LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Installateur wil geld zien voor een offerte.

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
malis
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jul 2010 11:40

Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door malis »

Ik heb 6 offertes aangevraagde voor het vervangen van een 12 jaar oude Agpo cv ketel.
Bij 5 installateurs was de offerte gratis.
Bij installateur 6 zal ik €75,= moeten betalen hier voor. Reden hier voor was: Dat ik in 2005 al een vrijblijvende offerte voor nieuwe goten heeft gehad. De werk heb ik gegund aan een ander bedrijf.
Ik heb hier niet in gegaan.
Wie heeft voor een offerte moeten betalen?
Een offerte is altijd gratis (vrijblijvend) of zie ik dit fout. :?:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door bprosman »

Er is wel een verschil tussen gratis en vrijblijvend. Voor mij zou nummer 6 gewoon afvallen.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er is geen wet die verbied om voor een offerte geld te vragen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alfatrion schreef:Er is geen wet die verbied om voor een offerte geld te vragen.
Er is geen wet die zegt dat je voor een vrijblijvende offerte dient te betalen.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leo schreef:Er is geen wet die zegt dat je voor een vrijblijvende offerte dient te betalen.
In dit geval ga ik er vanuit dat de ondernemer vooraf heeft gemeld dit bedrag te willen hebben voor het maken van een offerte. Is dat niet gebeurt dan had TS er op mogen vertrouwen dat er geen kosten in rekening zouden worden gebracht, omdat dit de vorige keer ook niet is gebeurt.

Voor de meer academische kant. Er is wel een overeenkomst waarbij een partij een offerte oplevert en daarvoor werk verricht. De offerte zelf is een zaak, zodat de overeenkomst aan te merken is als een koop en overeenkomstig art. 7:4 BW van toepassing is. Daarnaast is de overeenkomst aan te merken als een overeenkomst tot opdracht, zodat overeenkomstig art. 7:405-406 BW van toepassing zijn. Deze artikels bepalen dat de koper c.q. opdrachtgever het bedrag moet betalen dat de verkoper c.q. aannemer gebruikelijk in rekening brengt.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

In dit geval ga ik er vanuit dat de ondernemer vooraf heeft gemeld dit bedrag te willen hebben voor het maken van een offerte. Is dat niet gebeurt dan had TS er op mogen vertrouwen dat er geen kosten in rekening zouden worden gebracht, omdat dit de vorige keer ook niet is gebeurt.
Ik ga ervan uit dat de ondernemer dit niet heeft gemeld, anders is het immer een zinloos topic. (TS had immers dan kunnen besluiten geen offerte aan te vragen )

MAXIEM

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Bij het laten opmaken van een offerte, moet je als consument altijd vooraf de kosten daarvan ter sprake brengen.

Maxiem.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

MAXIEM schreef:@@@

Bij het laten opmaken van een offerte, moet je als consument altijd vooraf de kosten daarvan ter sprake brengen.

Maxiem.
Waar in de heersende wetgeving kan ik dit terugvinden?

MAXIEM

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Leo The Emperor

Het is een advies geschreven in directieve zin. Meer moet je er niet achter zoeken.

Maxiem.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

MAXIEM schreef:Leo The Emperor

Het is een advies geschreven in directieve zin. Meer moet je er niet achter zoeken.

Maxiem.
Ok, dan zie ik het als een wijze raadgeving voor toekomstige offerte-aanvragers

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door gtp »

Een offerte maken is werk en werk moet betaald worden,of werken jullie (geld voor die personen die alles gratis willen) voor niets of alleen vrijwilligers werk.
Vaak wordt er een bedrag in rekening gebracht en bij het gunnen wordt het dan verrekend.

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door stronkstronk »

Of nummer 6 heeft het kneiterdruk en kan zich veroorloven om geld te vragen voor het maken voor een offerte of hij heeft geen tijd om te werken omdat hij alleen maar offertes zit te maken voor mensen die overal en nergens offertes opvragen.
6 offertes aanvragen..........misschien wordt het inderdaad wel eens tijd dat er betaald gaat worden voor offertes. Dan hou je je wel in met opvragen en gun je eerder de klus.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

gtp schreef:Een offerte maken is werk en werk moet betaald worden,of werken jullie (geld voor die personen die alles gratis willen) voor niets of alleen vrijwilligers werk.
Vaak wordt er een bedrag in rekening gebracht en bij het gunnen wordt het dan verrekend.
Het is voor consumenten heel normaal om op verschillende adressen vrijblijvend offerte op te vragen en daaruit de beste aanbieder te kiezen.

Natuurlijk worden offertes impliciet betaald door dezelfde consumenten, maar dan versleuteld in een eventuele opdracht.

Het is echter niet goed om bij het niet toekennen van een opdracht met terugwerkende kracht geld voor de offerte te vragen.

Dat zou alleen kunnen als de aanbieder vooraf expliciet heft gemeld dat het aanvragen van een prijs opzichzelf ook een prijs heeft.

6 offertes voor een keteltje vind ik ook rijkelijk veel. 2-3 had meer in de rede gelegen. Je krijgt nu inderdaad de situatie dat iemand niet wil aanbieden omdat de kans op realisatie maar 16% is
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 24 okt 2011 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leo The Emperor schreef:Dat zou alleen kunnen als de aanbieder vooraf expliciet heft gemeld dat het aanvragen van een prijs opzichzelf ook een prijs heeft.
Nu ga je voorbij aan wat hier over in de wet staat. Het is ook mogelijk wanneer de aannemer hier gebruikelijk een bedrag voor in rekening brengt. (De aanbieder is in deze de gene die de offerte opvraagt.)

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door Jolijn »

gtp schreef:Een offerte maken is werk en werk moet betaald worden,of werken jullie (geld voor die personen die alles gratis willen) voor niets of alleen vrijwilligers werk.
Vaak wordt er een bedrag in rekening gebracht en bij het gunnen wordt het dan verrekend.
Dus niet altijd.
Een offerte (gratis) maken, kun je doen OM betaald werk te verkrijgen.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door Dirkie »

Het is voor consumenten heel normaal om op verschillende adressen vrijblijvend offerte op te vragen en daaruit de beste aanbieder te kiezen
Dat snap ik, maar deze consument heeft al eerder een offerte aangevraagd bij die aanbieder. Die heeft daar toen werk van gemaakt (lees: kosten gemaakt) en heeft het werk niet gekregen. En dat hij daar nu geen tweede keer zin in heeft snap ik wel. En dus geeft hij aan, dat hij geen vrijblijvende offerte maakt, maar hij vraagt er geld voor. En dat heeft hij vooraf kenbaar gemaakt, want TS is daar niet op in gegaan schrijft hij zelf. En dus is het aan TS om te bepalen of hij uit die 5 een keuze kan maken of dat hij er nog een zesde bij gaat zoeken.
En dus sluit ik me bij de conclusie van Leo The Emperor dat dit dus een zinloos topic is :mrgreen:

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Nu ga je voorbij aan wat hier over in de wet staat. Het is ook mogelijk wanneer de aannemer hier gebruikelijk een bedrag voor in rekening brengt. (De aanbieder is in deze de gene die de offerte opvraagt.)
Dat zou eventueel in een ander geval kunnen, maar in deze branche is het gebruikelijk dat een offerte voor een keteltje gratis wordt uitgevoerd.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je verhaal was eerst dat hierover niets in de wet stond. Nu dat toch zo blijkt te zijn, is je verhaal dat deze wetsartikels toch niet van toepassing zijn vanwege een afwijkend gebruik. Heb je iets waarmee je aannemelijk kan maken dat de consument aan dat gebruik rechten kan ontlenen?

Kawasjakie
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jul 2011 10:28

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door Kawasjakie »

De kost gaat altijd voor de baat uit. Dat je voor niks een offerte maakt, dat hoort er eenmaal bij. Als je als ondernemer daar geld voor wilt vragen, dan heeft hij blijkbaar geen zin om de klus te doen. Met een grote boog er omheen lopen dus.

Het is wel opvallend dat de ondernemers die dit forum aan het volspammen zijn van mening zijn dat het niet meer dan redelijk is om euro's te ontvangen voor een offerte. Dat soort ondernemers zijn duidelijk niet bekend met de grondbeginselen van goed ondernemersschap. Reken bij dat soort mensen ook maar niet op service, want service kost geld..

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alfatrion schreef:Je verhaal was eerst dat hierover niets in de wet stond. Nu dat toch zo blijkt te zijn, is je verhaal dat deze wetsartikels toch niet van toepassing zijn vanwege een afwijkend gebruik. Heb je iets waarmee je aannemelijk kan maken dat de consument aan dat gebruik rechten kan ontlenen?
Er staat nergens in de wet dat je voor een vrijblijvende offerte dient te betalen. Dit punt uit mijn eerste posting was en is gewoon geldig.
Uit niks blijkt dat het vragen om een vrijblijvende prijsopgave een overeenkomst van werk is , zoals je te onrechte stelt met een verwijzing naar het wetboek 7:405-406 BW .

Vervolgens meldt je dat je aanneemt de ondernemer de kosten vooraf heeft gemeld. Dit lijkt me een onzinnig standpunt, want waarom zou TS dan nog dit topic starten

Daar komt jouw volgende argument dat het in sommige branches wel eens gebruikelijk kan zijn om hiervoor geld te ontvangen. Dat gaat in deze branche ook niet op.

Kortom alle door jou genoemde redenen zijn hier in het geheel niet van toepassing

Gesloten