LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
mart8491
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2018 13:03

Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door mart8491 »

Eind 2016 kochten wij van de firma Jongen Bouwontwikkeling, Maastricht Airport, een nog te bouwen appartement in Eijsden. Met de aannemer, Jongen Bouwbedrijven in Landgraaf, kwamen wij een behoorlijke hoeveelheid meerwerk overeen. Onder andere: "het realiseren van glad stucwerk, texklaar, in diverse ruimten" en "het realiseren van glad stucwerk op de plafonds van diverse ruimten". Voor een gezamenlijke prijs van ruim € 5000,- Na de oplevering (begeleid door de VEH) heeft onze schilder helaas moeten concluderen dat de aannemer het overeengekomen en betaalde meerwerk niet heeft uitgevoerd. De wanden zijn met een dun laagje gips "afgewerkt" en van texklaar was geen sprake. De plafonds waren gespoten en vervolgens met een groot plamuurmes "glad gestreken". Vol krassen en aanzetten van het plamuurmes. Met heel veel pijn, moeite en eigen inzet hebben we de "standaard opleveringssituatie" weten te realiseren. Onze claim bij de aannemer om het betaalde meerwerkkosten werd zonder overleg van tafel geveegd. En op de brieven van onze advocaat van de rechtsbijstand verzekering wordt gewoonweg NIET gereageerd.
Rest ons alleen nog een claim via het woninggarantiefonds Woningborg, maar daar zijn ook weer kosten aan verbonden.
Wij storen ons geweldig aan de arrogantie van de aannemer.
Blijkbaar is het fenomeen "Zij zijn groot en ik ben klein" weid verspreid in de bouwwereld.
Aan klantvriendelijkheid en klantgerichtheid heeft men geen enkele boodschap.
Gezien de gespannen bouwwereld zal dit alleen nog maar toenemen.
De klanten mogen blij zijn dat ze een woning MOGEN kopen.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door Gegrand »

Uw rechtsbijstandverzekeraar is toch bezig met uw zaak , aan hun de taak om de vordering voor u te regelen ,al dan niet via de rechter of garantiefonds.
Er is als eerste aanzet een brief van de juridische afdeling van uw rechtsbijstandverzekeraar naar de aannemer gestuurd , ongetwijfeld met een beantwoordingstermijn , mocht de aannemer daar niet aan voldoen is het aan de RBV om verdere stappen te ondernemen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik neem aan dat je bij de oplevering hebt aangegeven dat door niet volgens afspraak was en dat je de aannemer de gelegenheid hebt gegeven om het te herstellen? Wat was zijn reactie daarop?

Overigens heb ik ook zeer slechte ervaringen met zogenaamd glad stucwerk. Één muurtje wordt nog wel mooi, naar als je een heel huis en plafonds moet laten stucen, dan wordt het slordig lopende band werk. Waarbij ze dus achteraf weer een hoop herstelwerk moeten doen...

Wat was er trouwens mis met de muren?

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

@snuffel

Wat TS bedoeld, zijn de muren niet volgens de afspraak afgewerkt.
Dit bedrijf werkt met Yton blokken en deze worden gewoon gelijmt en de voegen glat gestreken.
Dat is echt geen afwerking volgens afspraak, want de blokken zijn poreus en om deze behangklaar/glaate muur om te texen, heb je nog veel werk,ofwel betaald.

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

Mee eens, maar lees mijn eerder bericht terug, dat de aanwezigheid van iemand van het VEH niet noodzakelijk is, want blijkbaar is het zoals het bij mij was, ook bij TS geen optie geweest.

Wat ik er van denk , mag ik hier niet plaatsen, maar er is een woord, dat vaker in de media voorkomt.

Lid van VEH steld echt niets voor, jammer van het geld. :mrgreen:

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door BreejKC »

De oplevering, onder de auspicien van de VEH, heeft toch een opleveringsrapport opgeleverd.? Stond daarin vermeld dat het meerwerk niet of slecht was uitgevoerd? En als het er niet in vermeldt is, waarom heeft u het er dan niet in laten zetten? Wist de inspecteur van de VEH dat het door u vermelde meerwerk door de aannemer had moeten worden uitgevoerd. Zo nee, heeft u de inspecteur van de VEH daar dan vooraf over geïnformeerd? Zo'n inspecteur weet natuurlijk niet wat er is overeengekomen met de aannemer als hem dat niet vermeldt is, dus let hij daar ook niet op. Wellicht wat eenzijdig om de schuld hiervan bij de VEH neer te leggen.

Als de gebreken niet in het opleveringsrapport vermeldt zijn en uw schilder heeft het vervolgens hersteld, dan is alle bewijsmateriaal over eventueel slecht werk vakkundig weggewerkt. Waarschijnlijk heeft uw RBS dat ook gemerkt en zien zij geen brood meer in uw zaak, omdat zonder bewijs er achteraf niets meer aan te tonen valt. Nog hogerop gaan zonder bewijs kunt u dan beter laten en uw verlies nemen zoals het is. Al is het alleen maar om meer kosten en veel frustratie te besparen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door kokka »

ikweethettoch schreef:@snuffel

Wat TS bedoeld, zijn de muren niet volgens de afspraak afgewerkt.
Dit bedrijf werkt met Yton blokken en deze worden gewoon gelijmt en de voegen glat gestreken.
Dat is echt geen afwerking volgens afspraak, want de blokken zijn poreus en om deze behangklaar/glaate muur om te texen, heb je nog veel werk,ofwel betaald.
Ik zie in de openingspost helemaal niet staan welk materiaal er gebruikt werd voor de muren, ik neem aan dat ze voor (niet dragende) binnenmuren gewoon gipsblokken gebruiken, dan is de naden dichtzetten en afstrijken al voldoende om de muur behangklaar te krijgen.
cellen beton moet inderdaad even een laagje stucwerk op.
Het verbaasd me overigens wel dat de muren sowieso niet behangklaar worden opgeleverd, zou TS Casco gekocht hebben?
Hoe dan ook, TS had in eerste instantie al meteen bezwaar moeten maken, dan kan je een gedeelte van de laaste betaling achterhouden. vervolgens moeten ze de aannemer in de gelegenheid stellen om de gebreken te herstellen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik lees in de opening ook niets over ytong blokken, alleen dat de muren glad zijn gemaakt met een laagje gips. Maar hoe zouden ze het anders hebben moeten doen?

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

In het op staat het niet maar deze aannemer heeft die huizen waar ik het over heb, met yton gebouwd.

stofzuigertje

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wist de VEH keurder deze extra's en was het gezamenlijke oplevering of door U als lid aangemelde oplevering keuring?

Als het bij oplevering te zien was moet het gemeld zijn en de aannemer moet dan redelijke tijd krijgen voor herstel en zelf kijken of het werkelijk afkeur is of niet... bij gelijk de schilder de volgende dag toelaten vervalt de mogelijkheid om iets te doen!

Verder moet je kiezen, kale plafond en muren en zelf doen of duidelijke eisen in het meerwerk zetten en het liefst met schildersbedrijf erbij die weet hoe je dat duidelijk moet maken en niet zelf doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door kweenie »

ikweethettoch schreef:In het op staat het niet maar deze aannemer heeft die huizen waar ik het over heb, met yton gebouwd.
Bedankt voor die aanvullende informatie.

Maar dan blijft de vraag staan hoe de aannemer de muren anders had moeten opleveren. Volgens mij is het toch gebruikelijk dat dit glad wordt gemaakt met een vorm van 'gips' (om het voor het gemak naar zo te noemen).

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door kokka »

ikweethettoch schreef:In het op staat het niet maar deze aannemer heeft die huizen waar ik het over heb, met yton gebouwd.
dat kan je makkelijk roepen, want wij kunnen dat toch nooit checken.

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

kokka schreef:
ikweethettoch schreef:In het op staat het niet maar deze aannemer heeft die huizen waar ik het over heb, met yton gebouwd.
dat kan je makkelijk roepen, want wij kunnen dat toch nooit checken.
Het staat je vrij, om het te geloven of niet! :wink:

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door kokka »

buitenmuren geloof ik, Binnenmuren niet..

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

kokka schreef:buitenmuren geloof ik, Binnenmuren niet..
Zucht!

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ytong

https://www.bouwdepot.be/ytong-blokken-online-kopen/

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar wat is voor dit topic de relevantie van de vraag of de binnenmuren van cellenbetonblokken zijn gemaakt?

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

kweenie schreef:Maar wat is voor dit topic de relevantie van de vraag of de binnenmuren van cellenbetonblokken zijn gemaakt?

Lees mijn eerder bericht, dan weet je waarom het wel relevant is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens TS zijn de wanden gewoon met een laagje 'gips' afgewerkt. Dat is wat anders dan dat alleen de voegen worden glad gestreken.

Ik neem aan dat TS beter weet hoe de afwerking bij zijn woning was dan jij...

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

kweenie schreef:Volgens TS zijn de wanden gewoon met een laagje 'gips' afgewerkt. Dat is wat anders dan dat alleen de voegen worden glad gestreken.

Ik neem aan dat TS beter weet hoe de afwerking bij zijn woning was dan jij...
Zucht!
ikweethettoch schreef:In het op staat het niet maar deze aannemer heeft die huizen waar ik het over heb, met yton gebouwd.
TS heeft ook niet aangegeven, met welke stenen de binnenmuren zijn.
Ook Ytong blokken kunnen met een lage gips afgewerkt zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Meerwerk niet uitgevoerd, toch betalen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, dat is goed mogelijk. Maar wat is je punt? Het is toch voor dit topic totaal irrelevant van welk materiaal de binnen- en buitenmuren zijn? Wat van belang is is hoe de afwerking is en of dit is conform de afspraken is.

TS heeft aan:
mart8491 schreef:De wanden zijn met een dun laagje gips "afgewerkt" en van texklaar was geen sprake.
Dan vraag ik me af hoe de afwerking in zijn optiek dan wél had moeten zijn en waarin de opgeleverde wanden hiervan afwijken.

Gesloten