toggle menu

Smullen voor een prikkie

Twee weken geleden schreven we over de mogelijkheid om voor 1 euro per persoon een smakelijke gezonde hoofdmaaltijd op tafel te zetten. Dat was voor sommige lezers blijkbaar groot nieuws. Vooral voor hen een aantal recepten en wat algemene tips hoe je dat vrij gemakkelijk voor elkaar kunt krijgen.

Algemene tips

Soep is ideaal als je zuinig wilt of moet leven, omdat een belangrijk onderdeel… water is. Bewaar kooknat van aardappels, groenten en peulvruchten en gebruik dat als basis. Vries het in (margarinekuipje, stickertje erop, klaar). Dan bouillonblokje(s), gesneden groenten zoals wortel, ui, prei en alle mogelijke restjes (couscous, plakjes aardappels, rijst, bloemkool et cetera) op het laatst toevoegen en natuurlijk kruiden, peper, zout en/of tomatenpuree om alles op smaak te maken. Geraspte kaas erover en geroosterd brood of tosti erbij maken de maaltijd compleet.

Andere zeer voordelige maaltijden zijn pannenkoeken (met kaas, een plakje spek, gebakken groenten en tot slot zoetigheid), zuurkoolstamppot met een voordelig worstje en/of spekjes, hutspot met gehaktballen waar u al uw oude brood in verwerken kan, macaroni en/of pasta met sauzen van veel groenten, tomatenpuree, gehakt en/of geraspte kaas. Eenvoudig en toch lekker.

Koolvisgerecht (4 personen)

Een heerlijke maaltijd van rijst, groenten, vis en spinazie-sla.

Nodig: 400 gram rijst (40 cent), 400 gram koolvis (€ 1,70), 2 preien (50 cent), 1 grote winterwortel (24 cent), 250 gram spinazie (80 cent). Visbouillonblokje (17 cent), olie, azijn, kerrie, mosterd (19 cent).

Kosten totaal: 4 euro.

Kook rijst met wat kerrie door het water voor een mooie gele kleur. Prei en wortel wassen, klein snijden en kort smoren in koekenpan met olie. Doe onderin een stoofpan de koolvis. Bouillonblokje fijn kruimelen en samen met groenten bovenop de vis 10 minuten stoven met deksel op de pan. Maak een vinaigrette van mosterd, olie, azijn, peper en zout. Pas aan tafel met de gewassen en gedroogde spinazie mengen.

Griekse linzensoep (5 à 6 personen)

Nodig: 500 gram groene linzen (€ 1,10), blikje tomatenpuree (7 cent), 2 uien (20 cent), 1 winterwortel (24 cent). Flinke scheut olijfolie, 3 teentjes knoflook, 6 theelepels azijn, 1 theelepel oregano, zout, peper (totaal 40 cent). ¾ bruin brood (79 cent).

Kosten totaal: 2,80 euro.

Kook de linzen 5 minuten in ruim water. Giet ze af en doe er 1,75 liter vers water bij. Laat ze nog 10 minuten zachtjes doorkoken. Snipper dan ui en wortel erdoor en voeg geplette knoflookteentjes toe. Alle andere ingrediënten toevoegen, behalve azijn en brood. Laat de soep nog een klein uur zacht koken, in een afgedekte pan. Af en toe omroeren en evt. nog wat water toevoegen. De soep moet stevig, maar nog wel vloeibaar zijn. Per bord een theelepel azijn toevoegen. Brood roosteren en erbij serveren. Wat overblijft is prima in te vriezen.

Toetjes

Toetjes hoeven ook niet duur te zijn. Fruit van het seizoen, yoghurt, custard-pudding, vla, een flensje met suiker of jam, wentelteefjes, et cetera.

Conclusie

Voor de prijs van een 'zakkie patat met' van € 1,75 maak je thuis een lekker en gezond drie-gangen diner per persoon met soep, hoofdmaaltijd en toetje. 

Eet smakelijk!

Hanneke van Veen

Updates ontvangen over dit onderwerp?

Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Radar-app en volg het onderwerp.

Meer over:

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant