Nieuwe generatie betaalpas werkt nog niet altijd
Eerder dit jaar kwam het uitrollen van de nieuwe generatie pinpas ter sprake. In Nederland hebben we tientallen miljoenen pasjes, dus de vervanging daarvan gaat geleidelijk. Sommige eigenaren van de nieuwe pas lopen tegen problemen bij betalen aan. Als de software van het pinapparaat niet up-to-date is, kun je met de nieuwe generatie pinpas niet betalen aan de kassa.
Waarom kun je soms niet betalen met de nieuwe pas?
De ‘oude’ pinpassen worden vervangen door een debitcard waar Visa of Mastercard op staat. Wanneer dat gebeurt, verschilt per bank. Als je een rekening hebt bij Bunq, Revolut, Triodos, Knab, N26 en Openbank heb je waarschijnlijk al zo’n nieuwe pas.
Rabobank is in april begonnen met het uitgeven van de nieuwe pas, waar ABN Amro en ING nog wachten met het uitrollen van de nieuwe passen. Nu krijgt Radar berichten binnen van gedupeerden die op verschillende plekken niet kunnen betalen met hun nieuwe pas. Volgens een medewerker van de Rabobank ‘heeft dan de software van de betaalterminal een update nodig’, en kan er daarom niet betaald worden.
Hoe wordt dit probleem aangepakt?
Radar belde met Betaalvereniging Nederland, die het collectieve betalingsverkeer in Nederland overziet. Woordvoerder Berend Jan Beugel licht toe dat zo’n software-update vaak het probleem oplost:
“Veel leveranciers van betaalterminals zijn lid van Betaalvereniging Nederland. Zij rapporteren aan ons over het updaten van hun terminals. Op grond daarvan zien wij dat 99% van de betaalterminals geschikt zou moeten zijn voor de vernieuwde pinpassen.”
Bij betaalautomaten van onbemensde tankstations, of parkeergarages zijn deze updates soms nog niet doorgevoerd. Ook zijn er kleine, zelfstandige winkeliers met een sterk verouderde betaalterminal. Bij hen is er een grotere kans dat de apparaten niet voorbereid zijn en je daar dus niet met een vernieuwde pinpas kunt betalen.
Update of nieuw pinapparaat?
“Er zijn zelfstandige winkeliers die ooit een oud pinautomaat hebben gekocht, die niet meer geüpdatet kan worden met de benodigde software maar dat gaat om kleine hoeveelheden. Ze stellen de aanschaf van een nieuwe betaalterminal zo lang mogelijk uit.”
Het wordt winkeliers niet verplicht hun pinapparaat te updaten, maar het is natuurlijk niet handig als zij mensen weg moeten sturen. Naarmate er meer nieuwe pinpassen worden verspreid, zal een winkelier sterker de noodzaak voelen om zijn oude terminal te vervangen.
“Het gros van de terminals heeft alleen een update nodig, dat kost de winkelier niets.” Betaalvereniging Nederland roept consumenten op om je met een pinbon te melden, als je met een vernieuwde pinpas niet hebt kunnen pinnen. Die vernieuwde pinpassen herken je aan het nieuwe logo op de pinpas, van Debit Mastercard of Visa Debit, in plaats van een oud logo van Maestro of V-Pay.
Wat kun je doen als je niet kunt pinnen?
Als je met je nieuwe generatie pas niet hebt kunnen pinnen, hoort Betaalvereniging Nederland graag van je waar het mis is gegaan.
Stuur een e-mail met een foto van de pinbon in de winkel waar de vernieuwde betaalpas niet werkt. Deze kun je delen met je eigen bank, of sturen naar [email protected].
Voordat je denkt: hoe kom ik aan een pinbon als ik niet kan pinnen? Er zijn een aantal mogelijkheden:
- Vraag om een pinbon van de geweigerde pinbetaling (zo mogelijk)
- Pinnen met een andere 'oude' pas
- Vraag om een 0-euro pinbon voor een andere 'oude' pas
- Pinnen met je telefoon werkt soms wel
Het is goed om te weten dat er op de pinbon helemaal geen gegevens staan die leiden naar de pashouder. Daarop staan enkel herleidbare gegevens van de winkelier en de pinterminal. Met die bon kan Betaalvereniging Nederland vinden waar het probleem ligt en contact opnemen met de betaaldienstverlener die de terminal heeft aangesloten.
“Als mensen een bericht met foto van een pinbon sturen, ondernemen wij ook echt actie. Dan is het vaak ook binnen een paar dagen gefixt. Bij een verouderde terminal kan de betaaldienstverlener een goede aanbieding aan de winkelier doen om die te vervangen,” aldus Berend Jan Beugel, woordvoerder van Betaalvereniging Nederland.