LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Beis
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2020 11:49

Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door Beis »

Geachte lezer,

Wij zijn nieuw op dit forum en zijn nog zoekende hoe we dit op de correcte manier moeten doen dus mochten we iets verkeerd doen dan hiervoor onze excuses.

We moeten onze CV-ketel vervangen en zijn we op zoek naar een leverancier en horen we graag ervaringen van forum-leden;

1. welke leverancier is betrouwbaar en levert een ketel voor een goede prijs,
2. welke CV-ketel kunnen we het beste kiezen,
3. waar we op dit moment niet aan denken.

We zien de reacties graag verschijnen!

Met vriendelijke groet,
Beis

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door Beis

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

door Moneyman » 11 mei 2020 12:53

Als je goede tips wilt over een te kiezen ketel, zou ik om te beginnen de eisen en wensen en jullie situatie schetsen. Anders valt er geen zinnig advies te geven.
Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door Kolibrie »

In welke plaats woont u?

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je goede tips wilt over een te kiezen ketel, zou ik om te beginnen de eisen en wensen en jullie situatie schetsen. Anders valt er geen zinnig advies te geven.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door omega19 »

U kunt het beste in de buurt waar u woont vragen met welk bedrijf uw buurtgenoten positieve ervaringen hebben op gedaan.
Het heeft zin om een leverancier in uw nabijheid te kiezen in verband met onderhoud en garantie.

Tevens kunt u deze installateur het beste om een goed advies vragen welke ketel bij uw huis en uw warmte-behoefte passen.
Installatechniek is een vak, en vereist kennis en kunde om het goed te doen.

angel1978
Berichten: 10939
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zoek een lokale installateur en/of leverancier.
Vraag evt. bij familie of vrienden naar referenties.

Beis
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2020 11:49

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door Beis »

Beste Kolibri,

Wij wonen in Boxmeer.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door scontra »

Beis schreef:
11 mei 2020 12:09

We moeten onze CV-ketel vervangen en zijn we op zoek naar een leverancier en horen we graag ervaringen van forum-leden;

1. welke leverancier is betrouwbaar en levert een ketel voor een goede prijs,
2. welke CV-ketel kunnen we het beste kiezen,
3. waar we op dit moment niet aan denken.

We zien de reacties graag verschijnen!

Met vriendelijke groet,
Beis
1 / ga naar een plaatselijke installateur en laat offerte maken incl. de montage kosten. (nee, ik heb geen enkel belang)
2/ Deze plaatselijke installateur komt bij u thuis om te bezien welke cv-ketel het beste ter vervanging van de huidige kan worden geplaatst, dit heeft o.a. te maken met de benodigde capaciteit en de aan- afvoer aansluitingen van de ketel.
Deze installateur kan ook het onderhoud voor u verzorgen.
3/ staar u vooral niet blind op de vele aanbiedingen die er op internet te vinden zijn, daar zit veel 'kaf onder het koren' bij en u kunt nog wel eens bedrogen uitkomen v.w.b. de installatiekosten en de service achteraf !

Mocht u toch voor een "ketelboer" kiezen, blijf dan vooral verre van "FEENSTRA", daar heb ik helaas slechte ervaringen mee opgedaan. :mrgreen:

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Als U een bepaald merk en type op het oog hebt, google deze gegevens eens en lees of er erg veel klachten zijn hierover.
Hoewel ikzelf een huurwoning heb, en dus zelf niet kan kiezen welk type er hier hangt, heb ik wel een heel groot nadeel
gevonden van mijn huidige ketel. Ik zou het liefst de radiatoren op de slaapkamers dicht draaien, want mijn persoonlijke
mening is dat verwarming op een slaapkamer volkomen overbodig is. Echter als ik deze helemaal dicht draai, geeft mijn
ketel een foutmelding wegens te weinig doorstroming. Helaas ben ik dus genoodzaakt om een heleboel energie te verspillen
Mijn keuze was dus beslist niet diegene die hier nu hangt. Kortom: zet goed op papier wat U wel of niet wilt, hoeveel kamers
en of radiatoren hangen eraan, mogelijk wilt U een slimme thermostaat gebruiken, zoek van te voren uit of deze geschikt is.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door Moneyman »

peter17111962 schreef:
11 mei 2020 13:34
Als U een bepaald merk en type op het oog hebt, google deze gegevens eens en lees of er erg veel klachten zijn hierover.
Goede tip, en aanvullend: doe hetzelfde bij je beoogde leverancier/ installateur.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door Kolibrie »

De goedkope cv zaak die bij mij cv ketel vervangen heeft, 1 mans zaak, zit 60 km van u vandaan, misschien toch een beetje te ver weg voor b.v. storing.

Lady1234
Berichten: 27071
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@peter17111962

Dan moet uw ketel echt beter ingeregeld worden. Als er één plaat, zonder thermostaatknop, openstaat, bijvoorbeeld de badkamer, moet dat voldoende zijn voor de doorstroming.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door sjohie »

Een CV-installatie is méér dan alleen de ketel. Dus een club die als een soort pitstop even de oude ketel er uit knippen, en er een nieuwe in plakken in een ochtend, zou ik mijden als de pest. Idem daarom ook de eerste 10 google resultaten, want dat zijn grote installatiebedrijven, die dus wel zo snel werken. Ik heb een zwager die is installateur, en die kon mij een aantal tips/aandachtspunten meegeven.

1- de leverancier. Daarmee bedoel je de installateur neem ik aan, want de leverancier is een groothandel, of de ketelfabrikant direct, als je er een paar honderd in 1x besteld als installateur. Over een leverancier van je gekozen installateur, heb je als klant doorgaans niks te zeggen. Voor een installateur zou ik lokaal kijken, en naast de reviews online over een installateur ook zeker even rondvragen in je omgeving. En bedenk, de meeste tevreden klanten zetten niet online van alles neer, waar de ontevreden klanten dat zowat allemaal wél doen. Lees dus even door reviews heen van zeg 1 ster, omdat ze de handleiding niet achter lieten, of geen aftap radiator sleuteltje achter lieten. Je zal, als je wat gaat speuren, zien dat een installateur vaak een voorkeur heeft voor 1 merk, en daar dan ook wel een leuke actie mee heeft.

2- de ketel. Dat hangt een beetje van de installatie af, maar voor een normale standaard consumentenopstelling, adviseerde mijn zwager ons een Intergas. (en die doet het al 4 jaar goed) Dat zijn relatief simpele machines, oa zonder storingsgevoelige driewegklep, en voorzien van standaard onderdelen, die niet al te duur zijn bij vervanging. Verder is het "best practice" om ook de dakdoorvoer te vervangen als die al wat ouder is, en het expansievat, als ze de boel toch los hebben. Bij niet elke offerte zit dit er in, dus let daar op in het kader van appels met peren vergelijken. Verder zijn er van alle bekende merken wel betere en slechtere series, dus dat een type ketel X van fabrikant Z goed wordt beoordeeld, betekent niet dat nieuw model ketel Y dit dan ook automatisch is. Van oudsher als robuust bekend staande merken als Nefit of Remeha, hebben bijvoorbeeld beiden wel een mindere serie gekend de afgelopen 10 jaar.

3- andere zaken. Als je eea wilt gaan besturen met een slimme thermostaat, denk aan zo'n NEST van google, of Toon van Eneco, dan is het wel slim om daar ook even goed naar te kijken, bijvoorbeeld 100% ondersteuning van het "OpenTherm" protocol. Daar zijn wel fora voor te vinden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Welke liever niet?

de Agpo Ferroli want dan heb je de goedkoopste en dat merk ja aan de vele keren monteur bellen.

Feenstra, denk alle merken te weten maar groot en duur, niet zo goede.

Beter is;
Neem iemand die weinig merken heeft, dan is alles in voorraad bij een storing en weten ze het ook sneller te vinden.

En vergeet niet te vragen wat naast de aanschaf een onderhoudscontract bij hun gaat kosten en wat dat inhoud.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat betreft een onderhoudscontract, bedenk éérst of je daar in jullie specifieke situatie een nut voor hebt, en bij een "ja" op die vraag, kijk dan even wat er wel/niet bij in zit.

Lady1234
Berichten: 27071
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vergeet niet dat er de eerste twee jaar, normaal gesproken, gewoon garantie zit op de ketel. Dus waarom al twee jaar voor een onderhoudscontract betalen?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 11 mei 2020 17:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Voor wat het CVgedeelte betreft: kies niet een overdreven hoge capaciteit.
Het gros van de het stookseizoen suddert hij maar wat.
Is zeker zo bij vloerverwarming.
Het is fijn als hij goed op laag vermogen kan werken, dan hoeft hij niet steeds aan/uit en het komt de levensduur ten goede.
Een paar voorbeelden (van de website van Warmteservice):
Atag heeft er eentje die werkt tussen 4,4 - 21.9 kW
Nefit heeft er eentje die werkt tussen 4,8 - 23,8 kW
Vaillant heeft er eentje die werkt tussen 5,2 - 25 kW
Intergas heeft er eentje die werkt tussen 6,9 - 22,8 kW

sake1987

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door sake1987 »

In 2018 was onze Intergas aan vervanging toe, wij hadden deze al jaren in onderhoud bij E wacht.
We hebben bij verschillende bedrijven een offerte laten maken.
Wat mij opviel, was dat veel van die reclame makende ketelboeren, je voor een goede prijs een ketel konden plaatsen, maar je zat gelijk aan een 2 jarig onderhoud abonnement vast.
Ben toen bij de kleinere zaken gaan kijken en ben terecht gekomen bij de ketelverkoper een straat verder. Deze was iets duurder, maar onderhoud abonnement pas na een jaar in ingebruikname. Het is een Vaillant geworden. En bij storingen, die ik nog niet heb gehad, kan ik er zo even heen lopen.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Geip Suusje schreef:
11 mei 2020 17:13
Voor wat het CVgedeelte betreft: kies niet een overdreven hoge capaciteit.
Het gros van de het stookseizoen suddert hij maar wat.
Is zeker zo bij vloerverwarming.
Het is fijn als hij goed op laag vermogen kan werken, dan hoeft hij niet steeds aan/uit en het komt de levensduur ten goede.
Een paar voorbeelden (van de website van Warmteservice):
Atag heeft er eentje die werkt tussen 4,4 - 21.9 kW
Nefit heeft er eentje die werkt tussen 4,8 - 23,8 kW
Vaillant heeft er eentje die werkt tussen 5,2 - 25 kW
Intergas heeft er eentje die werkt tussen 6,9 - 22,8 kW
Zeer goede tip.
In huizen met steeds betere isolatie, wordt het ook steeds belangrijker dat de Cv-ketel kan terug moduleren tot een heel laag vermogen.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Cv-ketel vervangen: tips gevraagd

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Kijk eens op de site van Eigen Huis, daar heeft men veelal wel een aanbieding van een goed merk. Wij hebben er 1 via een actie van sloop de crisis aangeschaft voor nog geen € 900 incl. montage via Warmteservice. Is een CW4 HRE A28/24 Intergas. De vorige heeft vanaf de nieuwbouw 15 jaar gehangen zonder problemen. Na montage hebben we ook nog een service abonnement afgesloten voor 2 jaar voor € 11.14 pmnd. Na die 2 jaar kun je kosteloos opzeggen. Je hoeft dit ook niet te doen.

Gesloten