LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederland is een collusieparadijs

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
pluutje
Berichten: 2669
Lid geworden op: 04 aug 2004 00:01

Re: Nederland is een collusieparadijs

Ongelezen bericht door pluutje »

Michiel jij bent aan de beurt! :)

Michiel Luidens

Re: Nederland is een collusieparadijs

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

Ok maar dan wel on-topic, de frikandellen discussie loopt op
http://www.trosradar.nl/?url=forum/view ... hp?t=21943

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Nederland is een collusieparadijs

Ongelezen bericht door impact »

Was onze Tweede Kamer ook maar zo ondernemend als het Europese Parlement toonde te zijn bij de helaas niet gehouden stemming over de nieuwe Europese Commisie.

Ook de net bezette stoel van onze nationale lobbyiste Nelie Kroes wankelt nu gelukkig. Het zou niet van echte realiteitszin getuigen om zo'n gesjeesde minister van V&W, met allerlei connecties naar het bedrijfsleven, voor het hoofdzakelijk aan haar te wijten debacle van de Betuwe-verlies-spoorlijn nu te belonen met promotie. Voor de belangrijke portefeuille die haar was toebedacht, zijn echt wel betere kandidaten te bedenken.

Helaas speelt ook hier vooral het partij-politieke belang van de VVD een grotere rol dan het aanwijzen van een echt formidabele gegadigde voor deze functie.

Spongebob
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 jul 2004 13:25

Re: Nederland is een collusieparadijs

Ongelezen bericht door Spongebob »

Impact, volgens mij ben jij in de war met Netelenbos.

Michiel Luidens

Re: Nederland is een collusieparadijs

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

Bizarre discussie over Betuweroute
bron Utrechts Nieuwsblad, 31 oktober 1998
Dan schrikt een staking van de binnenschippers het land op. Hun actie mondt uit in een blokkade van de belangrijkste vaarwegen: de Granaria-affaire. Het conflict over evenredige vrachtverdeling en toerbeurten brengt in één klap de zwakke plek in de achterlandverbindingen van de Rotterdamse haven aan het licht. Want over onze binnenwateren is in 1987 234 miljoen ton goederen vervoerd, bijna 33 procent van het totaal. Smit-Kroes haalt in de zomer van 1988 de ME erbij om de gijzeling van de Rotterdamse haven te beëindigen. In het Structuurschema Verkeer en Vervoer deel II (SVV-II), kort daarop, staat de revitalisering van de Betuwelijn voor goederenvervoer nog niet. Maar de rel over de binnenvaart heeft het klimaat veranderd. Gelderland en Zuid-Holland, opnieuw de Kamers van Koophandel van Rotterdam, Tiel en Nijmegen, en de machtige lobby van Nederland Distributieland (waarvan Smit-Kroes later vice-voorzitter wordt) dringen met succes aan op het revitaliseren van de Betuwelijn.

Smit-Kroes is demissionair en kan niet zomaar zo'n project in dat SVV zetten. Ze doet wat ze kan: ze stelt een commissie in, op 18 april 1989, onder voorzitterschap van A. van der Plas, oud-directeur van Philips en later secretaris-generaal Rijkswaterstaat. In die commissie zitten ook de directeur van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam, de president-directeur van ECT, hèt containeroverslagbedrijf van de Rotterdamse haven, en de hoofddirecteur van de NS. Ze moeten de mogelijkheden van goederenvervoer per spoor in kaart brengen. De uitkomsten zijn dezelfde als die van het plannetje van Poeth en Van Dongen. De voormalige minister kan zich haar 'omslag' in die zomer van 1988 niet herinneren. ,,Dat zegt me niets'', laat ze weten. De huidige directeur van Nijenrode wil er ook niet over praten. Ze heeft geen tijd en ,,kan op dit moment ook geen zinvolle bijdrage aan de huidige discussie leveren.''

De omslag van Smit-Kroes was niet de laatste in wat uiteindelijk misschien hèt grote publieke debat van de jaren negentig wordt. Het is op vele niveaus in alle geledingen gevoerd, de Tweede Kamer is toe aan het derde 'finale debat'. De commissie Van der Plas is formeel het startpunt van de Betuwelijn van nu. Nog voordat de Tweede Kamer het advies officieel heeft overgenomen en bekrachtigd, stellen de NS De Vries en Copier aan om het project te trekken. Het bestaande tracé kan voor pakweg 750 miljoen gulden worden verdubbeld en geëlektrificeerd.
Bij Kroes past een oud Vlaams speekwoord "Wiens brood men eet diens woord men spreekt".

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Nederland is een collusieparadijs

Ongelezen bericht door impact »

Spongebob, ik ben echt niet in de war met Netelenbos hoor. Alhoewel ik dat ook een secreet vond. Nee, Nelie Kroes heeft zich maar al te graag voor het karretje van de Rotterdamse havenbaronnen laten spannen en lobbyde allang voor het aanleggen van die Betuwe-verlies-spoorlijn. Nog ver voordat zij minister van V&W werd.

Michiel Luidens

Re: Nederland is een collusieparadijs

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

Het rotzooit aan alle kanten lijkt het wel, vanavond loopt in de Rotterdamse gemeenteraad het debat over het havenschaandaal, wellicht rolt de kop van wethouder vd Sluis maar Youp vd N. heeft de centjes al veilig in Zwitserland. Benieuwd hoe dat afloopt.
http://theocornelissen.sp.nl/weblog/index.php?p=614
Het zou te simpel zijn als nu de deksel weer op de doofpot gaat. De komende weken zal blijken of de raad het lef heeft om haar taak als controleur van het college naar behoren uit te voeren. Boeiend is het allemaal wel. Maar het is toch uiterst triest dat de Rotterdammers nu al vele miljoenen kwijt zijn en er misschien nog eens 107,2 miljoen dreigen te verliezen. Van mij mogen de banken met de strop blijven zitten. Het juridische gevecht zal vast jaren gaan duren. Met torenhoge advokatenrekeningen aan beide kanten. En ook die mogen de burgers van Rotterdam betalen. Met dank aan de “koninklijke Scholten” en de lakeien die hem niet hebben tegengehouden toen hij als diefjesmaat de charlatan van den Nieuwenhuijzen in de gemeentekas liet graaien.
Rita Verdonk zet ondertussen als een kip zonder kop haar paranoide inburgerings paspoort door. Dat het stijdig is met de grondwet lijkt het kabinet niet te deren : "De minister moet doorbijten, ook als het beleid juridisch en financieel moeilijker zou liggen. Dan moet er maar geld bij."

Burgemeester Jorritsma toverde in Almere een aapje uit haar mouw. Tja Almere, eigen schuld als je daar gaat wonen maar toch.
http://www.klokkenluideronline.nl/
De bewoners van Almere werden dit jaar geconfronteerd met een drastische prijsverhoging van hun kabeltarief: exploitant UPC verhoogde de prijs van € 8,31 naar € 12,36 per maand. Deze verhoging is in strijd met het contract dat Almere met UPC heeft gesloten. Nochtans besloot het gemeentebestuur in juli van dit jaar af te zien van gerechtelijke stappen tegen de kabelexploitant. De financiële risico’s waren volgens B & W te groot: stel dat de gemeente het proces zou verliezen! Dan zou de gemeente moeten opdraaien voor alle proceskosten! Wat blijkt? Burgemeester Jorritsma is commissaris bij een volle dochter van UPC en laat bij dit belangenconflict haar ingezetenen natuurlijk spijkerhard vallen ten faveure van haar private corporate belangen! Zo kennen we Annemarie weer!
Hoe met met Kroes afloopt is nog niet te voorspellen, het leukste is nog wel dat de regie momenteel bij Berlusconi ligt.
http://europa.sp.nl/db/nieuws/europapage.html/2740
Uitstel is prachtkans om foute commissarissen te vervangen
27-10-2004 • De Eurofractie van de SP en Europees Verenigd Links zijn positief over het feit dat voorzitter Barroso van de Europese Commissie zijn Commissievoorstel heeft ingetrokken. Erik Meijer ziet dit als een stap vooruit voor de Europese democratie: “Barroso durfde een stemming niet aan omdat hij wist dat hij die zou verliezen. Het uitstel is dan ook feitelijk een overwinning voor het Europees Parlement. Hier mogen we best een borrel op drinken.” Meijer gaat ervan uit dat Barroso zijn oude Commissie flink gaat opschonen. "Niet alleen Buttiglione moet vertrekken vanwege zijn gedateerde standpunten over vrouwen en homoseksuelen, ook sommige andere kandidaten moeten vertrekken. Zo krijgt Barroso nu een prachtkans om Neelie Kroes te vervangen. Daarnaast lijkt het me logisch dat alle kandidaten waarvan we weten dat ze hun zakelijke belangen voorop stellen, eveneens opstappen."
Hopelijk laat het europees parlement zien wat in Nederland blijkbaar niet kan : de bezem er door!

Gesloten