LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gevaarlijke CV-ketels

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Matrox
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2007 01:11

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Matrox »

Zelf werkte ik bij een woningstichting. Eind jaren 80, werden de cv ketels mondjesmaat vervangen. Veel woningen waren voorzien van "open" toestellen en krijgen een "gesloten" systeem. Ook in deze periode was er veel renovatie. Men kreeg dubbel glas en de woning werd geïsoleerd. Bovendien werden toen veel woningen voorzien van een mechanische afzuiginstallatie. Als je na zo'n renovatie met een open toestel blijft zitten komt het gevaar al snel om de hoek kijken omdat de luchttoevoer vaak onvoeldoende is. De ketel brand, we doen alle ramen en roosters dicht tegen de kou en de afzuiginstallatie staat lekker te zuigen. Hierdoor ontstaat vaak een onderdruk in de woning en dan zijn we er!! Door de sterkere afzuiginstallatie en het aantrekken van zuurstof door de cv ketel komen de rookgassen de woning in i.p.v. dat ze afgevoerd worden door de schoorsteen. Mede door het beleid van woningcoörporaties het "jaarlijkse" onderhoud uit te gaan besteden aan bedrijven zoals Feenstra Verwarming tegen goedkope all in contracten. Plots was jaarlijks onderhoud niet meer nodig en krijgen de ketels nog maar 1 x per 1½ jaar een onderhoud. Monteurs krijgen de opdracht nimmer kenbaar te maken aan huurders dat de ketel vervangen moet worden. Hier is het gevaar gaan ontstaan! Natuurlijk zijn "open" toestellen altijd al een probleem geweest betreffende het binnen stromen van afvoergassen in een woning maar mede door de renovaties is dit een nog groter probleem geworden. De huurder betaald huur voor zijn ketel, installatie en onderhoud en de kosten zijn berekend (afschrijving) voor een termijn van 15 jaar. Nu veel bij grote onderhouds en installatie bedrijven ligt is de prijs niet naar beneden gegaan voor huurders. Een gemiddelde ketel gaat ongeveer 15 jaar mee. Je zou denken dat mensen dus wel en beetje recht hebben op een nieuwe ketel na 15 jaar omdat zij ervoor betaald hebben. Door de contracten alsmaar goedkoper aan te bieden of af te dwingen, worden zij veelal niet vervangen na 15 jaar maar pas tussen de 20 en 25 jaar. Sommige verhuurders hebben zelfs ketels hangen die tegen de 30 jaar lopen. Het mag dus duidelijk zijn dat "open" gastoestellen tegenwoordig een gevaar in een woning is. Duidelijk is ook dat het gevaar van een zogenaamd "gesloten" toestel, nihil is.

Matrox
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2007 01:11

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Matrox »

Zelf werkte ik bij een woningstichting. Eind jaren 80, werden de cv ketels mondjesmaat vervangen. Veel woningen waren voorzien van "open" toestellen en krijgen een "gesloten" systeem. Ook in deze periode was er veel renovatie. Men kreeg dubbel glas en de woning werd geïsoleerd. Bovendien werden toen veel woningen voorzien van een mechanische afzuiginstallatie. Als je na zo'n renovatie met een open toestel blijft zitten komt het gevaar al snel om de hoek kijken omdat de luchttoevoer vaak onvoeldoende is. De ketel brand, we doen alle ramen en roosters dicht tegen de kou en de afzuiginstallatie staat lekker te zuigen. Hierdoor ontstaat vaak een onderdruk in de woning en dan zijn we er!! Door de sterkere afzuiginstallatie en het aantrekken van zuurstof door de cv ketel komen de rookgassen de woning in i.p.v. dat ze afgevoerd worden door de schoorsteen. Mede door het beleid van woningcoörporaties het "jaarlijkse" onderhoud uit te gaan besteden aan bedrijven zoals Feenstra Verwarming tegen goedkope all in contracten. Plots was jaarlijks onderhoud niet meer nodig en krijgen de ketels nog maar 1 x per 1½ jaar een onderhoud. Monteurs krijgen de opdracht nimmer kenbaar te maken aan huurders dat de ketel vervangen moet worden. Hier is het gevaar gaan ontstaan! Natuurlijk zijn "open" toestellen altijd al een probleem geweest betreffende het binnen stromen van afvoergassen in een woning maar mede door de renovaties is dit een nog groter probleem geworden. De huurder betaald huur voor zijn ketel, installatie en onderhoud en de kosten zijn berekend (afschrijving) voor een termijn van 15 jaar. Nu veel bij grote onderhouds en installatie bedrijven ligt is de prijs niet naar beneden gegaan voor huurders. Een gemiddelde ketel gaat ongeveer 15 jaar mee. Je zou denken dat mensen dus wel en beetje recht hebben op een nieuwe ketel na 15 jaar omdat zij ervoor betaald hebben. Door de contracten alsmaar goedkoper aan te bieden of af te dwingen, worden zij veelal niet vervangen na 15 jaar maar pas tussen de 20 en 25 jaar. Sommige verhuurders hebben zelfs ketels hangen die tegen de 30 jaar lopen. Het mag dus duidelijk zijn dat "open" gastoestellen tegenwoordig een gevaar in een woning is. Duidelijk is ook dat het gevaar van een zogenaamd "gesloten" toestel, nihil is.

Matrox
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2007 01:11

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Matrox »

Zelf werkte ik bij een woningstichting. Eind jaren 80, werden de cv ketels mondjesmaat vervangen. Veel woningen waren voorzien van "open" toestellen en krijgen een "gesloten" systeem. Ook in deze periode was er veel renovatie. Men kreeg dubbel glas en de woning werd geïsoleerd. Bovendien werden toen veel woningen voorzien van een mechanische afzuiginstallatie. Als je na zo'n renovatie met een open toestel blijft zitten komt het gevaar al snel om de hoek kijken omdat de luchttoevoer vaak onvoeldoende is. De ketel brand, we doen alle ramen en roosters dicht tegen de kou en de afzuiginstallatie staat lekker te zuigen. Hierdoor ontstaat vaak een onderdruk in de woning en dan zijn we er!! Door de sterkere afzuiginstallatie en het aantrekken van zuurstof door de cv ketel komen de rookgassen de woning in i.p.v. dat ze afgevoerd worden door de schoorsteen. Mede door het beleid van woningcoörporaties het "jaarlijkse" onderhoud uit te gaan besteden aan bedrijven zoals Feenstra Verwarming tegen goedkope all in contracten. Plots was jaarlijks onderhoud niet meer nodig en krijgen de ketels nog maar 1 x per 1½ jaar een onderhoud. Monteurs krijgen de opdracht nimmer kenbaar te maken aan huurders dat de ketel vervangen moet worden. Hier is het gevaar gaan ontstaan! Natuurlijk zijn "open" toestellen altijd al een probleem geweest betreffende het binnen stromen van afvoergassen in een woning maar mede door de renovaties is dit een nog groter probleem geworden. De huurder betaald huur voor zijn ketel, installatie en onderhoud en de kosten zijn berekend (afschrijving) voor een termijn van 15 jaar. Nu veel bij grote onderhouds en installatie bedrijven ligt is de prijs niet naar beneden gegaan voor huurders. Een gemiddelde ketel gaat ongeveer 15 jaar mee. Je zou denken dat mensen dus wel en beetje recht hebben op een nieuwe ketel na 15 jaar omdat zij ervoor betaald hebben. Door de contracten alsmaar goedkoper aan te bieden of af te dwingen, worden zij veelal niet vervangen na 15 jaar maar pas tussen de 20 en 25 jaar. Sommige verhuurders hebben zelfs ketels hangen die tegen de 30 jaar lopen. Het mag dus duidelijk zijn dat "open" gastoestellen tegenwoordig een gevaar in een woning is. Duidelijk is ook dat het gevaar van een zogenaamd "gesloten" toestel, nihil is.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ja, ja, één mal is genoeg hoor! Problemen met het plaatsen. Ik heb dat eveneens gehad.

To the point (Topic)

Theoretisch hebt u gelijk, door een meganische ventilatie ontstaat er een onderdruk in de woning. Woningen waarin een mechanische ventilatie is geïnstalleerd mogen dan ook niet voorzien zijn van een open vlamkast. Dit aspect is inderdaad in de jaren 80 aan de orde geweest en heel duidelijk gesteld. Maar de reeds van oudsher bekende afzuigkap boven het kooktoestel doet daaraan niet af. In die tijd gaven de open CV-kachels dan ook veelvuldig storing. Dat de rookgassen daardoor echter in de woning terecht zouden kunnen komen is onjuist daar het lucht/gas-mengsel voor de verbranding samen wordt gevoegd en vervolgens naar de brander(s) wordt geleid. Vacuum heeft ook dan tot gevolg dat de CV-kachel dooft en in storing valt.

Matrox
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2007 01:11

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Matrox »

Zelf werkte ik bij een woningstichting. Eind jaren 80, werden de cv ketels mondjesmaat vervangen. Veel woningen waren voorzien van "open" toestellen en krijgen een "gesloten" systeem. Ook in deze periode was er veel renovatie. Men kreeg dubbel glas en de woning werd geïsoleerd. Bovendien werden toen veel woningen voorzien van een mechanische afzuiginstallatie. Als je na zo'n renovatie met een open toestel blijft zitten komt het gevaar al snel om de hoek kijken omdat de luchttoevoer vaak onvoeldoende is. De ketel brand, we doen alle ramen en roosters dicht tegen de kou en de afzuiginstallatie staat lekker te zuigen. Hierdoor ontstaat vaak een onderdruk in de woning en dan zijn we er!! Door de sterkere afzuiginstallatie en het aantrekken van zuurstof door de cv ketel komen de rookgassen de woning in i.p.v. dat ze afgevoerd worden door de schoorsteen. Mede door het beleid van woningcoörporaties het "jaarlijkse" onderhoud uit te gaan besteden aan bedrijven zoals Feenstra Verwarming tegen goedkope all in contracten. Plots was jaarlijks onderhoud niet meer nodig en krijgen de ketels nog maar 1 x per 1½ jaar een onderhoud. Monteurs krijgen de opdracht nimmer kenbaar te maken aan huurders dat de ketel vervangen moet worden. Hier is het gevaar gaan ontstaan! Natuurlijk zijn "open" toestellen altijd al een probleem geweest betreffende het binnen stromen van afvoergassen in een woning maar mede door de renovaties is dit een nog groter probleem geworden. De huurder betaald huur voor zijn ketel, installatie en onderhoud en de kosten zijn berekend (afschrijving) voor een termijn van 15 jaar. Nu veel bij grote onderhouds en installatie bedrijven ligt is de prijs niet naar beneden gegaan voor huurders. Een gemiddelde ketel gaat ongeveer 15 jaar mee. Je zou denken dat mensen dus wel en beetje recht hebben op een nieuwe ketel na 15 jaar omdat zij ervoor betaald hebben. Door de contracten alsmaar goedkoper aan te bieden of af te dwingen, worden zij veelal niet vervangen na 15 jaar maar pas tussen de 20 en 25 jaar. Sommige verhuurders hebben zelfs ketels hangen die tegen de 30 jaar lopen. Het mag dus duidelijk zijn dat "open" gastoestellen tegenwoordig een gevaar in een woning is. Duidelijk is ook dat het gevaar van een zogenaamd "gesloten" toestel, nihil is.

Matrox
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2007 01:11

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Matrox »

Ik kreeg steeds de melding dat mijn reactie niet was geplaatst door een storing. Hierdoor heb ik het opnieuw gedaan met als resultaat dat het dus "wel" geplaatst was. Mijn excuses hiervoor.

Elisabeth39
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 nov 2006 13:56

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Elisabeth39 »

Matrox,

Het was precies zoals je beschrijft. En goed geisoleerde woning, open installatie en het onderhoud werd door feenstra gedaan.
Alleen snap ik nog niet hoe al dat water in mijn cv ketel kwam.
Ik herinner me o.a. dat een platic doorzichtig buisje van ongeveer 10 cm lengte er vol mee zat en de monteur daarvan schrok.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Elisabeth, zuurstofgebrek zou denkbaar zijn maar CO in huis lijkt mij onwaarschijnlijk daar de installatie in dat geval in storing valt.

Elisabeth39
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 nov 2006 13:56

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Elisabeth39 »

Hi chanmaster,

Net op wikipedia gezocht op 'zuurstofgebrek'. Ik schrik ervan hoeveel symptomen ik herken. Ook ik raakte verward, zag kleuren slechter en wazig in het algemeen, ik liep onstabiel ( ben zelfs de trap afgedonderd), had moeite me te concentreren etc.
Er zijn in het ziekenhuis diverse onderzoeken gedaan, maar men kon niets vinden.

Brin2202
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2006 20:51

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Brin2202 »

Leuk om te zien dat een heleboel mensen DENKEN dat ze alles weten en een mening over hebben. Terwijl het vaak gelul in de ruimte is.
CO2 doden!!! CO zwaarder dan lucht!!!

CO wordt veroorzaakt door een niet volledige verbranding. Oorzaak, vuil of onvoldoende lucht. Per m3 gas dient er 10m3 lucht te worden toe gevoerd. Als de rookgassen terug komen uit de schoorsteen zal dit als eerste te merken zijn aan een zure lucht en allemaal condenswater op ramen en deuren. Per m3 gas komt er 1 liter water vrij in de vorm van waterdamp. Als de schoorsteen verstopt zit en de cv ketel is technische in goede staat zal de TTB de verbranding meteen stoppen. En zoals alle onderdelen in een cv ketel zijn ze zo gemaakt dat als ze defect gaan ze weigeren. Als de TTB weg is gehaald zullen de rookgassen uit de trekonderbreker komen en de ruimte in gaan. Als de branders schoon zijn nog geen CO, maar als dit te lang duurt zal de verbranding te weining O2 krijgen en CO gaan produceren.

Dus bij een open toestel ALTIJD ventileren endaar mankeerd het vaak aan.
Laatst gewijzigd door Brin2202 op 22 jan 2007 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door chat »

Niet te veel mensen uitnodigen op je verjaardag anders krijg je een co2 vergiftiging. :?

Co2 zorgt niet voor de problemen maar co oftewel koolmonoxide is het probleem.

Niet echt veel gemist zo te horen aan de reacties.

Karel001
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2007 15:26

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Karel001 »

Jammer een gemiste kans voor TROS Radar.
De uitzending was te populistisch.
Er spelen een groot aantal factoren (variabelen) mee welke de oorzaak vormen van het niet wel bevinden van bewoners. Jammer dat Radar er niet in geslaagd is dit duidelijk te maken. Ook bestaat er vaak een verband tussen een aantal waarnemingen of kunnen er diverse verklaringen voor bestaan.
Zo kan CO (koolstofmonoxyde) vorming zonder meer een gevolg zijn van slechte schoorsteen trek, slechte instelling van de CV-ketel en/of zuurstofgebrek ten gevolge van slechte luchttoevoer. Een te laag zuurstof gehalte in de omgeving veroorzaakt lichamelijke klachten.
De vraag is daarom wat is de oorzaak en wat is het gevolg.
Jammer dat verzuimd is in de leefomgeving eveneens CO-metiningen uit te voeren. Als er zoals een forum-lid opmerkte geen goede afvoer van de verbrandingsgassen plaatsvindt dan leidt dat onvermijdelijk tot condens vorming omdat bij verbranding van aardgas ook waterdamp ontstaat. Het zelfs bij volledige verbranding onstane koolstofdioxyde CO2 zal een onaangenaam gevoel oproepen.
Advies aan RADAR haal er voortaan deskundigen bij.

Loekie64
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2007 13:11

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Loekie64 »

Ik ben eigenlijk zelf veel benieuwder naar de volgende passage uit de regelgeving omtrent oude CV ketels:

"...Je kunt overigens ook de gang naar de rechter maken als je CV ketel een rendement heeft van onder de 80%. Dan kun je ook een vervangende HR-ketel vragen. De ketel moet overigens wel meer dan tien jaar oud zijn...."

Heel erg belangrijk voor mensen die in een matig geisoleerde woning met CV wonen en die dus relatief hoog gasverbruik hebben...

Ik heb geen kijk op het rendement van de oudere generatie CV ketels, m.n. de exemplaren die zo ruw weg een leeftijd hebben van 20 jaar of ouder. Een ketel heeft in nieuwstaat natuurlijk een bepaald (theoretisch) rendement, maar de vraag is natuurlijk ook of dit rendement na 20 jaar nog hetzelfde is...

Wie weet er meer over dit soort materie???

roberto1977
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2005 16:39

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door roberto1977 »

het rendement is moeilijk te bekijken
volgens mij blijft de beste methode gewoon te meten

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Anastasia »

Er zijn zuinige van 17 jaar terug, dus HR en goed en betrouwbaar, maar ook overjarige laag rendement dus nog geen 10 jaar oud, sinds plaatsing, maar wel laag rendement. VR noemen ze dat, en daar zitten hele slechte tussen...

Verder zijn er VR dus lage rendement ketels die op 45 graden CV water zuiniger zijn als sommige HR ketels die op 90 graden ketel temperatuur zijn ingesteld...

Door de ketel temperatuur (niet tapwater wegens legionella.) dan bespaar je veel, en ook nog minder storingsgevoelig en lange levensduur....

Loekie64
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2007 13:11

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Loekie64 »

Bedankt voor de info. Natuurlijk roept dit een (voor de hand liggende) nieuwe vraag op:

Is er betrouwbare documentatie beschikbaar waarin verschillende CV ketels met elkander worden vergeleken? Ik denk dan in eerste instantie aan een goede test in de consumentengids, maar wellicht zijn er andere bronnen...

christie66
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2007 11:46

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door christie66 »

Ja, goed. Wij willen ook een nieuwe ketel omdat deze niet zuinig is. Maar waar en hoe laat ik het rendement meten? Moet de woningbouwvereniging dit niet op verzoek doen?
Nog een vraag: dat jaarlijks onderhoud moeten we volgens de wbv zelf regelen en betalen. Mag dat zomaar? Wie weet wat mijn rechten zijn???? :roll:

Loekie64
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2007 13:11

Re: gevaarlijke CV-ketels

Ongelezen bericht door Loekie64 »

Het lijkt me niet de bedoeling dat bewoners zelf opdraaien voor het onderhoud aan de CV ketel. In de normale gevallen maakt de CV ketel onderdeel uit van de woning, d.w.z. je betaalt er huur voor.

Hier bij mij in Groningen gaat dat als volgt: De woningbouwvereniging heeft een contract met Essent voor periodieke controle van de CV ketel; ook heb je recht op gratis service in het geval van acute problemen met de ketel.

Ik zou eens eens contact zoeken met de locale vertegenwoordigers van de huurdersbelangen (als het goed is bestaat er iets van een bewonerscommissie/bewonersraad) met je vraag en anders zou ik eens contact zoeken met de woonbond: http://www.woonbond.nl/

Gesloten