LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koppelverkoop Leaseproducten via AFAB !!

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
WallyW.
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2004 11:22

Koppelverkoop Leaseproducten via AFAB !!

Ongelezen bericht door WallyW. »

Mijns inziens heeft AFAB voorheen Amsterdams Financieel Advies Bureau zich schuldig gemaakt aan koppelverkoop bij verstrekking van consumptieve kredieten.

In mijn geval werd er schriftelijk en mondeling op aangedrongen dat ik indien ik geen gebruik maakte van Capital Effect van Labouchere, mijn lening geen doorgang kon vinden. Aangezien ik dit zwart op wit heb ontvangen vanAFAB beraadt ik mij nu met mijn advocaat over te nemen stappen. Volgens mijn advocaat is het nl mogelijk een overeenkomst als die van labouchere nietig te laten verklaren indien deze tot stand is gekomen als aanvullende overeenkomst bij een rechtsgeldige lenings overeenkomst ( zgn koppelverkoop )

Personen zijn niet verplicht een contract voor verzekering of iets dergelijks tegelijktijdig met een lening aan te schaffen die volgens de tussenpersonen wel verplicht zijn.

Mocht u een dergelijke situatie hebben meegemaakt, in het bijzonder met AFAB als tussenpersoon dan kunt u mailen naar pikvlieg@zonnet, voor gezamelijke actie middels een ontbindingsprocedure met hoge slagingspercentages.

LET OP !!! dit geld alleen indien de overeenkomst met dexia of labouchere tot stand is gekomen ICM een lening of hypotheek via een tussenpersoon die de Effectenlease als verplicht aan heeft geboden zonder u de mogelijkheid te hebben gegeven een andere aanbieder te vinden voor hetzelfde product


M vr Groeten

Wally

dolphinns
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2006 01:46

Re: Koppelverkoop Leaseproducten via AFAB !!

Ongelezen bericht door dolphinns »

wijzer met geld - koppelverkoop

Als je een lening wilt afsluiten, dan komt het nogal eens voor dat je tegelijkertijd een overlijdensverzekering of een arbeidsongeschiktheidsverzekering moet nemen om de lening te krijgen. Op deze wijze hebben de kredietmaatschappijen meer zekerheid dat ze het uitgeleende bedrag ook weer terug krijgen bij overlijden of ontslag. En uiteraard biedt het je zelf ook bescherming.
Zo'n verzekering wordt in de praktijk vaak al in het te lenen bedrag verwerkt door de kredietmaatschappijen. Als consument kan je dan alleen tekenen voor een lening waarin deze ongevraagde verzekering is opgenomen. De premies voor zulke verzekeringen kunnen oplopen tot duizenden euro's, afhankelijk van de duur van de kredietovereenkomst. Dit bedrag komt dus boven op het bedrag dat je wilt lenen, waardoor het te lenen bedrag veel hoger uitvalt en je dus ook veel meer rente en kosten betaalt.

De kredietmaatschappij daarentegen ontvangt niet alleen de rente die je als consument over de lening betaalt, maar ook de verzekeringspremie of de provisie voor het afsluiten van de verzekering. Op zich kunnen en mogen kredietgevers de consument verplichten om bij het aangaan van een lening ook een andere overeenkomst zoals een overlijdensrisico- of arbeidsongeschikheidsverzekering af te sluiten. Voorwaarde daarbij is wel dat dit vooraf duidelijk moet zijn voor de consument. En de consument moet ook uitdrukkelijk het recht hebben om zelf te bepalen met welke partij de verplichte verzekering wordt aangegaan.

In de praktijk gebeurt dit niet altijd waardoor er sprake is van koppelverkoop. Daarmee handelt een kredietgever in strijd met de Wet op het consumentenkrediet (Wck). Als consument kan je je in dat geval beroepen op de ongeldigheid van de verplicht afgesloten extra overeenkomst.

Toezichthouder AFM waarschuwt tegen koppelverkoop. Daarnaast moet je als consument natuurlijk ook zelf alert wanneer je een lening afsluit. Kijk kritisch naar overeenkomsten die automatisch bij de lening zitten en reken na wat het je in totaal gaat kosten.

Harald Miedema, hoofd Consument

Lees dit maar eens. Een tussenpersoon kan dus blijkbaar een bijprodukt verlangen, voor welke aanbieder je kiest, is je eigen keuze. Ben erg benieuwd naar de uitkomst van de inbreng en uitslag van je advocaat. Dit zet mij aan het denken...

Gesloten