LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kozijnen net buiten garantie

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Liekie
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2006 16:15

kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door Liekie »

Wij hebben tien jaar (en twee maanden) geleden een huis gebouwd en daar kunststof kozijnen in laten zetten. Nu is de top laag van enkele kozijnen gedeeltelijk weggesleten en de rubbers zijn verduurd. Wij hebben een maand geleden de leverancier hiervan op de hoogte gesteld. Dat is dus officieel 1 maand buiten de garantie. De leverancier is komen kijken en geeft zelf toe dat de slijtage niet van de laatste maand is maar wil dit absoluut niet onder garantie repareren. Wij hebben het idd iets te laat gemeld maar dit kan toch zomaar niet?

cyberson
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 feb 2006 19:46

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door cyberson »

als u nou in de schoenen van dat bedrijf stond wat zou u dan doen?.

Liekie
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2006 16:15

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door Liekie »

dan zou ik toch op z'n minst een coulante regeling treffen. Als je bij een garantie van een jaar er een maand na afloop mee komt kan ik me er nog iets bij voorstellen. Maar als je een garantie van 10 jaar geeft vind ik het heel raar dat er op een paar dagen gekeken wordt.

tukker2
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 jan 2006 12:50

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door tukker2 »

Het heeft gewoon met de service van het bedrijf te maken.
Als je een goed bedrijf hebt die waarde aan kwaliteit hecht zal zeker een regeling met u treffen, anders is het voor u zelf.
Dat hij geen goede indruk bij u achter laat zal hem een zorg zijn.
Er is trouwens wel iets waar je op terug kunt vallen als iets buiten de garantie valt.
Als je bijvoorbeeld een dure TV neemt en er zit een garantie van zeg 2 jaar en hij begeeft het naar 28 maanden dan val je terug op de fabrieksgarantie omdat het product langer dan 2 jaar moet mee gaan maar ook daar is een grens.
Zoek eens op het Internet naar garantie, vast en zeker dat je iets meer te weten komt hoe het werkelijk zit met duurzame artikelen.

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door royco »

rechtbijstand inschakelen. Zekerweten dat je aan het langste eind trekt.

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door royco »

is niet waar wat je zegt

cyberson
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 feb 2006 19:46

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door cyberson »

Als je 10 jaar schriftelijke garantie hebt dan houd het ook op na precies 10 jaar.
Dan kun je gerechtelijke stappen ondernemen maar dat heeft geen zin,je bent er trouwens ook zelf meer akkord gegaan want je hebt getekend voor 10 jaar garantie.
Er is niet 1 rechter in nederland die het bedrijf in kwestie zal verpichten om het een en het ander te doen.
Je kunt vragen of ze het willen herstellen en dan zul je over de kosten kunnen onderhandelen.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door SimonleBon »

In Nederland is garantie is bij wet gekoppeld aan de redelijk te verwachten levensduur van een produkt. Van kozijnen mag je wel verwachten dat ze langer dan tien jaar mee moeten gaan.

Wanneer je bijvoorbeeld een wasmaschine koopt waarvan na twee jaar het verwarmingselement het begeeft, valt dit onder garantie.

Een deel van de reparatiekosten kan wel in rekening gebracht worden ivm normale slijtage, maar niet het volledige reparatiebedrag.

Vraag of een kennis aan de fabrikant wil vragen hoe lang de kozijnen normaliter mee moeten gaan. (liefst per brief/fax/email zodat je iets op papier hebt)
Vraag aan de fabrikant of hij een vrijblijvende gespecificeerde offerte wil maken voor een eventueel herstel.

Als rubbers niet onderhouden worden (=regelmatig ingevet) zullen zij uitdrogen. Ik denk dat rubbers dus niet onder garantie zullen vallen.
Laatst gewijzigd door SimonleBon op 16 mar 2006 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

cyberson
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 feb 2006 19:46

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door cyberson »

Ja en precies net na de 10 jaar komen ze aan zeuren over garantie,gewoon betalen voor de reparatie.
Ook kunstof moet onderhouden worden.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Ja en precies net na de 10 jaar komen ze aan zeuren over garantie,gewoon betalen voor de reparatie.
Ook kunstof moet onderhouden worden.
Alleen jammer dat de leveranciers altijd luid verkondigen dat kunstof kozijnen onderhoudsvrij zijn. Dat zijn ze niet, heel onderhoudsarm wel maar onderhoudsvrij zeker niet.

Als die nu eens bij de verkoop begonnen met het verstrekken van het advies om de kozijnen af en toe schoon te maken en eens in de een/twee jaar ze in de autowas te zetten.....En de rubbers af en toe met de valma-stick/vaseline te behandelen, kunnen ze zelfs 20 jaar garantie bieden.

Maar ja, dat blijft helaas altijd bij verkoop: het benadrukken(en soms overdrijven) van de sterke eigenschappen van een produkt.

Hoewel ik wel merk dat steeds meer winkels 'eerlijker' worden, merk ik ook dat de coulance (zowel van de zijde van de verkoper als die van de koper)steeds minder wordt. Door niet meteen op je achterste poten te gaan staan, maar een beetje te onderhandelen krijg je vaak veel meer voor elkaar. Anders krijg je gezeur over gezeur :wink:

Bere
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2006 17:16

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door Bere »

Oude kunststof kozijnen bevatten in het verleden vaak weekwakers. Stoffen die de de kunststof een zekere mate van elasticiteit geven. Onder invloed van UV-licht (zon) treden deze weekmakers uit. Het gevolg is verkrijting en verpoedering van de toplaag. Kijk maar naar goedkope tuinmeubels. Je kan de toplaag met de nagel wegkrabben.

Door dit verschijnsel wordt de kunststof poreus en hecht vuil en algen makkelijk. Ik denk dan ook dat in dit geval de aangetaste kozijnen in de zon zitten.

De kunststoffen zijn wel de laatste jaren een stuk beter geworden. Wel is dit een probleem, en zal in de toekomst een groter probleem worden.

Ik denk niet dat je gezien het verlopen van de garantie een kans maakt. Ik meld dit alleen even ter informatie.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Stoffen die de de kunststof een zekere mate van elasticiteit geven. Onder invloed van UV-licht (zon) treden deze weekmakers uit. Het gevolg is verkrijting en verpoedering van de toplaag. Kijk maar naar goedkope tuinmeubels. Je kan de toplaag met de nagel wegkrabben.
Maar het is bekend dat kozijnen continu blootstaan aan weersinvloeden, dus mag je verwachten dat daar door de fabrikanten ook rekening mee wordt gehouden dmv technische specificaties van de verwerkte materialen.

Tuinmeubelen daarentegen staan in 7 van de 10 gevallen niet altijd dag en nacht buiten. Bij de meeste tuinmeubelen staat dit ook aangegeven in de gebruikershandleiding. Als ik een kozijn (laat) plaats(en) of het nu hout, staal of kunstof is, mag ik verwachten dat dat minimaal 20 jaar zal meegaan. Zeker bij regelmatig onderhoud. Vooral omdat (zachte) houten kozijnen (mist goed onderhouden) ook honderd jaar mee kunnen gaan. Ik blijf erbij dat de verkopers van kunstof kozijnen het woord onderhoudsvrij regelmatig in de mond nemen en het product dus een eigenschap toekennen dat het niet heeft.

Ik denk dat in dit geval het wijs is dat een onafhankelijk deskundige (bouwkundige inspectie) het kozijn beoordeelt en een rapport opstelt. Het kan allebei de kanten opgaan. Zelf werk ik ook bij een fabrikant (geen kozijnen) die ook rechtstreeks aan particulieren levert. Het consumentenrecht is in dit land echt wel in orde!

Denk eraan dat de aanhouder wint, wees assertief maar niet agressief en blijf redelijk. Duik even in het consumentenrecht; Boek 7 burgelijk wetboek, artikelen 6 lid 1, 6a, 17, 18, 21 lid 3, 24 lid 1 zodat je weet wat je rechten zijn.

Succes!

Bere
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2006 17:16

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door Bere »

Ik blijf erbij dat de verkopers van kunstof kozijnen het woord onderhoudsvrij regelmatig in de mond nemen en het product dus een eigenschap toekennen dat het niet heeft.
Klopt tot op zekere hoogte. Aangetast kunststof is echter nog steeds onderhoudsvrij.... Wellicht ziet het er niet meer uit, dit wil nog niet zeggen dat het een behandeling behoeft. Het zal niet rotten zoals hout doet. Dus wat dat bertreft hebben ze een punt!

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Daar heb je gelijk in....dus daar heb jij een punt! ;)

Je begrijpt in ieder geval wat ik bedoel te zeggen, namelijk dat de verkoper volledige en vooral eerlijke informatie zou moeten verstrekken.

Bij de kozijnenbranche is het net als in sommige andere bedrijfstakken een komen en gaan van bedrijven die een jaar of drie bestaan. Een boel mensen gaat vooral op de prijs af en komt bij dit soort bedrijven terecht. Vaak is goedkoop dan duurkoop, maar gelukkig zijn er ook uitzonderingen die de regel bevestigen.

felicitas
Berichten: 159
Lid geworden op: 17 jun 2005 20:12

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door felicitas »

Oude kunststof kozijnen bevatten in het verleden vaak weekwakers. Stoffen die de de kunststof een zekere mate van elasticiteit geven. Onder invloed van UV-licht (zon) treden deze weekmakers uit. Het gevolg is verkrijting en verpoedering van de toplaag. Kijk maar naar goedkope tuinmeubels. Je kan de toplaag met de nagel wegkrabben.
garantie is wat men normaal mag verwachten bij een product, dit geld ook voor kunststof kozijnen, deze hoef je niet meer te schilderen en gaan normaliter heel lang mee, maar je moet wel enig onderhoud plegen zoals bv schoonhouden, het hang en sluitwerk is een keer een druppeltje olie in doen en de rubbers schoonhouden, als een rubber kapot gaat dan zijn er nog bedrijven die gewoon service verlenen en de rubbers gewoon vervangen, alleen hooguit voorrijkosten betalen wat natuurlijk normaal is na 10 jaar, de kozijnen zijn ook gekocht niet voor 10 jaar maar voor een veel langere tijd anders kun je net zo goed een paar goedkope vurenhouten kozijnen er in zetten en dan gewoon niets aan doen en dan na 10 jaar weer nieuwe er in zetten dan ben je goedkoper uit

verder het verhaal over de weekmakers, veel verkopers hange zo'n verhaal op en dat hun kozijnen weekmaker vrij zijn, nou dat bestaat dus niet want dan kun je het profiel gewoon niet maken in kunststof en daar komt bij dat er niet zoveel profiel leveranciers zijn in de wereld, wel heel veel bedrijven die van die profielen kozijnen maken.

helper
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2006 12:55

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door helper »

Als je garantie "net "voorbij is, en de slijtage/schade is zo evident zichtbaar, dom!!!! Had dan ook eerder gereageerd. De schade is al lang geleden begonnen. Alsd er dus iets sneller aan het (ver)slijten is dan je mag verwachten, reageer dan toch ook eerder. Wacht niet tot de vervaldatum. Een eerlijke garantie is ook eerlijk!!!

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door SimonleBon »

:roll: Nou, Helper, je doet je naam geen eer aan....

Misschien dat je ook een zinnige bijdrage kunt leveren (zie voorgaande posts) ipv te komen met een onzinnig verwijt dat iemand dom zou zijn. Blijkbaar ben je niet op de hoogte van de Nederlandse wetgeving.

Nogmaals: Of er nu op papier 1 jaar garantie gegeven wordt of 20 jaar, je hebt als consument in Nederland zolang recht op garantie als redelijk te verwachten levensduur van het produkt. Het eerste half jaar ligt de bewijslast bij de winkelier. Dit is ook enigzins prijs afhankelijk. Van bijv een duurdere wasmachine mag je verwachten dat hij langer dan 3 jaar meegaat.

Bovendien is er in dit soort gevallen vaak sprake van een soort gewenning aan het probleem. Als je een briefje op een deur plakt, zullen mensen dit de eerste paar keer lezen, daarna is er een soort blinde vlek. De lak van je auto zie je ook niet verkleuren, pas als het voorbij een bepaald punt is, valt het je op. Terwijl anderen dit misschien al veel eerder gezien hadden. Als je dag in dag uit langs je eigen kozijn kijkt, zie je de geleidelijke verandering niet.

Ik denk dat met polijsten/poetsen het probleem overigens al een stuk minder zal zijn.

John.C
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2006 19:45

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door John.C »

Als die nu eens bij de verkoop begonnen met het verstrekken van het advies om de kozijnen af en toe schoon te maken en eens in de een/twee jaar ze in de autowas te zetten.....En de rubbers af en toe met de valma-stick/vaseline te behandelen, kunnen ze zelfs 20 jaar garantie bieden.

De ervaring leert dat kozijnen die in de autowas staan sneller verkleuren dan kozijnen die gewoon worden schoongemaakt.
Gewoon met een doek of spons afnemen na het ramen lappen is al voldoende.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: kozijnen net buiten garantie

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Als die nu eens bij de verkoop begonnen met het verstrekken van het advies om de kozijnen af en toe schoon te maken en eens in de een/twee jaar ze in de autowas te zetten.....En de rubbers af en toe met de valma-stick/vaseline te behandelen, kunnen ze zelfs 20 jaar garantie bieden.

De ervaring leert dat kozijnen die in de autowas staan sneller verkleuren dan kozijnen die gewoon worden schoongemaakt.
Gewoon met een doek of spons afnemen na het ramen lappen is al voldoende.
Dit zou dus het volgende moeten zijn:
Quote:
Als die nu eens bij de verkoop begonnen met het verstrekken van het advies om de kozijnen af en toe schoon te maken en eens in de een/twee jaar ze in de autowas te zetten.....En de rubbers af en toe met de valma-stick/vaseline te behandelen, kunnen ze zelfs 20 jaar garantie bieden.
:idea: De ervaring leert dat kozijnen die in de autowas staan sneller verkleuren dan kozijnen die gewoon worden schoongemaakt.
Gewoon met een doek of spons afnemen na het ramen lappen is al voldoende.


Bedankt voor de tip John C.! :D
Wist niet dat dat verkleuren erger was wanneer er autowas gebruikt werd. Had de autowas-tip van een deurenleverancier en heb een paar jaar geleden mijn kozijn met 'Mer' autowas behandeld.

(nog) Geen verkleuring te zien, zijn nog spierwit, maar zoals ik al eerder zei merk je dat niet echt als je er elke dag langsloopt.

Gesloten