KPN verhoogt databundels en laat klanten extra betalen: kun je dit weigeren?

Kpn

KPN heeft verschillende klanten laten weten dat ze vanaf januari of februari 2025 meer data krijgen. Ze moeten hier alleen wel 1,25 euro extra per maand voor betalen. Mag dat zomaar? En kun je het aanbod ook weigeren?

Wanneer verhoogt KPN je data?

“We zien dat het dataverbruik van onze klanten toeneemt en daar spelen we op in”, vertelt een woordvoerder van KPN. “Dit doen we door sommige klanten een grotere bundel (10,30 of 50 GB extra) aan te bieden, voor een klein bedrag extra (1,25 euro). Hiermee voorkomen klanten dat ze buiten bundel gaan.”

“Het aanbod geldt voor sommige klanten die contractvrij zijn en dus elke maand hun contract kunnen opzeggen of aanpassen. Aan bestaande contracten komen we niet.” 

Wie nog een lopend contract heeft, zal dit aanbod dus niet ontvangen. En ook niet alle contractvrije-abonnementen kunnen van de deal gebruikmaken: KPN heeft klanten geselecteerd en deze mensen per brief geïnformeerd. 

Kun je het aanbod weigeren?

Maar niet iedereen die geselecteerd is, is daar blij mee. Radar ontving verschillende berichtjes van mensen die hier niet op zitten te wachten. “Ik ben al op leeftijd en zit niet te wachten op meer GB”, mailde iemand ons bijvoorbeeld. 

“Wij maken onze huidige data al niet op, laat staan nog meer data. We willen hier dus zeker niet voor betalen”, aldus een ander. 

Kun je het verhogen van je databundel in zo’n geval weigeren? Ja, is het korte antwoord, maar dan moet je wel actie ondernemen. De woordvoerder van KPN legt uit: “Je bent vrij om van het aanbod gebruik te maken. Wil je dat niet? Dan kun je kijken naar een ander passend abonnement.” Hiervoor kun je contact opnemen met KPN. 

KPN mag je abonnement op deze manier aanpassen

Volgens een woordvoerder van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voldoet KPN hiermee aan alle regels. “KPN mag de wijziging doorvoeren, maar moet de klanten tijdig en persoonlijk informeren”, legt zij uit.  

Dat heeft te maken met artikel 7.2 van de Telecommunicatiewet. “Hieruit volgt dat de telecomaanbieder haar klanten minimaal een maand van tevoren persoonlijk moet informeren over de voorgenomen wijziging.”

“Daarnaast moet de aanbieder de klanten de mogelijkheid geven om de overeenkomst kosteloos op te zeggen. Dit opzegrecht geldt zolang er ook maar één negatief gevolg voor de klant is. In dit geval is er sprake van een prijsverhoging, dus geldt het opzegrecht, ook al is misschien sprake van een goede ‘deal’ voor de consument (in de vorm van meer data).”

Geen aanbod, wel meer data?

Voor klanten die het aanbod niet gekregen hebben, maar het wel zouden willen, heeft de woordvoerder van KPN een andere tip. In de MijnKPN-app kun je in de maand december 5GB extra krijgen via de adventskalender.