Aannemer gezocht (zomer 2022)

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door Jablan »

Natuurlijk, de Consumentenbond heeft goede tips. Maar wat is er deze zomer aan de hand in de bouwwereld?


Niet reageren
Daar hebben wij er inmiddels vier van. Totaal niet reageren op een potentiële aanvraag. Bij een digitale aanvraag nog erachter aan gebeld of ze het wel hadden ontvangen (ja) en 'u wordt gebeld'. Ja, ja ...
Grote stilte lijkt een nieuwe ISO-norm te zijn. :twisted:

Offerte te duur
Ook een nieuwe hobby in de bouwwereld. Niet zeggen, dat je de opdracht niet wilt, maar gewoon zo'n dure offerte neerleggen, dat de opdrachtgever zich wel drie keer bedenkt. Wel met het aanbod de offerte toe te lichten en door te spreken, maar op de afgesproken dag niet komen en vervolgens nergens meer op reageren. Ook twee keer gebeurd.
Waarom iemand de moeite neemt om een offerte te maken, terwijl die al niet wil, is een groot mysterie uit de Nevel van Noorwegen. :roll:

Offerte niet transparant
Wij zijn gewend aan offertes, die zijn opgedeeld in werkbare uren en dagen, in aanvullende kosten (gebruik gereedschap enz) en in materiaal. Wat krijgen we tot nu toe binnen? Alleen totaalbedragen.
Nee, dat willen wij niet. Als wij vragen om een offerte met een onderverdeling, dan willen wij zo'n soort offerte en niet anders. Want we kennen de trucs, waardoor schroeven van 3 eurocent per stuk ineens 30 eurocent per stuk worden. Waarom weigeren Bouwgarant & Co hierin mee te gaan? Of welk excuus wordt er gebruikt om niet aan de wensen van de klant tegemoet te komen?

ZZP'ers
Officieel een zelfstandige zonder personeel, tegenwoordig eerder een zwaar-zuchtend-persoon. Er zijn te veel mensen zzp'er tegen wil en dank. Binnen het vakgebied nog oké, maar als het gaat om plannen, werken onder tijdsdruk, goed calculeren, basis ondernemerschap, dan storten ze in. Wel verklaarbaar, want op lts-mts of (v)mbo-techniek wordt dit totaal niet aangeleerd.
Bij een eerste gesprek ligt er een hamer op tafel en wij kijken dan exact hoe die hamer wordt beetgepakt. Dan weten wij genoeg over het vakmanschap.
Bij aannemers net zo. Op het moment, dat wij moeten uitleggen wat een warm dak is, ben je dan nog een vakman?

Overig
Inflatie, prijsstijgingen, slecht verkrijgbare materialen, we weten het. De ene leverancier reageert met toeslagen, de ander met prijsverhogingen.
Geen reden om nu niets te doen en geen nieuwe opdrachten aan te nemen. Je kunt afspreken om vlak voor aanvang van de werkzaamheden de dan geldende prijzen in de definitieve offerte mee te nemen. Je kunt tijdig bestellen. Of als je nette offerte met materiaal apart hebt geleverd, kunnen wij als opdrachtgever alvast het nodige inkopen en opslaan totdat de aannemer tijd heeft.
Een volle agenda is geen reden om nu niet te reageren, je kunt mensen een plek op de wachtlijst aanbieden.
Toch zijn we geconfronteerd met dit soort verhalen als reden om niet verder te gaan. :shock:

Ligt het aan ons?
Alles is duidelijk en gedetailleerd beschreven, met foto's en maatvoering erbij. Op zich genoeg om direct mee te gaan rekenen of te zien of je / jouw bedrijf dit of niet of gedeeltelijk kan. :)


Bouwen begint en eindigt met communiceren. Daar gaat het nu al mis. Daarom zijn wij benieuwd hoe het anderen vergaat, die momenteel op zoek zijn naar een aannemer.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Aannemer zou ik op deze site niet zoeken. Maar goed....succes.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Ik kan er inmiddels een boek over schrijven. Al sinds eind 2018 op zoek gegaan naar een (betrouwbare en liefst gecertificeerde) aannemer om een complete woningrenovatie (en energieneutraal) uit te laten voeren. 2019: Vergeet het maar, ook zoals hierboven beschreven: geen enkele reactie op aanvragen en als er wel een reactie kwam kreeg te te horen "er is pas tijd in 2023". Dan wijk je van armoede uit naar zoiets als Werkspot en op 1 uitzondering na is dit uitgelopen op inmiddels 1 rechtzaak (wij als eiser) waarvan een beslissing of uitspraak binnenkort eindelijk komt. Zaken niet goed uitgevoerd, opnieuw moeten laten uitvoeren (en dus opnieuw moeten betalen) en zo nog veel meer. Aannemers die je frustratie aanhoren en je gewoon alles vooruit laten betalen, werk niet afmaken, en dan middels een turboliquidatie de B.V. opheffen en een andere B.V. al opgestart zijn . Zelfs veel gedoe met een gerenomeerd kozijnenleverancier gehad (want uitbesteede montage was niet goed verlopen, voortdurend voor je rechten op moeten komen). En ook nu weer, opdracht gegeven voor een grote (zeer prijzige) betonreparatie (wellicht te hoge prijs omdat men de opdracht eigenlijk niet wilde of kon uitvoeren?), ik wacht nog steeds op een datum wanneer uit uitgevoerd gaat worden. Inderdaad, communicatie is erg ver te zoeken. En dit betreft eigenlijk alle vakgebieden van tuinen, bouwen, renovaties tot aan loodgieters, metselaars, timmerlieden etc toe. Er zijn te weinig vakmensen (en die ook trots zijn op hun vak). en blijven diegene die snel reageren over, met alle gevolgen vandien.
Liz

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door Moneyman »

De door jou omchreven ervaringen zijn herkenbaar, Jablan. Ik heb ze vooral (beetje omdenken :wink: )gebruikt als selectiecriterium: een aannemer die niet fatsoenlijk en tijdig offreert en communiceert, valt gewoon af. iemand die dat wel doet, heeft als één streepje voor.

Ik begin al met een selectie aan de voorkant (ik vraag slechts offertes aan bij bedrijven die óf duidelijk gewoon goed zijn, of waarover ik positieve verhalen hoor), en dan is hetgeen jij omschrijft een tweede selectie. De definitieve selectie komt na het gesprek op basis van o.a. ervaring en prijs.

Overigens heb ik gemerkt dat het terug laten komen van de reden waarom een aannemer door selectie 1 is gekomen, vaak tot betere resultaten in selectie 2 leidt.
reggie2 schreef:
27 jun 2022 13:58
Aannemer zou ik op deze site niet zoeken.
Heb je het verhaal überhaupt gelezen? Zo ja; dan zou je weten dat Jablan hier geen aannemer zoekt. Zo niet; waarom reageer je dan?

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb gelukkig helemaal geen verbouwingsplannen, maar in mijn directe omgeving staat het nodige op stapel. Maar de aanvragen zijn gedaan bij bekende aannemers, die dus al eens een klus voor hen uitgevoerd hebben. En die geven ook duidelijk aan wanneer zij pas aan de klussen kunnen beginnen. En dat beetje uitstel paste goed in het schema.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Dit soort gedoe zal alleen nog maar erger worden. Al vanaf de tijd dat ik van de lagere school kwam, inmiddels erg lang geleden,
toen begon het al van dat mensen die perse met hun handen wilde werken en dus kozen voor een technische opleiding, dat veel
van die mensen, waaronder ik ook,ik kreeg toen al te horen kregen van: Ga jij naar de LTS??? Wat is er dan met je aan de hand???
JIJ had toch een ruim MAVO advies gekregen ?? De LTS is toch een school voor iemand die niet kan leren. werd er toen al gezegd.
Toen werd je voor gek verklaard als je zei van: Ooit komt er een tijd dat er een groot gebrek is aan mensen die wel met hun handen
willen werken. Zelfs nu het zover is, worden kinderen die vertellen van "ik wil met mijn handen werken en niet met boeken"
Dat men zulke kinderen dit toch uit hun hoofd proberen te praten. Zal nog veel erger worden dat gebrek aan goede vakmensen
die voor een aannemer willen werken met hun handen. Zolang er op TV en overal laag dunkend wordt gedaan over mensen die met
hun handen werken zal dit wel nooit worden opgelost. Let maar eens op. Als ze het op TV hebben over een "werkplek" zie je
altijd een laptop op een bureau, nooit een goed gevulde gereedschapskist op een werkbank.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vorig jaar heb ik een flinke klus laten doen en de ervaringen zijn wel enigszins herkenbaar. Ook toen al zaten diverse bedrijven al voor maanden vol en wilden geen offerte uitbrengen.

Een van de offertes die ik wel kreeg was weliswaar heel gedetailleerd, maar veel hoger dan de overige en ook nog met onnodig veel open eindjes. Ik had inderdaad de indruk dat hij er weinig zin in had.

Ik ben in zee gegaan met een bedrijf dat niet het goedkoopst was, maar wat vanaf het allereerste telefonisch contact goed meedacht en open en eerlijk communiceerde. Het werk is volgens planning en tot volle tevredenheid uitgevoerd.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door juliomariner »

Veel aannemers hebben de order map vol zitten.
Daarnaast durven ze bijna geen offerte uit te brengen gezien de enorme stijgingen in de materiaal prijzen.
Als ze al een offerte uitbrengen gaan ze aan de zekere kant zitten en leggen hele hoge materiaal prijzen neer aangezien als ze tegen die tijd dat ze aan de klus kunnen beginnen de materiaalprijzen gewoon reeele prijzen zijn.
Bedrijven via werkspot en dergelijke sites zoeken zou ik persoonlijk niet kiezen. Als ze in deze tijd zo'n site nodig hebben om aan werk te komen zegt dat wat mij betreft genoeg over hun kwaliteiten (deze sites zijn namelijk niet goedkoop voor de opdrachtnemer). Goede bedrijven hebben zo'n site niet nodig.
Bedrijven die op een korte termijn kunnen beginnen moeten hiervoor wel een hele goede reden kunnen opgeven anders zou ik er ook niet mee in zee gaan.
Conclusie: materiaalprijzen en personeelstekort is de reden dat veel bedrijven de wat vreemde maneiren van offerte uitbrengen en opvolgen hebben. Liever wat langer wachten op een bedijf dan voor een bedrijf kiezen die op korte termijn wil kan maar geen kwaliteit kan leveren met alle gevolgen van dien (rechtzaken en andere ongein)

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vrees dat je de onkunde wel op ieder terrein tegenkomt als je op een of andere manier gaat klussen. Laatst hadden we een woningontruiming vanwege een overlijden. Probleem was alleen dat de betreffende dame midden in een verhuizing binnen het complex zat, vanwege een renovatie. Van de kledingkast waren in de opslagruimte alleen twee deuren te vinden; de rest bleek in een andere opslagruimte op een andere verdieping te staan. De logica ontgaat me volledig. Het bed was professioneel vernield: onbruikbaar, kon je niks meer mee. Terwijl het gewoon een kliksysteem is. Simpeler als dat kun je het niet hebben. Geen idee wat voor personeel daar rondloopt.

Vloerenleggers: je kunt het beter zelf doen. Een vriend van me is weken bezig geweest iemand te vinden die het voor zijn moeder wilde doen. Absurde prijzen, en degene die het uiteindelijk deed, deed het wel zo slecht dat de hele vloer opnieuw moet. En hij is niet de enige met slechte ervaringen hier.

Het aanhoudende personeelstekort heeft zo zijn consequenties, dat is wel duidelijk.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

De verklaring is heel simpel: er is.veel meer werk dna wat de aannemers aankunnen. Dus waarom zouden ze tijd steken in uitgebreide en gedetailleerde offertes?
Het is momenteel "graag of niet".

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door Jablan »

Lizette60 schreef:
27 jun 2022 14:01
Ik kan er inmiddels een boek over schrijven. [...] Inderdaad, communicatie is erg ver te zoeken. En dit betreft eigenlijk alle vakgebieden van tuinen, bouwen, renovaties tot aan loodgieters, metselaars, timmerlieden etc toe. Er zijn te weinig vakmensen (en die ook trots zijn op hun vak). en blijven diegene die snel reageren over, met alle gevolgen vandien.
Sterkte met de afhandeling.

Met Werkspot en vergelijkbare bedrijfjes hebben we goede en slechte ervaringen. De eerste via die route dacht mee, durfde te experimenteren en rekende alleen zijn gewone kosten (uurloon + bus + gereedschap), wij hebben al het materiaal zelf gehaald. De tweede had veel begeleiding nodig.
Moneyman schreef:
27 jun 2022 14:03
... een aannemer die niet fatsoenlijk en tijdig offreert en communiceert, valt gewoon af. iemand die dat wel doet, heeft als één streepje voor.
Ik begin al met een selectie aan de voorkant (ik vraag slechts offertes aan bij bedrijven die óf duidelijk gewoon goed zijn, of waarover ik positieve verhalen hoor), en dan is hetgeen jij omschrijft een tweede selectie. De definitieve selectie komt na het gesprek op basis van o.a. ervaring en prijs.
Overigens heb ik gemerkt dat het terug laten komen van de reden waarom een aannemer door selectie 1 is gekomen, vaak tot betere resultaten in selectie 2 leidt.
Zo pakken wij het ook aan. Alleen wordt het lijstje met 'aannemer in de regio' steeds korter wegens de gebrekkige communicatie.
Lady1234 schreef:
27 jun 2022 14:20
... Maar de aanvragen zijn gedaan bij bekende aannemers, die dus al eens een klus voor hen uitgevoerd hebben.
Zouden wij graag willen, maar helaas zijn ze niet meer beschikbaar. Ander werk, ander leven of overleden.
fonsflons schreef:
27 jun 2022 14:45
... ondanks dat nog geconfronteerd werd met een stucadoor die opeens het driedubbele wilde, en een electricien die zich omdraaide en wegliep voordat hij begonnen was maar nadat hij zijn kop koffie op had. [...] Uiteindelijk (mede ook door de verhalen van kennissen die ook altijd aan het verbouwen zijn) gekozen voor solide bedrijven die vroeger erg duur waren, maar niet proberen mee te liften op de vraag/aanbod hype en nu dus gewoon een redelijke prijs vragen. Degene die mij in de steek lieten waren de 2 bedrijven die ik niet zelf geregeld had en die dus inderdaad gingen voor 'de buurman betaald mij het dubbele dus F you.' Gevolg is wel dat dit zich als een lopend vuurtje rondspreekt dus zodra de markt wat tot rust komt zij de eerste zijn die mogen gaan klagen over te weinig werk.
Herkenbaar. Je stucadoor was bij ons een loodgieter en die hebben we weggestuurd. De rest is zoals jij schrijft: het spreekt zich rond en dan blijven de opdrachten uit.
juliomariner schreef:
27 jun 2022 15:57
Conclusie: materiaalprijzen en personeelstekort is de reden dat veel bedrijven de wat vreemde maneiren van offerte uitbrengen en opvolgen hebben.
Niet alleen. Voor alles wat jij beschrijft, is een oplossing te verzinnen. Je moet het alleen wel willen.
PeterPeters1966 schreef:
27 jun 2022 18:52
De verklaring is heel simpel: er is.veel meer werk dna wat de aannemers aankunnen. Dus waarom zouden ze tijd steken in uitgebreide en gedetailleerde offertes? Het is momenteel "graag of niet".
Lees de opening nog een keer aub. Offertes kloppen vaker niet dan wel.Als de offerte all-in-werk geeft, dan zijn alle tegenvallers voor de aannemer. Bevat de offerte details zoals het aantal werkbare dagen/uren, dan kom je sneller aan een post 'meerwerk'.

Gelukkig hebben we geen haast en een plan B, C en D achter de hand.

Stukadoorsvrouw
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2022 18:45

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door Stukadoorsvrouw »

Mijn man is zzp-er, dus vandaar dat ik besluit om te reageren op dit bericht. Ik vermeld er wel bij dat dit onze ervaring is.

Klanten bellen vandaag en verwachten dat jij die week ook nog langs kunt komen. Als jij vervolgens vermeld dat jij langs kunt komen om te kijken, maar pas over een half jaar de tijd hebt om het te doen, dan zijn klanten teleurgesteld. Echter hebben wij inmiddels een goede reputatie waardoor wij het geluk hebben dan 80% bereid is om te wachten.

Vervolgens nemen wij de klus aan, dit omdat alles er dan in zit. Hierdoor komt de klant niet voor verrassingen te staan. En ja, er zijn klanten die gaan zoeken voor het goedkoopste van het goedkoopste product. Echter wij werken daar niet aan mee, wij werken met vaste leveranciers omdat wij dan ook garantie kunnen bieden. Er zijn enkele klanten die dan zelf maar gaan stuccen, want hoe moeilijk kan het zijn? Moeilijk genoeg om vervolgens alsnog te bellen om het te herstellen. Vervolgens worden die klanten boos omdat de prijs dan duurder wordt. Dit komt omdat er meer herstelwerk bij komt kijken.

Ook komen er mensen bij ons thuis langs als wij op zondagavond niet reageren op berichten. Dit omdat wij ook nog een privéleven hebben. Maar wij blijven vriendelijk en netjes omdat wij ook wel snappen dat er een groot te kort is aan goede vakmensen. Echter moeten wij ook heel veel mensen teleurstellen die niet snappen dat wij niet "even een keukentje stuccen" op zondagmiddag omdat de dag erna al de keuken komt.

Wij hebben zeker wel de mentaliteit van "klant is koning". En wij koesteren ook zeker al onze klanten. Immers er is geen betere reclame dan mond tot mond reclame. Alleen denken heel veel mensen dat wij geen enkele andere klant hebben en dat wij 7 dagen per week, 24 uren per dag werken.

Aangezien er heel veel negatieve reacties zijn op aannemers en zzp-ers wou ik toch even een tegenwoord laten horen. Betreffende het opslag van materiaal, dat is simpelweg onmogelijk. Er is maar beperkt plaats qua opslag.

Dus mochten klanten gaan verbouwen. Plan het ruim van te voren in.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door juliomariner »

Jablan schreef:
27 jun 2022 19:18
Niet alleen. Voor alles wat jij beschrijft, is een oplossing te verzinnen. Je moet het alleen wel willen.]
Waarom zouden ze er tijd, geld en moeite insteken als ze toch werk zat hebben.
Ze nemen nu gewoon de makkelijkste klussen bij de makkelijkste klanten.
Ben je een beetje lastig in hun ogen dan denken en zeggen ze al snel: dan zoek je toch een ander.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door Jablan »

juliomariner schreef:
27 jun 2022 19:49
Waarom zouden ze er tijd, geld en moeite insteken als ze toch werk zat hebben
Ze nemen nu gewoon de makkelijkste klussen bij de makkelijkste klanten.
Ben je een beetje lastig in hun ogen dan denken en zeggen ze al snel: dan zoek je toch een ander.
Is dat jouw ervaring dit jaar?

Een offerte uit de dikke duim kost nog steeds meer tijd dan een automatisch bericht 'we zitten de komende x maanden vol.'

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan, je schetst gewoon het resultaat van een markt met meer vraag dan aanbod.
Meest benieuwd ben ik nu, hoe de vakman een hamer behoort op te pakken.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door juliomariner »

16again schreef:
28 jun 2022 08:13
Jablan, je schetst gewoon het resultaat van een markt met meer vraag dan aanbod.
Meest benieuwd ben ik nu, hoe de vakman een hamer behoort op te pakken.
Aan het eind van de steel en niet net onder de kop.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
28 jun 2022 08:41
Aan het eind van de steel en niet net onder de kop.
Nou heb ik nog nóóit iemand een hamer net onder de kop zien pakken, kleine kinderen daargelaten.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door juliomariner »

Sommige hobbyklussers.
Trouwens de meeste timmermensen gebruiken de hamer bijna niet meer. Alles wordt tegenwoordig geschroefd of geniet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door Jablan »

Wat Julio schrijft. Probeer maar eens uit: stukje hout, spijker, hamer. Als je de hamer aan het einde van de steel vasthoudt, doet het gewicht van de kop het werk en is die spijker veel sneller in het hout. Pak je de steel in het midden beet, heb je meer slagen (meer kracht) nodig. Pak de hamer direct onder de kop beet, wordt het nog lastiger om die spijker in het hout te krijgen.

Wij zijn erop gaan letten toen we zagen, dat de timmerman (!) de hamer halverwege de steel vastpakte ...
De jongen had mbo-techniek gedaan :shock:

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aannemer gezocht (zomer 2022)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, de techniek is mij bekend ;) zo bekend zelfs, dat ik me niet kon voorstellen dat er professionele timmermannen zijn die dat anders doen.

Plaats reactie