ENIE zonnepanelen.

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Dekker-Lochem

ENIE zonnepanelen.

Ongelezen bericht door Dekker-Lochem »

Garantie zonnepanelen van ENIE-Apeldoorn.
Wij hebben sinds zomer 2017 zonnepanelen op ons huis, geleverd door ENIE.NL
Na een ‘stormachtige’ periode voorjaar 2017 om de panelen geïnstalleerd te krijgen, ontvingen we afgelopen week een e-mail we van de directie van ENIE.NL met de volgende text.; “Geachte heer/mevrouw, Graag verwijs ik u, als relatie van ENIE-Apeldoorn, naar de inhoud van de bijgesloten brief. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groet ENIE.NL.

Relatie van ENIE-Apeldoorn ? ? Vreemd ! !
Voor onze PV installatie is april 2017 een koop/leveringsovereenkomst afgesloten met ENIE BV. Deze is vanaf de site van ENIE.NL (Groningen) in maart 2017 opgestart. Nergens in deze overeenkomst of in de (uitvoerige) communicatie is enig sprake van levering door een franchisevestiging. Sterker nog, in zowel onze offerte, de correspondentie en de facturen staat permanent de 'extensie' @enie.nl. Ook onze BTW afhandeling is door ENIE in Groningen verwerkt.

Komt er op neer, dat ENiE Groningen de garantie ed. van de door haar filiaal (?) in Apeldoorn per november 2017 heeft overgedragen aan De Velde Advies. Juridisch gezien is ENIE BV de leverancier en als zodanig verplicht de in de overeenkomst opgestelde verplichtingen na te komen.
Ik heb ENIE NL te Groningen op hun verantwoordelijkheid gewezen en om opheldering gevraagd. Helaas, tot op heden heeft ENIE Groningen niet gereageerd.

Omdat ENIE BV de inschrijving van de Vereniging Eigenhuis, zomer 2018 (deels) gaat uitvoeren, heb ik VEH ook op de hoogte gesteld van deze eenzijdige actie .
Laatst gewijzigd door Dekker-Lochem op 06 dec 2018 16:56, 3 keer totaal gewijzigd.

Dekker-Lochem

Re: ENIE zonnepanelen.

Komt er op neer, dat ENiE Groningen de garantie ed. van de door haar filiaal (?) in Apeldoorn per november 2017 heeft overgedragen aan De Velde Advies. Juridisch gezien is ENIE BV de leverancier en als zodanig verplicht de in de overeenkomst opgestelde verplichtingen na te komen.
Ik heb ENIE NL te Groningen op hun verantwoordelijkheid gewezen en om opheldering gevraagd.

We zijn inmiddels alweer 4 weken verder en helaas, tot op heden heeft ENIE Groningen niet gereageerd.
Laatst gewijzigd door Dekker-Lochem op 06 dec 2018 17:01, 3 keer totaal gewijzigd.

Dekker-Lochem

- Zonder verdere uitleg, krijgen we op 22 mei 2018 een e-mail van ENIE Groningen, dat ze niet meer met ENIE Apeldoorn samenwerken (!) en mijn probleem bij Ben vd Velde Advies moet melden.
- En of de duvel er mee speelt! Rond de Pinksterdag constateren wij een sterk verminderde opbrengst. Even meten (ben Electrotechnisch Engineer) en inderdaad, één PV paneel is uitgevallen en de doorslag diode laat eeen spanningsval van 32 tot 40 V zien.
- Ondanks de e-mail, meldt ik mijn probleem bij ENIE Groningen. Zij zijn tenslotte de firma waarmee ik in zee ben gegaan (en welke na de oplevering ook de BTW afhandeling hebben verzorgd !),
- Zoals verwacht (!), reageert ENIE Groningen door nogmaals de e-mail van 22 mei te sturen.
- Wij melden 28 mei telefonisch aan Ben vd Velde Advies, dat er één paneel is uitgevallen.
- Op 29 mei bevestigen wij het gesprek en de gemaakte afspraak (Ben vd Velde stuurt de installateur aan) in een e-mail aan Ben vd Velde Advies,
- Deze reageert op 15 juni door mij telefonisch te melden dat mijn klacht is doorgestuurd naar de installateur in Wierden (?).
- Dus 22 juni maar weer een e-mail verzonden. Dit keer aan zowel ENIE Groningen als Ben vd Velde Advies. Inmiddels van de Juridische dienst van Ver. Eigen Huis vernomen, dat gezien de e-mail vanuit Groningen (22 mei 2018) en mijn leveringsovereenkomst (april 2017) ENIE Groningen verplichtingen ontremd de naleving van de Garantie voorwaarde heeft (zucht),
- Krijg van Ben vd Velde Advies direct antwoord; " Ik heb ook contact gehad met de installateur die bij u is geweest tijdens de installatie. Helaas heeft dat nog niet direct een service uitvraag opgeleverd. Volgens mij probeer ik dit voor u te coördineren en hoop ik iemand u kant op te kunnen krijgen".
- Op 28 juni krijgen we een CC van een e-mail van Ben vd Velde Advies naar ENIE Groningen, met de inhoud: "Hoi Patrick, Zie onderstaand bericht van klant Dekker te Lochem [ en dan mijn e-mail met klacht ]. Graag voor deze klant een service melding aanmaken en onder de geldende garantievoorwaarden het systeem laten doormeten en 1 paneel vervangen? Alvast bedankt voor de moeite, Ben de Velde Harsenhorst".

TJA, daarna is het STIL en mis ik in middels al ruim een maand zo'n 20 % van de door ENIE gegarandeerde opbrengst?

Jansen-Rijssen

Ongelezen bericht door Jansen-Rijssen »

Ik heb ook panelen van Enie via Enie Apeldoorn geleverd en in Juli 2017 geïnstalleerd door het bedrijf uit Wierden.
Ook heb ik de brief gekregen waarin de overdracht van verantwoordelijkheid overgedragen is.
Tot op heden draait alles als een zonnetje maar wat als er iets stuk gaat? Een aantal componenten van de installatie heeft 25 jaar garantie. Ik heb van de Velde Adviesgroep net een mail gestuurd. met het verzoek om de overdracht schriftelijk te accepteren (over te nemen).

Dekker-Lochem

Na de storingsmelding op 28 mei (vermoedelijke uitval van één of meer PV panelen!), zijn we inmiddels 8 weken verder. Acht weken, waarin je in principe de 'winst' moet binnenhalen.

Na 6 (!) e-mails aan ENIE (welke uiteindelijk verantwoordelijk is voor de afhandeling van de garantie) krijg ik op 9 juli eindelijk reactie van ENIE Groningen;
" Bedankt voor uw e-mail en vraag inzake de opbrengst. In deze mail probeer ik zo goed mogelijk te ondersteunen. Hierbij laat ik de discussie over wie de leverancier is en wat u hier wel of niet van vind even los. Volgens mij hebben we elkaars standpunt hierin voldoende gewisseld.
Het vergelijken met een ‘referentiegroep’ is natuurlijk altijd goed en interessant. Echter, de parameters van de woningen, producten en omgevingsfactoren is voor iedereen anders. Daarom wil ik me graag richten op de door u gesloten offerte en opbrengstcalculatie.
Als ik kijk naar uw offerte dan zie ik dat de zonne-energie installatie in het eerste jaar 2.330 kWh moet opwekken. Volgens mij zijn we nu het eerste jaar voorbij en ben daarom benieuwd naar de stand die op de omvormer wordt weergegeven. Kunt u hier een foto van maken?
Op basis hiervan kan ik een beeld geven of de installatie het wel of niet naar behoren doet. Indien een zonnepaneel het niet zou doen dan zou de impact op de opbrengst overigens een stuk groter zijn aangezien ze in serie zijn geschakeld.
Ik verneem graag uw reactie zodat ik uw vraag kan beantwoorden, P vd M ENIE Groningen".

Mijn reactie terug naar ENIE Groningen;
" De installatie is gaan leveren op 5 juli 2017. En de uitval is geconstateerd rond de Pinksterdagen 2018. De PV installatie heeft tot zeker zaterdag 19 mei (dus 10,5 maanden ! !) uitstekend zijn best gedaan. En dat de PV-installatie meer dan ‘perfect’ werkte, geeft de foto van 11 september 2017 (rond 14h00) goed weer ! [ en de e-mail met diverse gemeten waarde aangevuld ]
De eerste week, waarin we duidelijk achterbleven was 19 t/m 25 mei 2018. Wij hebben een referentie groep bij “Lochem Energie”, met een soort ‘handycap’-factor voor P nom., ligging ed. Mede met het uiterst zonnige voorjaar, staat de opbrengst op 2620 kW (10 juli 2018).
Dus of het totaal van deze opbrengst representatief is om een uitval sinds 19 mei 2018 te constateren? ".

(Wordt vervolgd !)
Laatst gewijzigd door Dekker-Lochem op 06 dec 2018 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Dekker-Lochem

Zoals verwacht, er heerst sinds mijn laatste e-mail aan ENIE ( 11 juli 2018) een 'oorverdovende' stilte.

Of de garantie bij andere 'Zonne Cowboys' beter is ??
Dus of (onze) fase 2 nog doorgaat (nogmaals een pakket van 3 kW op het dak) ??

Wie Oh Wie heeft POSITIEVE ervaringen met het nakomen van garantie voorwaarde ??
Laatst gewijzigd door Dekker-Lochem op 05 dec 2018 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Dekker-Lochem

Omdat ENIE sinds mijn garantieclaim van 22 Mei 2018 (!) nog steeds geen oplossing c.q uitleg voor de sterk verlaagde opbrengst hebben en sinds 28 juni zelfs nergens meer op reageren (!!) , zelf maar per e-mail contact gezocht met de Noorse Fabrikant REC.
Deze reageerde binnen 3 werkdagen met een plausibele verklaring van de achterblijvende opbrengst, ondersteund (voor de techneuten) met de fabriekstest resultaten.

Zo duidelijk verklaarbaar, dat zelfs een niet technisch geschoolde het begrijpt.
Kennelijk zijn ze bij ENIE nog niet zo slim, anders hadden we de afgelopen maanden deze discussie al snel kunnen beëindigen. Wat mijn twijfels over de 'deskundigheid' van ENIE alleen maar vergroot (maar daar was ik met de keuze van de ABB UNO omvormer al achter gekomen)

Dus de 12 jaar garantie die ENIE levert ?
In mijn ogen de waarde van het A4tje waarop het geprint is, 3 cent de kilo!
Laatst gewijzigd door Dekker-Lochem op 05 dec 2018 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar je hebt inmiddels voldoende opbrengst?

Guido van der Velden

Ongelezen bericht door Guido van der Velden »

In 2016 zijn bij mij zonnepanelen geplaatst, na een gesprek met de adviseur van Enie.nl Nico Baggen, en een offerte getekend door Richard van der Meulen directeur Enie.nl: Zonnepaneel Solar Frontier SF 165-S 12stuks. 10 jr garantie.,Optimizer SolarEdge P405 6 stuks 25 jr.garantie, Omvormer SolarEdge SE2200 1stuks 12 jr. garantie. De rekening heb ik betaald aan Enie.nl. Tot zover ging alles goed.
6 maanden terug bleken 2 zonnepanelen niet meer te werken. Bij mijn contact met Enie.nl, gaven ze aan dat een van de 6 optimizers stuk was. Ik kreeg er een door Solaredge toegestuurd. Van Enie.nl kreeg ik de mededeling dat ik voor vervanging contact moest opnemen met Nico Baggen. (op de website mijnenie.nl nog steeds mijn adviseur). Toen ik hem belde, zei hij dat hij al meer dan een jaar niet meer voor Enie.nl werkte. Dus weer contact opgenomen met Enie.nl
Van Enie.nl, (door directeur Richard van der Meulen) kreeg ik een E-mail dat Nico Baggen, hun voormalige franchisenemer Enie, verantwoordelijk is voor de vervanging. En verder reageren ze op geen enkele E-mail en per telefoon verwijzen ze me ook steeds naar de franchenemer. Ik heb een contract met Enie.nl, ik heb betaald aan Enie.nl en toch proberen zij hun verantwoordelijkheid af te schuiven op de franchisenemer Nico Baggen. Het lijkt me dat Enie.nl een strijd met hun vroegere medewerker over mijn rug probeert uit te vechten. Dit hele akkefietje duurt nu al een half jaar. Ik heb dus al die tijd 16 % minder opbrengst. Het vervangen neemt in mijn ogen niet meer tijd in dan 20 minuten. Op 3-7-2018 hebben ze me per E-mail bericht dat er suucesvol een servicetraject was gestart en ze zo spoedig mogelijk contact met me zouden opnemen. Verschillend keren naar ze ge-maild, maar ze hebben niets meer laten horen. Dat is dus alweer 3 maanden geleden.
Ik ben 76 jaar en ga zelf niet het dak op om die optimizer te vervangen. Verder vervalt dan waarschijnlijk de hele garantie.
Ik ben langzaam aan ten einde raad.

Dekker-Lochem

Theotrucker schreef:
17 aug 2018 17:26
Maar je hebt inmiddels voldoende opbrengst?
Gelukkig wel. Na uitleg van REC uit Noorwegen en navraag omtrent de software versie in de ABB UNO 3.0 omvormer, is de opbrengst zoals je mag verwachten. Was 'gewoon' miscommunicatie (parameter instelling in de software) tussen de 9 panelen en de omvormer
Iets wat je 'tenminste' van een 'beetje' installateurs had moge verwachten.

Tja en daar waren ze in Groningen nog niet achter gekomen.
Ik doe niet de groeten aan de Gröninger Cowboys :lol:

johp

Ongelezen bericht door johp »

Heeft er inmiddels iemand een oplossing voor 'het probleem Enie'? Ook ik kamp met 2 panelen met (sterk) verlaagde opbrengst en Enie reageert op geen enkel bericht.

Johp

Plaats reactie