Aannemer maakt klus niet af en verhuist permanent naar Curacao

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
mrprobleem
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2022 12:32

Aannemer maakt klus niet af en verhuist permanent naar Curacao

Ongelezen bericht door mrprobleem »

Ik heb een dilemma en zou graag willen weten hoe ik dit verder kan aanpakken. Ik heb een aannemer (met KvK) een grote verbouwing laten doen. Deze is voor ongeveer 85-90% afgemaakt. Toen moest de aannemer voor een klus zogenaamd tussendoor naar Curaçao. Omdat het bijna af was en er een vertrouwensband was ging ik akkoord om alvast tot financiële afronding over te gaan en dat we de laatste puntjes op de i zouden zetten wanneer hij weer terug zou zijn. Natuurlijk stom, altijd een stok achter de deur houden, ook al is er vertrouwen.

Wat kan ik nu doen? Is het ook toegestaan om "name and shame" te doen hier? Zodat men zijn naam en eenmansbedrijf in Google searches tegenkomt als waarschuwing voor anderen? Of staat privacy hoger dan dat? Met wat Googlen weet ik ook zijn bedrijf op Curaçao te vinden en die doet aan autoverhuur. Ook al ben ik wel at sceptisch of dat wel een echt bedrijf is.

Ikzelf zie de volgende opties.

1) Iemand anders vinden en het laatste stuk door die gene laten doen. Dit komt met extra kosten en is onhandig. Want sommige dingen zitten in zijn hoofd en niet op papier. Maar het is een optie. Uitdaging is dan nog wel het vinden van iemand deze dagen... Maar goed, met wat geduld en sparen kom ik er wel.
2) Ik doe beroep op mijn rechtsbijstand en krijg hopelijk een vergoeding. De order staat op papier (BTW), maar er zijn ook enkele zaken zwart gedaan en besproken via mail. Ik vrees dat als ik dit juridisch wil aanpakken ik mezelf ook in mijn voet kan schieten. Wat waarschijnlijk duurder is dan optie 1 en misschien wel mijn verzekering kwijtraak?

De aannemer is volledig onbereikbaar. Ik ben via alle kanalen die we hadden geblokkeerd. Ik schat de kans hoog in dat hij ook onbereikbaar zal zijn voor mijn verzekering. Ik verwacht dan ook dat er dan een vergoeding naar mij komt en zij proberen via een deurwaarder het geld terug te krijgen. Dat zal niet lukken, maar dan heb ik wel mijn geld terug voor die laatste 85-90% werk. Wat ik dan kan gebruiken om het af te maken.

Wat is jullie ervaring?

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Aannemer maakt klus niet af en verhuist permanent naar Curacao

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat je het beste direct met zwaar geschut begint. Rechtszaak, beslag op bankrekening (die hebben dit soort mensen vaak nog wel in Nederland), enz.

mrprobleem
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2022 12:32

Re: Aannemer maakt klus niet af en verhuist permanent naar Curacao

Ongelezen bericht door mrprobleem »

Jablan schreef:
29 jun 2022 16:51
Dat je het beste direct met zwaar geschut begint. Rechtszaak, beslag op bankrekening (die hebben dit soort mensen vaak nog wel in Nederland), enz.
Dat zou ik ook graag willen doen. Maar stel dat hij wel reageert voor de verzekering en dan mails gaat delen waarin we afgesproken hebben om delen zwart te betalen. Dan heb ik ook een probleem. Had al gelezen dat je als particulier die iemand zwart betaald ook vrij goed gestraft kan worden. Ik denk dat hij niet zal reageren op berichten van de verzekering, totdat inderdaad een rekening geblokkeerd zou worden. Ik verwacht persoonlijk eerder dat het via een deurwaarder zal gaan. Mijn inschatting is dat het om een paar duizend euro gaat dat ik nu "teveel heb betaald" omdat de klus niet af is. Dat geld terugkrijgen via de verzekering is mooi meegenomen. Het is een beetje een high risk, high reward scenario. Het kan 2 kanten opgaan...

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aannemer maakt klus niet af en verhuist permanent naar Curacao

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je gaat veel te kort door de bocht Snuffel. Dat aan een deels zwarte overeenkomst fiscale gevolgen verbonden kunnen zijn als de fiscus erachter zou komen, wil gelukkig niet zeggen dat je civielrechtelijk met lege handen staat. Een civiele rechter oordeelt helemaal niet over de fiscale kant van de zaak.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Aannemer maakt klus niet af en verhuist permanent naar Curacao

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U heeft een rechtsbijstandverzekering. Neem met hun contact op.

De meeste rechtsbijstandverzekering beginnen met een brief schrijven voordat er over gaat aan zwaar geschut. Dit is wel afhankelijk van het precieze situatie. Maar hun doen nooit iets zonder u op de hoogte te stellen.

U raakt alleen de verzekering kwijt als u fraudeert of op een andere manier niet eerlijk bent naar de verzekering.
Indien u het contact en de mails naar de rechtsbijstandverzekering verstuurd dan bent u eerlijk, u toont alle afspraken.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Aannemer maakt klus niet af en verhuist permanent naar Curacao

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Belangrijke vraag zijn de werkzaamheden op de factuur (met BTW) wel uitgevoerd? Zo ja dan verwacht ik dat de zaak niet zo zwart/wit is als je nu verwacht.
mrprobleem schreef:
29 jun 2022 12:54
De aannemer is volledig onbereikbaar. Ik ben via alle kanalen die we hadden geblokkeerd. Ik schat de kans hoog in dat hij ook onbereikbaar zal zijn voor mijn verzekering. Ik verwacht dan ook dat er dan een vergoeding naar mij komt en zij proberen via een deurwaarder het geld terug te krijgen. Dat zal niet lukken, maar dan heb ik wel mijn geld terug voor die laatste 85-90% werk. Wat ik dan kan gebruiken om het af te maken.
De deurwaarder werkt niet gratis en volgens mij worden die werkzaamheden niet gedekt door je rechtsbijstand en als hij in Curaçao zit zal vorderen ook lastiger zijn en vermoedelijk ook kostbaarder. Je recht halen betekend niet altijd je recht krijgen, zeker niet als de persoon niet gevonden wilt worden.

mrprobleem
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2022 12:32

Re: Aannemer maakt klus niet af en verhuist permanent naar Curacao

Ongelezen bericht door mrprobleem »

snuffel1 schreef:
29 jun 2022 18:43
De aannemer is naar Curaçao vertrokken met de intentie daar opnieuw te gaan beginnen dus naming and shaming heeft geen enkele zin meer.
Maar het is wel toegestaan om dat dus te doen? Deze persoon gaat zijn naam niet veranderen en is niet automatisch gezuiverd van zijn daden door te vluchten naar een ander land. Als er geen bezwaar is, dan dump ik straks zijn naam en bedrijven hier. Daar kan iemand anders mogelijk mee geholpen worden wanneer die gene wat achtergrond onderzoek doet. Want dat heb ik destijds ook gedaan en kwam toen niks tegen. Geen goed of slecht nieuws.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Aannemer maakt klus niet af en verhuist permanent naar Curacao

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Volgens mij gaat je verzekering niet het teveel betaalde bedrag aan je vergoeden (het lijkt erop dat je dat wel verwacht in de OP?). Ze gaan hooguit het juridische traject voor je starten, maar het resultaat zal naar je eigen verwachting nul zijn.
Als er in de offerte staat dat de laatste 10% (ofzo) pas bij oplevering betaald hoeft te worden, dan zal de verzekering niks doen denk ik.
Je mag namelijk geen stappen zetten die in je eigen nadeel hebben gewerkt, en dat is duidelijk het geval hier.

Plaats reactie