Taxivervoer mindervaliden - reactie SP

logo_sp_wiki-780.jpg

Naar aanleiding van het Radar-item over problemen met taxivervoer voor mindervaliden (in de tv-uitzending van maandag 2 april 2018) gaf Kamerlid voor de Socialistische Partij (SP) Maarten Hijink onderstaande reactie.

'Het vervoer is versnipperd, bestaat uit verschillende wetten, regelingen, budgetten, opdrachtgevers en uitvoerders.  Iedere regeling kent een eigen doel, aanmeldingsprocedure en vervoerssysteem. Dat is niet alleen hartstikke bureaucratisch,  in alle vervoersregelingen zien we dezelfde problemen. Er is nog steeds sprake van ontmoedigingsbeleid om mensen deel te laten maken van de samenleving. Mensen moeten nog steeds lang wachten op de taxi, worden eindeloos rondgereden of kunnen de verbinding met de trein niet kunnen maken omdat er simpelweg te weinig tot geen begeleiding is op bepaalde stations. (Pas in 2030 zijn de stations op orde).

In het systeem van aanbesteding zit een perverse prikkel om de kosten zo laag mogelijk te houden. De vervoeraanbieders proberen de opdracht tegen een zo laag mogelijke prijs uit te voeren, omdat dit de kans op gunning sterk vergroot. De lage prijzen werken door in de uitvoering: Hierdoor ontstaan faillissementen, ontvangen chauffeurs een laag salaris of worden chauffeurs ontslagen, is er weinig werkzekerheid en moeten elke keer nieuwe onervaren taxichauffeurs opgeleid worden, wat de kwaliteit van zorgvervoer niet ten goede komt.

Iemand die naar het ziekenhuis, school, de dagbesteding of familie wil bezoeken, wil niet gebruik maken van verschillende regelingen, met verschillende passen en reserveringssystemen om van de ene plek naar de andere plek te moeten komen.

De SP wil geen marktwerking & concurrentie  in zorgvervoer, of het laten uitvoeren door commerciële bedrijven. Het vervoer aan kwetsbare mensen, daar moeten taxichauffeurs goed opgeleid voor worden, zij hebben ook vaak een band met hun cliënten die zij vervoeren. Elke twee jaar aanbesteden werkt meer problemen in de hand, dan het oplost.  Ook de vele bureaucratische regelingen en systemen kosten veel geld.  De oplossing moet gezocht worden in een landelijke of regionale regeling. Of dat landelijk beleid het regionaal inricht, zodat er 1 loket komt voor zorgvervoer, waardoor mensen niet meer verstrikt raken in een web van verschillende regelingen.'