Meerderheid zegt geen dankjewel tegen chatbots: ‘Beleefdheid is flauwekul’

Chat GPT

Bijna een kwart van de Nederlanders gebruikt kunstmatige intelligentie zoals ChatGPT, blijkt uit cijfers van het CBS. Radar was benieuwd of we beleefd met zulke chatbots omgaan. Nee, ze blijkt uit onze poll. De meerderheid gebruikt bijvoorbeeld geen ‘alsjeblieft’ bij het stellen van vragen. Ook ‘dankjewel’ blijft vaak achterwege. 

Meerderheid zegt geen alsjeblieft en dankjewel

Om te kijken hoe we tegen chatbots praten, zette Radar drie vragen online. Zo vroegen we of je een chatbot gedag zegt voor je een vraag stelt, of je alsjeblieft gebruikt in je vraag en of je dankjewel zegt als je antwoord hebt gekregen. In totaal reageerden 1.447 mensen op deze vragen. 20 procent van hen geeft aan nooit chatbots te gebruiken. 

Hoe gaan deelnemers die dit wel doen om met chatbots? We beginnen met gedag zeggen: 15 procent van de deelnemers geeft aan dit te doen, 13 procent doet het soms en een meerderheid van 52 procent doet het niet. 

Ook alsjeblieft gebruikt een meerderheid van de deelnemers (67 procent) niet. Slechts 7 procent stelt vragen waarin ze alsjeblieft gebruiken, 10 procent doet dit soms. 

Heeft de chatbot de vraag beantwoord? Dan zegt 23 procent van de deelnemers dankjewel. 15 procent bedankt de chatbot soms, een meerderheid van 46 procent doet dit niet. 

Je weet nooit of het nog van pas komt als AI straks de wereld overneemt. Dan was ik in ieder geval aardig voor ze
Deelnemer die vriendelijk is tegen chatbots

Vaker dankjewel dan alsjeblieft

Hoewel de meeste mensen dus ook geen bedankt zeggen, gebeurt dit wel vaker dan hallo en alsjeblieft. De meest genoemde reden hiervoor is dat deelnemers denken hiermee de chatbot te trainen. “Ik zeg wel dank je wel zodat de chatbot begrijpt dat het gesprek over is”, laat iemand bijvoorbeeld weten. 

“Bedankt is voor mij de bevestiging aan het systeem dat ik wat aan het antwoord heb”, laat een ander weten. 

Automatisme en onduidelijkheid

Deelnemers die chatbots ook gedag zeggen en alsjeblieft gebruiken, doen dit voornamelijk uit automatisme. Ook geven ze aan dat ze niet altijd zeker weten of ze met een chatbot praten of met een mens. 

Zo vertelt iemand: “De chatbox heeft een voornaam, dus weet nooit zeker of er een echt persoon achter de chatbox zit, of een apparaat." 

Chatbot is zelf ook vriendelijk

Daarnaast vertellen deelnemers dat ze vriendelijk tegen een chatbot praten, omdat die ook beleefd tegen hen is. “Ik heb de neiging om een chatbot als mens te behandelen, omdat hij ook zo tegen mij praat”, legt iemand uit. 

Je hebt het idee dat er echt iemand voor jou een tekstbericht schrijft terwijl je weet dat het niet zo is
Deelnemer die chatbots menselijk behandeld

“ChatGPT is goed opgevoed en dan is het ook prettig om te antwoorden en te bedanken voor de waardevolle informatie”, vertelt een ander. 

‘Het is een computer’

Mensen die geen hallo, alsjeblieft en dankjewel zeggen tegen een chatbot, houden in hun achterhoofd dat ze met een computer praten. “Ik praat niet met computers”, laten veel deelnemers dan ook weten. 

“Een chatbot is geen persoon, heeft geen persoonlijkheid, geen bewustzijn en is simpelweg een machine. "Beleefdheid is dus flauwekul”, aldus een van de deelnemers. 

Waarom zou ik? Ik zeg ook geen dankjewel tegen Google of mijn e-mailprogramma
Deelnemer die geen dankjewel zegt tegen chatbots

Ontevreden

Ook geven veel van deze deelnemers aan dat ze een chatbot niet bedanken omdat ze simpelweg ontevreden zijn met het antwoord. “Meestal krijg ik geen antwoord op mijn vraag, maar een algemeen antwoord wat nergens op slaat”, vertelt iemand bijvoorbeeld. 

Wat vindt ChatGPT zelf?

We vragen aan ChatGPT of de chatbot wil dat mensen alsjeblieft en dankjewel gebruiken. Het antwoord: Nee, dat is niet nodig! Ik geef je gewoon de informatie die je nodig hebt zonder franje, zoals we gewend zijn.