Zonnepanelen uitzetten tegen betaling maakt consumenten onzeker

Zonnepanelen Uitzetten Klein

In Zeeland startten Eneco en netbeheerder Stedin een pilot om mensen te betalen voor het uitzetten van hun zonnepanelen. Ze proberen zo de overlast op het stroomnet te verlichten. Radar was benieuwd of consumenten bereid zouden zijn om hieraan mee te werken en welke redenen je hebt om dat wel of niet te doen. De poll wijst uit dat de meningen verdeeld zijn, maar dat velen zich storen aan onduidelijkheid in het proces omtrent zonnepanelen.

Hoe de vergoeding in de proef werkt

Wie zich inschrijft voor de proef in Zeeland kan een maand lang een e-mail krijgen met het moment dat ze hun omvormer kunnen uitzetten. Dat zou dan zijn op een moment van weinig verbruik en juist veel opwekking van stroom. Ze horen dan ook wat de vergoeding is voor het uitzetten voor dat moment. 

De vergoeding is gebaseerd op de hoeveelheid niet-teruggeleverde zonnestroom, minstens 40 cent per niet-teruggeleverde kWh. Als je de panelen uitzet krijg je voor de ‘niet-teruggeleverde stroom’ een vergoeding, en betaal je geen terugleverkosten. Dat lijkt een lucratief voorstel, maar consumenten hebben vragen en twijfels hierover.

De pilot in Zeeland kwam vorige maand in het nieuws omdat er nog maar weinig inschrijvingen waren geweest.

“We zijn aan onze voorzieningen denk ik al 50.000, euro kwijt. Het gaat tegenwoordig steeds meer over 'de betrouwbare overheid'. Daarom zouden wij wel willen meewerken, maar alleen als het financieel gelijkwaardig wordt gecompenseerd,”
Deelnemer die aan zijn investering denkt

Resultaten van de poll

Op onze eerste pollvraag ‘Zou jij samenwerken met je netbeheerder en je zonnepanelen tegen betaling uitzetten?’ reageerde 28% van de deelnemers dat ze dit zouden doen.

“Omdat ik enorme overcapaciteit heb in mijn huurhuis, zou dit voor mij veel beter zijn.Woon alleen, niet veel elektrische apparaten of elektrische auto. Nu word ik gestraft voor zuinig doen met energie,” noemt een zuinige deelnemer.

25% gaf aan niet mee te willen doen en maar liefst 43% van de deelnemers stemden dat ze het niet weten of meer informatie nodig hebben. De overige 5% gaf aan geen zonnepanelen te hebben. 

In de tweede pollvraag vroegen we de belangrijkste redenen zijn om je zonnepanelen wel of niet tegen betaling uit te zetten. Uit de open antwoorden op deze vraag komt naar voren dat bijna iedereen met enige argwaan of twijfels zit. Of ze nu ja, nee, of weet ik niet hebben gestemd.

Sommigen nemen liever het heft in eigen handen: “Zodra ik voor het teruglevering van stroom moet betalen gaan ze uit. Maar dat doe ik wel zelf en niemand via iemand anders.”

Anderen willen graag meewerken met hun netbeheerder, maar doen ze er goed aan?
“Wel om het stroomnet te ontlasten. Nee, omdat dit niet kan of goed is voor mijn panelen, maar dat weet ik dus niet.” 

‘Waarvoor heb ik ze aangeschaft?’

Toen de pilot in Zeeland in het nieuws kwam door de lage hoeveelheid inschrijvingen, reageerde Energiespecialist Joris Kerkhof van Independer tegen NU.nl zonder verbazing: "Ik kan me voorstellen dat mensen niet meedoen", zegt Kerkhof.

"Sommigen doen het misschien uit een nobel streven, omdat ze willen bijdragen aan het oplossen van de drukte op het stroomnet. Maar veel consumenten denken toch: het zijn mijn panelen, dus ik bepaal zelf wanneer ze aanstaan. Ook weet je pas achteraf of je er goed aan hebt gedaan om mee te doen.”

Dat sentiment klinkt ook uit de reacties op onze poll. 

“Regeling moet zeer helder en duidelijk zijn want ik vind dat het voor de consument steeds moeilijker wordt gemaakt in zonnepanelenland door de bomen het bos nog te zien.”
Deelnemer die duidelijkheid verlangt

Nobel streven of gewoon besparen op stroomkosten?

Een heleboel mensen geven inderdaad aan dat ze best bereid zijn mee te werken aan de netcongestie, maar ze zijn bang dat zij straks toch degene zijn die moeten gaan betalen. Ze krijgen het gevoel dat het probleem nu toch weer bij de consument wordt neergelegd.

“Echt Nederland. Promoten zonnepanelen en als je meedoet wordt je opgelicht. Dar stroomnet is al 20 jaar niet op orde en daar moet de klant met de korte achternaam voor boeten,” legt iemand uit.

In veel reacties wordt aangegeven dat het onzekere en wisselende beleid omtrent zonnepanelen onzeker maakt. Ze zijn bang dat ze de dure investering van hun zonnepanelen niet terugverdient, of dat het voorstel om de verkeerde redenen wordt geïntroduceerd.

“Ik vind het een volkomen belachelijk voorstel. Stop dat geld (ter vergoeding) alsjeblieft in een beter energienetwerk/opslag! We hebben zonnepanelen genomen voor het milieu, niet om er op te verdienen,” reageert een ander.

“Moet ik die stroom die ik tijdens het uitzetten gebruik wel betalen?”
Deelnemer met een terechte vraag

Een oplossing die nieuwe vragen opwekt

De pilot in Zeeland is opgezet om te testen hoe deze regeling werkt en hoe bereid eigenaars van zonnepanelen zijn om eraan mee te werken. Op dit moment blijven consumenten nog met veel vragen zitten:

 “Hoeveel brengt het dan op?” “Is het niet slecht voor mijn zonnepanelen om ze uit te zetten?” “Wat gebeurt als de terugleverkosten weer veranderen, past dit beleid dan ook aan?”

Andere netbeheerders volgen de pilot met interesse, of hebben soortgelijke plannen om zo’n pilot uit te voeren. De hoop is dat deze pilots meer duidelijkheid brengen over de mogelijkheden van de consument.

Radar houdt het proces in de gaten om de vragen van consumenten hierover te blijven beantwoorden.