Radar

toggle menu

Ongewenste telemarketing, wat doe je eraan?

De donkere maanden zijn begonnen en mensen blijven vaker binnen 's avonds. Dat weten ook de telemarketeers; de telefoon gaat wellicht weer wat vaker over rond het avondeten. En de beller heeft me toch een mooie aanbieding! Maar wat te doen als je hier helemaal niet op zit te wachten? Want het Bel-me-niet Register biedt niet altijd soelaas.

Meer dan de helft van de Nederlanders heeft zich inmiddels geregistreerd voor het Bel-me-niet Register. Bedrijven mogen de mensen in deze database niet meer telefonisch benaderen voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden.

Bel-me-niet werkt niet voor 'warme contacten'

Organisaties die zich bezighouden met telecommunicatie moeten het Bel-me-niet Register raadplegen, alvorens consumenten te benaderen. Bovendien zijn ze verplicht om zich in het gesprek bekend te maken (als bedrijf), te melden met welk doel ze bellen (verkoop) en ze moeten in het gesprek wijzen op de (directe, telefonische) mogelijkheid van inschrijving in het register.

Een registratie heeft een verwerkingstijd tot zes weken en geldt voor onbeperkte tijd. Maar het werkt niet in alle gevallen.

Warme contacten

Een vriend van mij had zich zo'n twee jaar geleden afgemeld bij de BankGiro Loterij. Hij stond ingeschreven in het Bel-me-niet Register. Maar omdat hij ooit klant is geweest, blijven callcenters hem namens de BankGiro Loterij bellen. Of hij niet nog eens mee wil spelen? Hij is namelijk geselecteerd voor een aanbieding!

Dit is niet verboden; precies omdat hij ooit ingeschreven stond bij deze organisatie, blijft hij een 'warm contact'. Als je in het Bel-me-niet Register staat mag je namelijk wél gebeld worden door bedrijven of organisaties waarvan je (ooit) klant bent (geweest).

Iedereen heeft het 'recht van verzet'

Mensen vergeten ook nog wel eens dat ze gegevens hebben afgestaan. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je er op internet toestemming voor hebt gegeven dat een bedrijf je éénmalig mag bellen met een specifiek aanbod. Dan mag dit bedrijf je ook bellen als je in het Bel-me-niet Register staat. Of je hebt je gegevens ingevuld bij een prijsvraag of enquête. Zo geef je toestemming aan een bedrijf om gebeld te worden.

Wat je kunt doen is je 'recht van verzet' inroepen. Je geeft daarmee aan dat je in de toekomst niet meer gebeld wilt worden door dit specifieke bedrijf. De beller hoort je daar op te wijzen. Sterker nog: je kunt het meteen met hem of haar regelen. Hij of zij moet je telefoonnummer dan direct verwijderen. De verwerking hiervan kan tot zes weken duren. Het nadeel is dat je dit voor elk bedrijf apart moet doen.

Als 'recht van verzet' niet werkt

Nou weet ik van een collega dat het recht van verzet bij haar een kansloze exercitie was: nog steeds wordt ze telefonisch lastiggevallen met aanbiedingen voor een abonnement op de krant. Wat te doen?

Sommige bedrijven zijn aangesloten bij de DDMA Privacy Autoriteit en voeren het 'Privacy Waarborg'. Ze worden proactief gecontroleerd op naleving van privacywetgeving en het gebruik van gegevens voor het toesturen van reclame. Bij klachten bemiddelt de autoriteit tussen consument en bedrijf. Maar helaas zijn veel bedrijven hier niet bij aangesloten.

Enorme boetes

Bij meerdere klachten over hetzelfde bedrijf kan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ingrijpen. Die kan ook (enorme) boetes opleggen. Zo kreeg energiebedrijf Essent in april vorig jaar een boete van €47.500,- voor overtreding van marketingregels. In voorgaande jaren had Essent namelijk grote aantallen consumenten gebeld met een commercieel aanbod, terwijl zij stonden ingeschreven in het Bel-me-niet Register. Essent had verzuimd hun gegevens uit het belbestand te verwijderen.

Klagen bij ConsuWijzer heeft zin

Hoe het tot die boete kwam? De ACM begon een onderzoek naar aanleiding van klachten van consumenten bij ConsuWijzer, dat is het consumentenloket van ACM. Klagen bij ConsuWijzer heeft dus zin.

ConsuWijzer informeert ook over verkooptechnieken aan de telefoon en wijst op je rechten als consument, mocht je daadwerkelijk tot telefonische koop overgaan. Zo hebben ze een Tele-Checklist (pdf) als je overweegt om te kopen.

Vind je het moeilijk om de mensen aan de telefoon af te poeieren? Dan kun je gebruik maken van het 'Nee bedankt'-script (pdf). De telemarketeers gebruiken namelijk vaak de 'ja-fuik'. Als een consument al een paar keer 'ja' heeft geantwoord op een vraag (Vindt u wereldvrede ook belangrijk?), dan vindt hij het moeilijker om vervolgens 'nee' te zeggen (Wilt u voor 3 euro per maand de wereldvrede een handje helpen?).

Ook geen zin in telefonsiche enquêtes? Gebruik Onderzoekfilter

Het Bel-me-niet Register geldt niet voor telefoontjes over marktonderzoeken. Afmelden voor dit soort belverzoeken gaat via Onderzoekfilter. De verwerking duurt vier tot zes weken en de registratie geldt voor een periode van drie jaar.

Iris Böhm

Lees ook

Reacties

Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant