cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
leoniefs
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2021 13:19

cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door leoniefs »

Welke kenner op het gebied van cv ketels kan mij adviseren? :) Mijn cv ketel geeft op dit moment aan dat de druk 0,9 bar is. Ik wil dit graag verhogen en heb een slang aangelegd tussen een wateraanvoer (apart kraantje naast de cv ketel) en de cv ketel. Als ik de kraan opendraai gaat de druk alleen niet omhoog/gebeurt er niets. Ik hoor ook geen water stromen. Ik denk dat de waterdruk zo laag is dat ik de CV ketel niet bij kan vullen.

Ik neem aan dat ik een soort externe pomp nodig heb om de druk op het water dat ik in de cv ketel wil spuiten te verhogen. Heeft iemand tips mbt wat voor 'drukverhoger' ik hiervoor kan gebruiken. Ik hoop die dan tussen de kraan en de cv ketel aan te leggen, zodat ik wel water kan toevoegen?

Heel veel dank bij voorbaat!
Leonie

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door scontra »

De waterdruk in de waterleiding is voldoende om uw CV-installatie op de gewenste druk te brengen.
Dat kraantje naast de CV zit die in de leiding van het leidingwater of in een leiding van de CV naar de radiatoren.
De slang moet aangesloten worden op een waterkraan en op het kraantje/toevoerventiel in een CV leiding.
Wel de slang, als die is aangesloten op de waterleiding eerst vol met water laten lopen zodat er geen lucht meer in de slang zit, alvorens die op de CV leiding aan te koppelen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door Moneyman »

De waterdruk op het leidingnet is bij de hoofdkraam 2,5 bar als het goed is. Meer dan voldoende om je CV op de gewenste druk te brengen. Weet je zeker dat er druk op de kraan zelf staat? Dat is makkelijk te testen natuurlijk. Anders zou het kraantje van je drukvat wellicht niet goed werken. Ook dat kan je testen door 'm gewoon iets open te draaien.

Als dat allemaal goed werkt, blijft inderdaad alleen de waterdruk nog over. Althans, meer kan ik dan niet verzinnen. Alhoewel - ik bedenk me nu dat de druksensor wellicht ook stuk zou kunnen zijn.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door joep873 »

leoniefs schreef:
10 mei 2021 13:28
Als ik de kraan opendraai
Uiteraard wel beide kranen opendraaien, dus ook de kraan op de cv-ketel.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En is dat nu ineens die lage druk? Of bent u daar pas komen wonen?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door Erthanax »

- Is dat "kraantje naast de cv-ketel" inderdaad een waterkraan op de waterleiding? Hij zou er uit moeten zien als een wasmachinekraan.
- Is de vulslang aangesloten op de vulkraan van de installatie? Meestal een messing ("geel koper") kraantje met een rood hendeltje dat je een kwartslag kun draaien (dicht/open).
- Zit er geen scherpe knik in de slang?
- Eerst de waterkraan een eind opendraaien, dan het vulkraantje.
- Als de gewenste druk bereikt is, beide kranen weer dichtdraaien.

Zoals scontra al aangaf, eerst de slang vol laten lopen met water: uiteinde omhoog houden; waterkraan klein beetje opendraaien tot het water bijna uit de slang komt. (Houdt een emmer/bakje en een vaatdoek bij de hand.) Dan de slang op de vulkraan draaien (meestal moet daar eerst een dop losgedraaid worden). Dat er toch wat water uit de slang loopt, waardoor er een beetje lucht in de installatie komt is niet erg en onvermijdelijk. Het is belangrijk dat je niet heel veel lucht de installatie in perst.

V045
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2020 02:21

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door V045 »

Bij mijn huidige en vorige woning zit de (of is het een?) aansluting om de cv bij te vullen bij een kachel in de badkamer. De wasmachinekraan kan ik vervolgens gebruiken voor het bijvullen.

Misschien overbodig om te melden aangezien dit hierboven ook al gemeld is. Maar alleen de kraan aanzetten is niet voldoende voor het bijvullen, ook de aansluiting voor het bijvullen moet geopend zijn.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door scontra »

Om van het gedoe met het aansluiten van de slang en zo meer, heb ik al jaren geleden een vaste aansluiting gemaakt (met CV-pijp) tussen de waterleiding en de CV-leiding. Tussen de waterkraan en de vulkraan zit een terugslagklep om de mogelijkheid uit te sluiten dat er doodwater uit de CV in de waterleiding komt.
Werkt als een tierelier, al is het maar voor ca. twee maal per jaar nodig.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij is zo’n vaste aansluiting verboden, weet ik niet zeker, maar ik had dat ook. Overigens zeker in de laatste zes jaar dat ik daar woonde geen een keer hoeven te gebruiken.

V045
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2020 02:21

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door V045 »

Misschien ten overvloede. Blijf er wel bij terwijl u de CV vult. Het daadwerkelijke bijvullen gebeurt in een tiental seconden. Daarna moet u de kraan weer dichtdraaien.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
10 mei 2021 20:03
Volgens mij is zo’n vaste aansluiting verboden, weet ik niet zeker, maar ik had dat ook. Overigens zeker in de laatste zes jaar dat ik daar woonde geen een keer hoeven te gebruiken.
Ik weet wel zeker dat het officieel niet mag, maar ik ben niet Heiliger dan de Paus meent te zijn. :oops:

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het was wel handig in de 42 jaar dat dat geïnstalleerd was en ivm behangen, betegelen, verbouwingen en dergelijke gebruik moest worden. 😀

leoniefs
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2021 13:19

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door leoniefs »

Dank voor de vele behulpzame reacties. Ik heb inderdaad de slang bevestigd tussen een kraan (die eruit ziet als een kraan die je gebruikt voor de wasmachine aansluiting) en op de leiding van de cv met een rood hendeltje.

Zoals geadviseerd eerst de slang vol laten lopen met water (zodat je geen lucht in de cv spuit) en daarna op de buis van de cv vastgemaakt. Daarna de kraan opengedraaid en daarna ook het rode hendeltje. De druk is nu omhoog gegaan naar 1,0 bar, maar wil niet hoger. Ook niet als ik ongeveer 20 seconden de kraan en het hendeltje open laat staan. Ik denk daarom toch dat de waterdruk niet hoog genoeg is.

De cv ketel is door de vorige bewoners geplaatst op de 4de verdieping, terwijl de wateraansluiting zit op de 3de verdieping in de keuken. Mijn vermoeden is dus dat de druk op de 4de verdieping niet hoog genoeg is om de druk bij de cv te verhogen en dat ik daarom een stuk 'tussenstuk/tussenpomp' nodig heb waarmee ik de druk waarmee ik het water in de cv spuit kan verhogen.

Ik heb de kraan en het hendeltje net weer dichtgedraaid. Dus tot nu toe nog geen waterballet! :)
Is er een manier waarop ik het water dat uit het kraantje komt met een hogere waterdruk in de cv kan spuiten?

Ter volledigheid: Ik ben hier 2,5 jaar geleden komen wonen en de druk heeft nooit heel hoog gestaan, maar toch wel 1,3 dacht ik. Het is een keer eerder bijgevuld door een loodgieter en die heeft toen een soort tussenpomp gebruikt, maar ik weet niet meer precies wat voor pomp/drukverhoger dat toen was. En zou er zelf graag één willen schaffen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u op die vierde verdieping ook een kraan die u even open kunt zette, zodat u kunt zien of daar het water slechts met een miniem straat!tje uitloopt?

Bij mij zal de vulkraan in de kelder en de cv op de tweede. Was geen probleem.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op zich moet de cv met een druk van 1 bar gewoon werken. Als de keteldruk bij het vullen niet boven de 1 bar komt, is de waterleidingdruk (na de "wasmachinekraan) kennelijk niet hoger. Voor een waterleiding is dat wel erg laag.

U kunt dat min of meer controleren, als u de gele slang los kunt maken. Emmer onder de kraan en flink opendraaien. Dan moet het er met kracht uitspuiten. (Let op! Dat kan flink spetteren. Kijk uit met dat stekkerblok ivm kortsluiting!) Misschien is de kraan niet helemaal goed, al ziet alles er tamelijk nieuw uit.

Dit voor het eerst dat ik van dit probleem hoor, maar op tweakers.nl staat een topic over een soortgelijk probleem. Leest u dat ook eens door. Daarin staat o.a. de tip om op de ketel de waarschuwing voor lage druk iets anders (lager) in te stellen, of een "afperspomp" te kopen. Die heeft die loodgieter destijds vermoedelijk ook gebruikt.

Een ander forum voor technisch-huishoudelijke zaken is klusidee.nl. Daar staat dit topic; daarin staat niet echt een oplossing, maar wel verschillende suggesties voor oorzaken.

Als de ketel het verder gewoon doet bij deze wat lage druk, zou ik me er verder niet druk over maken. In ieder geval succes!

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door Moneyman »

leoniefs schreef:
11 mei 2021 22:13
Ter volledigheid: Ik ben hier 2,5 jaar geleden komen wonen en de druk heeft nooit heel hoog gestaan, maar toch wel 1,3 dacht ik. Het is een keer eerder bijgevuld door een loodgieter en die heeft toen een soort tussenpomp gebruikt, maar ik weet niet meer precies wat voor pomp/drukverhoger dat toen was. En zou er zelf graag één willen schaffen.
Als ik heel simpel een google-opdracht geef op "waterdrukverhoger", komen er allerhande opties langs. Kan je daar niet mee uit de voeten?

pjsmit
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2005 15:50

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door pjsmit »

Ik heb hier dezelfde situatie op de 4e verdieping. Ik heb voor een paar euro een waterspuit (2L) gekocht waarbij je de druk kan opvoeren met hendel aan bovenkant. Met teflon tape passend gemaakt, zodat vulslang erop past, druk opgevoerd naar 2 bar en nu al een paar jaar niet meer hoeven bijvullen.

PE1AGP
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2015 16:04

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door PE1AGP »

Bij een te lage druk op de bovenste verdieping, begin dan pas met bijvullen als de gehele installatie is afgekoeld.
Maak eerst de CV installatie spanningsloos of wanneer mogelijk schakel de circulatiepomp uit
Vul nu bij voor zover de waterdruk dit u toelaat.

Test of de automatische ontluchter bij de CV ketel alle eventuele lucht heeft laten ontsnappen.
Dikwijls is er bij zo'n ontluchter ook een dopje o.i.d. welke handmatig geopend kan worden om er zeker van te zijn of alle lucht er uit is
Sluit nu alle kranen en start de CV installatie, door het uitzetten zal de druk een klein beetje toenemen in de installatie.
Het toevoegen van vers water heeft tot gevolg dat er lucht uit het water ontsnapt en zich als het goed is ophoopt of automatisch
de installatie door de automatische ontluchter ontsnapt.
Herhaal dat bijvullen een paar maal met en tussen poze van bijvoorbeeld 1 week.
Op den duur zal het water in de installatie zogenaamd dood zijn, er zit geen zuurstof meer in.
Een druk van 1bar bij een koude installatie moet voldoende zijn de installatie goed te laten werken, de druk zal alleen maar toenemen.

Huizen, flatwoningen niet hoger dan 4 verdiepingen zullen zelden een drukverhogingsinstallatie hebben.
De normale drinkwaterdruk is vrijwel nooit hoger dan 5bar
Ik heb even niet meegekregen in welk gebied u woont, maar 2 bar moet toch wel haalbaar zijn, wat zou kunnen betekenen
dat wanneer uw huis hoger is dan 20 meter waterkolom u niet verder kunt vullen dan tot die 20 meter.
Drukverhogingpompen zijn er in alle soorten en maten en prijzen, Mr. Google is daarbij uw beste vriend.
Ik weet niet of het toegestaan is hier, daarom plaats ik geen link, maar ik zie er al een voor € 129

Controleer uw gehele installatie op kalkafzetting bij alle aansluitingen, radiatoren e.d.
Het hebben van kalkafzetting bij de diverse verbindingen, geeft aan dat daar een minuscule lekkage is.
Bij een echte ouderwetse met draadpijp aangelegde installatie zal u daar minder last van hebben dan een installatie van
dunwandige pijp met zogenaamde knelfittingen, mits door een vakman aangelegd, het verpakken van de draadverbindingen
met hennep, nee niet die hennep, vergt nogal wat handigheid en is beter dan met tape.

Let op hoe de aanvoer van de radiator loopt, heeft een een wat oudere installatie met een aanvoer boven en een retourleiding
beneden kijk dan of de aanvoer minstens horizontaal is of zogenaamd opschot naar boven zodat de lucht altijd vanzelf uit de
radiator wordt afgevoerd naar de CV ketel, of naar een ander verzamelpunt in de installatie.

Zo'n verzamel punt is er alleen maar als er door een technische obstructie het in een bepaalt deel niet mogelijk is de aanvoer minstens
horizontaal te laten lopen.

Bij radiatoren die met een zogenaamde onderverdeler zijn aangesloten is er altijd een ontluchtingskraantje noodzakelijk.
Net zoals bij de automatische ontluchter bij de CV ketel, zorg er voor dat alle lucht uit de radiator is verwijdert.
Hoort u bijvoorbeeld bij een radiatorkraan een borrelend geluid, circulatiepomp op uit en ontluchten doe altijd die pomp uit..

Er zijn voor de radiatoren ook kleine automatische ontluchters te koop, doe dat niet, die zitten namelijk binnen de kortste keren vol
met kalk wat betekent dat u daar een heel klein beetje water verlies hebt.
De wat grotere modellen met een zogenaamde vlotterkamer is geen gezicht, zo een treft u mogelijk aan bij de CV ketel

Verder weet ik niets meer te liegen en als u bij mij om de hoek zou wonen in Capelle aan den IJssel mag u bij mij aanbellen.
De redactie heeft mijn email adres, ik ben al meer dan 10 jaren met pensioen, neen, tijd over heb ik niet, maar iemand helpen
moet toch geen probleem zijn vind ik.

Succes met de installatie

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Het is toch allemaal zo simpel. We hebben Google en YouTube en op YouTube staan honderden filmpjes met uitleg hoe je een cv ketel moet vullen (tot 2 bar).

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: cv ketel water bijvullen/druk verhogen met externe pomp/waterdrukverhoger

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ik heb er geen verstand van, maar het volgende heb ik nog niet voorbij zien komen: als het een oude cv-installatie is dan kan het zijn dat het een open systeem is?
In dat geval kan de druk minder hoog opgevoerd worden dan in een gesloten systeem, zoals bij onze vorige woning het geval was.

Gesloten