Online IQ-test van 99 cent kost ineens 70 euro: ‘Ik schrok me echt rot’
Je vult online een paar vragen in om je IQ te testen en moet 99 cent betalen om de uitslag te zien. Omdat het een klein bedrag is, besluit je het voor één keer te betalen. Tot je schrik wordt er een veel hoger bedrag van je rekening geschreven: 69,99 euro. Dit gebeurt de laatste tijd veel mensen. Waaronder Tim, die contact opnam met Radar.
Tal van negatieve verhalen
Tim vertelt dat hij op Instagram een advertentie zag van de website Cerebrum IQ. Hij vulde de 20 vragen in en moest vervolgens 99 cent betalen om de uitslag te zien. “Je hebt net moeite gedaan om al die vragen in te vullen, dus dan wil je toch de uitslag weten.”
Door deze 99 cent te betalen, sluit je ook meteen een abonnement van 19,99 euro per week af. De website hanteert hierbij een proefperiode van 7 dagen, waar je die 99 cent voor betaalt. “Ik zag wel dat het een abonnement was, maar dacht dat ik dit in de proefperiode meteen op kon zeggen”, vertelt Tim.
Maar tot zijn schrik werd er naast de 99 cent ook direct 69,99 euro afgeschreven. En Tim blijkt niet de enige: Trustpilot staat vol met negatieve recensies van mensen die met hetzelfde probleem zitten. En ook Radar ontvangt meerdere klachten.
Afgezien van het herroepingsrecht
Tim neemt direct contact op met Cerebrum IQ en na een hoop mails wordt het hem duidelijk hoe dit zit. “Dit bedrijf beweert dat je als klant hebt afgezien van de 7 dagen proefperiode en dus direct akkoord bent gegaan met het 4-weken abonnement ter waarde van 69,99 euro”, vertelt hij. “De wettelijke bedenktijd van 14 dagen, lappen ze direct aan hun laars.”
Kan dit zomaar? Het bedrijf Cerebrum IQ is gevestigd in Malta en valt dus niet onder het Nederlandse recht. Toch heb je volgens een woordvoerder van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ook dan herroepingsrecht. Binnen de Europese Unie hebben consumenten 14 dagen bedenktijd.”
“Bij een dienst die volledig wordt geleverd binnen de 14 dagen bedenktermijn, kan er wel om instemming worden gevraagd om de bedenktijd te laten vervallen”, legt zij verder uit. “Hiermee moet de consument dan expliciet instemmen.”
Volgens Tim heeft Cerebrum IQ hier absoluut niet om gevraagd: “Ik ben zelf best jong en zeer alert op oplichting online. Ik heb echt nergens zien staan dat ik van de proefperiode kon afzien. Dit werd absoluut niet gemeld of gevraagd.”
Maandbedrag in plaats van weekbedrag
Bovendien is het afzien van je proefperiode niet het enige vreemde aan de afschrijvingen van Cerebrum IQ. Want hoewel de website spreekt van een abonnement van 19,99 euro per week, wordt er in één keer 69,99 afgeschreven. “Ook onjuist dus”, concludeert Tim. “Ze pakken direct het hele maandbedrag van je af.”
Martijn Witvliet, jurist bij het Europees Consumenten Centrum (ECC), vertelt dat dit alles niet zomaar mag. “Consumenten moeten alle informatie krijgen die noodzakelijk is voor het nemen van een weloverwogen aankoopbeslissing. Het gaat daarbij om de voornaamste kenmerken (wat houdt de dienst precies in), de prijs, duur van de overeenkomst etcetera. Het is een waslijst aan verplichtingen.”
“De informatie mag bovendien niet in algemene voorwaarden worden verstopt of door middel van een dubbelzinnige formulering worden gepresenteerd.”
Kun je je geld terugkrijgen?
Wiltvliet vertelt dat er drie dingen zijn die je als gedupeerde kunt doen:
- Gebruikmaken van de voorbeeldbrief ‘Aankoop ongedaan maken bij misleiding’ van het ECC en deze naar de aanbieder mailen.
- Voor zover mogelijk afgeschreven betalingen storneren en de machtiging voor toekomstige betalingen intrekken.
- Contact opnemen met je creditcardmaatschappij (als je via creditcard hebt betaald) en vragen een chargeback te starten.
Reactie Cerebrum IQ
Radar neemt contact op met Cerebrum IQ. En hoewel we geen IQ-test hebben gedaan, krijgen ook wij het bericht dat we van onze proefperiode hebben afgezien. Op inhoudelijke vragen gaat het bedrijf niet in.