Huishoudbeurs verjongt

Een mannenbolwerk zal de Huishoudbeurs nooit worden, het publiek verandert wel degelijk. Jonge vrouwen, meisjes en allochtonen weten het evenement de laatste jaren steeds beter te vinden, dankzij op hen gerichte campagnes.

Dat zegt Pim van Houten van RAI Exhibitions aan de vooravond van de 61e editie van de Huishoudbeurs. Die begint zaterdag en loopt tot en met zondag 26 maart.

'Sinds een paar jaar zoeken we bewust contact met jongerenzenders als Radio 538 en FunX en met bijvoorbeeld de Nederlandse Moslim Omroep', vertelt woordvoerder Van Houten. 'De resultaten van die contacten zie je terug op de beursvloer. Er zijn meer allochtonen in vergelijking met vroeger, zij hebben het evenement nu ook ontdekt. En je ziet steeds meer moeders die samen met hun dochters naar de beurs komen'.

De Huishoudbeurs draait dit jaar rond het thema Glamour en telt ongeveer 450 exposanten. Het publieksevenement trok in de afgelopen jaren ongeveer 220.000 bezoekers, van wie 88 procent vrouw en een gemiddelde leeftijd van 34 jaar. De doorsnee huishoudbeursgangster gaf vorig jaar 81 euro uit op de beurs. Hun voorkeur kan producten maken en breken. 'Vorig jaar waren tubes met broodbeleg, zoals bijvoorbeeld pindakaas, een aardige noviteit'', weet Van Houten. 'Nu is dat een grote hit'.

Producenten presenteren hun nieuwste huishoudartikelen uiteraard in de hoop op soortgelijke succesverhalen. Op de lijst met nieuwtjes prijken dit jaar onder meer de stroopwafel in reepvorm, ultra-ontvettende schoonmaakmiddelen, naaimachines met usb-poorten, toastjes in de vorm van een lepel (handig om saus mee op te scheppen), vaatdoekjes die geschikt zijn voor de vaatwasser en luchtverfrissers die helpen tegen snurken.

Wie bang is voor schadelijke gezondheidseffecten van straling door mobiele telefoons en magnetrons kan terecht bij een standhouder die allerlei beschermende producten verkoopt. Van Houten wijst ook nog op de zogenoemde Atomic Teenslipper. Bij iedere stap produceert dit schoeisel een lichtanimatie dankzij een weggewerkt batterijtje: 'Helemaal bling-bling en dus echt iets van deze tijd'.

Als man is Van Houten een beetje een vreemde eend in de bijt op de Huishoudbeurs. 'Deze beurs is echt gericht op de vrouw, da's duidelijk', erkent Van Houten. 'Je kunt er heerlijk funshoppen, rondslenteren, nieuwe dingen bekijken en kopen. Maar als man kun je ook best slagen, heb ik vorig jaar zelf gemerkt. Ik was op zoek naar een bank en dan heb je op de Huishoudbeurs voldoende keus. Daarmee gedroeg ik me wel weer als een typische man, die doelgericht naar iets op zoek gaat. Vrouwen shoppen op een andere manier. Zij vinden het vaak leuker om van winkel naar winkel te gaan, zonder een vooropgezet plan.'

Bron: ANP