LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schikking aandelenlease geen oplossing

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door Piet »

Schikking aandelenlease geen oplossing
Reformatorisch Dagblad 7 juli 2005
.
De onlangs geaccepteerde schikking voor beleggers in aandelenlease in de Dexia-kwestie biedt veelal geen oplossing, reageert Piet Koremans op een artikel van Charles Huijskens van 25 juni in deze krant.

Wellicht drinken de bedenkers van de schikking champagne, maar aandelenleasegedupeerden blijven strijden voor hun recht. De stichting Platform Aandelen Lease (PAL) zet zich belangeloos in voor allen wie onrecht is gedaan. De meeste gedupeerden winnen individuele rechtszaken. De laatste acht maanden heeft Dexia vrijwel iedere rechtszaak verloren.
Ook de laatste uitspraak op 15 juni door de rechtbank in Alkmaar laat niets heel van hun verweer. Mensen krijgen hun betaalde geld tot de laatste cent terug. Deze uitspraak staat niet op zichzelf en ook andere aanbieders bijten in het stof. Fortis verloor deze week eveneens een rechtszaak. PAL blijft daarom iedere gedupeerde steunen.
.
Gezichtsverlies
Waarom toch ja tegen het schikkingsvoorstel van Dexia? De Nederlandsche Bank, minister Zalm, Duisenberg en Dexia voerden een eenzijdige campagne om gedupeerden over te halen. Leden van Leaseverlies en Eegalease krijgen van Dexia zelfs hun contributie terug.
.
Veel gedupeerden zijn ook verbaasd over het ja-advies van beide stichtingen, de Consumentenbond en de VEB. Volgens hen dreigden jarenlange procedures en torenhoge kosten als mensen verder procedeerden, terwijl Dexia slechts bij uitzondering in hoger beroep gaat.
.
Andere belangen gaven de doorslag om akkoord te gaan met dit magere schikkingsvoorstel. Leaseverlies streed een verloren strijd met zijn collectieve rechtszaak tegen Dexia. De stichting was al eerder in het ongelijk gesteld en stond er ook in hoger beroep slecht voor. Een negatieve uitspraak betekende een immens gezichtsverlies. Temeer omdat in individuele rechtszaken steeds meer gedupeerden in het gelijk worden gesteld.
.
Daarnaast deed Hooft Graafland, voorzitter van de stichtingen Leaseverlies en Eegalease, in een interview enkele uitspraken die slecht vielen. Hij noemde Dexia een brave bank waar hij eigenlijk medelijden mee had. Daarmee ging hij voorbij aan de grote financiële, geestelijke, sociale en maatschappelijke problemen van zijn leden, waarbij ook nog eens een onterechte BKR-registratie als een molensteen om de nek hangt.
.
Veel gedupeerden voelden zich al opgelicht en misleid door de banken en nu ook door deze stichtingen.
.
Het gaat hier niet alleen om gedupeerden. Steeds luider klinkt de roep om onderzoek door het openbaar ministerie naar eventueel strafbare feiten gepleegd door Aegon en Dexia. Deze banken beschikten niet over de vereiste vergunning om deze producten te verkopen. Daarnaast kan niet bewezen worden dat de aandelen zijn gekocht op de Amsterdamse beurs, zoals in de contracten staat.
.
Fraudeschandaal
Hierdoor dreigt er een groot fraudeschandaal, en het lijkt erop dat minister Zalm dit wil voorkomen. Meerdere keren zei hij in de Tweede Kamer dat zo’n vergunning niet nodig is, maar hij wordt regelmatig gecorrigeerd door de rechtbanken, die anders vonnissen.
.
Voor Leaseverlies en Eegalease is de strijd gestreden, maar PAL gaat door. Alle gedupeerden van alle soorten aandelenleaseconstructies worden geholpen en er wordt niet gerust voordat hun recht is gedaan.
.
De auteur is initiatiefnemer van Platform Aandelen Lease (PAL), een organisatie die voor de gedupeerde beleggers via Dexia en andere grote banken opkomt.

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door Dubio »

Lekker eenzijdig propagandaverhaal.

cornelis
Berichten: 880
Lid geworden op: 12 feb 2004 10:58

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door cornelis »

lekkere eenzijdige schikking

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door Janny »

Voor alles geld,: uit welke hoek bekijk je een object?/zaak

Wij vanuit de hoek van de gedupeerden.!!!!!

Dubio uit de hoek van dexia. of uit die van de afgunst van iemand die in onwetendheid getekend heeft voor een of ander mond dicht houden formule.

Dubio, laat iedereen zijn of haar eer en doe wat je zelf prettig vind.

maar laat ons, onze eigen strijd voeren, niet gehinderd door negativelingen die geen affiniteit met ons voelen. Het is niet verkeerd om de keerzijde op te merken. Maar om aldoor op deze wijze tegengas te geven werkt alleen maar als een boemerang.
Dank u

Janny
Laatst gewijzigd door Janny op 08 jul 2005 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo Dubio,

In welke krant kom jouw verhaal te staan?
Of ben je alleen maar een stoorzender op dit forum?

Gelukkig weten de meeste gedupeerden beter.

De boodschap is duidelijk: we vechten terug en we gaan tot het gaatje, Bruneel!

Groeten,
Piet
Stichting Platform Aandelen Lease

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door impact »

Het verhaal van Dubio komt vast en zeker in "Het Amusantje" te staan.

Piet zegt terecht "wij strijden door"! ONZE verhalen komen dan vanzelf in de echte media!

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door Elias »

Om de dooie dood geen eenzijdig propagandaverhaal :!:

Een juiste weergave van feiten, die helaas door de grote kranten verzwegen worden en die alleen de propagandaverhalen van Dexia en corrupte stichtingen verwoorden en verdommen om hun uitspraken eens nader te onderzoeken.....

Kunnen we dit bericht misschien nog eens in onze uitgebreide maillijst doen ???

Elias.

groen
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2005 13:24

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door groen »

Laat die stomme dubio,

Ik word zo boos van die personen die dit forum als een geintje zien. De hele dag onzin verkopen. Tot het trieste aan toe, er worden hele ruzie's uit gevochten. Echt triest!!!!!!!!

Ik lees dagelijks wat er word geschreven, en heb er een hoop aan.
Daar wil ik iedereen voor bedanken die zijn best doet om dexia te verslaan. Ik zelf ben ook bezig met procederen, en hoop op en goede afloop. Dexia kan de boom in, en krijgt geen 1 euro cent van me. Dan hang ik mezelf liever op. Dan die smerige bank te betalen.

Dubio en andere zieke personen, ga lekker een andere hobby zoeken. Val ons niet lastig met jullie zielige verhalen, en blijf al helemaal van Piet af. Zoals ik het kan zien doet die man zijn uiterste best om tegen dexia te vechten. Denk dat er nog maar weining mensen zijn die zo strijdbaar zijn als hij.

Groeten

Groen

a survivor
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 jan 2004 13:55

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door a survivor »

Groen,

Ben het helemaal met je eens!

:wink:

En Dubio:

Ga Dexia lastig vallen..je zult je daar beter thuis voelen!

:!:

Martinvdm

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door Martinvdm »

Propaganda : is het beïnvloeden van de publieke opinie voor een meestal niet commercieel doel.

ONZE opinie is al gevormd VOOR het stukje van Piet en commercieel is het zeker. Als nu 3 woorden van deze Dubio al nergens op slaan hoe moet ik deze Dexiagroupie dan serieus nemen ?

Jouw bijdrages heb ik al geruime tijd gevolgd en vind deze nergens op slaan. Misschien sta jij op de loonlijst bij Dexia of mag je af en toe met Bruneel in het bubbelbad om samen de strategie door te nemen wat je nu weer voor onzin gaat planten op dit forum. Of heb je geschikt waar je nu spijt van heeft en probeert om zoveel mensen dit ook te laten doen. Onder het mom van : Ik bloed dus moet een ander ook maar bloeden :P

Met vriendelijke groeten,

Martin

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door Dubio »

Dubio uit de hoek van dexia. of uit die van de afgunst van iemand die in onwetendheid getekend heeft voor een of ander mond dicht houden formule.
Ik ben geheel bewust mijn contract aangegaan in 1998. Toen ik getekend had vond ik het best link, bij uitbetaling in 2001 was ik blij dat ik nog wat kreeg. Verder verre van alles gehouden ondanks de kilo's foldermateriaal die ik kreeg van plùspùnt Hoevelaken.
Als ik in 2000 was ingestapt had ik geweten dat ik vanaf het begin onder water had gestaan, ergo bij had moeten betalen. Niet pas na een uitzending in 2002 die notabene ook nog over minimale aan- en verkoopverschillen ging. De hele restschuldproblematiek werd over het hoofd gezien, en volgens mij weet Antoinette nog steeds niet waar ze over praat.
En wat betreft mijn krant: lees Adriaan Hiele van het NRC maar eens. Die spreekt mijn taal, alhoewel ik toegeef dat ik een contract heb getekend en meneer Hiele mij daarom natuurlijk niet slim vind.
Maar ik denk dat Adriaan ook wel wat geld heeft verloren bij de sluimerkrach 2000-2003.
En wat Piet van Hiele vindt weet ik ook wel.

a survivor
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 jan 2004 13:55

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door a survivor »

Dit is de eerste keer dat ik je een normaal zinnig stukje zie schrijven..
Waar dienen dan die andere onzinnige reacties op?
Er zijn mensen die wisten waar ze aan begonnen, maar er zijn er ook (zoals ikzelf) die eigenlijk niet wisten hoe het eigenlijk in elkaar zat.
Ik ben ervoor gestraft..alhoewel de zaak nog niet is afgerond, de jaren van stress en slapeloze nachten.
Op dit forum hoop ik af en toe steun te vinden in onze gezamelijke strijd tegen Dexia die mij wel degelijk misleid heeft.

Maar ik zit echt niet te wachten op reacties zoals "hoe dom men kan zijn"!

Ik ben niet dom..ik voel mij verraden en voorgelogen en zij hebben mijn vertrouwen in de mensen afgenomen, voor altijd! :!:

Idaho
Berichten: 2090
Lid geworden op: 03 jul 2003 08:36

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door Idaho »

Of je nu wist wat je tekende of niet, Dexia had op z'n minst moeten controleren of je het verlies kon dragen.

Als ik morgen naar een bank stap en ik vraag € 50.000,= te leen, met het verhaal dat ik daarvan graag in de aandelen ga, dan zullen ze me toch echt de bank uitlachen.
Voor alle duidelijkheid, ik heb geen onderpand die deze waarde vertegenwoordigt, die ik dus ook niet had toen ik dat kontrakt tekende.

Idaho
Berichten: 2090
Lid geworden op: 03 jul 2003 08:36

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door Idaho »

Kleine correctie op het bovenstaande, destijds was dat natuurlijk Legiolease (Labouchere)

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door Dubio »

Als je niet wist wat je tekende heb je een bepaalde eigen verantwoordelijkheid. Maar als je een tussenpersoon had die verzekerde dat je geen verlies kan lijden vind ik deze onbenul verantwoordelijk, niet perse de bank. Een tussenpersoon straalt toch wat deskundigheid uit.

Idaho,

Dat men toentertijd wel leningen uitbracht met aandelen als onderpand kwam door de religie in die tijd dat de beurs alleen omhoog kon, zowel bij de bank als bij de gedupeerden.
Die religie leidde bij beiden tot onnadenkendheid en risicovol gedrag.

Idaho
Berichten: 2090
Lid geworden op: 03 jul 2003 08:36

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door Idaho »

Die religie leidde bij beiden tot onnadenkendheid en risicovol gedrag.
Dat is ook zo Dubio, echter van een bank mag je wat meer zakelijkheid en nadenkendheid verwachten.

De beurzen gingen lange tijd als een komeet omhoog, de verhalen werden maar mooier en mooier, iedereen had het erover, je was een idioot als je niet instapte.

Natuurlijk stappen in zo'n klimaat een hoop leken in die mee willen varen en daar had de bank nu haar verantwoordelijkheid moeten nemen.
Hoeveel mensen zijn daar niet in dienst, die toen (februari 2000) zelf voor geen goud meer zo'n kontakt voor zichzelf zouden aanschaffen?

Als er dan een heleboel mensen zijn die onkundig zijn op dit gebied toch willen instappen, dan hadden ze toch echt op z'n minst een risico analyse op deze mensen mogen loslaten.

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door Dubio »

Daarom kan ik ook maar niet begrijpen dat Dexia het hele zooitje voor 900 mln overgenomen heeft van Aegon.
Begrijp wel, na onderzoek van deskundige PWC (de spaarselectadviseur van Dexia). Waren ze helemaal gek geworden, waarschijnlijk wel. Vergelijk het met de miljarden die KPN voor Umts heeft uitgegeven.
Het kost Dexia minstens een miljard (ondanks dat de propaganda van Piet het precies omdraait, net zoals nog sommige Turken beweren dat juist de Armeniers hun hebben vermoord ipv andersom) Wat kost het jou?

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door impact »

De bank had helemaal geen belang om erop te wijzen dat er geen veiligheidsvoorziening in de optieconstructies was toegepast. Er was immers alleen sprake van een win-win situatie voor de bank zonder enig financieel risico? Bovendien werden er geen aandelen gekocht aan de AEX, zolas contractueel overeengekomen, maar werd de positie van de bank op een goedkope manier door gegoochel met OTC-opties afgedekt.
Reken maar dat Dexia toen de beurs ging zakken zichzelf ruimschoots met putopties tegen verliezen had ingedekt!
Dat werd lekker eten voor de bank: dubbelop verdienen en ook nog eens tot in lengte van dagen een torenhoge rente van de slachtoffers binnenhalen. Geen wonder dat Dexia er zo happig op was om de geldmachine La Bouchere/Legio van Aegon over te nemen.

Aleen komt Dexia nu bedrogen uit door het rechtmatige verzet van de gedupeerden, die wakker werden en zich niet langer wilden laten uitzuigen. De rechters zien dat gelukkig nu ook hoe langer hoe meer in.

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door Dubio »

impact,
Nonsens van die aandelen, zolang het tegendeel niet bewezen is ga ik er van uit dat Dexia volgens het contract gehandeld heeft.
Die verdachtmakingen dat er geen aandelen zijn etc. slaan nergens op, het is gewoon de projectie van de gedupeerde die daarmee zijn eigen pech en onwetendheid in de schoenen van de bank wil schuiven. Dat rechters inderdaad ten faveure van gedupeerden recht spreekt is mooi, maar dit gaat tot de HR, en ik denk dat die toch wel zegt: contract is contract (Hr gaat in op rechtsvragen niet op individuele gevallen) omdat anders men met de Dexia-jurisprudentie in de hand niet betalend gaat door heel contractenland.

Idaho
Berichten: 2090
Lid geworden op: 03 jul 2003 08:36

Re: Schikking aandelenlease geen oplossing

Ongelezen bericht door Idaho »

Het kost mij, indien de schikking netjes uitgewerkt wordt en ik heb geen reden om daar aan te twijfelen, ca. € 4.000,= aan inleg.

Een hoop kopzorgen over de laatste 3 jaar en een aantal vakanties.

Genoeg zou ik zeggen.

Wat kost het Dexia in mijn geval? ca. € 13.000,=

Gesloten