
Een voorbeeld: vandersteenmode.nl
Het begint vrijwel altijd op sociale media - je ziet iets moois op Pinterest, op Tiktok of op Facebook. Zo kan het zijn dat je ineens dit bericht ziet op Facebook:
Het is een advertentie van Van der Steenmode. En blijkbaar gaat het koppel Van der Steen na 20 jaar stoppen met de werkzaamheden. Daarom kun je nu de resterende producten bestellen met kortingen tot 70%.
Als je klikt op het bericht kom je op een keurige website:
En jawel hoor, je hebt geluk, want de polo’s zijn inderdaad te koop met grote korting. En je moet opschieten, want er is nog slechts 1 polo beschikbaar.
Wat je dan dus niet moet doen is direct een polo bestellen. Maar eerst even kijken met wie je te maken hebt:
Volgens de homepage is Van der Steen Mode gevestigd in Haarlem en gaan ze inderdaad sluiten. Bij de contactgegevens staan tijden die lijken op openingstijden van een winkel. Maar, wat we niet zien is met wie we zaken doen! En waar is die winkel dan eigenlijk?
Om daarachter te komen moeten we spitten door de Algemene Voorwaarden en daar staat ergens tussen artikel 32 en artikel 33 ineens toch de identiteit van de ondernemer verstopt. Opvallend, de ondernemer is gevestigd in Bergen in Limburg. Best ver als je dan dagelijks naar je winkel in Haarlem moeten rijden.
Domeinnaam kort geleden geregistreerd
Op SIDN kun je zien wanneer een domeinnaam, in dit geval dus vandersteenmode.nl, is geregisteerd. We zien dan dat het pas op 30 juli 2024 is geregistreerd. Opvallend voor een bedrijf dat al twintig jaar actief zou zijn. Kijken we in het register van de KvK, dan zien we dat het allemaal onzin is. Het betreft namelijk gewoon een eenmanszaak die in 2022 is gestart. En de ondernemer zelf is zelf pas 20 jaar oud.
Reviews ook slecht
Dat voelt allemaal dus nogal misleidend. Maar hoe denken de klanten daarover? Die zijn ook niet erg positief. Want inderdaad komen de spullen niet uit een winkel in Haarlem, maar gewoon uit China. Dat het uit China komt, dat hadden de meeste klanten nergens gelezen.
Reactie van eigenaar Vandersteenmode.nl
1. Opheffingsuitverkoop en producten uit China
We hadden oorspronkelijk een voorraad in China liggen voor een andere webshop. Toen er technische problemen op die webshop ontstonden, hebben we de voorraad via onze huidige webshop verkocht vandaar de opheffingsuitverkoop. Dit ging zo goed dat we besloten door te gaan zonder eigen voorraad, via een externe leverancier. Hierdoor zijn de levertijden wat langer geworden. We zijn ervan bewust dat mensen zich misleid kunnen voelen door dit omdat de voorraad inmiddels al verkocht was, en daarom zijn we ook bereid om dit te verwijderen op onze webshop.
2. Haarlem op de website
We hebben Haarlem op onze website gezet om het bedrijf een beetje een lokale uitstraling te geven. We snappen dat dit misschien verwarrend is en daarom gaan we dit van de site halen, zodat alles wat duidelijker is.
3. Beschikbaarheid van producten
In het begin hadden we daadwerkelijk een beperkte voorraad, maar sinds we zijn overgestapt naar dropshipping, werd de schaarste meer gebruikt als verkoopstrategie. We snappen dat dit misschien niet helemaal lekker overkomt en wederom zijn we hier ook in bereid om dit te verwijderen van onze webshop
4. Negatieve reviews
Helaas plaatsen klanten sneller een negatieve review dan een positieve. Dat betekent niet dat we de signalen negeren. We proberen altijd om de klanttevredenheid hoog te houden door bijvoorbeeld met snelle reacties op mailtjes en een soepel retourbeleid. Maar soms gaan er dingen mis, en dat willen we beter oppakken. Wij hebben ook genoeg klanten die wel gewoon tevreden zijn met hun bestelling maar die dan niet uit zichzelf een review gaan plaatsen.
Wat we nu doen
We begrijpen heel goed dat sommige klanten zich misleid voelen, en daarom hebben we besloten om tijdelijk te stoppen met verkopen via deze website. Zo kunnen we de tijd nemen om alles te verbeteren en eerlijker te communiceren.