LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door Chris G »

Gepubliceerd vrijdag 14 november 2003.

Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Douwe Douwes en Merijn Rengers


AMSTERDAM - Dexia verloor woensdag voor het eerst een rechtszaak van een ontevreden leasebelegger. De uitspraak heeft gevolgen voor andere zaken waar lease-aanbieders bij betrokken zijn.

De regels voor zorgplicht gelden ook voor Dexia. En financieel adviseurs zijn mede aansprakelijk voor de gevolgen van slechte adviezen aan klanten. Dat zijn de belangrijkste conclusies na de rechtszaak die Dexia en het onbekende advieskantoor Breedijk en Biesenbeek woensdag verloren. Dat is groot nieuws in de wereld van het financieel advies - om twee redenen.

De eerste reden heeft alles te maken met de massaliteit en de emotie rondom de problemen tussen gedupeerde leasebeleggers en de aanbieders van de beleggingsproducten. Er zijn nog steeds tienduizenden boze beleggers, die het liefst allemaal hun geld terug willen. Zij grijpen elke snipper positief nieuws aan als ruggesteun in hun eigen zaak.

De tweede reden is juridisch. De wetgeving over hoe goed banken en verzekeraars zich moeten verdiepen in hun klanten - de zorgplicht - krijgt een beetje meer kleur op de wangen. Door een aanzwellende stroom geschillen over beleggen - aangewakkerd door de forse koersdalingen van de afgelopen jaren - moeten rechters en geschillencommissies steeds vaker een oordeel vellen over wat zorgplicht nu precies is, en voor wie de zorgplicht geldt.

Die geldt dus ook voor Dexia en haar aandelenleasedochter Labouchere, en indirect ook voor de adviseurs die namens een bankverzekeraar financiële producten aanbieden. Dexia verdedigde zich onder meer met de stelling dat het deel van de effectenwetgeving dat de zorgplicht regelt, op haar niet van toepassing was (voor de fijnproevers: de zorgplicht is vastgelegd in artikel 28 van de Nadere Regeling uit 1999), omdat Labouchere kant-en-klare beleggingsproducten aanbood.

De rechter heeft deze redenering naar de prullenmand verwezen: de regels voor zorgplicht van effecteninstellingen gelden ook voor Dexia. Dat heeft ongetwijfeld gevolgen voor de andere zaken waarin Dexia - en andere aanbieders van aandelenleaseproducten - zijn verwikkeld, hoewel Dexia benadrukt dat de zaak op zichzelf staat. 'Er zijn over een lange periode en op vele manieren, zo'n 286 verschillende leaseproducten verkocht. Deze zaak staat op zichzelf en zegt niets over de rechtszaak die Leaseverlies tegen Dexia heeft aangespannen', laat de bank in een schriftelijke reactie weten.

Maar de stichting Leaseverlies - die namens ongeveer negentigduizend beleggers een schadevergoeding van Dexia wil - ziet dat anders. 'Wij voeren aan dat de brochures van Legio Lease misleidend waren, maar ook dat de zorgplicht is geschonden. Deze uitspraak sterkt ons enorm', zegt een woordvoerder namens de stichting.

Het was dan ook de eerste keer dat een rechter in een leasezaak in het nadeel van de aanbieder heeft gevonnist. Alle voorgaande zaken werden door Dexia en andere aanbieders als Aegon gewonnen. Maar ook de overwinning van woensdag was niet 24-karaats. Volgens de rechter had de vrouw die de zaak had aangebracht, beter op moeten letten bij het afsluiten van het contract. Belangrijker nog: de rechter vond dat de vrouw had moeten weten dat zij met geleend geld ging beleggen.

Het is de vraag welke gevolgen dit vonnis zal hebben voor andere leasezaken. Dexia is alvast in beroep gegaan, en naar alle waarschijnlijkheid wil de bank deze zaak tot bij de Hoge Raad uitvechten. Al was het alleen maar om het grote donkere monster dat boven Dexia Bank hangt uit te roken - de rechtszaak die de stichting Leaseverlies voorbereidt. Hoe langer de zaak tegen de vrouw zich voortsleept, hoe meer leden bij de stichting af kunnen vallen. Dat is belangrijk voor Dexia, want de bank gaat ervan uit dat uiteindelijk iedereen die is aangesloten bij de stichting, uiteindelijk ook individueel voor de rechter zal moeten komen.

Nog een punt: hoe langer de juristen bezig zijn, hoe meer kans de beurs heeft om te herstellen, en de waarde van de contracten tot boven het nulpunt stijgt. Dan zakt het aantal ontevreden beleggers vanzelf.

© de Volkskrant

familievader
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 nov 2003 12:38

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door familievader »

als dit artikel niet een domper zet op de vreugde en de kurken van de champagneflessen....................

el
Berichten: 159
Lid geworden op: 03 jul 2003 08:56

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door el »

Hoezo domper, dit blijft fantastisch nieuws, met name het deel dat over zorgplicht gaat.

Dus nog steeds champagne!!!!

Idaho
Berichten: 2090
Lid geworden op: 03 jul 2003 08:36

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door Idaho »

Mocht de Stg leaseverlies haar zaak tegen Dexia winnen, dan zou iedereen voor zichzelf nog eens naar de rechter moeten, dan zullen er nog behoorlijk wat proceskosten voor Dexia bijkomen.
Dexia moet nu gewoon met een regeling komen die wel hout snijdt.
Zoniet......dan zullen, weliswaar pas over geruime tijd, de kurken erg luid gaan klinken.

familievader
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 nov 2003 12:38

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door familievader »

dit is na vele vonnissen voor Dexia het eerste tegen hun. Dat ook nog genoeg handvatten biedt om in hoger beroep in het voordeel van Dexia uit te vallen. Zet de flessen toch nog maar een aantal jaren weg op een koel en donker plekje.

jan2
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jul 2003 14:23

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door jan2 »

Mensen, reageer toch niet op die familievader en dat soort mensen.
Hij zegt dat hij vrijheid van meningsuiting heeft maar als je al zijn reacties leest merk je dat hij alleen maar reageert omdat hij er plezier in heeft ons te laten denken dat we gaan verliezen.
Zielepoot, gewoon zijn berichten niet meer lezen.

Henry
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 sep 2003 18:39

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door Henry »

SLV is een professionele Stichting waar Dexia bang voor is. En de koersen moeten wel heel erg snel stijgen alvorens bepaalde beleggers zullen afhaken.

Henry

familievader
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 nov 2003 12:38

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door familievader »

ik kan jullie niet laten denken dat jullie verliezen. Want door het aangaan van een aandelenleaseconstructie en naderhand zeeen vol krokodillentranen te gaan huilen, heb jullie overduidelijk aangegeven niet in staat te zijn het denkvermogen dat ieder mens bij de geboorte heeft meegekregen te gebruiken.
Ik wil jullie er alleen maar voor waarschuwen om niet weer selectief te gaan lezen. Dt hebben jullie gedaan bij het afsluiten van de overeenkomst, dat doen jullie nu weer. Een oordeel van de rechter bestaat niet alleen uit de laatste zinnen, maar ook uit al die voorafgaande overwegingen waarmee hij of zij aangeeft hoe tot het oordeel te zijn gekomen. Die overwegingen moet je goed lezen, daaraan zitten de handvatten voor een hoger beroep.

el
Berichten: 159
Lid geworden op: 03 jul 2003 08:56

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door el »

Dexia denkt dat voor hun financiele wanprodukten geen zorgplicht geldt
omdat het een kant en klaar produkt is.
Dat er aan dit kant en klare produkt zulke gigantische risico's kleven doet er kennerlijk niet toe, kennerlijk vonden ze dat ze wel zorgplicht hadden voor het groepje blinden, zwakzinnigen en dementerende gedupeerden want die hebben ze wel volledig schadeloos gesteld. Waarom zie die groep dan wel tegemoed gekomen zijn is me niet helemaal duidelijk want het is toch een kant en klaar produkt net als een broodje kaas zonder noemenswaardige risico's.
Dit was dus puur een genereus aanbod van die criminelen net zoals de hardheidsclausule waarvoor ze volgens mij de maffia ingeschakeld hebben om dit te bedenken.

Het is nog steeds zo in Nederland dat wanneer ik b.v. een hypotheek wil afsluiten ik volledig inzicht moet geven over mijn financiele situatie, a.d.h. daarvan wordt dan bepaald hoeveel ik kan lenen, ook wordt er nog even getoetst bij het BKR, kortom daar komt nogal het een en ander bij kijken.

De heren van Dexia of hun voorgangers dachten daar heel anders over,
bij hun kon je afsluiten wat je wilde, twee ton, drie ton geen enkele probleem, toetsen bij het BKR daar doen wij niet aan, alleen maar lastig
als je snel een hantekening nodig hebt om iemand op te kunnen lichten.

jan2
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jul 2003 14:23

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door jan2 »

geen commentaar voor familievader, echt heel zielig als je hier op elk bericht een waarschuwing meent te moeten plaatsen (en constant in herhalingen valt).

Idaho
Berichten: 2090
Lid geworden op: 03 jul 2003 08:36

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door Idaho »

Het valt misschien weinigen op, maar je vervalt in herhalingen FamilieVader, je zorgzaamheid is prijzenswaardig, echter als er toch velen zijn die geen prijs stellen op jouw zorgzaamheid........zou je er dan niet de brui aan geven?
En om nou bij iedere nieuwe topic hetzelfde te zeggen, begint bij mij een beetje zielig over te komen, maar goed, ik kan je er natuurlijk niet van weerhouden.
Maar echt intelligent kom je niet over.

familievader
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 nov 2003 12:38

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door familievader »

jan2, wat is jouw constructieve bijdrage aan dit forum?

el
Berichten: 159
Lid geworden op: 03 jul 2003 08:56

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door el »

Lekker makkelijk he 'familievader' alleen maar onrust zaaien. kom eens met een gefundeerde mening over hoe jij deze uitspraak dan leest want jij ziet kennerlijk alleen maar voordelen voor Dexia.
Kom maar op, overtuig ons maar van je visie, maar dat kan je waarschijnlijk niet want dan wordt het te moeilijk voor je.

jan2
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jul 2003 14:23

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door jan2 »

vraag toch niets aan familivader, hij wil alleen maar aandacht, echt heel zielig.

familievader
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 nov 2003 12:38

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door familievader »

jullie lezen toch alleen wat jullie willen lezen en horen toch alleen wat jullie willen horen en blijven dus als een horde eenden achter elkaar aansukkelen. Proeven hebben aangetoond dat eenden achter iedereen aansukkelen waarvan ze geloven dat die hun leider is. ook al verzuipen ze aan het einde van hun waggeltocht in de grootste bagger.
Dus waarom zou ik mij drukmaken over het uitleggen van het oordeel.

Idaho
Berichten: 2090
Lid geworden op: 03 jul 2003 08:36

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door Idaho »

Heel goed Familievader, heel goed, eindelijk ben je er dan achter dat je hier totaal overbodig rondzwalkt, ik zou zeggen, tot ziens en nog een fijn leven gewenst!

familievader
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 nov 2003 12:38

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door familievader »

ik zou overbodig zijn als jullie destijds de dollartekens uit jullie ogen hadden gewreven en een poging hadden gedaan het bij de geboorte toebedeelde denkvermogen te gebruiken. Om jullie voor verder onheil te behoeden is mijn anwezigheid op dit forum dringend gewenst. Net zoals de aanwezigheid van een goede familievader in een goed func-
tionerend gezin van het allergrootste belang is. Zie jullie zelf als gedoolde schaapjes en mij die jullie op de goede weg terug wil krijgen en houden. Eeuwige dankbaarheid zou mijn deel moeten zijn inplaats van ongenuanceerde scheldwoorden waar het gif en onvermogen vanaf druipt.

el
Berichten: 159
Lid geworden op: 03 jul 2003 08:56

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door el »

Zo'n reactie had ik wel verwacht, volgens mij ben jij het domme eendje dat overal achter aan loopt.
Walgelijk dit soort mensen die geen eigen mening hebben en alleen maar kunnen zieken.
Maar ga maar lekker door hoor inmiddels weten wij wel met wat voor zielig persoontje wij te maken hebben.
Ga lekker bij Dexia solliciteren want daar ga je volgens mij een wereld
carriere tegemoet.

jan2
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jul 2003 14:23

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door jan2 »

die man is echt gestoord, zullen we hem maar zijn gang laten gaan met het plaatsen van zijn onzin en er niet meer op reageren?
Dan gaat de aardigheid er voor hem vanzelf wel vanaf.
Hij heeft vanmorgen als te veel aandacht gekregen.

familievader
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 nov 2003 12:38

Re: Lease-uitspraak vult zorgplicht verder in

Ongelezen bericht door familievader »

zij die zich in dit forum beklagen hebben geen eigen mening en missen het vermogen om hun denkvermogen te gebruiken. laat mij maar de roepende in de woestijn zijn, zieligerds.

Gesloten