KPN-klanten met iPhone 11 worden na maandenlange storingen gecompenseerd

Kpn iPhone Klein

Sinds het begin van dit jaar kampen KPN-klanten met verbindingsproblemen op hun iPhone 11. De verbinding valt om de haverklap weg, of er is nauwelijks bereik om te bellen. Radar schreef eerder over hoe klanten met vragen blijven zitten en van KPN te horen krijgen dat ze nog even moeten wachten op een oplossing. Sinds vorige week compenseren zij klanten: met een vervangende telefoon en teruggave van abonnementsgeld voor de niet-geleverde diensten.

Zijn de problemen opgelost?

Sinds mei van dit jaar ervaren veel klanten van KPN met een iPhone 11 problemen met hun verbinding. Vergelijkbare complicaties waren er bij mensen die een iPhone 12 met hun abonnement bij KPN gebruikten. Toen kwam er uiteindelijk in augustus een update vanuit Apple, die het probleem voor hen oploste. 

De hoop was dat eenzelfde update voor de iPhone 11 ook voldoende zou zijn om de problemen op te lossen. Dat was het helaas niet voor iedereen. Een woordvoerder van KPN vertelt hoe dat proces is verlopen: “De toestelleverancier heeft de problemen afgelopen zomer met een software-update voor een groot deel van de klanten kunnen oplossen.”

Hoe werkt de compensatieregeling?

Klanten bij wie het probleem nog niet is opgelost, blijven klachten melden. Voor hen biedt KPN compensatie aan. De woordvoerder van het telecombedrijf licht de regeling toe:

“Klanten die nu nog problemen ervaren zijn bij ons bekend en samen met de toestelleverancier lossen we ook voor hen het probleem op. Dat is maatwerk met bijvoorbeeld reparatie van het toestel of toestelruil.”

“Vorige week zijn we begonnen met het informeren van alle resterende klanten met de bewuste handsets die nu nog problemen ervaren. De komende weken gaan we bij hen allemaal het toestel vervangen zodat daarmee ook voor deze laatste groep gebruikers het probleem definitief verholpen is.”

“Alle klanten die problemen hebben ervaren, dan wel niet de dienstverlening hebben gehad zoals ze mogen verwachten, kunnen zich via de klantenservice bij ons melden (als dat nog niet gebeurd was). Zij komen in aanmerking voor compensatie van de abonnementskosten over de volledige periode van de klachten.”

Oorzaak van het probleem

De precieze oorzaak van de langdurige storingen blijft uit. KPN verwijst hiervoor naar de fabrikant van de iPhone, Apple. Wij hebben hen benaderd voor reactie op de aanhoudende problemen. Hierop heeft Apple niet op gereageerd.