Netbeheerder wil slimme meter plaatsen: mag je dat weigeren?

Slimme Meter

‘Mag je een slimme meter weigeren?’, vroeg een Radar-lezer zich af? Hij ontving van zijn netbeheerder het verzoek tot het plaatsen van de slimme meter tijdens een meterwissel, maar wil dit liever niet. Wat zijn de alternatieven, zijn deze er en wat zijn je rechten als consument?

Wat is een slimme meter?

Een slimme meter is een meter die het verbruik van elektriciteit en gas afleest en deze gegevens gelijk doorstuurt naar de energieleverancier. Vaak is de slimme meter gekoppeld aan een app zodat klanten hun verbruik elk moment kunnen zien, zo krijgen ze sneller inzicht in de gemaakte kosten en tarieven. 

Sommige gebruikers willen liever geen slimme meter, zij zijn bang dat hun privacy in het gedrang komt. Zij geven liever zelf hun meterstanden door. 

Wanneer een meterwissel?

Ontvang jij, net als de Radar-lezer, een brief van de netbeheerder met daarin de oproep om een afspraak te maken om de meter te vervangen, beter bekend als een meterwissel? Dan is het verstandig daar, ondanks de wens geen slimme meter te plaatsen, wél gehoor aan te geven. Waarom?

Netbeheerders plaatsen nieuwe meters als jouw meter KIWA is afgekeurd. Dit betekent dat jouw meter niet meer voldoet aan de wettelijke veiligheidseisen. Netbeheerders testen dit periodiek en steekproefsgewijs. Je kunt hier checken of jouw elektriciteitsmeter volgens de KIWA-eisen is afgekeurd.

Waarom is het belangrijk een afgekeurde meter te vervangen?

“Een meter wordt afgekeurd als er een afwijking wordt gevonden tijdens een steekproef”, legt netbeheerder Alliander uit. “Misschien loopt de meter te snel en registreert de meter meer dan het werkelijke gebruik. Dit is nadelig voor de klant.”

“Maar het kan ook zijn dat de meter te langzaam loopt en minder registreert dan het werkelijke gebruik. Dat verschil moet ergens betaald worden en wordt een last voor de netbeheerder. Als dat bij heel veel klanten gebeurt, dan komt dat niet ten goede van de betaalbaarheid van gas en elektriciteit.”

Het is dus om deze reden dat je van jouw regionale netbeheerder het verzoek krijgt een afspraak te maken voor de meterwissel. Dit betekent echter niet dat jouw meter per se vervangen moet worden voor een slimme meter. Je mag het plaatsen van een slimme meter namelijk weigeren.

Welke opties zijn er?

Je kunt contact met ons opnemen”, legt Alliander uit. “Een optie is een digitale meter met vier telwerken.” In die meter zit geen communicatiemodule, de meterstanden worden dus niet automatisch doorgestuurd. “Je noemt dit ook wel de standalone meter.” 

De voor-en nadelen

Het voordeel van deze meter is dat jouw meter niet op elk moment kan worden afgelezen. Het nadeel is dat je met deze meter geen gebruik kunt maken van dynamische contracten. Wél voldoet deze meter na het afschaffen van de salderingsregeling aan de vier telwerken. 

Kies je voor deze meter tijdens de verplichte meterwissel omdat jouw meter is afgekeurd en wil je in de toekomst wél gebruik maken van dynamische contracten? “Dan kost het plaatsen van een slimme meter in de toekomst wel geld”, legt Alliander uit. Zo kan het zijn dat er dan wel kosten in rekening worden gebracht om de meter te plaatsen. 

Naast deze meter kun je ook kiezen voor een slimme meter waarbij je de mogelijkheid tot communicatie met de netbeheerder uit laat zetten. Ook dan kun je geen gebruik maken van dynamische contracten, tenzij je de mogelijkheid tot communicatie in de toekomst wel toestaat. 

Verandert mijn tarief door een andere meter?

De Radar-lezer wil liever geen slimme meter laten plaatsen uit angst voor het extra in rekening brengen van kosten bij een bepaald gebruik. Hoe zit dat? Kan een netbeheerder en daarna een energieleverancier meer kosten in rekening brengen bij bepaalde klanten, denk aan klanten met een warmtepomp en dergelijke?

“Via een netbeheerder worden de standen van de slimme meter aan de energieleverancier doorgegeven. Wij mogen daar niks aan veranderen. Het is een collectief tarief", aldus Alliander.