LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] heipalen veel langer als opgave, wie betaald verschil ???

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
installateur
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 mar 2006 00:25

Re: heipalen veel langer als opgave, wie betaald verschil ???

Ongelezen bericht door installateur »

Nee Johan3 ik ben m'n pillen niet vergeten!!

Wat ik zo jammer vind voor pinky is dat een groot aantal hier de essentie van de zaak uit het oog verliezen (zie vorige post)........ Dat bedoel ik ermee te zeggen.... maar ja, begrijpend lezen is voor sommige best wel moeilijk...... :cry:

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: heipalen veel langer als opgave, wie betaald verschil ???

Ongelezen bericht door caruso »

Gelukkig heb ik een degelijke opleiding genoten
Waar dan? Je berichten zijn onleesbaar, onduidelijk, getuigen niet van kennis van zaken en slaan nergens op!
Je hebt het over zgn. technische zaken waar je verstand van zou hebben. Ik zie geen onderbouwing en je taalgebruik wijst ook niet in die richting.
Ik denk zelf dat je je wijsheid, zo je die al bezit, inderdaad van het internet hebt geplukt....
Laat de "hei-discussie" over aan echte deskundigen!

Johan3
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jun 2006 19:39

Re: heipalen veel langer als opgave, wie betaald verschil ???

Ongelezen bericht door Johan3 »

begrijpend lezen is voor sommige best wel moeilijk......
Ik denk eerder dat jij jou waarheid, als de enigste waarheid ziet.
Maar het verhaal is in feite in mijn ogen heel simpel,
-de architect heb ze werk niet goedgedaan.
-vervolgens met de verkeerde gegevens een aannemer de opdracht gegeven,
-die geeft vervolgens de heier de opdracht,
-die begint met slaan en die krijgt pas na 15 meter weerstand met heien.
ga mij maar vertellen wat die heier dan moet doen"7 meter slaan"?
Enigste wat je die heier, maar ik denk dat dat eerder in de zak van de aannemer gaat, is het verschil van de meter prijs 45 euro ex BTW is gebruikelijk voor extra meters.

Maargoed ik heb gelukkig alleen lagere school gehad! :D

mezorro
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 okt 2007 23:58

Re: heipalen veel langer als opgave, wie betaald verschil ???

Ongelezen bericht door mezorro »

installateur is vanmorgen met zijn verkeerde been uit bed gestapt en komt ook al weer terug op zijn belofte niet meer te reageren.

volgens mij is er inhoudelijk genoeg over de zaak gezegd.

architect/constructeur heeft obv onjuiste sondering eea berekend/getekend, bij twijfel dient er altijd een relevante sondering te worden gedrukt.
De architect had er goed aangedaan om aan te geven dat eea een aanname betreft welke nog gestaafd moet worden door een relevante sondering, eea is heel gebruikelijk.

De gemeente is alleen een controlerende instantie en derhalve niet verantwoordelijk voor een juiste sondering (wel voor contoleren van de constructie, wellicht zegt het Bos- en Lommertplein nog iets?)

Wie is trouwens opdrachtgever geweest van de architect en de heier ? is dat onze topicstarter of de aannemer? allemaal relevante zaken die ons niet bekend zijn en derhalve lastig om te beoordelen.

De heier kan er ook niks aan doen, ik neem toch aan dat deze bij constatering van het probleem melding heeft gedaan bij zijn opdrachtgever (topicstarter of aannemer) en hij met goedkeuring de langere palen heeft aangebracht en dus hiervoor betaald zal moeten worden.

Het lijkt mij een ouderwets gevalletje meerwerk en dat is altijd een discussiepunt.

installateur
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 mar 2006 00:25

Re: heipalen veel langer als opgave, wie betaald verschil ???

Ongelezen bericht door installateur »

Het gaat hier om, zoals je zelf al aangeeft Johan, de feiten,

Betreffende punt 1, 2 en 3 deel je mijn visie dus wel........ :D

Het punt van "wat nu uiteindelijk na constatering te heien" deel ik ook met jouw, alléén wie uiteindelijk opdraait voor de kosten......ja..... ik vind de kosten verhalen op de consument niet terecht en punt 1,2 en 3 onderschrijven dat.

Maar je wist je dat aannemers hun eigen automerk hebben......Rover :wink:


ps het vinkje stond niet aan maar ik was nog ff op het forum

mezorro
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 okt 2007 23:58

Re: heipalen veel langer als opgave, wie betaald verschil ???

Ongelezen bericht door mezorro »

nog een vraag, wie heeft de sondering aangereikt aan de architect ?

topicstarter ?
aannemer ?
architect uit archiefkast?

dit is eigenlijk de basis van de hele discussie omdat hieruit de verkeerde conclussies zijn getrokken.

aannemer1
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2008 12:43

Re: heipalen veel langer als opgave, wie betaald verschil ???

Ongelezen bericht door aannemer1 »

hallo allemaal,

even heel kort door de bocht.
De architect is geen opdrachtgever maar voert de directie voor de opdrachtgever, heeft dus wel beslissings en tekenbevoegdheid maar is niet aansprakelijk. De aannemer meldt het meerwerk aan de architect en als dat binnen twee weken na het heien is gebeurd mag de aannemer dit gewoon verrekenen. Dat is geregeld in het AVA, het UAR en het ARW.
Note: architecten zetten in hun tekeningen vaak "maten in het werk te controleren." Doe dat dan ook want die maatvoering is niet bindend. De aannemer ofreert op basis van het bestek en de tekeningen en mag gemeld en goedgekeurd meerwerk verrekenen. Let dus altijd op wat de architect in het bestek vermeld want u bent als opdrachtgever, lees de gene die het huis laat bouwen, altijd financieel verantwoordelijk.
Vraag: bij een verschil in lengte van 15 - 7 = 8 meter per paal en een meerlengte van 64 meter zijn dat 8 palen onder uw uitbouw. Hoe groot is die uitbouw in hemelsnaam???


met vriendelijke groet.

RW TE A
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2007 17:32

Re: heipalen veel langer als opgave, wie betaald verschil ???

Ongelezen bericht door RW TE A »

De architect is alleen directie voerder als hij dit overeen gekomen is met de opdrachtgever, hij kan ook alleen getekend hebben.
Wel is de architect verantwoordelijk voor zijn ontwerp.
De heier krijgt opdracht van de aannemer, in deze voert de architect directie.
De heier had dus na constatering van verkeerde lengte palen, hij is hier na 8 meter al achter, de aannemer moeten bellen er klopt iets niet, hierop had de aannemer de architect moeten bellen dat de paal lengte niet goed is.
Als het hier bovenstaande zo uitgevoerd had geweest had de architect voor het meerwerk verantwoordelijk gewees, want hij had de constructieve gegevens geleverd en is hier verantwoordelijk voor.

De heier had moeten stoppen na 8 meter en moeten afwachten dan hij hij zijn wachturen ook nog betaald gekregen.

De opdrachtgever heeft aan de aannemer onveolledige gegevens geleverd en kan hier niet aansparkelijk voor gesteld worden, wel heeft hij een waarschuwings plicht, als het een aannemer uit de buurt is dan hij hij moeten weten dat de lengte palen niet klopt.

Wel moet ik erbij zeggen dat ook bij ons in de buurt architecten zijn die nog op de kleef funderen dit zijn vaak ouderen architecten, of gewoon handige tekenaars die architect spelen.

norman
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 jun 2008 20:47

Re: heipalen veel langer als opgave, wie betaald verschil ???

Ongelezen bericht door norman »

kortom het bekende vinger wijzen wie is verantwoordelijk, maar de klant is de dupe hiervan.
ik denk dat de klant de claim neer moet leggen bij de gene waar hij de overeenkomst mee heeft gesloten en die moet dan maar verder gaan steggelen met iedereen om te kijken wie nu de schuldige is, zodat de klant gevrijwaard blijft. tenzij het uitdrukkelijk is overeengekomen dat bij langere paallengtes de klant moet bij betalen.

muld0891
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:40

Re: heipalen veel langer als opgave, wie betaald verschil ???

Ongelezen bericht door muld0891 »

In alle reacties mis ik iets; heb je zelf of iemand anders (..) gezien hoe lang de palen zijn die er in gegaan zijn?
Als opzichter wil ik het altijd zien, zo niet, geen betaling of hij moet een ander reeël bewijs hebben, dat aannemelijk is

Indien een langere paal is toepast, omdat het noodzakelijk is, dan mag je van geluk spreken in dat geval.
Het geharrewar achteraf zou je absoluut niet beter van worden.

Vooraf maakt een verstandig persoon natuurlijk een balans van al de te verwachtten kosten. Dan is zo'n extra rekening natuurlijk een tegenvaller

Een architect vervolgen op zo'n punt? Via een rechtzaak krijg je hooguit de helft terug (vernomen bij soortgelijke zaken) van zijn kosten. Te weinig dus....

bdi
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:52

Re: heipalen veel langer als opgave, wie betaald verschil ???

Ongelezen bericht door bdi »

@ Pinky: Hoe is het afgelopen met je palenprobleem?

@ Chanmaster: Wat kan jij slap ouwehoeren meid, je slaat de paal ( :-) ) finaal mis.

@ aannemer1: Idd hoe groot en hoog is die uitbouw eigenlijk.

Wellicht achteraf, maar juridisch gezien gaat het om het geheel aan afspraken met erg veel kleine lettertjes. Dat de topicstarter daarbij voetstoots aanneemt dat wij die informatie al hebben maakt het wel lastig. Om te beginnen is er een contract tussen opdrachtgever en architect, zijn die verhoudingen geregeld volgens de DNR? Wat is de taak van de architect en hoe groot is zijn handelingsbevoegdheid? Vervolgens is volstrekt onduidelijk wie de aannemer in dienst heeft genomen, de architect, Pinky? Die vraag kunnen we weer stellen bij de onderaannemer, de heier. Hoe zit het met het contract, de algemene voorwaarden van betrokken partijen en eventuele additionele afspraken.
Of de heibaas de opdrachtgever behoedt heeft voor een verzakkend huis is nog maar de vraag, idem of e.e.a. uberhaupt wel is aangebracht? Hiervoor geldt vertrouwen is goed maar controle beter, dus bewijs, bewijs bewijs.

Wel grappig om de geotechnisch onzin van Chanmaster te lezen, go girl go!

Gesloten