Nick moest ruim 1.600 euro betalen door fout Budget Thuis: ‘Slaap er slecht van’

Budget Thuis

Nick is al zo lang klant bij Budget Thuis dat zijn abonnement voor internet, televisie en bellen maandelijks opzegbaar is. Tenminste, dat dacht hij. Want als hij het opzegt, krijgt hij een boete van ruim 1.600 euro. Na maanden bellen en mailen geeft Budget Thuis toe dat ze een fout hebben gemaakt. De oplossing? 10 procent korting op zijn boete. 

Nieuw abonnement

Nick is al sinds 4 mei 2024 in de weer met Budget Thuis. Op die datum gaf hij namelijk door dat hij ging verhuizen. Hij ontving direct een bevestiging per mail en een paar minuten later een contract met zijn nieuwe adres. En daar ging het fout. 

Want in plaats van zijn huidige abonnement te verhuizen naar zijn nieuwe adres, heeft Budget Thuis - zonder zijn weten - een nieuw abonnement voor hem afgesloten. “Ik zocht niks achter de mail met het nieuwe contract, omdat het me logisch leek dat mijn adres aangepast moest worden”, vertelt Nick. 

1.643,52 euro afgeschreven

Tot hij een maand later zijn abonnement opzegt: “Op mijn nieuwe adres kon ik glasvezel ontvangen. Vandaar dat ik ben overgestapt naar een andere provider en mijn abonnement bij Budget Thuis heb opgezegd.” 

“Vervolgens ben ik gebeld door Budget Thuis met de vraag waar nu sprake van is: een verhuizing of een nieuw contract? Ik heb alles uitgelegd en Budget Thuis heeft bevestigd dat alles in orde gemaakt zou worden”, gaat hij verder. “Ik zou nog eenmalig het maandbedrag van 63 euro moeten betalen en daarna zou mijn abonnement opgezegd zijn.” 

Maar als Nick een paar dagen later zijn bankrekening checkt, ziet hij dat er 1.643,52 euro afgeschreven is. 

Boete verhoogd als hij niet betaalt

Hij storneert het bedrag en neemt contact op met Budget Thuis. De klantenservice vertelt hem dat dit de boete is voor het opzeggen van zijn nieuwe contract, waarvan Nick dus niet wist dat het afgesloten was.

Budget Thuis stelt een onderzoek in om uit te vinden hoe dit fout is gegaan. In de tussentijd blijft Nick mails krijgen dat hij de boete moet betalen. Doet hij dit niet binnen 15 dagen? Dan wordt de boete verhoogd met 246,53 euro. 

Oplossing van Budget Thuis: 10 procent korting

Na maanden gesteggel geeft Budget Thuis Nick gelijk. Ze hebben de telefoongesprekken met hem teruggeluisterd en geconstateerd dat  hij inderdaad niet had kunnen weten dat er een nieuw contract werd afgesloten. 

“Ter compensatie willen ze mij daarom 10 procent korting aanbieden op de 1.600 euro boete die ik onterecht aan ze moet betalen”, aldus Nick. “Ik slaap er slecht van, al maanden.” 

“Een bedrijf sluit per ongeluk een nieuw contract af in plaats van het doorvoeren van een adreswijziging en als ik dat dan recht wil zetten kost me dit ruim 1.600 euro, omdat ik het foutieve contract te vroeg opzeg."

Boete kwijtgescholden na tussenkomst Radar

Ook Radar neemt in de tussentijd contact op met Budget Thuis. Zij laten weten dat ze onderzoek gedaan hebben naar de situatie en daarover het volgende kunnen delen: 

“Uit onderzoek blijkt dat meneer zijn contract heeft verlengd, waardoor er sprake was van een contract met vaste looptijd (waarbij bij opzegging een boete in rekening wordt gebracht). Echter zien we na nader onderzoek een annulering van deze verlenging terug. In dit geval zal er dus geen boete in rekening gebracht moeten worden. We zoeken intern uit waarom dit bij deze klant fout is gegaan en hoe we dit in het vervolg kunnen voorkomen.”

Ook geven ze aan contact te hebben opgenomen met Nick om hem te laten weten dat ze zijn eindnota zullen kwijtschelden. En inderdaad, Nick heeft van Budget Thuis te horen gekregen dat hij ze geen geld meer verschuldigd is. “Ik sprong een gat in de lucht en ben blij dat dit uit de wereld is”, laat hij ons weten.