Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
wolfslag
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2021 12:45

Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door wolfslag »

Op het dak van mijn 6 jaar terug gekochte woning, zitten 14 zonnepanelen. De opbrengst van deze panelen loopt sinds 3 jaar aanzienlijk terug. Momenteel is de opbrengst ongeveer 1000 kwh per jaar.
De leverancier (Tenten Solar) stelde dat ondanks dat ik 10 jaar garantie heb, (Opbrenstgarantie, productgarantie en systeemgarantie) een kapot zonnepaneel niet onder deze garantie valt. Ook zou er sprake kunnen zijn van een netwerk fout.
Hij is bereid om een afspraak te maken a 125 euro voorrijdkosten en 67 euro uurloon om te gaan kijken.
Vermoedelijk zullen de panelen niet meer in nieuwstaat leverbaar zijn.

Ik heb ultimo juli de leverancier nogmaals via mail op de hoogte gesteld en krijg 21 oktober een antwoord.
Nietszeggend. Systeem in de gaten houden en in het voorjaar maar weer eens kijken.

Ik denk dat er meer mensen last hebben van deze garantieconstructie en het niet meer kunnen leveren van de panelen.

graag hoor ik of er meer mensen ervaringen hebben met deze garantieopstelling voor zonnepanelen.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Nu is de vraag over welke garantie je hebt (wettelijke, fabriek of verkopers).
Indien we over wettelijke garantie hebben, dan is de kans groot dat er niks van klopt.

Lees goed de voorwaarden door die je bij aankoop hebt gekregen. Neem daarna contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.juridischloket.nl/

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Zonnepanelen worden meestal in serie gezet, 1 defect paneel kan dan voor een enorme terugloop in opbrengst zorgen. Bij het in parallel zetten van de panelen is dit niet het geval, echter zijn dikkere kabels en vaak andere omvormers nodig.
Laatst gewijzigd door De Tegenpartij op 21 okt 2021 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tweede mogelijkheid is dus parallel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zijn ze niet aangesloten bij een geschillencommissie? Dat zou ik even navragen.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Lady1234 schreef:
21 okt 2021 14:47
Tweede mogelijkheid is dus parallel.
Gewijzigd :D thx

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

De Tegenpartij schreef:
21 okt 2021 14:24
Zonnepanelen worden meestal in serie gezet, 1 defect paneel kan dan voor een enorme terugloop in opbrengst zorgen.
Daar zijn power optimizers voor

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je hebt produktgarantie en leveringsgarantie van de verkoper, produktgarantie garandeerd de werking van het produkt en deze mag je toch verwachten dat ze minimaal 25 jaar meegaan voor ze stuk gaan....

doe daar dan ook een beroep op en niet op de leveringsgarantie....

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door lievemarie »

1000 kwh per jaar voor 14 panelen is idd belachelijk weinig. Wij hebben er 8 die 2000 kwh per jaar op moeten leveren. En zoals het er nu uitziet komen ze daar zelfs overheen. Ook trouwens van TentenSolar.

BevdSteeg
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2020 18:52

Re: Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door BevdSteeg »

De oorzaak kan ook zijn teveel zonnepanelen in de straat . wordt het net overbelast, als gevolg daarvan wordt de omvormer uitgezet.
Even in de straat kijken hoeveel zonnepanelen. Vraag na bij de netbeheerder.

Harry Breda
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Dit is de reden, dat MIJN zonnepanelen-leverancier 365zon me aanraadt toch die € 99 per paneel ( ! ) extra uit te geven voor een parallel geschakeld systeem met micro power-optimizers. Dat zie je direct, wat de problemen per paneel zijn. Bij serie-geschakelde panelen bepaalt de slechtst-opbrengende paneel de opbrengst van alle panelen. Dus... valt er één terug van 325Wpiek naar... 72 Wpiek, dan is je hele systeem 14 x 71,5 Wpiek geworden = 1000 Wpiek totaal.
Overigens: het NIET-opzoeken van de terugval vind ik een flagrante schendig van de garantie-voorwaarden.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

Harry Breda schreef:
27 okt 2021 17:47
Overigens: het NIET-opzoeken van de terugval vind ik een flagrante schendig van de garantie-voorwaarden.
Wat staat er dan in de voorwaarden?
Standaard consumentenrecht: na 6 maanden moet je zelf bewijzen dat de fout van het product niet aan jou te wijten is.

TL1000RR
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mei 2019 12:58

Re: Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door TL1000RR »

@wolfslag
Het zou aardig zijn om voor het besef hier om even aan te geven wat het jaar gemiddelde de eerste 3 jaren na installatie was in kWh

Venturi
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2021 15:51

Re: Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Venturi »

Overbelasting door veel panelen in de buurt heb ik ook meegemaakt. Zodra de zon goed zijn best deed liep de netspanning te hoog op en schakelde het systeem zich uit. Dit begon zich voor te doen in het voorjaar van 2019, de panelen waren geplaatst in oktober 2018.
Gelukkig heb ik een driefasenaansluiting en de stijging van de netspanning zat op een van die fasen. Blijkbaar zaten in mijn omgeving veel panelen op diezelfde fase aangesloten. Mijn leverancier zit niet in de buurt (ik had me aangesloten bij een gezamenlijke inkoop door Vereniging Eigen Huis) maar heeft goed meegedacht. Op diens aanwijzingen heb ik de panelen toen aangesloten op een andere fase waarna het probleem zich al ruim twee jaar niet meer heeft voorgedaan.

De ingreep moest ik doen in een niet-verzegeld deel van de meterkast. Uiteindelijk een kwestie van draadje-los en een paar centimeter verderop weer vast. Maar niet iedereen zal het zien zitten om dit zelf uit te voeren. Kost een vakman ook niet veel tijd.

Het constateren van die hoge spanning op 1 van de fasen kan direkt in de meterkast, maar voor wie die niet zelf wil openen: je kunt ook op zoek gaan naar contactdozen met verschillende spanningen. Moet je natuurlijk wel beschikken over een spanningsmeter.
Tenslotte: 'fasen' zijn niet hetzelfde als 'groepen'. Immers, een huis met enkelfasige aansluiting heeft ook meerdere groepen. In zo'n huis kun je het bovenstaande uiteraard niet uitvoeren.....

Het probleem van TS hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn. Maar zo ja, dan heeft hij hier misschien iets aan.

wolfslag
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2021 12:45

Re: Aanzienlijke daling opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door wolfslag »

mijn opbrengst over de jaren,
2021 tm okt 791.9
2020 908,3
2019 886.3
2018 867.5
2017 1547.6
2016 1908.8
2015 1930.9

De opmerking van Harry Breda heb ik ter harte genomen en dit opgenomen bij de bespreking voor mogelijke plaatsing panelen op andere dakzijde.

Heb ook geinformeerd of ze aangesloten zijn bij een geschillencommissie conform opmerking van Schurkjens in dit forum. Geheel onbekend bij leverancier.

De leverancier heeft inmiddels na 3 maanden contact opgenomen om de details te vernemen. Op zijn verzoek had ik de omvormer al aangesloten op internet, maar scheen geen aanvullende info bij Tenten Solar op te leveren.
Ook de garantie die van toepassing was is bij Tenten niet bekend. Gelukkig heb ik wel een exemplaar met daarin vermeld de omschrijvingen Product, systeem en vermogensgarantie en de verelding GEEN KOSTEN.

maar ben bang dat dit bij meer leveranciers gaat gebeuren. Vraag me af hoeveel oude panelen ze nog in voorraad hebben.

Wacht de verder reactie nog even af en dan beraden op verdere stappen.

Gesloten