Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door akamming »

Mijn CV ketel is afgekeurd en de reparatie is te duur gezien de leeftijd, dus ik ben naar vervanging. Ik zit nu te twijfelen tussen 2 vergelijkbare ketels. Beiden hebben prima recenties, ongeveer dezelfde specificaties en voldoen aan wat ik nodig heb.

De een is alleen iets duurder in aanschaf (zo'n 300 EUR), waar de ander in verbruik duurder zal zijn (heeft voor Warm water energielabel B vs A voor de duurdere ketel). En dat is wel relevant, mijn stookkosten om het huis te verwarmen zijn laag (goed geisoleerd huis, waar ik zoveel mogelijk op de houtkachel stook ;-)), maar ik heb wel 2 badkamers, waarvan 1 met een groot bad en een gezin wat beide kamers (ook vaak tegelijk) actief gebruikt. Meeste verbruik zal dus de warm water voorziening zijn.

Mijn keuze hangt dus af van hoeveel dat extra verbruik zo'n lagere energieklasse zal zijn en of ik dat dus ga terugverdienen.

Ik kan alleen nergens op internet vinden wat dat lagere energie label (B vs A) voor warm water verbruik betekent voor het daadwerkelijk verbruik.

Is er iemand op het forum die dit weet?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt toch gewoon in de specificaties van de bewuste apparaten zien wat het verbruik is? Die labels geven niet meer aan dan in welke range het valt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door scontra »

akamming schreef:
04 mei 2021 10:02


De een is alleen iets duurder in aanschaf (zo'n 300 EUR), waar de ander in verbruik duurder zal zijn

Is er iemand op het forum die dit weet?
Zo'n apparaat gaat, bij goed onderhoud, wel een jaar of twintig mee en dan hebben we het hier over een prijsverschil van € 0,041... per dag. (net en paar honderdsten meer dan 4 eurocenten per dag.)
Waarover kan er getwijfeld worden, want het duurdere apparaat is volgens u goedkoper in gebruik en die winst weer doorgerekend over hetzelfde aantal jaren zal een behoorlijke winstmarge hebben t.o.v. het iets goedkopere apparaat.

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door akamming »

scontra schreef:
04 mei 2021 13:04
Zo'n apparaat gaat, bij goed onderhoud, wel een jaar of twintig mee en dan hebben we het hier over een prijsverschil van € 0,041... per dag. (net en paar honderdsten meer dan 4 eurocenten per dag.)
Waarover kan er getwijfeld worden, want het duurdere apparaat is volgens u goedkoper in gebruik en die winst weer doorgerekend over hetzelfde aantal jaren zal een behoorlijke winstmarge hebben t.o.v. het iets goedkopere apparaat.
Tsja, als je alle uitgaven over 20 jaar x 365 dagen deelt, wordt het altijd een klein bedrag. Ik vind het zonde om 300 EUR extra uit te geven, als dat niet nodig is (de apparaten zijn verder ongeveer hetzelfde). Maar kan me goed voorstellen dat met een lager verbruik ik die 300 EUR kan terugverdienen, wil dus voorkomen dat goedkoop nu duurkoop op langere termijn is.
Moneyman schreef:
04 mei 2021 12:17
Je kunt toch gewoon in de specificaties van de bewuste apparaten zien wat het verbruik is?
Helaas, daar heb ik naar gezocht. Kan ik niet vinden. De een is een Nefit Trendline II AquaPower Plus HRC30, de andere een remeha calenta ace 40l. Ik kan qua verbruik alleen de energielabels vinden, waar zou dan dat verwachte gasverbruik voor warmwater staan?
Moneyman schreef:
04 mei 2021 12:17
Die labels geven niet meer aan dan in welke range het valt.
Maar dat is precies de info die ik zoek: Welke range in verbruik geeft zo'n label aan, zodat ik kan doorrekenen naar of dat interessant voor me is.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door scontra »

akamming schreef:
04 mei 2021 13:19
scontra schreef:
04 mei 2021 13:04
Zo'n apparaat gaat, bij goed onderhoud, wel een jaar of twintig mee en dan hebben we het hier over een prijsverschil van € 0,041... per dag. (net en paar honderdsten meer dan 4 eurocenten per dag.)
Waarover kan er getwijfeld worden, want het duurdere apparaat is volgens u goedkoper in gebruik en die winst weer doorgerekend over hetzelfde aantal jaren zal een behoorlijke winstmarge hebben t.o.v. het iets goedkopere apparaat.
Tsja, als je alle uitgaven over 20 jaar x 365 dagen deelt, wordt het altijd een klein bedrag. Ik vind het zonde om 300 EUR extra uit te geven, als dat niet nodig is (de apparaten zijn verder ongeveer hetzelfde). Maar kan me goed voorstellen dat met een lager verbruik ik die 300 EUR kan terugverdienen, wil dus voorkomen dat goedkoop nu duurkoop op langere termijn is.


Maar dat is precies de info die ik zoek: Welke range in verbruik geeft zo'n label aan, zodat ik kan doorrekenen naar of dat interessant voor me is.
Zonde van het geld om nu een paar centen meer uit te geven, waar winst te behalen valt over de gehele levensduur ?
Hoe moeilijk kan de keuze dan nog zijn !

Suc6.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

akamming schreef:
04 mei 2021 13:19
Moneyman schreef:
04 mei 2021 12:17
Je kunt toch gewoon in de specificaties van de bewuste apparaten zien wat het verbruik is?
Helaas, daar heb ik naar gezocht. Kan ik niet vinden. De een is een Nefit Trendline II AquaPower Plus HRC30, de andere een remeha calenta ace 40l. Ik kan qua verbruik alleen de energielabels vinden, waar zou dan dat verwachte gasverbruik voor warmwater staan?
De technische datasheets staan gewoon online. Op basis hiervan kan je vergelijken, toch?
https://nefit-nl-nl-b.boschtt-documents ... 6720815709
https://tools.remeha.nl/wp-content/uplo ... online.pdf

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door joep873 »

scontra schreef:
04 mei 2021 13:52
Zonde van het geld om nu een paar centen meer uit te geven, waar winst te behalen valt over de gehele levensduur ?
Hoe moeilijk kan de keuze dan nog zijn !
Dat kan nog wel eens tegenvallen. Uitgaande van ca 20-25 cent aan gaskosten voor een gemiddelde douchebeurt moet zo'n ketel behoorlijk veel zuiniger zijn of veel gebruikt worden om 4 cent per dag aan gas te kunnen besparen.

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door akamming »

joep873 schreef:
04 mei 2021 14:58
scontra schreef:
04 mei 2021 13:52
Zonde van het geld om nu een paar centen meer uit te geven, waar winst te behalen valt over de gehele levensduur ?
Hoe moeilijk kan de keuze dan nog zijn !
Dat kan nog wel eens tegenvallen. Uitgaande van ca 20-25 cent aan gaskosten voor een gemiddelde douchebeurt moet zo'n ketel behoorlijk veel zuiniger zijn of veel gebruikt worden om 4 cent per dag aan gas te kunnen besparen.
Was ook mijn gevoel.

Anyway werd net door iemand getipt waar de normen voor de labels staan:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 11&from=EN

Warm water Rendement voor het Nefit toestel heb ik inmiddels gevonden op de site van nefit (87%), die komt op basis van deze tabel met de hakken over sloot dus in energielabel A (die begint bij 85%) terecht. Die remeha zit in categorie B en zal volgens deze tabel dus de 60 en 85% zitten. Ervanuitgaand dat die niet helemaal onderin zit. Ga ik die 300 EUR dus bij lange na niet terugverdienen.

Dank voor jullie reacties!

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik denk dat je het prijsverschil niet terug verdient met 'een hoger rendement'.
In grote lijnen functioneren CV-ketels allemaal hetzelfde en verbranden ze even efficient onder gelijke omstandigheden.
Sommige hebben een warmwatervoorraad (boiler). Dan heb je direct warmwater. Maar het kost natuurlijk energie om die voorraad op temperatuur te houden. Dus heb je dan minder 'rendement'. Maar eigenlijk vergelijk je appels met peren als je vergelijkt met een combi zonder boiler, of eentje waar de boilerfunctie uitgeschakeld staat...

Ik zou vooral letten op de te verwachten onderhoudskosten in de verre toekomst. Hoe meer toeters en bellen des te duurder.
Ook: hoe populair is een toestel in de markt. Heeft invloed op onderdelen (en monteurs) prijs en -beschikbaarheid.
Na een jaar of 10 heb je misschien een nieuwe pomp, klep, computer of ventilator nodig. Als je het verkeerde merk hebt kan dat je duur komen te staan. Bij een populaire vind je goedkope ruil- of revisieonderdelen.
Probeer dus zo normaal mogelijk (met de grijze massa mee, jawel) te doen!

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door Dirkie »

akamming schreef:
04 mei 2021 10:02
Is er iemand op het forum die dit weet?
Vraag het aan je installateur. Die kan best wel een goed advies op maat geven. En hij kan de nieuwe ketel ook nog ophangen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Heb je over 20 jaar nog gas?
Of wordt gas dan zwaarder belast, om gebruik te ontmoedigen?

Antwoord op die vragen heb je niet, maar is eigenlijk nodig voor je keuze

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door scontra »

joep873 schreef:
04 mei 2021 14:58
scontra schreef:
04 mei 2021 13:52
Zonde van het geld om nu een paar centen meer uit te geven, waar winst te behalen valt over de gehele levensduur ?
Hoe moeilijk kan de keuze dan nog zijn !
Dat kan nog wel eens tegenvallen. Uitgaande van ca 20-25 cent aan gaskosten voor een gemiddelde douchebeurt moet zo'n ketel behoorlijk veel zuiniger zijn of veel gebruikt worden om 4 cent per dag aan gas te kunnen besparen.
Nu scheurt mijn klomp toch echt, een douchebeurt als voorbeeld nemen terwijl ook de woning er minstens acht maanden per jaar mee moet worden verwarmd ?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
04 mei 2021 17:47
Of er over 20 jaar nog gas gebruikt wordt is nu niet aan de orde omdat de huidige cv ketel is afgekeurd.
Tuurlijk wel. Terugverdienen van de meerprijs kost een x aantal jaren. Maar dan moet je tegen die tijd nog wel gas hebben. Anders kun je beter voor de goedkoopste gaan.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door joep873 »

scontra schreef:
04 mei 2021 18:33
Nu scheurt mijn klomp toch echt, een douchebeurt als voorbeeld nemen terwijl ook de woning er minstens acht maanden per jaar mee moet worden verwarmd ?
De vraag ging over het warmwaterverbruik.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

In de OP staat "maar ik heb wel 2 badkamers, waarvan 1 met een groot bad en een gezin wat beide kamers (ook vaak tegelijk) actief gebruikt." Dan gaat het wel om meer dan een douchbeurt per dag.
Een besparing van pakweg 5% (maar het kan ook een stuk meer zijn!) kan dan toch nog aardig oplopen gedurende 15 tot 20 jaar.

Het grootste deel van het gasverbruik is voor warmwater, geeft TS aan. Dan zou ik eerder uitgaan van bv 2/3 van het jaarverbruik en daarmee even gaan rekenen.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door Jablan »

akamming schreef:
04 mei 2021 10:02
mijn stookkosten om het huis te verwarmen zijn laag (goed geisoleerd huis, waar ik zoveel mogelijk op de houtkachel stook ;-)), maar ik heb wel 2 badkamers, waarvan 1 met een groot bad en een gezin wat beide kamers (ook vaak tegelijk) actief gebruikt.
Met de gas- en stroomprijzen in mijn achterhoofd, vraag ik mij af waarom je het niet splitst? Een CV-ketel alleen voor de verwarming van je huis en een aparte warmwatervoorziening, in de keuken evt. als doorstroomverwarmer?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voorheen had ik een cv en daarnaast een gasboiler van 120 liter. Altijd plenty heet water voor een bad.

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door akamming »

Dank voor alle antwoorden. Er staat genoeg info in, zodat ik de puzzle heb kunnen leggen.

met de tabel die ik gevonden had was ik er al uit dat de label met categorie A voor WW minimaal 2% (maar zou ook nog veel meer kunnen zijn) zuiniger stookt dan categorie B. Met de aanname dat tweederde van het verbruik warmwater is, ga ik de extra aanschaf wel terugverdienen over de looptijd.

Alle andere argumenten om een ketel op uit te zoeken zijn volgens mij ook waar, maar in mijn vraagstuk niet zo relevant. Van de 2 ketels die ik op het oog heb zijn de specificaties verder helemaal gelijk...

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Voor wie een nieuwe CVketel gaat kopen: de meeste CVketels zijn zwaar overgedimensioneerd als het gaat om verwarming.
Zeker nu de isolatie van woningen steeds beter wordt is het zonde van je investering en je ketelrendement als je het verwarmingsvermogen voortdurend moet knijpen.

In Duitsland wordt voor de berekening van het ketelvermogen vaak verwezen naar de eenvoudige "Schweizer Formel".
https://www.ibo-plan.de/heizlastberechn ... berechnung

Voorbeeld.
Vollaststunden Raumwärme Wohngebäude Mittelland 2000 h/a
Ik verbruik 1500m3 gas. Vul in Gasverbrauch 1500 [m3/a]
Gemiddeld ketelrendement 85%. Vul in Jahresnutzungsgrad 0,85
Brennwert [Ho] Heizgas
Resultaat: Die ermittelte Heizlast beträgt: 7.2 KW

(Mijn oude Nefit CVketel kan 24 kW leveren, maar staat gemaximeerd op 12 kW. Ooit heb ik bij erge kou wel eens de maximum watertemperatuur tijdelijk boven de 65 graden gezet, maar nooit dat vermogen (12kW) verhoogd.)
Een groter ketelvermogen is alleen nuttig als je snel heul veul warm water wil voor bad vullen of een decadent riante douche.

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: Energielabel CV ketel: Wat betekent dat in termen van verbruik

Ongelezen bericht door akamming »

Geip Suusje schreef:
08 mei 2021 12:38


In Duitsland wordt voor de berekening van het ketelvermogen vaak verwezen naar de eenvoudige "Schweizer Formel".
https://www.ibo-plan.de/heizlastberechn ... berechnung
Veel dank voor deze tip!

De uitkomst bij mij: De berekende gemiddelde verwarmingsbelasting is: 9,2 KW (met dank aan Google translate ;-)) .

Is veel lager dan ik had verwacht, maar zou goed kunnen kloppen. Heb nut een 32kW ketel die het met 2 vingers in een neusgat staat te doen. Als dit antwoord waar is. kan ik ook met een Intergas Prestige uit de voeten. stukken goedkoper dan waar ik nu naar zit te kijken en Ook een CW6 ketel, die volgens de papieren 20 liter per minuut warm water (40 graden) kan leveren.

2 vragen:
1. Dit rekent een "gemiddelde" verwarmingsbelasting. Kom ik dan niet in de problemen met een piekbelasting (vb het is wel een keer -20 buiten?) of houdt deze berekening daar rekening mee?
2. Zijn er mensen met ervaring met met een Intergas Prestige? Ik twijfel wat over dat vermogen, heb het ook voor warm water nodig. Dus klopt wat in de specs staat dat deze inderdaad continu (dus niet alleen totdat de boiler leeg is) 20 liter warm water per minuut kan leveren?

Gesloten