Waarom worden brandstofprijzen afgerond op drie cijfers achter de komma?

Brandstofprijzen

Radar kreeg een bericht van iemand die zich afvroeg waarom benzineprijzen bij de pomp worden afgerond op drie cijfers achter de komma. Er bestaan geen tiende centen, dus waarom wordt dit wel gebruikt bij brandstofprijzen? 

Er bestaan geen tiende centen

“Al jaren erger ik me aan de aankondiging van benzineprijzen bij de pomp”, luidt het bericht. “Er wordt altijd een tiende cent achter de prijs geplakt, maar naar mijn weten bestaan er geen tiende centen. Het eindigt ook altijd op een 9. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de prijs altijd op negen tiende cent uitkomt. Wilt u hier uw deskundig licht over laten schijnen?”

En omdat we dat uiteraard graag doen, nemen we contact op met de Nederlandse Organisatie voor de Energiebrance (NOVE). Dit is de brancheorganisatie voor zelfstandige brandstofhandel en zou ons hier alles over kunnen uitleggen. Een woordvoerder vertelt dat er meerdere verklaringen voor zijn. 

Inkoopprijs afgerond op tiende centen

“De eerste is dat in de brandstofhandel voor de inkoop ook gewerkt wordt met tiende centen. Daar tikt het aan, omdat dat vaak met duizenden liters per keer gaat. In een brandstoftruck gaat namelijk ruim 40.000 liter.” 

De eerste verklaring lijkt dus best simpel: omdat pompstations zelf een inkoopprijs met drie cijfers achter de komma hebben, rekenen ze dit door aan de consument. 

Oud gebruik 

“Daarnaast is het een oud gebruik vanuit de beginperiode van motorbrandstoffen”, vertelt de woordvoerder verder. “Toen waren de prijzen nog ver onder de gulden en om de prijs iets aantrekkelijker te maken ging men één of meerdere tienden onder de prijs van de naaste concurrent zitten.” 

Dus: omdat een liter benzine toen slechts centen kostte, kozen pompstations ervoor om te concurreren op tiende centen. En dat gebruik is blijven hangen, ook nu de brandstofprijs een stuk hoger ligt. 

Waarom eindigt de prijs vaak op een 9?

Dat de brandstofprijzen vaak lijken te eindigen op een 9, heeft overigens ook gewoon met de psychologie te maken. “Zoals zoveel winkeliers verstaan ook exploitanten van tankstations het kunstje om een prijs niet af te ronden, waardoor het product goedkoper lijkt”, vertelde een expert eerder in het Algemeen Dagblad.