LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rente

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
dido
Berichten: 149
Lid geworden op: 13 okt 2004 23:23

Rente

Ongelezen bericht door dido »

Hallo mensen, Ik ben ook een eegaleaser en wil graag weten hoe de rente wordt berekend 7 jaar lang. Hoeveel procent rente dus?

:roll:

RuudVC
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mar 2004 23:07

Re: Rente

Ongelezen bericht door RuudVC »

Goedenavond Dido, ik denk dat je de wettelijke rente bedoelt voor niet-handelstransacties. Deze percentages kun je o.a. hier vinden
http://www.kransvanhilten.nl/headlines
Echter ik heb in mijn posting van 29-03 (Hoge Raad) medegedeeld dat het zeer opmerkelijk is dat het vonnis waartegen Dx. cassatie heeft gevraagd bij de HR, een vonnis is waarin deze wettelijke rente niet wordt genoemd, terwijl dit in de meest andere gevallen wél zo is.
En wij kennen langzamerhand de sluwheid en listigheid van deze "bank" wel.
vr. groet,
Ruud

villa_cees
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 okt 2003 18:14

Re: Rente

Ongelezen bericht door villa_cees »

Hoi dido,

Kijk ook maar is even op www.wettelijkerente.net
En dan "wettelijke rente voor consumententransacties (samengesteld)"

Dan rekent hij het precies voor je uit over al die jaren.

Groetjes, Cees

dido
Berichten: 149
Lid geworden op: 13 okt 2004 23:23

Re: Rente

Ongelezen bericht door dido »

Bedankt villa Cees ik heb een mooi berekening kunnen maken. :wink:

Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: Rente

Ongelezen bericht door Hans A »

RuudVC, je zegt dat de HR niet over de rente spreekt, maar in het vonnis staat letterlijk:

"In het lichaam van de dagvaarding stellen [X]c.s. dat Dexia hen wegens buitengerechtelijke vernietiging van de overeenkomsten € 44.308,08, als reeds betaalde termijnen, dient te restitueren. [X]c.s. stellen tevens aanspraak te maken op € 3.448,00 wegens buitengerechtelijke incassokosten. Beide vorderingen komen echter niet in het petitum voor.
Uit proces-economische overwegingen wordt ten aanzien van die vorderingen desalniettemin reeds nu het volgende overwogen.
De genoemde restitutie van de reeds betaalde termijnen, te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf het moment van betaling, is een gevolg de boven reeds rechtsgeldig geoordeelde buitengerechtelijke ontbinding van de lease-overeenkomsten."

Gr Hans A

RuudVC
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mar 2004 23:07

Re: Rente

Ongelezen bericht door RuudVC »

Goedemiddag/avond Hans A
Bedankt voor je bericht; ik had deze mededeling over het hoofd gezien.
Het is m.i. wél belangrijk dat het in dit vonnis van de HR vermeld is.
vr. groet,
Ruud

RuudVC
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mar 2004 23:07

Re: Rente

Ongelezen bericht door RuudVC »

Het voorstel wat aan de mensen gedaan wordt die volgens Dx. aan de voorwaarden van eegalease voldoen, zal in de lijn van het arrest van de HR liggen, althans dat staat in de brief die ik vr 11 april van Dx. mocht ontvangen; ik ga ervan uit dat dat dan voor de anderen ook geldt.
In dat arrest van de HR wordt het vonnis van de kantonrechter bekrachtigd waarin de wettelijke rente ook genoemd is om te worden vergoed.
vr. groet,
Ruud

Crista
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2008 19:45

Re: Rente

Ongelezen bericht door Crista »

Is het echt zo villa_cees dat die wettelijke rente de samengestelde rente is? En niet de enkelvoudige?

bromtol
Berichten: 648
Lid geworden op: 22 mei 2005 16:29

Re: Rente

Ongelezen bericht door bromtol »

Samengesteld, zie artikel 6;119 lid 2 BW

1. De schadevergoeding, verschuldigd wegens vertraging in de voldoening van een geldsom, bestaat in de wettelijke rente van die som over de tijd dat de schuldenaar met de voldoening daarvan in verzuim is geweest.

2. Telkens na afloop van een jaar wordt het bedrag waarover de wettelijke rente wordt berekend, vermeerderd met de over dat jaar verschuldigde rente.

3. Een bedongen rente die hoger is dan die welke krachtens de vorige leden verschuldigd zou zijn, loopt in plaats daarvan door nadat de schuldenaar in verzuim is gekomen.
Maar, dat de rente altijd moet worden toegewezen vanaf het tijdstip waarop de termijnen zijn voldaan is niet juist. Daar zegt het arrest van de HR niets over en over dit punt in het vonnis is niet geklaagd.

Rente moet worden toegewezen over de periode waarin er verzuim is geweest (zie boven in artikel 6:119 lid 1 BW). Bij vernietiging is er sprake van een vordering uit onverschuldigde betaling (geen schadevergoeding wegens onrechtmatige daad of wanprestatie) dan ontstaat verzuim niet vanzelf, maar na ingebrekestelling met redelijke termijn waarbinnen terugbetaling uitblijft. zie de artikelen 6:81 BW t/m 6:83 BW

Artikel 81
De schuldenaar is in verzuim gedurende de tijd dat de prestatie uitblijft nadat zij opeisbaar is geworden en aan de eisen van de artikelen 82 en 83 is voldaan, behalve voor zover de vertraging hem niet kan worden toegerekend of nakoming reeds blijvend onmogelijk is.
Artikel 82
1. Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.

2. Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan de ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakoming aansprakelijk wordt gesteld.
Artikel 83
Het verzuim treedt zonder ingebrekestelling in:

a. wanneer een voor de voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat de verbintenis is nagekomen, tenzij blijkt dat de termijn een andere strekking heeft.

b. wanneer de verbintenis voortvloeit uit onrechtmatige daad of strekt tot schadevergoeding als bedoeld in artikel 74 lid 1 en de verbintenis niet terstond wordt nagekomen;

c. wanneer de schuldeiser uit een mededeling van de schuldenaar moet afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Rente

Ongelezen bericht door Janny »

Ik heb het nagerekend en het klopt op een paar euro na. via deze website:

www.wettelijkerente.net/wettelijkerente2.aspx
http://wettelijkerente.net/renteberekening.aspx

Tarieven voor Consumenten transacties.

beginnend met 14 dagen na de vernietigingsdatum tot 16 jun 2008.

janny

teejee
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 jun 2006 11:20

Re: Rente

Ongelezen bericht door teejee »

Ze berekenen de rente tot 16 juni 2008. Dit zou dus de betaaldatum moeten zijn. Heb nog steeds niets ontvangen. Zouden ze dit nog naberekenen??? Zal wel niet... :twisted:

bromtol
Berichten: 648
Lid geworden op: 22 mei 2005 16:29

Re: Rente

Ongelezen bericht door bromtol »

dan vraag je er toch om. je bent toch niet op je mondje gevallen?

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Rente

Ongelezen bericht door Janny »

We kregen 6 week uitstel om te beslissen ivm.vacantie ,Het aanbod heb ik voor de vacantie niet gezien, alleen een copie via de advocaat.Nu we terug van vacantie zijn moet ik . echt het besluit nemen. Het zal accepteren van een kortere tijd rente zijn. Dexia weigert om over het gehele tijdperk rente te betalen..Dit betekend dat Dexia royaal 1 1/2 á 2 jaar gratis van ons geld gebruik kon maken. en daar geen vergoeding voor hoeft te betalen. Ik betaalde bij aanvang alles in éénmaal, dus ze konden gelijk alles gebruiken, Onrechtvaardig in mijn ogen. Maar ook de advocaat kon niets bereiken. Het word accepteren of opnieuw een rechtzaak voor de rente starten.
Omdat we het beu zijn met Dexia een financiele relatie te hebben nemen we ons verlies. En gaan verder.

Groet Janny

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Rente

Ongelezen bericht door Janneke52 »

En je krijgt de inleg terug?
Dan kun je dat van de rente idd beter op de koop toenemen.
Alhoewel, daar speculeert Dexia natuurlijk op.

Maar Janny, je krijgt je rust weer en kunt het afsluiten.
Dat is het wel waardm toch?

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Rente

Ongelezen bericht door Janny »

Janneke,

Ja, maar,ik blijf strijdvaardig, en de redelijkheid gebiedt te zeggen, soms moet je bepaalde dingen gewoon accepteren. In mijn geval minder rente dan gehoopt, en rust. Al met al heeft het gewoon geld gekost dat daarvoor niet bestemd was. Ik zie het maar als lesgeld!!!!!!!/leergeld!!!!/eigen schuld dikke bult. Ik dacht dus de advocaatkosten met de rente te kunnen verrekenen, maar dat is dus misgerekend. Verder alles terug.
Ik ben in maart 2003 begonnen op dit forum te reageren en nu na ruim 5 jaar zullen dit wel ongeveer de laatste berichten zijn.
Doordat ik eegaleaser ben/was is het voor mij dus met een sisser afgelopen, maar het was een enorme sis.
Ik heb nog niet getekend, omdat de papieren met vakantie vertraging nog doorgeworsteld moeten worden, maar dan is het ook finisch. over en uit.
.
Ik zal vast af en toe wel eens kijken, maar ik merk nu al dat de zaken verder van je af komen te staan.
Janneke hartelijke groet, en aan de vele andere medestrijders veel sucses en hou te taai. laat je kop niet hangen.
Janny

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Rente

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo Janny,

De wettelijke rente voor dit soort vernietigingen is vanaf het moment van ingebreke blijven door Dexia nadat er een terugvordering is ingesteld middels een vernietigingsbrief.
Meestal staat in de vernietigingsbrief dat je binnen 14 dagen je geld wilt terughebben anders...

Dexia hanteert dus de datum van de vernietigingsbrief plus 14 dagen er bij opgeteld als datum waar vanaf de wettelijke rente wordt berekend.

Je kunt dus niet eisen dat je de wettelijke rente wilt hebben vanaf het moment van betalen, elke rechter zal dit afwijzen.

Janny, je hebt geknokt en gewonnen. Dat is zeker een compliment waard. Alleen al het feit dan je geknokt hebt, zoals gelukkig velen anderen deden en doen. Daarnaast heb je niet alleen naar jezelf gekeken maar vele goede postings op de forums van Radar en PAL geplaatst. Velen hebben hier een grote steun aan gehad.

Sommigen krijgen alles terug, sommigen een gedeelte en sommigen verliezen de strijd.
Maar niets doen en alles accepteren is altijd verliezen.
Je kunt nu definitief het hoofdstuk Dexia afsluiten, er zal geen hoger beroep komen enz.

Jij hebt laten zien dat doorzetten succesvol kan zijn.
Hopelijk zullen velen jouw voorbeeld volgen.

Groeten,
Piet

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Rente

Ongelezen bericht door Janny »

Piet,

Dank voor je woorden. dit waardeer ik enorm dat je dat zegt,dat ik ook voor anderen iets heb mogen betekenen.

Verder voor iedereen vecht voor recht, maar wees billijk in de eisen.
Janny GB.

gogo
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 nov 2003 15:17

Re: Rente

Ongelezen bericht door gogo »

Begrijp ik goed dat in de volgende uitspraak uit Amsterdam de wettelijke rente wel wordt gerekend vanaf de eerste betalingen ?

13. Met betrekking tot de wettelijke rente heeft Dexia nog aangevoerd dat zij eerst in verzuim heeft kunnen geraken na in gebreke te zijn gesteld. De kantonrechter volgt Dexia hierin niet. Immers, Dexia heeft de op haar rustende zorgplicht, na schending daarvan vóór de totstandkoming van de lease-overeenkomsten, nadien niet meer deugdelijk kunnen nakomen. In die zin - en ook overigens - is voor het intreden van verzuim niet vereist dat Dexia in gebreke is gesteld. Aangezien voorts het als gevolg van de schending van de zorgplicht geleden nadeel is ontstaan met de aan Dexia gedane betalingen, dient voor de bepaling van de ingangsdatum van de wettelijke rente telkens te worden uitgegaan van de data waarop [Y] haar betalingen aan Dexia heeft verricht (zie in deze zin hof te Amsterdam 24 mei 2007, LJN: BA5684). Hetgeen [X] terug zal ontvangen wordt aan alle betalingen aan Dexia toegerekend. Dit brengt mee dat de betalingen aan Dexia voor de berekening van de wettelijke rente niet geheel, maar voor een deel in aanmerking worden genomen. Het in aanmerking te nemen deel is een breuk, waarbij de teller wordt gevormd door het bedrag dat [X] dient terug te ontvangen en de noemer door het bedrag dat ter zake van de leaseovereenkomsten aan Dexia is betaald. Wettelijke rente wordt toegekend over een percentage van elke betaling aan Dexia, gelijk aan het percentage als vermeld in de bijlage achter de betreffende overeenkomst onder '% rente', telkens vanaf de betaaldatum.

Beslissing

De kantonrechter:

I. veroordeelt Dexia om aan [X] te betalen € 17.691,18, te vermeerderen met de wettelijke rente voor wat betreft lease-overeenkomst I berekend over 65,5 % en voor wat betreft lease-overeenkomst II berekend over 64,3 %, een en ander van elke betaling, telkens vanaf de betaaldatum, tot aan de dag der algehele voldoening;

mr. A. van Dijk, kantonrechter, en uitgesproken ter openbare terechtzitting van 18 juni 2008

http://www.platformaandelenlease.nl/Uit ... 072008.htm

Deze zelfde rechter op 12 sept 2007 :
1.8.
Wat betreft de wettelijke rente wordt als volgt geoordeeld. In lijn met het arrest van het gerechtshof te Amsterdam van 24 mei 2007 (LJN: BA5684, 2188/04) neemt de kantonrechter als uitgangspunt dat de wettelijke rente in beginsel verschuldigd is vanaf de respectievelijke betaalmomenten. Nu de wettelijke rente is gevorderd vanaf 25 juni 2004 en alle betalingen voor die datum hebben plaatsgevonden zal dit deel van de reconventionele vordering worden toegewezen.
http://www.platformaandelenlease.nl/Uit ... 2007-1.htm


op 3-10-2007

Wettelijke rente

7.16. Met betrekking tot de wettelijke rente heeft Dexia nog aangevoerd dat zij eerst in
verzuim heeft kunnen geraken na in gebreke te zijn gesteld. De kantonrechter kan Dexia hierin niet volgen. Immers, Dexia heeft de op haar rustende zorgplicht, na schending daarvan vóór de totstandkoming van de lease-overeenkomsten, nadien niet meer deugdelijk kunnen nakomen. In die zin ? en ook overigens ? is voor het intreden van verzuim niet vereist dat Dexia in gebreke is gesteld. Aangezien voorts het als gevolg van de schending van de zorgplicht geleden nadeel is ontstaan met de aan Dexia gedane betalingen, dient voor de bepaling van de ingangsdatum van de wettelijke rente telkens te worden uitgegaan van de data waarop [eisers] de betalingen aan Dexia hebben verricht (zie in deze zin hof te Amsterdam 24 mei 2007, LJN BA 5684). De kantonrechter gaat ervan uit dat de vooruitbetaalde bedragen uit hoofde van lease-overeenkomst I, II en III zijn voldaan een maand na het aangaan van de lease-overeenkomsten, derhalve op 1 november 1999. Voorts gaat de kantonrechter ervan uit dat het vooruitbetaalde bedrag uit hoofde van lease-overeenkomst IV voldaan is op 1 juli 2002.
De wettelijke rente wordt derhalve over ? 15.205,59 (? 3.845,04 + ? 3.845,04 + ? 8.459,51 - ? 944,= ) toegewezen vanaf 1 november 1999 en over ? 3.935,04 vanaf 1 juli 2002.

gogo

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: Rente

Ongelezen bericht door henkgeluk »

hallo janny,

ook in ons geval is er te weinig rente berekend! het is trouwens niet makkelijk omdat er diverse contracten zijn,diverse jaren en ook 1 in 1x betaald~~ welk tijdspad dus vanaf begin betaling,restschuld ook deze in een geval betaald ook daar rente over!

samengevat is het erg complex ,we stoppen ermee en geven dexia die niet uitbetaalde rente kado! we willen er een streep onder zetten
en als het einde vwb hb is gaan alle papieren de versnipperaar in!!


allen succes!!


gr

hg

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Rente

Ongelezen bericht door peewee »

Het berekenen van de wettelijke rente kan je door de website www.wettelijkerente.net laten berekenen. Bij een groot aantal maandbetalingen blijft het een hele klus, maar je kunt dan MIDDELEN.
Dat werkt als volgt. Bereken de wettelijke rente over de maandbetaling die in het middel ligt van het totaal aan gedane maandbetalingen. Bijvoorbeeld: betaalde je gedurende 60 maanden aan een leasecontract, bereken dan eerst de wettelijke rente over de periode van het moment dat je de 30e maandbetaling verrichte tot aan de dag van vandaag (of over bijvoorbeeld twee weken als Dexia nog niet betaalde). De uitkomst dien je dan met 60 te vermenigvuldigen om zo de wettelijke rente te krijgen over alle 60 maandbetalingen. Weliswaar geeft zo'n middeling de wettelijke rente niet tot op de CENT nauwkeurig, maar wel redelijk nauwkeurig.

Succes ermee. Mocht blijken dat Dexia de wettelijke rente verkeerd berekent, dan zou ik een klacht indienen over Dexia bij de AFM. Ook een foutieve berekening van de wettelijke rente is een schending van de zorgplicht die ook nu nog steeds op Dexia rust.

Gesloten