LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke ketel (Nefit)?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Yfje
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:50

Welke ketel (Nefit)?

Ongelezen bericht door Yfje »

In onze nieuwbouwwoning willen we graag een Nefitketel. We hebben nu een Nefit Turbo 21, verbruik per jaar 2100m3 (vrijstaande woning).
Ik ben er echter nog niet uit of we een HR22 met 75 ltr Ecomfit boiler of HRC22 moeten nemen. De nieuwe woning is erg goed geïsoleerd en we krijgen een warmteterugwininstallatie, dus een 22 lijkt me ruim voldoende. We krijgen ook een bad en een douche en het liefst zou ik een stortdouche willen hebben, vandaar de optie met boiler. De ketel komt recht boven de keuken te staan en zo'n 3 meter van de badkamer vandaan. Totale inhoud van de woning zal ruim 700m3 gaan bedragen waarvan slechts een berging niet verwarmd zal worden (+/- 50m3).
Wat is wijsheid? En kan iemand vertellen wat het gebruik van een boiler kost?

Groet,
Yfje

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: Welke ketel (Nefit)?

Ongelezen bericht door royco »

Neem een Ecomline HRC22 Excellent, zie ook een eerder topic hierover. DIt is de ketel die bij jullie past. ZIE:

"het voordeel van een ingebouwd 27 liter boiler is dat je geen dip hebt: Er wordt 27 liter warm tapwater op temperatuur gehouden. Dit verliest zn temperatuur nauwelijks bij geen gebruik, dus ook geen stookkosten. Als jij de kraan opendraait komt er gelijk water van 60+ graden uit je toestel waardoor dit ook snel aan je tappunt is. Het Excellent toestel heeft een modulerende pomp. Deze moduleert recht evenredig mee met je brander waardoor je stroomkosten (merk je bijna niet) bespaart, maar nog belangrijker; stromingsgeluid mee achterwege blijft en een betere warmteafgifte van je radiatoren. Ook heeft het Excellent toestel een ingebouwde inlaatcombinatie en overstort ventiel. Dit spaart weer in plaatsingskosten/tijd. (zul je ook niet veel van merken)

De Nefit HRC22Excellent (dus 22kW cv vermogen) levert 8 liter warmtapwater per minuut met een temperatuur van 60 graden. De HRC30 (30 kW cv vermogen) levert maar liefst 10 liter water per minuut van 60 graden. Je kunt ook voor een solo toestel kiezen met een losse boiler van 80 of 120 liter. Het voordeel hiervan is dat je kleine hoeveelheden warm water kunt tappen zonder dat het toestel brandt. Dit resulteert in (veel) minder starts en dus kosten aan onderhoud. Koop er een Moduline thermostaat bij. Dit hoort bij elkaar!! "

Yfje
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:50

Re: Welke ketel (Nefit)?

Ongelezen bericht door Yfje »

Royco,

Ik bedoelde ook een Ecomline Excellent HR22 met boiler of HRC22. Maar wat is, gezien mijn situatie de beste keuze: mét boiler of combi? Een HRC30 lijkt me wat overdone.
En hoe zit het met het verbruik van een boiler? Ben niet bekend met boilers.
Zal nog even een vorig topic lezen.

Bedankt voor je reactie.

Snertjong
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:52

Re: Welke ketel (Nefit)?

Ongelezen bericht door Snertjong »

Comby werkt perfect, een goede keus,
Wil je Perse een stort douche,neem dan een losse boiler erbij,meer inhoud je kan dus kortstondig keihard tappen,en deze boiler is weer snel klaar voor de volgende.Energie is iets meer maar kost je de kop niet , comfort kost nu eenmaal geld, het meeste gasgebruik gaat op aan de cv - niet aan je warmwater.Succes

Yfje
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:50

Re: Welke ketel (Nefit)?

Ongelezen bericht door Yfje »

Keuze blijft lastig...

Dank voor je reactie.

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: Welke ketel (Nefit)?

Ongelezen bericht door royco »

neem de hrc22 Excellent! Deze raakt nooit leeg, een losse boiler 'kan'wel leeg raken. Voor een stortdouche is 8l/min voldiende. Vertel dit wel tegen je badkamer man dat ie hierop een douche besteld.

Gesloten