LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Misschien niet de meest logische weg, maar ik wil het toch op deze manier proberen informatie van u te verkrijgen over mijn remeha ketel type optimum nr. 1993M39261249. Ik ben namelijk ten einde raad. Ik heb vorig jaar november een nieuwe woning betrokken waar deze ketel geinstalleerd is. Vrij kort nadat ik er woonde moest ik de ketel bijvullen omdat de druk beneden de 1 bar stond. Na bijvullen verloor de ketel op korte termijn zeg ongeveer een maand weer aan druk ik had hem bijgevuld tot 2 maar daarna stond die weer beneden de 1 bar (de ketel was toen in vol bedrijf). In mijn woonkamer leek de parketvloer op bepaalde plaatsen ook verkleurd. De flexibele warmwaterbuizen lopen in een bemanteling in de afwerklaag van het beton. Door de parker verkleuring had ik de indruk dat daar wellicht een lekkage was opgetreden. Het vreemde is dat ik toen ik de parket vloer openhaalde er niets aan de beton vloer te zien was geen tekenen van vocht of water. De vloert voelde wel erg war aan. Wel de verzekeringsmaatschappij ingeschakeld en die stuurde een loodgieter. Omdat het moeilijk is een lekkage op te sporen adviseerde hij een radiator waarvan de leidingen waarschijnlijk onder het verkleurde deel van de vloer lopen af te koppelen en de ketel weer bij te vullen en dan vast te stellen op de druk weer daalt. Zo niet dan zit er mogelijk een lek in de afgekoppelde leiding. Omdat het mooi weer is en de cv dus bijna niet aanstaat bleef eerst de druk redelijk op pijl. Nu naar een maand is de druk toch weer gezakt tot 1,4 bar.

Ik weet eigenlijk niet wat ik nu moet doen, de loodgieter die er weer bij moet komen om de leidingen aan te sluiten ook niet heb ik in de indruk.

Ik wil gewoon een aantal zaken uitsluiten die waarschijnlijk de cv monteur ook uitsluit maar toch. Het expansievat is ok, de ketel verliest geen water via de overstort. De ketel is in februari gekeurd en akkoord bevonden. De koppelingen lekken nergens allemaal gecontroleerd.

Het enige wat ik nu af en toe signaleer is de warmwatervoorziening hapert, koud en dan weer warm water, de ketel slaat dan uit en aan snel achter elkaar. Uiteindelijk doet die het dan wel goed. Dit staat denk ik los van het drukverlies.

De kast waar de ketel hangt is altijd vrij warm en ook de ketelbehuizing voelt zeer warm aan. De kachel voorziet in de woonkamer drie radiatoren van warm water en boven een slaapkamer een radiator en in de andere slaapkamer is de radiator weggehaald en zijn de leidingen afgedopt. Verder zit er nog een kleinere radiator in de badkamer en een kleine in de gang beneden.

Mijn vraag is kan het zijn dat de ketel gewoon aan vervanging toe is (12 jaar oud). Kan het zijn dat het water op een of andere manier verdampt ? Wat de monteur ook opviel was dat het water bij het aftappen gitzwart was en erg stonk. Ik woon op een etage en ook de benedenburen merken niets van mijn mogelijke lekkage (wel betonskeletbouw overigens).

Wie kan mij in deze adviseren. Misschien ziet de monteur of ik dingen over het hoofd. Op dit moment geeft het allemaal een boel ellende de vloer in de kamer ligt er al maanden uit en eigenlijk weet ik nog niets meer. De cv leidingen liggen in een plastic ommanteling in de vloer de kans dat daar een lekkage in optreedt lijkt me ook gering, alhoewel de parketverkleuring toch niet het gevolg kan zijn van hete leidingen in de afwerklaag van de beton.

Geeft u mij aub advies en draag een mogelijke oplossing aan. Elke suggestie is welkom en kan mij een boel ellende besparen.

Bedankt alvast voor de te nemen moeite, en wacht met spanning op uw suggesties adviezen. Elke suggestie stel ik op prijs.

carrloo
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 aug 2005 19:25

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door carrloo »

dit probleem heb ik vorig jaar ook gehad met mijn cv leidingen in de vloer, (ook kunststof) ook alles afgezocht maar niets kunnen vinden,
een installateur heeft toen de cv hoog opgestookt , de leidingen worden dan wat soepeler, en toen heeft hij alle wartels op de onderblokken van de radiators en op de cv verdeler in de kast nagetrokken. op een slang in de cv kast op de verdeler zat een klein roestspoortje, hij was niet nat maar toch is sindsdien het probleem wel opgelost. mischien het proberen bij u ook waard. succes in ieder geval.

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Dank je wel voor de reactie en de tip. We gaan dit zeker natrekken en wellicht lost het ons probleem op. Ben blij dat ik in ieder geval wat houvast krijg. Ik zal u op de hoogte houden van de afloop. Nogmaals mijn dank.

skyliner
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 jul 2005 18:43

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door skyliner »

HEb je ook je expansievat laten controleren?? en met betrekking het koud en weer warm worden, kan duiden dat de driewegklep doorlaat ,tijdens warm watergebruik, naar de radiatoren.
En het snel aan en uit slaan is afhankelijk in wat voor woning je zit als je in een apartementencomplex zit op de onderste woonlaag, kan het zijn dat je rookgasafvoer vol zit met gruis, overigens kan dat ook in de ventilator zitten van de cv. ketel zelf ook als je in een eengezinswoning zit.
het snel aan en uitslaan is een teken dat je teveel tegendruk heb, op je rookgasafvooer waardoor de luchtdrukschakelaar het signaal niet continu vrij geeft, anders kan het je printkast zijn dat de relais blijven hangen.
succes er verder mee.

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Bedankt voor de adviezen. De problemen die ik af en toe heb met het warme water in de keuken staan denk ik los van het probleem van het waterverlies in het circuit van de cv. Als ik het niet goed heb moet u het maar zeggen.

De straal water die uit de kraan komt is een beetje onregelmatig en dan wisselend koud warm om uiteindelijk wel heet genoeg te worden. Op het moment dat het switched tussen koud/warm ben ik naar de ketel gelopen en blijkt de ketele steeds af en aan te slaan om het water op te warmen.

Het expansievat is niet stuk (zowel een dof geluid als een helder geluid als ik er op tik).

Wat betreft die driewegklep is het zo dat het cv circuit geen gesloten circuit is? M.a.w. wordt er warm water toegevoegd aan de cv leidingen als dat niet gebruikt wordt voor de aftap in de keuken?

Kan bovenstaande op een of nadere wijze iets te maken hebben met het waterverlies in het cv circuit?

Nogmaals mijn dank voor uw advies ik blijf goede hoop houden en zoeken.

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Ik wil toch nog graag een paar dingen verifieren om te kijken of mijn situatie vergelijkbaar is met de uwe.

Het waterverlies dat u had was dat vergelijkbaar met dat van mij? Ik moest dus zeer regelematig bijna maandelijks bijvullen. Ongeveer 1 bar verlies in een maand. Welke merk/type ketel had u? Ook een combiketel (cv +warmwatervoorziening)? Mijn ketel is 12 jaar oud de uwe?

Ik stel het zeer prijs dat u hebt gereageerd op mijn eerdere mail. Ik heb het gevoel dat ik nu al meer vorderingen maak dan na drie monteurs over de vloer gehad te hebben. Ik heb steeds de indruk dat men het een lastige klus vindt en er weining energie in wil steken om het op te lossen of kunnen oplossen.

Nogmaals mijn dank voor de "energie" die u erin steekt mij te helpen..

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door ronald g »

Wat ook nog zou kunnen is dat de lekkage in de ketel zelf zit het water wordt door de ketel heen geleid. door de hitte in de ketel verdampt het water meteen en zal niet opgemerkt worden.
Ik weet het niet zeker of het kan, maar de leidingen ook in de ketel afpersen, zo als ook gedaan wordt met koelsystemen in auto`s kan een oplossing zijn.

skyliner
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 jul 2005 18:43

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door skyliner »

het warm water gedeelte staat idd los van uw drukverlies van verwarming. even daar op door te gaan. u zegt dat tijdens warm water gebruik de ketel aan en uit slaat, ik kan het hiervandaan niet zien natuurlijk maar uw ketel heeft wel een tapdrempel, als die onder de 2 liter per minuut ligt kan het goed zijn dat de schakeling niet goed gemaakt word met de drieweg klep, het moet in ieder geval voor een goed werkende warmwater voorziening 3 liter tot maximaal 6 liter per minuut zijn. een redelijke controle hierop is om met een stopwatch bij te houden met in hoeveeltijd een literfles vol is, bijvoorbeeld in 20 sec. 1liter, kan je veronderstellen dat het aantal liters per minuut= 3x20sec = 1minuut is dan 3 liter per mintuut, gemeten op de warmwater kraan en de perlator eraf!!!.
De driewegklep zelf zorgt er alleen voor dat het cv water die kant opgestuurd word waar op dat moment vraag is.gebruikt u warm water dan stuurt de 3wegklep het water naar het tappotje in de ketel, om daar zijn warmte af tegeven aan het water wat dan daar circuleerd.
bij verwarming word de klep omgestuurd om het cv water naar de radiatoren te pompen.
Doet de klep niet goed zijn werk, kan het voorkomen dat tijdens warm water vraag een gedeelte terecht komt bij het tappotje en de rest de cvleidingen worden in gestuurd met als gevolg dat het heel lang duurt voor dat u warm water heeft of zelfs dat het lauw blijft. dit is goed te controleren als de cvleidingen koud zijn en u gebruikt warm water of de cv leidingen warmt tot heet worden, in dit geval de retourleidingen datis de leiding waar de pomp van de ketel is aangesloten.
succes verder weer :wink:

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Dank je voor je reactie. Wat het afpersen betreft kom ik toch nog met een vraag. Ik heb steeds mensen gehoord over de mogellijkheid van het afpersen van de flexibele leidingen. Is dat per leiding mogelijk? Moet dan het water dan eerst afgetapt worden? Of wordt de leiding aan beide kanten losgekoppeld en dan geperst ? Met een apparaat? Is dat allemaal een lastige klus? De monteurs beginnen er wel over maar ze doen het niet. Kan dat gewoon als de leieidng in de betoinvloer ligt?

Ben beneiuwd naar je antwoord.

skyliner
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 jul 2005 18:43

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door skyliner »

ik zou niet gelijk beginnen met afpersen van leidingen, vaak kunnen lekkages ook op de verdeelunits ziten die meestal per verdieping aangebracht zijn, beste om te controleren om de ketel goed op druk te brengen zo ongeveer 2 bar, en dan vervolgens laten we zeggen de volgende dag alle verdeel units na te lopen en voelen met de vinger aan de onderkant van de aanslutingen op evt, vochtige plekken soms kan je het al zien als er op de leidingen kalksporen lopen( witte strepen)

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door ronald g »

Of dat met afpersen het geval is weet ik niet. Naar mijn idee niet want dan pomp je er enkel maar lucht in en een vol systeem is makkelijker.
Ook omdat er in een systeem veelal dood water zit (zonder zuurstof) vers water heeft dat niet en zal bij de radiatoren eerst enkele malen ontlucht moeten worden. Dit kan ook een druk verschil veroorzaken zeker zoals in de zomer de verwarming niet gebruikt wordt.

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Hoi CARRLOO,

Ik wil toch nog graag een paar dingen verifieren om te kijken of mijn situatie vergelijkbaar is met de uwe.

Het waterverlies dat u had was dat vergelijkbaar met dat van mij? Ik moest dus zeer regelematig bijna maandelijks bijvullen. Ongeveer 1 bar verlies in een maand. Welke merk/type ketel had u? Ook een combiketel (cv +warmwatervoorziening)? Mijn ketel is 12 jaar oud de uwe?

Ik stel het zeer prijs dat u hebt gereageerd op mijn eerdere mail. Ik heb het gevoel dat ik nu al meer vorderingen maak dan na drie monteurs over de vloer gehad te hebben. Ik heb steeds de indruk dat men het een lastige klus vindt en er weining energie in wil steken om het op te lossen of kunnen oplossen.

Nogmaals mijn dank voor de "energie" die u erin steekt mij te helpen..

carrloo
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 aug 2005 19:25

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door carrloo »

hallo john 2006
mijn situatie is de volgende het huis is nu 3 jaar oud zo ook de verwarming plus ketel, met de ketel heb ik geen problemen. het is een agpo ketel de monteur die de laatste keer is gekomen, nu zo,n jaar geleden dacht dat het volgende het geval was. als je ga stoken worden de slangen warm en ze worden ook wat soepeler zo ook de aansluitpunten. hij had net als zijn collega,s eerst alles afgezocht op lekkage,s maar kon niets vinden. hij heeft dus de boel opgestookt en alle radiateurs opengezet en toen heeft hij alle aansluitpunten nog een keer aangetrokken, ook op de verdeelblok in de kast toen hij daar bezig was vond hij achter op een slang een roetspoortje dus hij dacht dat het daardoor kwam .het was inderdaad heel slecht te zien. hij dacht dus dat als ik ga stoken dat het dan gaat lekken en omdat ze warm worden het dan meteen verdampt ik heb daarvoor ongeveer zo.n 10 x bijgevult vond ik wat vreemd omdat het allemaal nog vrij nieuw was.
het zijn witte kunststof slangen met een geribbelde mantel eromheen, het kon volgens hem ook zijn dat het water daarin loopt als het lekt en dan komt het ook niet echt in je vloer maar blijft het een beetje in die mantel en droogt het weer een beetje op door die warme slang.(volgens de monteur) hij is wel zo,n 2 uur bezig geweest met zoeken en doen.
sindsdien heb ik nog maar een keer bij hoeven vullen. ik hoop dat je er wat aan hebt john2006 en nogmaals succes.

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Hoi Arrloo,

Thanks again. Ik heb je adviezen opgevolgd en ben erg benieuwd of het bij mij ook functioneert. Het vreemde bij mij is wel dat de cv ook water verliest als het mooi weer is en dus weinig aanspringt.

Heb jij trouwens ook dat de radiatoren erg warm worden nadat je warmwater hebt gebruikt en de cv zelf niet aanslaat. Kan ik niet helemaal verklaren en vraag me af of dat afwijkend is.

De verkleuring van het parket blijft een niet te rijmen raadsel. Maakt het rekken van conclusies en dan op anticiperen nog moeilijker. Misschien heeft die verkleuring of krimp op de naden wel een andere achtergrond.

Apprecieer het zeer dat je me op deze manier tracht te helpen. Ik blijf je op de hoogte houden. DANK JE.


OOK ANDEREN DIE MIJN PROBLEEM LEZEN MOGEN NATUURLIJK REAGEREN, WELLICHT TOCH NOG PUNTEN DIE IK MIS OF OVER HET HOOFD ZIE!! EEN FORUM IS EEN GOED MEDIUM OM DERGELIJKE RARE/ONOPLOSBAAR LIJKENDE PROBLEMEN OP TE LOSSEN!!

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Sorry Arrloo, bedoel natuurlijk Carrloo!

skyliner
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 jul 2005 18:43

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door skyliner »

john zie mijn opmerkingen eerder in deze topic. :wink: :wink:, van 4 augustus waar ik een heel verhaal heb neer gezet :wink: :wink:

monteurtje
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 jul 2005 09:34

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door monteurtje »

Nadat je je expansie hebt gecontroleerd moet je de installatie afpersen en dat doe je met water .

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Hoi skyliner,

Bedankt inderdaad voor je uitgebreide uitleg. Zal even aangeven wat ik ermee gedaan heb. Het expansievat is denk ik ok, ik baseer dat op de andere monteurs, die er ook nagekeken hebben en ikzelf hoor ook duidelijk verschil tussen boven en onder. Ik heb de overloop leiidng die rechtstreeks in de afvoerpijp looopt los gekoppeld er er een emmertje ondergehangen om te kijken of er water komt uit het vat. Tot nu toe niets gemerkt.

De driewegklep weet ik niet. Ik merk wel dat als ik warm water heb gebruikt de radiatoren daarna ook erg warm worden. Het probleem met het opwarmen van warmwater voor de keuken en douche komt niet meer voor, water wordt warm en blijft warm. ik zit in een apartement (maisonette) op 1 en 2 hoog. De kachel staat op 1 hoog.

skyliner
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 jul 2005 18:43

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door skyliner »

zet voor de grap eens alle radiatorkranen open en kijk dan of het water nog steeds warmblijft, zo niet dan zou dat kunnen duiden opeen probleem met de driewegklep.

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

hoi skyliner,

heb het geprobeerd, water blijft gewoon warm. dus daar ligt het niet aan. radiatoren worden warm als de kraan weer dicht is. geldt voor de twee radiatoren op de bovenverdieping.

nog even een vraag over het expansievat. kan dat stuk zijn zonder dat er water uit komt en in de afvoer pijp loopt.

begrijp er zo langzamerhand niets meer van.

bedankt voor je hulp, en blijf aub meedenken .........

thanks

Gesloten