LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Hoi monteurtje,

Je had het erover dat je de leidingen moet afpersen om mogelijke lekkage vast te stellen. Mijn vraag is heeft dat ook zin als de leidingen in de afwerklaag van de betonlvoeren lopen. Hoe kun je dan zien/merken waar de lekkage zit? Misschien begrijp ik de techniek van het afpersen niet goed bvandaar. Kun je mij eens stap voor stap uitleggen wat er proceies waordt gedaan dan?

Dank je voor je adviezen.

monteurtje
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 jul 2005 09:34

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door monteurtje »

Je kunt door de installatie af te persen op ongeveer 5bar (waterdruk) zonder de ketel,expvat en overstort deel voor deel van de installatie onder druk zetten zodat je weet in welk deel je het moet zoeken.
Als je een huis hebt met allemaal verdeel units zou je per radiator kunnen afpersen en als blijkt dat je leiding in de vloer lekt zul je voor die radiator een nieuwe leiding moeten maken.
Maar altijd afpersen zonder expvantie van en overstort.
Je zou ook alleen de ketel kunnen afpersen maar met een remeha optimum is dat niet handig want de giet proppen kunnen los schieten en dan heb je last van een verstopte wisselaar.

succes

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Hoi Monteurtje,

Ik heb inderdaad een leidingenstelsel en twee verdeelunits, een voor de beneden etage en een voor de bovenetage. Wat de loodgieter heeft gedaan is een radiator afgekoppeld, daar waar he parket verkleurde en mogelijk een lekkage aanwezig zou kunnen zijn. Nu blijkt dat ondanks deze afkoppeling toch de waterdruk weer langzaam daalt. M.a.w. de leidingen die afgekoppeld zijn zijn niet lek. Als ik dat voor elke wradiator moet doen ben ik nog wel even b4ezig. Daarom dacht ik dat persen wellihct een oplossing zou zijn. Maar omdat de leidingen in de afdekvloer liggen en daar bovernop weer parket, en boven liminaat kan ik toch nooit de lekkage traceren. De flexibele verwarmingsbuis lichty ook nog weer in een mantel buis.

monteurtje
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 jul 2005 09:34

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door monteurtje »

Wat je dan kaan gaan doen is per uinit afpersen dan weet je tenminste in welk gedeelte je lekkage zit.
Maar is het expansie vat er al afgeweest of niet?

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Hoi monteurtje,

Bedankt voor je advies!
Om de laatste vraag van je terug te komen.
Ik heb het expansievat op twee maneieren gecontroleerd: ten eerste door er op te tikken, ik hoor duidelijk verrschil in toon tussen boven (dof) en onder (helder). IK heb de afvoer gecontroleerd door hem af te koppelen en een emmertje eronder te hangen, hij verliest geen water. Bovendien als ik bij vul loopt de druk niet heel snel op, maar geleidelijk. Mag ik da de comnclusie trekken dat het vat ok is of ?

Wat bvetreft het afpersen, er zijn twee verdeel units geplaatste een voor de leidingen boven (zitten 6 leidingen = 3 radiatoren ) op aangesloten en beneden (10 leidingen waarvan er twee afgesloten zijn (de radiator is weghaald) en twee leidingen die tijdelijk afgelsoten zijn om lekkage te kunnen vaststellen in dat deel van de leidingen die naar een radiator loppt waar het parket verkleurd was. Deze leidingen zijn niet lek want het waterpeil blijft ondanks de afsluiting dalen.

De bovenverdieping kan ik niet afpersen omdat ik boven de cv moet vullen.

Wat mij nog steeds opvalt is dat ik nadat ik het warme water heb gebruikt bijv, voor de douche de twee radiatoren boven ook warm worden is dat normaal?

Thanks a lot voor al je moeite die je erin steekt mij te helpen.

monteurtje
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 jul 2005 09:34

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door monteurtje »

als ik jouw was zou ik per verdeel unit afpersen zodat je weet in welk gedeelte eventuale lekkage zit.
Toch blijf ik het belangrijk vinden dat je eerst het expansie vat los haalt en kijkt of er water in zit,als het overstort niet lekt betekent dit niet dat je expansie vat goed is.
Over het warm waorden van je radiator zou het kunnen dat je 3wegklep tijdens warm water doorlaat naar cv.
Als dit alleen NA gebruik ww is zou het kunnen zijn dat je print defect is ( die laat dan de pomp continu draaien ).

succes

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Hoi monteurtje,.

Dank je wederom voor de adviezen. Ik zal ze opvolgen, net als ik andere adviezen ook gebruik. Ik hoorde ook van iemand dat ik de automatisch ontluchjting moiet controleren. Ik heb gekeken en zag dat er daar nog al wat roest/kalkafzetting zichtbaar was. Degene adviseerde mij het ontluchtingsknopje dicht te draaien en dan te kijken of de druk op peil blijft. Wat vind jij daarvan? Is dat niet riskant ivm met overdruk of zo? En zou dat de lekkage kunnen veroorzaken? Het expansievat moet erafgehaald worden als de installatie afgetapt is denk ik?
En mag er dan helemaal geen water in zitten als het nog goed is?

Wat betreft dat warm worden van de radiatoren, dat is inderdaad alleen nadat ik vrij veel warm watrer heb gebruikt. De pomt iun de ketel draait toch altijd om water rond te lopen lijkt me? Of bedoel je een andere pomp?

Bedankt nog maals voor je hulp en je goede concrete adviezen.
m.vr.grt.,

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Hoi monteurtje, Gezien je kennis en adviezen zou ik het op priojs stellen als je mijn laatste mailtje nog zou kunnen beantwoorden. Vooral over het afsluiten van dde automatische ontlucghting twijfel ik. Ik blijf zoeken naar de oplossing.

Dank je

monteurtje
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 jul 2005 09:34

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door monteurtje »

Ik weet niet hoevaak je moet bijvullen maar het zou kunnen schelen, het enige nadeel is dat de lucht die in de cv ketel komt niet kan ontluchten.Ik weet niet of de radiatoren een verdieping hoger hangen dan de cv ketel ,als dat zo is zou het kunnen zijn dat er thermosifon werking optreed (warmte stijgt )
En ik dacht dat een remeha optimum de pomp geen 24 uur laat draaien maar normaal eens in de 24 uur.
Dus als het zo is dat de radiatoren erna warm worden is het een van de twee vermoed ik ( zeker weten doe je het zonder de situatie te kennen nooit )

Succes en ik wacht het wel weer af

RaMat
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2005 12:19

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door RaMat »

Hallo,

Als om de kunststof buis een mantel zit en deze binnenste buis is lek dan komt er langs de mantel het water eruit.!
Ketel kan ook lek wezen zonder dat je zit of deze lek is het water verdampt.
De Remeha Optimum is een hele slechte ketel. Remeha heeft ook een speciaal garantie plan hiervoor, zodat je voor weinig een ketel kan kopen.
Heb zelf een nieuwe ketel geplaats en via internet gekocht bij ketelsprinter. Erg goedkoop en zeer snel geleverd.
Succes.

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Hoi RaMat,

Wat hield dat garantieplan dan precies in?
Wat waren de problemen die jij had met de ketel?
Ook lekkage?
Ben daar erg nieuwgirerig naar?

Heb je wat informatie / antwoorden op deze vragen?

groetjes en bedankt voor je reactie

monteurtje
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 jul 2005 09:34

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door monteurtje »

dat waren waarschijnlijk problemen met de verstopte wisselaar ( ketel die bonkt )
En volgens mij was jouw ketel 12 jaar dus echt garantie moet je niet meer verwachten.
En om nou een nieuwe ketel te nemen om dat daar heel misschien lekkage in zit is niet de goedkoopste oplossing.
De ketel is 12 jaar oud dus tzt zul je een nieuwe moeten maar zolang hij werkt en niet te veel kost zou ik er niets aan doen.

danny32
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 aug 2005 18:07

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door danny32 »

Als je zeker wil weten of je expansievat de juiste voordruk heeft,
moet je het expansie vat demonteren en op de vul nippel kun je bijv.
een (digitale) bandenspannings meter zetten pas dan weet je zeker
dat je vat goed is. Je voordruk kan namenlijk ook bijv. 0.10 bar zijn maar dat kun je niet horen of voelen.

monteurtje
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 jul 2005 09:34

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door monteurtje »

de voordruk staat meestal op het expansie vat zelf en is meestal 0,5 tot 1 bar!!!!!!!!!!!!! :idea:

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

heb ik inderdaad gevonden:
voordruk 0,5 bar
werkdruk 5 bar
kapaciteit liters 18
max. werktemp 100 graden

danny32
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 aug 2005 18:07

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door danny32 »

ja dat weet ik dat dat op een expansievat staat maar er kan een scheurtje ontstaan in het menbraan waardoor de voordruk terug kan lopen

bert739
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2005 20:35

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door bert739 »

hallo John 2006.
Hier nog een paar tips voor jou probleem.

[A]:door op het expansie vat te tikken weet je niet of deze goed is,om daar achter te komen moet je de installatie drukloos maken-niet leeg laten lopen hoor.
draai het expansie vat er af en controleer of er water inzit.aan de onderkant zit een zwart dopje dat je er af kan draaien,rij naar het dichts bijzijnde tankstation en controleer de druk in het vat met de slang waar je je autobanden ook mee oppomt,deze moet 0,5 bar zijn. daarna het geheel weer terug plaatsen als dit goed is.anders een nieuw vat kopen bij de praxis 18 liter x 0,5 bar..merk maakt niet uit
ps: eenvoudige controle van het expansievat dmv koude installatie via cv vraag op te stoken de druk in de installatie mag niet te veel oplopen als de temperatuur meer dan 40 graden is gestegen in de installatie

B:Het overstort ventiel kan wel degelijk doorlaten in jou geval,het leeglopen van de installatie duurt wel een poosje,als het overstortventiel iets doorlaat merk je dat niet omdat het water meteen verdampt.

carloh
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2005 09:42

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door carloh »

Ben nieuw hier, maar ik heb ook het zelfde probleem: het langzaam zakken van de druk naar minder als 1 bar. Bij zomers weer, veel minder last van, bij koud weer veel last van (4/5 weken).

Begon nadat expansievat is vervangen en nieuwe radiator is gehangen in badkamer.
Verder geen aanwijsbare lekken.
Voor mij nog steeds een raadsel,

john2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:58

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door john2006 »

Hoi Bert,
Carloh,
Dank voor je tips!
Ik heb het expansievat laten vervangen. Der druk blijft nu hangen rond de 1 bar. Ik krijg een nieuwe ketel, waarschijnlijk een vaillant. De leiding in de woonkamer wordt vervangen, waarschijnlijk morgen. Ik hoog=p dat ik dan van alle ellende af ben. Ik houd jullie op de hoogte van de resultaten.

Bedankt voor alle mailtjes tot nu toe.

John

druk druk
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jun 2005 20:04

Re: lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

Ongelezen bericht door druk druk »

beste ketelmonteurs!
hebben jullie de wisselaar ook al getest op inwendige lekkage?
dit kan je controleren door je sifon leeg te gooien en er een emmer onder de plaats van het sifon te zetten, vervolgens een nacht staan laten en dan mag er de volgende dag geen water in gedruppeld zijn.
het c.v.water kan namenlijk inwendig je sifon inlopen en dan verlies je druk en heb je geen lekkage in je systeem. :wink:

Gesloten