Verwarring over 28-dagen retourbeleid ASOS: “Retour op dag 17 niet geaccepteerd”
Bij Radar kwam een klacht binnen over het retourbeleid van webwinkel ASOS. “Het bedrijf doet aan een 28 dagen return policy. Nu wil ik iets op dag 17 terugsturen, maar het wordt niet geaccepteerd omdat het na de 14 dagen bedenktijd is.” Hoe zit dit?
Meerdere klachten
Niet alleen bij Radar komen klachten binnen, ook op Trustpilot zijn negatieve reviews over het retourbeleid te vinden. Zo laat iemand weten: “Retourbeleid is geen 28 dagen. Blijkbaar moet je binnen 14 dagen een retourlabel aanmaken. Als je aangeeft bij de klantenservice dat je deze extra informatie hebt gemist zijn ze absoluut niet bereid om je te helpen.”
“Het retourbeleid is ronduit misleidend en schaamteloos”, luidt een andere recensie. “Ze claimen een retourtermijn van 28 dagen, maar in werkelijkheid moet je binnen 14 dagen al een retourlabel aanmaken, wat nergens duidelijk vermeld staat.”
Hoe zit het precies?
We nemen het retourbeleid van ASOS onder de loep. En wat blijkt? Je moet inderdaad binnen 14 dagen aangeven dat je iets terug wilt sturen en een retourlabel aanmaken. Vervolgens heb je nog 14 dagen om het pakket ook daadwerkelijk terug te sturen.
Dit betekent niet dat je standaard 28 dagen de tijd hebt om iets terug te sturen. Dit is alleen het geval als je op de veertiende dag na ontvangst een retour aanmeldt. Maak je het retourlabel de dag van ontvangst meteen aan? Dan heb je in totaal maar veertien dagen om het pakketje terug te sturen.
Zet je op het verkeerde been
We vragen aan de Consumentenbond of je in zo’n geval wel kunt spreken van een 28-dagen retourbeleid. Een woordvoerder vindt van niet, maar benadrukt dat ASOS wel duidelijk op de website vermeldt hoe het terugsturen werkt.
“Maar je vraagt je af waarom ze überhaupt die 28 dagen communiceren. Dat zet consumenten op het verkeerde been”
Reactie ASOS
Radar heeft ASOS om een reactie gevraagd, zij zijn hier (nog) niet op ingegaan. Als we nog een reactie van de webwinkel krijgen, vullen we het artikel aan.