Kunstof kozijnen: wat kunnen we doen?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Jootje55
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2022 06:19

Kunstof kozijnen: wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Jootje55 »

Bij het uitkiezen van kunststof kozijnen hebben wij aangegeven dat we hetzelfde formaat achterdeur wilden. Het formaat hiervan is 76cm breed. Op de foto's van de offerte stonden alleen de maten van de buitenzijde. Die van waren vergelijkbaar met het huidige formaat. We hebben de offerte getekend.

Bij het plaatsen van de kozijnen blijkt dat de deur aan de binnenzijde een kozijn heeft van 60cm. Hierover heeft de aannemer ons niet geïnformeerd. Een loopruimte van 60cm is enorm smal, de gemiddelde volwassene kan hier net aan doorheen lopen en het is vergelijkbaar met een stacaravan deur.

Wij vinden dat de aannemer als professional ons als leken hierover had moeten informeren. We hebben een groot netwerk, maar een achterdeur met een loop van 60cm heb ik nog nooit ergens gezien. Hij vindt dat hem geen blaam treft. Een nieuw kozijn met deur kost €5680,- aannemer wil een kleine €1000,-. korting geven.

Wat kunnen we doen?

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Kunstof kozijnen: wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Stond de exacte maatvoering in de offerte? Zo ja, dan is niet geleverd waarvoor je opdracht hebt gegeven. Zo nee, dan is dit inderdaad een extra kostenpost voor jezelf.

Een keukendeur van 60 cm breed is te smal voor de meeste grote keukenapparaten. Dat had de aannemer ook zelf mogen bedenken.

Ik heb er ooit een architecte op moeten wijzen. Ze had een doorgang van 60 cm breed ontworpen met deur. Trek de deurpost er vanaf en je houdt 56 cm over voor een doorgang, waar iedereen met volle pannen of borden doorheen moet kunnen lopen.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Kunstof kozijnen: wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Sira »

Welk merk kozijnen heeft u?
Heeft u gekozen voor vlak profiel of verdiept profiel.
Zijn de kozijnen met aanslag (lip) en stelkozijn gemonteerd of zijn ze stomp gemonteerd? Zie onderstaande afbeelding wat wat is.

De ruimte tussen de muren die u had vóór het nieuwe kozijn geplaatst was, is bepalend geweest.
Die opening was al smal bij uw oude houten kozijn, want de binnenmaten van de opening (tussen de muren) is met het kunststof kozijn hetzelfde gebleven. Kunststof is dikker, robuuster dan hout. Daar komt ook nog bij dat een achterdeur in Nederland naar buiten open moet gaan (vluchtdeur), dus heeft daardoor omkeerprofielen nodig om de deur naar buiten te laten draaien.

Indien de kozijnen met aanslag geplaatst zijn, waren er 3 mogelijkheden om een bredere deuropening te krijgen:
1) Stomp monteren, dus zonder lip, maar dan had u slechts 4 cm meer aan opening gehad (20 mm per zijde). Dus 64 i.p.v. 60 cm.
2) Kiezen voor een smaller profiel, bijv. vlak profiel (indien u nu verdiept heeft).
3) Breken m.a.w. een grotere deuropening uitzagen.

Mijn achterdeur opening (van muur tot muur) is ca. 95 cm breed, met een kunststof kozijn zal ik een deuropening houden van ca. 85 cm (afhankelijk van het type kunststof kozijn.

Had de aannemer geen monsterhoek bij zich?

Persoonlijk vind ik dat de aannemer u hiervoor had moeten waarschuwen en u op een smaller profiel had moeten wijzen. Ik heb hier nog een zelfde probleem op de helpdesk bouwregelgeving gevonden. De bouwregelgeving geldt overigens niet voor bestaande bouw, uitsluitend voor nieuwbouw.
http://bouwhelp.nl/vraag/66841_doorgang ... euw_kozijn

Voorbeeld met en zonder aanslag:
https://www.schuifpuionline.nl/informat ... er-aanslag

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Kunstof kozijnen: wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl.

U heeft een offerte gekregen met afmetingen en u bent hiermee akkoord gegaan.. Ik kan niet beoordelen of u de juiste kozijnen heeft aan de hand van de offerte.

U kunt een rechtzaak starten indien de afmetingen anders zijn dan volgens de offerte.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kunstof kozijnen: wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als het goed is hebt u een profiel gezien van de kozijnen. Anders weet u ook niet wat u besteld heeft. Was dat profiel veel breder dan uw huidige kozijn? Hier heb ik ook in verhouding enorm smalle houten kozijnen die vervangen gaan worden door kunststof. Het was voor mij direct al zichtbaar dat het nieuwe profiel veel breder is. En doordat een hoog en laag raam dat nu in 1 kozijn zit in 2 kozijnen terug komen zie ik zelf al direct dat het glas een stuk smaller word.

U hebt aangegeven dat u hetzelfde formaat achterdeur wilde hebben, dat hebt u ook gekregen. De kozijnmaat is hetzelfde gebleven.

MvWSr
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2022 12:48

Re: Kunstof kozijnen: wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door MvWSr »

Het gaat er om wie de maten heeft opgemeten want alleen als de leverancier dat zelf deed kunt u er op rekenen.
Sterker nog
De meeste leveranciers geven bewust onjuiste maten door om te voorkomen dat je met een offerte gaat leuren
Het lijkt er nu op dat u exact kreeg wat u besteld hebt door een onduidelijkheid uwerzijds en doordat de leverancier nooit ter plekke was
Procederen is niet zinvol noch kansrijk

Eefm
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2022 13:03

Re: Kunstof kozijnen: wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Eefm »

Wij hebben precies hetzelfde aan de hand gehad met een tuinder en een schuurdeur. Ook onze leverancier weigerde zelfs maar de geringste tegemoetkoming. Uiteindelijk is het een rechtszaak geworden en de rechter heeft de leverancier veroordeeld tot volledige terugbetaling van de aanschafkosten en de proceskosten.
Als i hulp nodig heeft kan ik u alle stukken doen toekomen!

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Kunstof kozijnen: wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als u hetzelfde formaat deur wilde zoals u zegt en deze zit er ook in, zelfde formaat, dan is het uw eigen fout, als u gezegd heeft, ik wil een zelfde formaat doorgang is het een andere zaak, dan had de aannemer dit even uit moeten meten en doorrekenen....

Zoals ik uw vraag lees heeft u gekregen wat u wilde ook al was dit misschien niet helemaal de bedoeling en zou de aannemer u helemaal geen tegemoetkoming hoeven aanbieden

Gerrit_01
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2021 15:13

Re: Kunstof kozijnen: wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Gerrit_01 »

Een bestaand bouwwerk moet minstens voldoen aan het toen geldende bouwbesluit. En dat zal minsten 80 cm de minimale doorgang moeten zijn.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunstof kozijnen: wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De bestaande deur was maar 76 cm breed.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Kunstof kozijnen: wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Gerrit_01 schreef:
26 jun 2022 15:29
Een bestaand bouwwerk moet minstens voldoen aan het toen geldende bouwbesluit. En dat zal minsten 80 cm de minimale doorgang moeten zijn.
Had hier helemaal niet aan gedacht maar je hebt deels gelijk, heb het even opgezocht maar zelfs bij verbouwing moet bouwbesluit 2012 in acht worden genomen!!!

In dat geval moet de doorgang minimaal 85cm zijn als de deur openstaat!

In dat geval kan TS dus wel eisen dat er een ander kompleet kozijn geplaatst word door de aannemer, deze had TS hier ook op moeten wijzen!!!!

https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/I ... -4/art4-22

HFMREULING
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 okt 2017 16:19
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Kunstof kozijnen: wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door HFMREULING »

86 cm is de breedte aan de binnenkant van het kozijn in een levensloop bestendige woning. Hier moet U later met een rolstoel doorheen kunnen!

Plaats reactie