Rekeningen tot drie jaar terug door falende ICT bij Waternet: wat kun je doen?

Waternet

Radar ontving klachten van drinkwaterklanten die ‘plotselinge’ rekeningen ontvingen. De waterrekeningen en aanslagen gingen soms wel tot drie jaar terug, dit resulteerde in grote bedragen die op korte termijn moesten worden betaald. Waar komen deze ‘plotselinge’ rekeningen vandaan en welke verklaringen geven Waternet en het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht hiervoor?

Welke klachten kreeg Radar?

Stichting Waternet en Waterschap Amstel, Gooi en Vecht kampen al langer met grote administratieve achterstanden en falende ICT. Inwoners van Het Waterschap Amstel, Gooi & Vecht ontvangen hierdoor in sommige gevallen onterechte aanmaningen en achterstallige rekeningen. 

Waternet werkt in opdracht van de Gemeente Amsterdam voor de facturatie en inning van de drinkwatergelden en voor het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht voor het heffen en innen van de aanslagen voor het waterschap.

Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht is zich ervan bewust dat “het voor sommige inwoners financieel niet haalbaar is om de opgelegde aanslagen op korte termijn te betalen.” Naar eigen zeggen doen ze “er alles aan om deze inwoners tegemoet te komen”, zo laten zij aan Radar weten. Hoe ziet dat eruit en wat betekent dat voor jou?

Waterschapsbelasting: dit is er aan de hand

De volgende tekst gaat over Waterschapsbelasting

Betalingsregelingen

De achterstallige aanslagen kunnen soms oplopen tot honderden euro’s. Wie dit niet kan betalen, kan volgens het Waterschap een betalingsregeling treffen. Je kunt dan in twaalf maanden de rekeningen betalen.

“Daarnaast maken we het aanvragen van een betalingsregeling zo makkelijk mogelijk; dit kan via de website en telefonisch via de klantenservice. Voor mensen die het lastig vinden om te bellen of de website te gebruiken, bieden we ook de mogelijkheid om langs te komen”, aldus het Waterschap.  

Verwerking betalingsregeling 

Hoe lang duurt het voor deze regeling is verwerkt? “We streven ernaar om betalingsregelingen binnen twee weken te verwerken. Bij grote drukte kan het soms iets langer duren. Dit komt omdat we de regeling handmatig in ons systeem verwerken”, legt het Waterschap hierover uit. 

“Op dit moment krijg je binnen één week een terugkoppeling over je aangevraagde betalingsregeling(en). Een betaling en een aanmaning kunnen elkaar kruisen. Bij vragen kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice, dan zoeken we voor je uit wat er aan de hand is.”

Het Waterschap verwerkt de regeling nu handmatig, maar werkt eraan dit in de toekomst automatisch te verwerken, zoals dit wel het geval is bij drinkwaterrekeningen.

Rekening al wel betaald maar toch aanmaning ontvangen?

Aanmaningen vielen ook op de mat van consumenten die hun rekeningen al wel hadden betaald en geen betalingsregeling hadden getroffen. Hoe kan dat?

“Als we zien dat de betaling op tijd is ontvangen, worden de aanmaningskosten na verloop van tijd afgeboekt waardoor deze niet betaald hoeven te worden. Je hoeft hiervoor niks te doen. Je kunt ook met ons bellen om aan te geven dat de aanslag al is betaald, op verzoek boeken we de aanmaningskosten dan meteen af.”

Daarnaast wijst het Waterschap op de mogelijkheid om in te loggen op ‘MijnWaternet’ of je eigen betaalrekening, om te kijken of de rekening al betaald is.

Hoe zijn de problemen ontstaan?

Radar vroeg het Waterschap hoe het heeft kunnen gebeuren dat Waterschapsbelasting met vertraging wordt geïnd. “Door ingebruikname van een geautomatiseerd belastingsysteem is een vertraging ontstaan in het verwerken en verzenden van de belastingaanslagen voor het waterschap. Momenteel is het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht bezig om deze vertraging van verwerking en verzenden in te lopen. 

Helaas heeft dat tot gevolg dat we dit jaar meerdere aanslagen (over de afgelopen jaren) kort achter elkaar verzenden. We vinden dit heel vervelend en bieden hiervoor onze excuses aan. We bieden maatwerk aan als inwoners in de problemen komen. Vanaf 2025 kan iedereen weer, zoals gebruikelijk, één aanslag per jaar verwachten.”

Drinkwaterrekeningen: wat is er aan de hand?

De volgende vragen gaan over drinkwaterrekeningen

Wat zijn drinkwaterrekeningen?

Drinkwaterrekeningen zijn rekeningen die je ontvangt naar jouw waterverbruik. Waternet liep achter met het versturen van drinkwaterrekeningen voor Gemeente Amsterdam. Het waterbedrijf meldt over deze situatie het volgende: “Voor de Gemeente Amsterdam zien we dat het versturen van drinkwaterrekeningen weer regulier verloopt en er geen sprake is van een opeenstapeling.”

Hoewel Waternet naar eigen zeggen weer regulier loopt met het versturen van drinkwaterrekeningen, hebben mensen nu nog steeds last van de eerder gestuurde achterstallige rekeningen.  

Kun je ook voor deze drinkwaterrekeningen een betalingsregeling treffen?

“Als je het openstaande bedrag niet in één keer kunt betalen, dan kun je er ook voor kiezen om deze in delen te betalen. Afhankelijk van je financiële situatie wordt samen gekeken naar wat haalbaar is om maandelijks te betalen.” Je kunt langsgaan bij Waternet, telefonisch of online deze betalingsregeling aanvragen. 

“De aanvragen worden meteen in ons systeem verwerkt. Het aantal termijnen voor de betalingsregelingen is ook uitgebreid en standaard verruimd van acht naar twaalf termijnen. Ook het combineren van betalingsregelingen is makkelijker gemaakt.” 

“Tenslotte zijn er mensen die we doorverwijzen naar een schuldhulpinstantie wanneer er sprake is van schuldenproblematiek. Soms vraagt men ons om een drinkwaterrekening kwijt te schelden, dit is helaas geen wettelijke mogelijkheid voor drinkwater (voor de Gemeente Amsterdam).”

Aanmaningen ontvangen maar waterrekening al betaald

Er zijn klanten die aanmaningen ontvangen maar de drinkwaterrekeningen al wel hebben betaald. Hoe kan dat? Volgens Waternet zit er maximaal één week tussen het openen van de aanmaning en de uitkomst ervan op je adres. Het kan volgens Waternet zijn dat de betaling tussentijds is betaald. Is dit het geval? Dan hoef je volgens Waternet niks te doen. 

“Eventueel kun je ook met ons bellen om aan te geven dat de drinkwaterrekening al is betaald. Op verzoek boeken we de aanmaningskosten dan meteen af. Je kunt via je account in ‘MijnWaternet’ checken of de rekening betaald is, of door het op je eigen bankrekening na te gaan.” 

Waardoor zijn al deze problemen ontstaan?

Waternet zegt het volgende over de huidige situatie rondom Waternet: “Door de ingebruikname van een nieuw systeem is eerder een vertraging ontstaan in het verwerken en verzenden van de drinkwaterrekeningen, dat vinden we vervelend en daar bieden we onze excuses voor aan. Sinds dit jaar is er geen achterstand in het versturen van drinkwaterrekeningen en loopt het proces weer regulier.” Het drinkwaterbedrijf benadrukt dat de situatie dus anders is voor het waterschap.