LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
zorgenhoop
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2020 11:16

Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door zorgenhoop »

Na constatering dat de oude electrische boiler vervangen moet worden, doet een loodgieter het volgende voorstel.
Hij zegt alleen met bekende merken te werken en zoekt in mijn bijzijn op zijn mobiel naar beschikbaarheid.
Op voorraad schijnt een Itho Daalderop 80ltr te zijn van € 900 ex btw. Hij heeft ongeveer 3 uur nodig om deze klus te klaren.
Samen hoofd rekenend komt er een redelijk bedrag uit van € 1.300,00 waarmee ik akkoord ga.

De volgende dag kan hij aan de slag en monteert zeer vakkundig een Bosch Tronic T4000.
Ik maak hierover een opmerking dat het geen Itho Daalkderop is waarop hij aangeeft dat deze net zo goed is en dat hij dezelfde garantie kan geven.
Als leek kan ik niet anders dan dit gegeven aanvaarden.
Wel ga ik uit nieuwsgierigheid zoeken op het internet naar de specificaties van mijn nieuwe boiler.
Tot mijn vreugd zie ik dat de Bosch zeer goed staat aangeschreven tegen consumenten adviesprijs van € 335,00 incl. btw.
Dat is toch gauw € 700,00 netto minder dan de geoffreerde Itho Daalderop.
Ik ga er vanuit dat dit prijsverschil verrekend zal worden.

Tot mijn schrik krijg ik een niet gespecificeerde nota van € 1.304,00 incl btw.
Ik reageer per mail dat er een veel goedkopere boiler is geinstalleerd dan afgesproken en vraag om een specificatie.
Prompt krijg ik het volgende:

Arbeid (3,5 * 58,00) 203,00
Boiler 80 ltr 599,00
Aansluitset 181,00
Afvoeren oude boiler 95,00
BTW 226,00
Totaal 1.304,00

Uiteraard ga ik hiermee niet akkoord en doe een tegenvoorstel, op basis van de consumenten adviesprijs van Bosch en een aanpassing van de aansluitset (de duurste die ik kon vinden was € 71,00 incl btw), van € 786,00.
Dit bedrag heb ik overgemaakt.

De loodgieter staat erop dat ik het afgesproken bedrag van € 1.300,00 betaal.

Kan dit?
Is dit misleiding, want er worden nu handelingen (afvoeren) en materialen (aansluitset) die niet afgesproken waren in rekening gebracht tegen onwaarschijnlijke prijzen om maar aan te sluiten op het offerte bedrag.
Kan een installateur ruim 2,3 keer de consumenten adviesprijs in rekening brengen?
Zoja, wat zegt dan een consumenten adviesprijs.

Gaarne jullie advies want de installateur dreigt nu met juridische stappen.
Vast bedankt!
Laatst gewijzigd door Radar op 24 mar 2020 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door BL2 »

Staat het hoofdrekenen van de loodgieter en u ook als offerte op papier en heeft u die in bezit ?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is de loodgieter aangesloten bij een branchevereniging installatiebedrijven of iets dergelijks?

https://www.technieknederland.nl/onze-l ... geschillen

Ik denk van niet. Ik vind het behoorlijk leep en uitgekookt om zo met klanten om te gaan. Vergeet niet: deze installateur hakt elke dag met dit bijltje en u wellicht slechts 1 keer in uw leven. U staat dus op achterstand. Hoe vaak heeft hij dit kunstje al geflikt? Volgens mij heeft u het netjes opgelost. De loodgieter kan een zaak bij de kantonrechter beginnen. Gaat hij dat winnen? Laat hem op zijn minst de originele inkoopfacturen overleggen. Dan gaat hij wellicht al nat. Die boiler kost incl btw maximaal 350 euro. De oude boiler bevat kilo's koper waar je juist geld voor krijgt. 95 euro in rekening brengen is dan ook redelijk brutaal.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 25 mar 2020 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit is gewoon een non-conform product. De loodgieter moet gewoon kosteloos het afgesproken product komen installeren. Daarna moet je alsnog het restant betalen. Communiceer alleen schriftelijk of maak stiekem opnamen.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Waar het hier fout gaat is de opmerking "op zijn telefoon" en "uit zijn hoofd rekenenend" dat kan zelfs een heel goede vakman niet en het zal enkel een globale indicatie opleveren van wat de klus ongeveer gaat kosten.
Ts zal eerst aan moeten geven of er zoals gebruikelijk eerst een goede / heldere offerte is gemaakt zo niet dan dan wordt het aantonen van non conformiteit gewoon een lastig verhaal (gesprek zal ook niet zijn opgenomen).
Overall zijn beide apparaten in werking hetzelfde en waar met de Bosch (prima merk overigens) de calculatie nog wel redelijk klopt komt die 1300 Euro met de Itho zeker als hier voor de installateur geen goede marge op zit redelijk onrealistisch over.

Mocht er geen goede offerte beschikbaar zijn: wellicht een wijze les voor TS, als je tijd hebt om achteraf zoveel werk te kunnen stoppen in googelen is het ook een kleine moeite om vooraf om een schriftelijke bevestiging te vragen. Vindt het al heel wat dat een installateur dit op zo'n korte termijn heeft weten te regelen (dat is minder gebruikelijk dan het lijkt) met de offerte inclusief Bosch is helemaal niet mis en inderdaad ben ik het ermee eens dat de installateur voor het leveren van de Bosch even had kunnen overleggen en de vraag had kunnen stellen of een hogere rekening met de Itho ook een optie zou zijn (laat hij de keuze bij de klant).

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Veldt01 schreef:
25 mar 2020 07:46
Waar het hier fout gaat is de opmerking "op zijn telefoon" en "uit zijn hoofd rekenenend" (...)
Jammer, er is gewoon een prijs en product afgesproken.
Veldt01 schreef:
25 mar 2020 07:46
Ts zal eerst aan moeten geven of er zoals gebruikelijk eerst een goede / heldere offerte is gemaakt zo niet dan dan wordt het aantonen van non conformiteit gewoon een lastig verhaal (gesprek zal ook niet zijn opgenomen).
Als dat het verweer is dan ligt er geen overeenkomst tussen partijen, kan de loodgieten de oude komen terughangen en het betaalde geld terugbetalen.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Jammer, er is gewoon een prijs en product afgesproken.
Wederom leuk gebruik van je wetboek maar zoals eerder al eens aangegeven: er is een verschil tussen een wetboek en de werkelijke wereld kortom toon het maar eens aan.

Indicaties zijn altijd ongeveer en meer voor zwarte klussen dan voor "echte" bedrijven.

In dit geval levert de installateur binnen een dag een apparaat dat de behoeften van de klant meer goed kan vervullen, hij doet zijn werk goed en kan dit aansluitend prima onderbouwen met een nette en gematigde prijsopbouw.
Alles verwijderen kan uiteraard ook en dan kan de klant alsnog bij een ander bedrijf tegen een veel hoger bedrag een offerte voor de gewenste Itho opvragen (en daar heel lang op wachten want installateurs zijn echt schaars).
Laatst gewijzigd door Veldt01 op 25 mar 2020 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door 16again »

Het is voornamelijk aan de professionele partij om een heldere overeenkomst op te stellen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat hoeft niet aangetoond te worden.

De loodgieter wil iets, zal daarvoor naar de rechter moeten, de stelling innemen dat overeengekomen is dat dit product voor deze prijs geleverd zou worden. Hij krijgt dan als verweer dat een ander product geleverd zou worden voor dit bedrag. De loodgieter moet nu zijn stelling moeten bewijzen en kan dat niet. Het gevolg is dat zijn vordering wordt afgewezen omdat niet kan worden aangetoond dat er een overeenkomst.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door Veldt01 »

voorlopige is het enige dat aan te tonen is een passende en kennelijk goed werkende installatie en een prima te onderbouwen factuur. De rest is alles mondeling dus als de installateur zegt dat hij een Bosch aan heeft geboden en dat de Itho aantoonbaar nooit binnen het prijsplaatje past (wat ook prima te onderbouwen is)......

Overall zijn hier uiteindelijk alleen maar verliezers en de enige conclusie is dat beide partijen de volgende keer iets anders moeten acteren.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door 16again »

Veldt01 schreef:
25 mar 2020 08:16
De rest is alles mondeling dus als de installateur zegt dat hij een Bosch aan heeft geboden en dat de Itho aantoonbaar nooit binnen het prijsplaatje past (wat ook prima te onderbouwen is)......
Als ik dan terugkijk naar topic start, lijkt het erop dat in het hoofdrekenen, de BTW vergeten is, en dat stilzwijgend een andere boiler is genomen, om alsnog uit te komen.

mh73

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door mh73 »

Het gebeurt niet zo vaak maar ik ben het met Alfatrion eens. Mondeling is er een afspraak over het te plaatsen product gemaakt. Loodgieter levert niet dat product. Loodgieter houdt zich dus niet aan de afspraak. Waarom zou de klant dan wél het afgesproken bedrag moeten betalen?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Veldt01 schreef:
25 mar 2020 08:16
voorlopige is het enige dat aan te tonen is een passende en kennelijk goed werkende installatie en een prima te onderbouwen factuur.
De loodgieter wil € 1.304,00, TS heeft € 786,00 betaald en voor betaald. Als de loodgieter het restant wil dan zal hij moeten aantonen dat deze overeenkomst bestaat en zoals jij ook inziet kan hij dat niet. De zaak is dus afgedaan voor € 786,00.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Klinkt leuk, Ik vraag me af hoe TS had gereageerd als zijn loodgieter had geconstateerd dat het systeem niet te repareren was en dat het maken van een reguliere offerte ongeveer een week (wat heel normaal is) in beslag zou nemen en het inplannen ervan na schriftelijk akkoord nog wat extra tijd.

Als TS tevreden was over de loodgieter dan zou ik drie keer nadenken over de volgende stap want op het genomen standpunt blijven staan betekend in de praktijk afscheid van elkaar nemen en dat is in de huidige markt iets makkelijker gezegd dan gedaan (veel meer vraag dan aanbod).

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hoe tevreden kun je zijn over een loodgieter die een fout maakt (BTW vergeten), stiekem iets anders levert dan afgesproken en vervolgens betaling probeert te krijgen door te dreigen met juridische stappen?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap werkelijk niet dat iemand de werkwijze van deze loodgieter durft te verdedigen. En ik vraag me af of die verdediging even hard overeind blijft staan als het niet over TS, maar over jezelf zou gaan.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Was de Daalderop Itho in voorraad of met 3 weken levertijd?

Dan moet je nietsdoen en 3 weken wachten of een Bosch monteren.
Op een telefoon zie je niet altijd alles wegens kleine scherm.

Verder is de genoemde €95,- voor het zware sjouw werk van incontinente boiler en je auto word ook nat....
Ik dop boiler of CV ketel altijd daarom even af, na goed leegzuigen water, en weet hoe zwaar dat dure koper is voor mijn rug!

Ook bestaat de kans dat deze loodgieter de Daalderop Itho niet reserveerde en betaalde en iets later deze weg was!
Mede door de Corona crisis is de levering/voorraad vaak niet wat je leest en moet je iets anders nemen!

Verder hoeft een 2,3x duurdere niet beter te zijn, helaas ervaring mee van iemand die een duur merk wilde!

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
25 mar 2020 08:55
Ik snap werkelijk niet dat iemand de werkwijze van deze loodgieter durft te verdedigen.
Da's niet zo moeilijk. Het is het woord van de loodgieter tegen dat van TS. We kennen beiden niet en hebben van beiden geen idee hoe betrouwbaar ze zijn. De loodgieter kan een compleet ander verhaal hebben. De loodgieter zou de eerste niet zijn die de zaak flest, maar ook de klant zou niet de eerste zijn die de zaak flest.
alfatrion schreef:
25 mar 2020 07:12
Dit is gewoon een non-conform product. De loodgieter moet gewoon kosteloos het afgesproken product komen installeren.
Zoals al gezegd kom jij met je lekenslimheid en je wetboek aan, maar blijkbaar staat er niets op papier qua afspraken. En dan heb je dus een probleem als je naar een rechter stapt, want die zal keihard het standpunt innemen dat een mondelinge afspraak niet bewijsbaar en dus nietig is.
Oh en voordat je gaat roepen dat jij het wel weet en elk ander niet, bovenstaande komt van een jurist werkzaam bij een rechtbank (die jurist ben ik niet, maar een vriendin van me).

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik snap werkelijk niet dat iemand de werkwijze van deze loodgieter durft te verdedigen. En ik vraag me af of die verdediging even hard overeind blijft staan als het niet over TS, maar over jezelf zou gaan.
Ik snap wel vaker zaken niet echter ik ken beide personen in kwestie ook niet. Helaas zijn er nog hordes installateurs die vaak op aanvraag van particulieren de btw laten vallen.
Als de loodgieter in kwestie die vaker doet bij TS (en het niet maken van een fatsoenlijke offerte duidt helaas al wel in die richting) en nu ineens wel officieel moet gaan onderbouwen, snap ik het probleem ook wel.

Afgezien van het feit dat ik nooit klussen zwart laat doen en de gewoonte heb om vooraf wel een offerte te vragen (teveel slechte ervaringen met vage mondelinge afspraken). Denk is dat beide partijen hier iets te verwijten valt maar dat overall de loodgieter geleverd heeft wat gevraagd is (qua functie dan), voor een nette en goed te verdedigen prijs en dat nog snel ook. Dat is helaas al heel veel meer dan gebruikelijk is in deze branche waar heel erg veel in gerommeld wordt.
Persoonlijk snap ik (afgezien van de prijs dan) niet waar de wens naar een Itho vandaan komt. Het is een (relatief) duur merk wat deze prijs zeker qua boilers niet koppelt aan extra betrouwbaarheid (zeker de keuken/en plintboilers waren echt een ramp). TS had bij aanvang een behoefte aan een boiler die de gewenste functie zou gaan vervullen. Zowel de Itho als de Bosch kunnen dat, als TS (leek) in eerste instantie een Bosch voor de aangegeven prijs geoffreerd had gekregen voor genoemd bedrag had het antwoord ook positief geweest.
Laatst gewijzigd door Veldt01 op 25 mar 2020 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loodgieter plaatst andere, goedkopere boiler dan afgesproken

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
25 mar 2020 09:09
Moneyman schreef:
25 mar 2020 08:55
Ik snap werkelijk niet dat iemand de werkwijze van deze loodgieter durft te verdedigen.
Da's niet zo moeilijk. Het is het woord van de loodgieter tegen dat van TS. We kennen beiden niet en hebben van beiden geen idee hoe betrouwbaar ze zijn. De loodgieter kan een compleet ander verhaal hebben. De loodgieter zou de eerste niet zijn die de zaak flest, maar ook de klant zou niet de eerste zijn die de zaak flest.
Onzin. Allereerst is er geen enkele reden om de informatie uit de OP in twijfel te trekken (behalve dan om koste wat het kost eenpunt te maken). En daarnaast ligt de bewijslast bij de loodgieter, niet bij TS.
alfatrion schreef:
25 mar 2020 07:12
Dit is gewoon een non-conform product. De loodgieter moet gewoon kosteloos het afgesproken product komen installeren.
kuklos schreef:
25 mar 2020 09:09
Zoals al gezegd kom jij met je lekenslimheid en je wetboek aan, maar blijkbaar staat er niets op papier qua afspraken. En dan heb je dus een probleem als je naar een rechter stapt, want die zal keihard het standpunt innemen dat een mondelinge afspraak niet bewijsbaar en dus nietig is.
Oh en voordat je gaat roepen dat jij het wel weet en elk ander niet, bovenstaande komt van een jurist werkzaam bij een rechtbank (die jurist ben ik niet, maar een vriendin van me).
Dan moet die vriendin er nog maar eens over nadenken, want hiermee kom je er niet. Dat veronderstelde probleem ligt namelijk bij de loodgieter, niet bij TS. So, what's the problem?
Laatst gewijzigd door Radar op 25 mar 2020 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige persoonlijke opmerking weggehaald

Gesloten