LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Funderingsherstel

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

16again schreef:
09 nov 2020 13:29
Teunbosseman schreef:
09 nov 2020 11:14
Een 8tal jaar geleden werd het tarief naar meen 6% gebracht als er verfraaaingen aan de woning werden gebracht als bv een uitbouw. Dit was mede opdat de bouw stil lag ivm crisis.

Nu wil TS onderhoud gaan plegen en blijft tarief op 21% staan. Mijn mening is ook dat 9% zou moeten zijn.
Ligt de bouw nu dan ook stil?
Dat was het argument voor de lagere BTW

Gaat TS zijn woning verkopen ?? Nogmaals, is geen luxe investering maar een ( noodzakelijk ) onderhoud. Daarvoor mag mijn inziens ook wel het lagere btw tarief worden berekend.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou ja, noodzakelijk onderhoud kun je het noemen. Onderhoud veroorzaakt door de gemeente, zo zou je het ook kunnen noemen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door Revoked »

Mooi. Kunnen we de kosten op de gemeentes verhalen onder de noemer "planschade"? Moet er wel bewezen worden dat eea door de gemeente destijds was goedgekeurd. Pittig klusje, gemeentes werken èn tegen èn tergend langzaam.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, ik denk helaas niet dat het onder planschade valt. Waaronder wel, dat weet ik niet. Maar ik neem aan dat er wel degelijk rekening moet worden gehouden als men zulke drastische maatregelen neemt.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door Revoked »

Uit ervaring kan ik je vertellen dat de gemeentes daar totaal geen rekening mee hebben gehouden. Het geld won weer van de redelijkheid.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door 16again »

Teunbosseman schreef:
09 nov 2020 15:42
Gaat TS zijn woning verkopen ?? Nogmaals, is geen luxe investering maar een ( noodzakelijk ) onderhoud. Daarvoor mag mijn inziens ook wel het lagere btw tarief worden berekend.
Dat inzicht kan ik niet rijmen met de regels:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _met_9_btw
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n_woningen

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

16again schreef:
09 nov 2020 16:12
Teunbosseman schreef:
09 nov 2020 15:42
Gaat TS zijn woning verkopen ?? Nogmaals, is geen luxe investering maar een ( noodzakelijk ) onderhoud. Daarvoor mag mijn inziens ook wel het lagere btw tarief worden berekend.
Dat inzicht kan ik niet rijmen met de regels:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _met_9_btw
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n_woningen

*zucht *

Gaat niet om de regels, gaat erom dat TS ( en ik ook ) vinden dat dit soort herstel werkzaamheden onder 9% btw horen te vallen ipv 21%

Is gewoon een mening niets meer of minder.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door 16again »

En mijn mening is dat we geen ruimte hebben voor dit soort kadotjes, net nu de staatsschuld fors gegroeid is van 50% naar 60% BBP.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door Brahms »

Kadootje ?
Voor allerlei zaken is een subsidie te krijgen. Bij echte funderingsproblemen heb je als huiseigenaar een gigantisch probleem, je staat met de rug tegen de muur, waarbij bedragen zijn gemoed welke niet zijn op te brengen. Hier moet wat aan gedaan worden, zodat huiseigenaren niet levenslang in immense financiele problemen komen !

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door Berteman »

Het verlagen van het grondwaterpeil dient vooral de landbouw en veeteelt. Bij een te hoog grondwaterpeil zakken de zware landbouwmachines en koeien in de blubber.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door 16again »

Berteman schreef:
09 nov 2020 19:35
Het verlagen van het grondwaterpeil dient vooral de landbouw en veeteelt. Bij een te hoog grondwaterpeil zakken de zware landbouwmachines en koeien in de blubber.
Dat was zeker een argument.
Maar in hoeverre is dat nog geldig na enkele zeer droge zomers? Daar hebben de gemeente/waterschappen geen schuld aan

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door 16again »

Brahms schreef:
09 nov 2020 19:26
Kadootje ?
Voor allerlei zaken is een subsidie te krijgen. Bij echte funderingsproblemen heb je als huiseigenaar een gigantisch probleem, je staat met de rug tegen de muur, waarbij bedragen zijn gemoed welke niet zijn op te brengen. Hier moet wat aan gedaan worden, zodat huiseigenaren niet levenslang in immense financiele problemen komen !
Het idee achter subsidie is invloed op gedrag. Vergroening (zonnepanelen etc) als voorbeeld.
Groot onderhoud van een koophuis valt daar m.i. niet onder.
Het getallenvoorbeeld uit dit topic: Het huis van 5 ton is nu, door benodigde werkzaamheden aan fundering ineens nog maar 4 ton waard. Maar wellicht kan klager het huis voor 4 ton nog steeds met winst verkopen, daar wordt niet over geklaagd.

Jarenlang nam men aflossingsvrije hypotheken, men bouwt niets op, en nu maar klagen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door Brahms »

16again schreef:
09 nov 2020 20:37
Het idee achter subsidie is invloed op gedrag. Vergroening (zonnepanelen etc) als voorbeeld.

Dat is wel een kijk op oogkleppen op. Hoe leg je dan huursubsidie uit. Of subsidie op verwijderen van asbest of kinderopvang ? En dan hebben we nog niet over groepen mensen welke nog nooit één cent belasting hebben betaald. Iets dat woningeigenaren vanaf het moment van aankoop juist wel doen.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

16again schreef:
09 nov 2020 20:37
Brahms schreef:
09 nov 2020 19:26
Kadootje ?
Voor allerlei zaken is een subsidie te krijgen. Bij echte funderingsproblemen heb je als huiseigenaar een gigantisch probleem, je staat met de rug tegen de muur, waarbij bedragen zijn gemoed welke niet zijn op te brengen. Hier moet wat aan gedaan worden, zodat huiseigenaren niet levenslang in immense financiele problemen komen !
Het idee achter subsidie is invloed op gedrag. Vergroening (zonnepanelen etc) als voorbeeld.
Groot onderhoud van een koophuis valt daar m.i. niet onder.
Het getallenvoorbeeld uit dit topic: Het huis van 5 ton is nu, door benodigde werkzaamheden aan fundering ineens nog maar 4 ton waard. Maar wellicht kan klager het huis voor 4 ton nog steeds met winst verkopen, daar wordt niet over geklaagd.

Jarenlang nam men aflossingsvrije hypotheken, men bouwt niets op, en nu maar klagen.

Door de benodigde werkzaamheden nog maar 4 ton waard ?? Volgens mij blijft het huis 5 ton waard maar wordt er minder winst gemaakt als verkocht zou worden ivm deze hoge kostenpost. TS wil best betalen maar vraagt zich af waarom geen 9% is ipv 21% btw.


Om je zijsprong betreffende aflossingsvrije hypotheken ietsjes in te gaan. Die heb ik ook, maar ik bouw daarentegen ook op dmv spaargedeelte.
Ik klaag niet hoor.......alleen tegen bepaalde politieke partijen welke de voordeeltjes steeds verder de nek omdraaien.

Daarom, gooi die btw voor onderhoud ook naar 9%. Mijn inziens trek je dan recht met stcadoors, schilders etc etc

rmfs66
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2012 14:58

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door rmfs66 »

16again schreef:
09 nov 2020 08:24
Wat is dat toch met huiseigenaren? 30 jaar belastingvoordeel op de hypotheek, en moet er geklust worden, dan wil men ook nog het lage BTW tarief.
Vind je dat echt, klein klusje hé? wat je blijkbaar niet ziet is dat veel huiseigenaren jarenlang al hun geld en vrije tijd stoppen in het opknappen van hun huis. Dat hebben we dus ook gedaan en nu waren we net klaar moeten we weer gaan afbreken om het funderingsprobleem op te lossen die veroorzaakt is doordat de gemeente/waterschap het waterpeil onder ons huis blijkbaar niet op orde had zonder dat we het wisten en waar we geen invloed op hebben. De rekening van ruim 100 000 euro moeten we wel zelf gaan betalen en daar had ik het niet eens over hé? ik vraag alleen 9% ipv 21% belasting voor mensen in deze situatie (naar schatting 1 miljoen huiseigenaren door heel NL)

rmfs66
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2012 14:58

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door rmfs66 »

Teunbosseman schreef:
09 nov 2020 17:09
16again schreef:
09 nov 2020 16:12
Teunbosseman schreef:
09 nov 2020 15:42
Gaat TS zijn woning verkopen ?? Nogmaals, is geen luxe investering maar een ( noodzakelijk ) onderhoud. Daarvoor mag mijn inziens ook wel het lagere btw tarief worden berekend.
Dat inzicht kan ik niet rijmen met de regels:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _met_9_btw
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n_woningen

*zucht *

Gaat niet om de regels, gaat erom dat TS ( en ik ook ) vinden dat dit soort herstel werkzaamheden onder 9% btw horen te vallen ipv 21%

Is gewoon een mening niets meer of minder.
Inderdaad, het zijn de regels maar die regels zijn naar onze mening niet rechtvaardig, de ene betaalt 9% btw voor het mooier maken van zijn huis (stukadoren, schilderen) en de andere betaalt 21% voor verplicht/noodzakelijk onderhoud, waarom deze verschillen?

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door 16again »

Brahms schreef:
09 nov 2020 20:57
16again schreef:
09 nov 2020 20:37
Het idee achter subsidie is invloed op gedrag. Vergroening (zonnepanelen etc) als voorbeeld.

Dat is wel een kijk op oogkleppen op. Hoe leg je dan huursubsidie uit. Of subsidie op verwijderen van asbest of kinderopvang ? En dan hebben we nog niet over groepen mensen welke nog nooit één cent belasting hebben betaald. Iets dat woningeigenaren vanaf het moment van aankoop juist wel doen.
Oogkleppen? Huursubsidie bestaat al zo'n 15 jaar niet meer. Heet huur toeslag.
En ja, bizar hoe de huren al vele jaren boven de inflatie stijgen, waardoor menigeen zelf de eigen huur niet kan opbrengen. En we allerlei geld rondpompen.

Woningeigenaren gaan na aankoop door HRA juist minder belasting betalen.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zal ik u iets leuks vertellen? AOW-ers betalen al helemaal geen belasting.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens mij wel
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ingehouden
Loonheffing over uw AOW
U ontvangt uw AOW via de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB houdt maandelijks loonheffing in op uw AOW-uitkering. Omdat het bedrag van de AOW laag is, wordt ook een laag bedrag aan belasting ingehouden.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Funderingsherstel

Ongelezen bericht door Berteman »

16again schreef:
09 nov 2020 20:28
Berteman schreef:
09 nov 2020 19:35
Het verlagen van het grondwaterpeil dient vooral de landbouw en veeteelt. Bij een te hoog grondwaterpeil zakken de zware landbouwmachines en koeien in de blubber.
Dat was zeker een argument.
Maar in hoeverre is dat nog geldig na enkele zeer droge zomers? Daar hebben de gemeente/waterschappen geen schuld aan
De waterschappen hebben inderdaad geen schuld aan de droge zomers. Maar Juist door de droogte daalt de bodem. En doordat de bodem daalt wordt het grondwaterpeil weer verlaagd om vooral de boeren te behagen.

En aangezien de 'boeren' traditioneel oververtegenwoordigd zijn in de besturen van de waterschappen, gaat hun belang voor, ondanks dat huiseigenaren het meeste betalen aan waterschapslasten.
Laatst gewijzigd door Berteman op 10 nov 2020 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten