LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten werktekeningen aannemer niet in het bestek?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
jobse123
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2016 08:45

Kosten werktekeningen aannemer niet in het bestek?

Ongelezen bericht door jobse123 »

Begin van het jaar zijn de bouwwerkzaamheden gestart van onze nieuwe huis (particuliere bouw).

Onlangs kreeg ik een factuur voor teken/bereken/aanvraagkosten van de aannemer van 5500 Euro.

Nu lijkt het mij dat dit in de aanneemsom hoort te zitten, maar de aannemer geeft aan dat dit er los van staat en dat dat in de mail van het stappenplan staat, ontvangen na ons 1e gesprek. Met de inhoud hiervan zijn we nooit akkoord gegaan en er is ook nooit meer over gesproken.

Reactie was "Deze kosten zijn separaat omdat het b.v. ook voorkomt dat het ontwerp en de bouwaanvraag door derden wordt gedaan."

Nu snap ik dat bijv. de legeskosten buiten de aanneemsom vallen, maar de teken/bereken/aanvraagkosten ook?

Verder staat er in het bestek nog de volgende post:

7700 Uitvoering/Werkvoorbereiding 180uur 8100 Euro materiaal 140, totaal 8240 Euro exc. BTW

Het leek mij dat dat in deze post verwerkt zit.

Ik heb gezocht wat alle coderingen in het bestek beteken, maar ik kom de code 7700 nergens tegen. Weet iemand of deze post gebruikelijk is?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kosten werktekeningen aannemer niet in het bestek?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Werkvoorbereiding doe je normaal gesproken a.h.v. de ontwerptekeningen die normaal door een architect(enkantoor) worden geleverd. Kennelijk heeft de aannemer die in dit project gemaakt?

jobse123
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2016 08:45

Re: Kosten werktekeningen aannemer niet in het bestek?

Ongelezen bericht door jobse123 »

We zijn naar de aannemer geweest met onze ideeën en foto's. Deze heeft vervolgens tekeningen gemaakt en een offerte uitgebracht.

Na (vele) aanpassingen zijn we de totale aanneemsom overeengekomen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Kosten werktekeningen aannemer niet in het bestek?

Ongelezen bericht door tijger1 »

U ontvangt een mai inzake een stappenplan met daarin bedragen en die bespreekt u niet? Wonderlijk.

jobse123
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2016 08:45

Re: Kosten werktekeningen aannemer niet in het bestek?

Ongelezen bericht door jobse123 »

na het 1e gesprek volgde een mail met het stappenplan:

1e stap: totale ontwerp en tekenwerk maximaal € 2.150,00
2e stap: Het uitwerken op detail niveau van de bouwtekeningen de daarbij behoorde detailbegroting tot en met aannemingsovereenkomst. Tevens wordt de bouwaanvraag door ons compleet verzorgt 5.500 euro

Hierna heb ik telefonisch aangegeven dat ik dat niet zag zitten, omdat we ook met andere aannemers bezig waren en niet op voorhand wilde betalen.
Dat was akkoord, we gingen verder op basis van goed vertrouwen, dat ik de tekeningen niet elders zou gebruiken.

3 maanden later hebben we uiteindelijk de aanneemsom ondertekend (en nooit meer nagedacht over stap 2, gingen ervanuit dat in de aanneemsom ook de tekenkosten etc, zaten....)

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kosten werktekeningen aannemer niet in het bestek?

Ongelezen bericht door bprosman »

(en nooit meer nagedacht over stap 2, gingen ervanuit dat in de aanneemsom ook de tekenkosten etc, zaten....)
<zucht> En dan NOG zo proberen te draaien dat het de schuld van de aannemer is :?

jobse123
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2016 08:45

Re: Kosten werktekeningen aannemer niet in het bestek?

Ongelezen bericht door jobse123 »

Gaat even niet om schuld,

Ik vraag me af wat de post

7700 uitvoering/werkvoorbereiding precies inhoudt

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kosten werktekeningen aannemer niet in het bestek?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

jobse123 schreef:Gaat even niet om schuld,

Ik vraag me af wat de post

7700 uitvoering/werkvoorbereiding precies inhoudt
Dat zijn de activiteiten die nodig zijn om van een tekening naar een situatie te komen dat de bouwers kunnen gaan bouwen. Dus zorgen dat de benodigde materialen en gereedschappen beschikbaar zijn, bestellen van maatwerk zoals kozijnen e.d., onderaannemers inhuren en aansturen, etc. Dat soort zaken. Alles wat nodig is om de bouwvakkers hun werk te kunnen laten doen.

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Kosten werktekeningen aannemer niet in het bestek?

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

jobse123 schreef:Gaat even niet om schuld,

Ik vraag me af wat de post

7700 uitvoering/werkvoorbereiding precies inhoudt
Die 7700 is gewoon een standaard code die in hun begrotingsprogramma staat, heb je zelf helemaal niks aan.

De enige goede tip: vraag de aannemer eens wat in die post uitvoering/werkvoorbereiding zit, dat kunnen wij hier namelijk nooit inzien achter ons schermpje.
Dat je zult betalen voor de werktekeningen, aanvraag omgevingsvergunning lijkt me logisch, of het nu linksom of rechtsom is.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kosten werktekeningen aannemer niet in het bestek?

Ongelezen bericht door bprosman »

uitvoering/werkvoorbereiding precies inhoudt
"Project management" heet dat toch tegenwoordig ? :wink:

Gesloten