LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
laudrup
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jun 2005 20:49

HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door laudrup »

Hi allen,

Afgelopen weekend geconstateerd dat de boiler (23kW) van mijn 10 jaar oude Nefit Turbo 21 V HR ketel intern lek is. Als de toevoer naar de ketel openstaat, dan loopt druk op naar 3.5 bar. Als ik de toevoer stop, en door middel van ventiel op expansievat de druk terugbreng naar 1 bar dan blijft de druk constant.

Navraag gedaan bij bedrijf dat service uitvoert op onze ketel (enkel jaarlijkse controle/schoonmaak) en een nieuwe boiler kost exclusief voorrij- en reparatiekosten ongeveer 410 euro.

Wat is wijsheid in deze zaak? Ik heb gehoord dat een gemiddelde ketel 13 jaar meegaat, dus daarvan uitgaande zou ik zeggen: vervangen die ketel! Aan de andere kant is het wel een extra uitgave (ook al schijnen er webshops te zijn die voor een aantrekkelijke prijs een HR ketel kunnen leveren).

Voorlopig (ik schrijf dit met een buitentemperatuur van 28 graden) kunnen mijn vriendin en ik door middel van de toevoer aan/af sluiten even voort, maar voor de herfst moet er toch een beslissing zijn genomen.

Snertjong
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:52

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door Snertjong »

Deze prijs is absoluut te hoog,informeer maar ,s verder..

Bovendien gaat jou ketel langer mee dan 13 jaar,laat je niks wijsmaken.

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door miraltje »

de boiler van een nefit combi cv ketel varieerd tussen 290€ en 400€ ex btw montage en eventuele montage materiaal, nagelang uitvoering of type .
laat ook gelijk bij een eventuele vervanging de inlaat combinatie vervangen deze kan nm ook eeen oorzaak zijn voor de lekke boiler

het is dus flauwekul om te zeggen dat dat te duur is.

een moderne hr ketel word economisch in 10 jaar afgeschreven
technisch zo rond de 15 jaar, elk jaar meer is winst voor u.

het zit hem niet in de techniek maar meer in de onderhouds kosten dat een moderne ketel niet zolang mee gaat dan zijn voorganger.

de keus blijft echter aan u om het te vervangen.

maar gezien de leeftijd zou ik ook zeggen vervang de ketel, het is nu de boiler en misschien volgende week de stuurautomaat.

al met al blijft het een oude ketel waar je op een gegeven moment niet meer op kan rekenen. :wink:

druk druk
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jun 2005 20:04

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door druk druk »

zeg volgens mij geeft nefit 12 jaar garantie op de boilers......
dat wil zeggen 5 jaar compleet en daarna een afbouw regeling tot en met 12 jaar.....
je kunt het in ieder geval proberen elke eurie is meegenomen en het is een kleine moeite voor de installateur om het even op te sturen..
trouwens uw ketel is het nog wel waard hoor
gegroet :D

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door miraltje »

voor boilers geld bij nefit een termijn van 2 jaar volledige en van het 3de tot 5de jaar een coulance regeling waarbij alleen materiaal kosten word vergoedt, na beoordeling fabrikant.

voor de wisselaar van de nefit turbo serie is de garantie termijn gelijk getrokken met die van de ecomline serie te weten 15 jaar (was 10 jaar)

garantie geld alleen op lekkage water en/of rookgas zijdig van de wisselaar, dus niet verstopte, kokende wisselaars!

vunnie
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2005 07:54

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door vunnie »

nefit geeft 10 jaar op de boilers de eeste 5 jaar volledig en daar na afbouwend.

laudrup
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jun 2005 20:49

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door laudrup »

Bedankt voor alle suggesties!

Voor garantiebepalingen van Nefit, zie ook http://www.nefit.nl/faq/p_ni_li.asp?ItemID=178&ID=217

Vooralsnog ben ik aan het kijken voor een nieuwe ketel. Ik denk aan een Remeha of Intergas ketel. De pest is dat ik me nog nooit in deze materie heb verdiept... dus hier en daar maar navraag doen.

vunnie
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2005 07:54

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door vunnie »

neem een intergas kombicpmpact!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

skyliner
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 jul 2005 18:43

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door skyliner »

in geval dat de keuze op een kombikompact valt, neem dan wel gelijk een onderhoudscontract.
Mijn ervaring met zijn bestaande voorgangers, is dat deze toestellen aardig vervuilen met name het sifon/afvoergedeelte.

vunnie
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2005 07:54

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door vunnie »

neem bij elk merk een onderhouds contract vaak is voor komen beter dan genezen.
Het voordeel van een kombikompact is dat er GEEN 3wegklep inzit, en gas blok en ventilator zijn verbeterd

laudrup
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jun 2005 20:49

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door laudrup »

Inmiddels een paar weken verder en status is ietwat verslechterd...de inlaatcombinatie kan er waarschijnlijk niet meer tegen dat ik 'm elke keer open en dicht draai.

Afgelopen weekend nog op bezoek geweest bij een werkende Nefit 21 ketel uit '94. Het bleek echter het verticale type en het oudere model oftewel de boiler is niet over te zetten.

Daarnaast heb ik een prijsopgave gekregen voor het plaatsen van een nieuwe ketel. Ik ben nu van mening dat ik mezelf een hoop komende ellende bespaar door nu een nieuwe ketel te nemen. De uitgave van een nieuw ketel komt wat dat betreft toch nooit uit...

Ik hoor veel wissellende dingen over Intergas, positief en negatief. Over Remeha Quinta hoor ik echter alleen maar positieve verhalen. Ik vraag me alleen af waarom ik een Quinta zou moeten hebben, als er ook een Avanta is... Iemand met negatieve ervaringen met Remeha?

Laudrup

zebridus
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2005 07:55

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door zebridus »

Ok. Dan nog even voor de duidelijkheid hoe het écht in elkaar zit.

De reguliere garantietermijn op boilers is 2 jaar. Bij bepaalde boilers, zoals die van het toestel waar we het hier over hebben, is er inderdaad een coulance/afbouw regeling van toepassing. Tot en met het vijfde jaar vergoed Nefit de volledige materiaalkosten via de installateur. Daarna wordt er afgeschreven op een leeftijd van 12 jaar. Éen en ander natuurlijk wel ter beoordeling van Nefit. Als een boiler uit elkaar klapt door een rotte inlaatcombinatie dan kan die boiler daar niks aan doen. Overigens kan de installateur de boiler gratis laten sturen/vervoeren naar Nefit. De installateur hoeft dus geen verzend/vervoerskosten aan u in rekening te brengen.

De adviesprijs voor een boiler zoals hier besproken ligt rond de 360 euro incl. btw.

Met betrekking tot de levensduur van toestellen. Je kunt wel allerlei leeftijden gaan lopen roepen maar dat slaat echt als een tang op een varken. Om maar bij varkens te blijven. Als je een dergelijke ketel in een varkensschuur hangt dan gaat zon toestel nog geen 5 jaar mee waarschijnlijk. Het is helemaal afhankelijk van het gebruik, onderhoud en ook niet onbelangrijk, de installatie waarop het toestel is aangesloten.

Er zijn Turbo toestellen die nu al bijna 20 jaar zonder noemenswaardige problemen dienst doen!!!!!! Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met je kwiebel kwanta quota quinto rammeldozen. :wink:

Mensen kijk niet alleen naar de prijs van een ketel. Kijk ook naar het bedrijf dat er achter zit. Als er straks onverhoopt iets aan de hand is met zo'n ketel is men dan ook genegen om naar het verhaal van de klant te luisteren en bepaalde coulanceregelingen toe te passen? Hoe is de ondersteuning van het bedrijf naar de installateur toe?? Wat is de kwaliteit van een ketel op langere termijn??? etc. etc.

monteurtje
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 jul 2005 09:34

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door monteurtje »

een remeha avanta is een project ketel die voor bijvoorbeeld niet geschikt is om weer afhankelijk te stoken.
Bij de remeha quinta willen de gietstoppen nog wel eens gaan lekken.
Intergas heeft de problemen met de ventilatoren en de gasblokken onder controle.
Een nefit hrc 22 is ook een goede ketel alleen een flink stuk duurder dan bv een intergas.

laudrup
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jun 2005 20:49

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door laudrup »

Heren,

Bedankt voor jullie reacties. Levensduren zijn altijd een beetje moeilijk te bepalen. In ieder geval is onderhoud een erg belangrijke factor. Zonder onderhoud word ik in ieder geval ook niet oud....

De verkoper die mij thuis is gekomen, wist te stellen dat de laatste tijd in de regio (kop van Noord-Holland) meerdere mensen last hebben gekregen van lekkende boilers. Volgens hem had dat te maken met het leidingwater. Als het een externe oorzaak heeft, dan kan ik me voorstellen dat Nefit daar weinig aan kan doen.

Laudrup

GertJ K
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2005 22:27

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door GertJ K »

@Laudrup

Nefit maar ook andere merken hebben nogal ééns last van stuk gaan van boilers.
Maar je hebt al veel info betreffende prijzen en garantietermijnen.
Het is inderdaad zo, dat bij de HR ketels meerder anderdelen zijn die kostbaar zijn en stuk gaan (ventilator, logica, cv- pomp e.d.).
Misschien een tip, er zijn merken/types genoemd als combicompact, solide, HRC24, smartline, maar laat je ééns informeren over de Avanta (type ketel), net zo duur als twee boilers voor de turbo.

Succes

laudrup
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jun 2005 20:49

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door laudrup »

De avanta staat idd op mijn shortlist...

De offerte die ik heb gekregen van het bedrijf dat onderhoud verricht op mijn Nefit, heeft een Remeha Quinta 28 voorgesteld. De enige reden voor een grotere ketel was de hoeveelheid warm water per minuut die deze ketel kan leveren. Ik vraag me dus af waarom ik per se van een 21 naar 28 ketel zal overstappen. Het prijsverschil is niet dus danig groot tussen een Avanta en een Quinta om het niet te doen, maar misschien zijn er nog andere punten dan waterdoorvoer en prijs...

Laudrup

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door royco »

Allereerst wil ik melden dat ik voor het eerst op dit forum ben en versteld sta van alle reacties die worden gegeven op onderwerpen waar HR in voorkomt. Het meest versteld sta ik ervan dat iedereen het het beste weet, en er niemand is die het zelfde vindt dan zijn/haar voorganger.

Koop je een HR ketel; ELK JAAR onderhoud. Onderhoud is niet zoals bij vele installateurs; ketel open, stofzuigen, ketel dicht klaar en daaaaag!! LET HIEROP!!
Koop je een Nefit Ecomline serie met elk jaar goed onderhoud; 15 tot 20 jaar plezier!! (dan is het 2025 mensen!)
Smartline; 15 jaar.
Elk ander merk (AGPO, AWB, Remeha, Intergas, Vaillant) :10-15 jaar.
Dit is geen verhaal, geen verkooppraatje, geen MENING (zoals zovelen) maar iets wat zeldzaam is in deze tijd; ervaring...

Nog iets: HR wil niet altijd zeggen ; comfort of zuinig stoken. Hoe wordt je ruimtetemperatuur geregeld? Met welke thermostaat en hoe werkt de regeling?? Dit is echt een aandachtspunt!!

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door berna »

Goeie tekst Royco, helemaal mee eens.
En inderdaad wat een ongelofelijk gezwets. Er zitten er een paar bij die inderdaad weten hoe het zit, maar de rest??? Het enige wat ze bij mij zouden mogen doen is een bakkie koffie drinken, maar van m'n ketel blijven ze af. Wat een knooiers!.

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door royco »

knooiers? ben je ook een LIMBO??

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: HR ketel vervangen als boiler lek is of laten repareren.

Ongelezen bericht door berna »

Wat is een "LIMBO"?

Gesloten