toggle menu

Drie spaartips die echt werken

Drie spaartips die echt werken

Veel mensen sparen minder dan goed voor ze is. Drie wetenschappelijk bewezen trucs maken het eenvoudiger om geld te reserveren voor later.  

Marketing is oorlog, net als voetbal - ook al komen er aan zowel voetbal als marketing geen échte wapens te pas. De wapens van marketing – de kunst van het verkopen – zijn verkooptrucs. En dankzij wetenschappelijk onderzoek zijn die foefjes zó verleidelijk dat we allemaal vaker dan we willen iets kopen. Met als mogelijk gevolg dat we niet uitkomen met ons inkomen of niets kunnen sparen voor later.

En dan denk je weleens: als aanbieders wetenschappelijke kennis benutten om maximaal aan ons te verdienen, dan hoort er toch ook wetenschappelijke kennis te zijn die de consument helpt om zich tegen verleidingen te beschermen? En inderdaad, zulke kennis is in opkomst!

In de Verenigde Staten zit bijvoorbeeld het Common Cents Lab. De hieraan verbonden wetenschappers doen onderzoek dat mensen helpt om zich financieel beter staande te houden. Dit levert bijvoorbeeld de volgende drie wetenschappelijk bewezen trucs op die helpen om meer te sparen.

1. Sluit een contract met je toekomstige zelf

Uit gedragseconomisch onderzoek blijkt dat we allemaal een beetje schizofreen zijn. Onbewust splitsen we onze persoonlijkheid in een huidig en een toekomstig zelf. Dat toekomstige zelf is perfect. Hij of zij is gestopt met roken, sport erop los, eet gezond, heeft een slank figuur en flink wat spaargeld op de bank. En omdat je toekomstige zelf alles zo goed doet, hoef jij het nu niet te doen.

Althans, dat maken we onszelf wijs. En dus blijven we te veel eten, roken, drinken, luieren en uitgeven. Terwijl we dat eigenlijk niet willen.

Wetenschappers hebben ontdekt hoe je je toekomstige zelf kunt benutten in je voordeel. De truc is dat je bedenkt en vastlegt wat je toekomstige zelf in de toekomst zou moeten doen. Je bepaalt bijvoorbeeld hoeveel procent je toekomstige ik moet sparen van je toekomstige vakantiegeld, eindejaarsuitkering of salarisverhoging. Schrijf het in je agenda. Of beter: regel nu vast via internetbankieren hoeveel van je toekomstige vakantiegeld of belastingteruggave naar je spaarrekening gaat.

2. Maak een frisse start

Experimenten tonen dat de slaagkans van een goed voornemen, zoals meer sparen, groter is als het begint op een speciaal moment zoals een vers kalenderjaar, je pensioendatum, verjaardag of een nieuw studiejaar. Wetenschappers noemen dit het 'fresh start effect'.

Zo'n frisse start verhoogt je motivatie. Bepaal dus vandaag hoeveel je vanaf januari of vanaf je verjaardag maandelijks gaat sparen. Zet het in je agenda. Of leg het nu al vast via internetbankieren.

3. Krijg grip op de kleintjes

Een beker koffie op het station, een belegd broodje op weg naar je werk, een drankje op een terras, lunchen met collega's, een etentje met je sportclub, enzovoorts. Je betaalt het moeiteloos met een zwaai van je bankpas, mobieltje of horloge. Maar de kosten hopen zich op als stikstofoxiden in de Randstad. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen vaak spijt hebben van impulsuitgaven rond eten, drinken en snoepen.

Maar gek genoeg blijf je uitgeven, ook al heb je inzicht in die uitgaven. Twee andere ingrepen helpen wel.

Zorg ten eerste voor een budget waar je niet stiekem overheen kan gaan. Een optie is een speciale bankrekening voor impulsaankopen waarop je niet rood kan staan. Zet op zo'n rekening je week- of maandbudget voor impulsuitgaven. Spreek daarbij af met jezelf dat je de bijbehorende pas maximaal driemaal per week mag gebruiken.

Ook dat laatste, zo toont onderzoek, helpt om je impulsuitgaven te beheersen.

Erica Verdegaal

Updates ontvangen over dit onderwerp?

Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Radar-app en volg het onderwerp.

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant