NS lanceert online database voor verloren spullen: dit is hoe het werkt
Wie regelmatig met de trein reist kan weleens wat vergeten. Je kunt gemakkelijk via de site van NS opzoeken of jouw verloren spullen gevonden zijn. Hoe werkt dat? En wat kun je als reiziger doen wanneer je spullen kwijtraakt?
Ben jij iets kwijtgeraakt?
Je kunt zelf opzoeken of jouw kwijtgeraakte tas, telefoon of portemonnee is teruggevonden. Je kunt op de gevonden voorwerpen-pagina van NS zoeken op datum en ‘apparaten’, ‘kleding’, ‘tassen en koffers’, ‘vervoersmiddelen’ en ‘overig’. Daarnaast kun je een datum opgeven.
Niet alles is terug te vinden in de online database. Zo zijn bankpassen, ov-chipkaarten en paspoorten niet zichtbaar. Je zult deze kaarten zelf moeten blokkeren en vervangen.
Spullen gevonden: aanvraag indienen
Heb je de online database geraadpleegd en zie je jouw verloren voorwerp ertussen staan? Dan kun je een aanvraag indienen. Tijdens de aanvraag word je gevraagd een zo specifiek mogelijke omschrijving te geven, zo kan de NS controleren of het voorwerp ook echt van jou is. Na goedkeuring, ontvang je een mail.
Voor de gelukkigen onder ons, je kunt het voorwerp na goedkeuring gaan ophalen. Dit kan op de volgende manieren:
- Je haalt je voorwerp op bij een station met een servicepunt. Je hebt zeven dagen de tijd om het op te halen. Neem tijdens het ophalen een identiteitsbewijs, het aanvraagnummer mee.
- Je kunt het voorwerp ook laten opsturen. Dit kost vijftien euro binnen Nederland.
Heb jij nu iets gevonden?
Naast dat je je spullen kunt kwijtraken, kan het ook zo zijn dat je wat vindt. Wat kun je dan het beste doen? “Geef een gevonden voorwerp aan een van onze medewerkers op het station of in de trein. Op deze manier is de kans het grootst dat het voorwerp weer terugkomt bij de eigenaar”, ligt NS op hun site toe. Kun je geen medewerker vinden of heb je die tijd niet? Dan kun je volgens NS een verloren voorwerp aanmelden bij de door hen gebruikte software.